ClinicRavan Mehraban

خوش آمدید... اوقات خوشی برای شما آرزو مندیم

ClinicRavan Mehraban

خوش آمدید... اوقات خوشی برای شما آرزو مندیم

ClinicRavan    Mehraban

مرکز مشاوره سلامت روان مهربان تحت نظارت سازمان بهزیستی
برگزار کننده کارگاه های آموزشی ویژه متخصصین ، خانواده ها

کلینیک روان از دانشجویان رشته های روانشناسی و مشاوره
حمایت کرده و در زمینه اشتغالزایی دانشجویان و برگزاری
کارگاه های تخصصی با ارائه گواهی معتبر فعال میباشد .
مطالب مفید برای کودکان نوجوان_ اولیاء تلفن تماس 55926039_021

تعبیرخواب

دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۶ ق.ظ


تعبیر و تفسیر رویاها 

(نمادها و ویژگی های درونی و بیرونی)
بهتراست نخست نکاتی درباره رویابینی گفته شود تا موضوع بهتر جا بیافتد؛


انسان به طور متوسط یک سوم عمر خود را در خواب و ۶ سال آن را در رویابینی سپری می‌کند یا به عبارتی ۴ تا ۷ رویا در هر شب میبینیم.
حرکات سریع چشم (rem)یعنی حرکات چشم در طول خواب رم این رویابینی با جهتی که رویابین در حال نگریستن در حالت رویاست مطابقت دارد..

رویاها از نظرمحتوی ؛

محتوای رویاهای انسان شامل تجارب روزانه تجارب قدیمی آرزوها و امیال ترس ها و ناکامی ها و موفقیت ها ی اوست ..
جالب است بدانید کودکان نوپا تا پیش از سه سالگی در رویاهای خود حضور ندارند.
در محتوای رویاهای مردان بیشتر مردان دیگر حضور دارند تا زنان اما در محتوای رویاهای زنان مردان و زنان به طور یکسان حضور دارند.
آیا خواب ندیدن باعث یا نشان دهنده اختلال خاصی است ؟

جالب است بدانید فقدان تجربه رویا و ندیدن خواب در افراد می تواند به علت فقر پروتئین ، ویتامین و همچنین اختلالات شخصیتی باشد و " عدم رویابینی باعث کاهش تمرکز تحریک پذیری از دست رفتن حافظه تغییرات خلقی و حتی توهم می شود".

موضوع اکثر رویاها ؛

موضوعات رویاها برگرفته از پیچیدگی‌های افکار ماست و غالباً راجع به مسائل مهمی است که ما نسبت به آنها تردید داریم..سوال مهمی که دراین مورد ذهن ما را مشغول خود میکند این است که ؛

_ چرا ما نمیتواتیم رویاها را درست تفسیر کنیم؟
دشواری در درک رویاها از آن جهت است که آنها توسط ذهن ناخودآگاه شکل می گیرند و به وسیله ذهن هوشیار تفسیر می گردند آن هم با زبانی که نزد خودآگاه ناآشنا و رمزآلود است.
پس در واقع ما نیازمند آموزش این زبان و شناخت نمادهایش خواهیم بود که اگر مطالب مرتبط با خوابگزاری را در سایت ما دنبال کنید (www.clinicravan.blog.ir) خواهید آموخت
دشواری در درک رویاها از آن جهت است که آنها توسط ذهن ناخودآگاه شکل می گیرند و به وسیله ذهن هوشیار تفسیر می گردند آن هم با زبانی که نزد خودآگاه ناآشنا و رمزآلود است.
پس در واقع ما نیاز به آموزش این زبان و شناخت نمادهایش خواهیم بود که اگر مطالب مرتبط با خوابگزاری را در سایت ما دنبال کنید (www.clinicravan.blog.ir) خواهید آموخت.

برای نمونه ؛
"ناخودآگاه از الگوها و نمادها بهره می‌گیرد مثلاً ناخودآگاه به همه و آشفتگی احساسی یکسان می نگرد چرا که هر دوی آنها مانع دید واضح می شوند. "
صرف نظر از محتوای رویا در هنگام رویابینی مردان و زنان از نظر جنسی هم برانگیخته می‌شوند در مردان نعوظ و در زنان افزایش خون رسانی در کلیتوریس روی میدهد.
در رویاها ذهن ما می کوشد تا مشکلات را حل کرده و یا به آنها معنا بخشد.

رویاهای تکراری؛

رویاهای تکرار شونده ممکن است بازتاب رفتارهای قالب ما در زندگی و یا یک رفتار شرطی شده باشد مثلاً هر بار شخصی شاد و مسرور می شود ممکن است رویای ساحل دریا را ببیند، افراد نابینا نیز رویا می‌بینند چرا که حس بینایی تنها حسی نیست که در رویا ها شرکت دارند در رویای افراد نابینا حواس شنوایی لامسه و بویایی حضور فعال تری دارند.

شناسایی مفاهیم رویاها ؛


رویا دو مفهوم دارد. یک مفهومی کلی و عمومی که پیام رویا را به شکل داستانی نمادین بیان می‌کند و دیگری مفهوم فردی و اختصاصی که مخصوص به شخص رویابین است و تنها خودرویابین قادر به درک معنای اخیر آن رویا است. و یگانه فردی که میتونه رویاهای شما را به درستی تفسیر کنه خود شما خواهید بود چرا که رویاها بنا بر احساسات و شرایط و اوضاع فعلی شما باید سنجیده شود.(دقیقا کاری که یک روانکاو خبره آن را بدرستی انجام میدهد)

برای اینکه یک رویا را بکاویم" نخست باید میزان نمادین بودن آن را  رویا را بسنجیم " .

رویاها می توانند ناشی از حوادث روزمره باشند یا مربوط به چیزهایی در ناخودآگاه شخص و یا مربوط به چیزهایی بسیار عمیق تر و ژرف تر باشند..
برای مثال؛
مادری به طور دائم این رویا را می بیند که "فرزند کوچکی دارد که مدت زیادی به او سر نزده است " و از این رو یا احساس بسیار ناخوشایندی دارد، نخستین گام در تعبیر این رویا این است که آیا رویابین در واقعیت دارای فرزندی هست یا اینکه این رویا نمادینتر است و به دنیای درونی (کودک درون) فرد اشاره دارد..یا حتی عمیق تر از این می تواند نماد امکانات تازه روانی فرد باشد که چون کودکی نیاز به پرورش و شکوفایی دارد که عدم توجه فرد باعث پایین آمدن توانش این امکانات شده و نیاز به توجه بیشتری میطلبد...
در ادامه از سوی دیگر باید" درونی یابیرونی " بودن این رویا نیز بررسی شود بدین معنا که آیا آدم های دیده شده در این خواب واقعی اند یا هرکدام نمادهایی از ویژگی های درونی خود رویابین است !!
همچنین محیط و حیوانات نیز ابهاماتی ازین دست دارند که در سطحی نازلتر حیوانات و محیط فعلی فرد را نماینده اند و در سطحی بالاتر نماد ویژگی درونی و ...
بهتر است قبل از اینکه سردگم و خسته شوید مطلب را جمع بندی کنیم ؛  تا اینجا دریافتیم  که در گام نخست ابتدا " باید میزان نمادین بودن و درونی یا بیرونی بودن رویا را تشخیص دهیم " گفتیم که برای اینکار بهترین شخص خود رویابین است، چراکه او به محیط و احساسات و دغدغه های فعلی خود آگاه تر است و با کمی دقت تشخیص میدهد نمادها واقعی هستند(بیرونی ومربوط به زمان حال )یا نمادها عمیق ترند و نشانه هایی درونیتر را مدنظر دارد.
در واقع هرچقدر خواب فرد عجیبتر باشد کمتر میتوان انتظار داشت در مورد اطرافیان و روزمره فرد رویابین است و به احتمال زیاد حاوی اطلاعات و پیام هایی در مورد مسایل ژرف روانی اوست.
🖋خب بهتراست این موضوع را روشن کنم که در  مورد خواب و رویا و قواعد انها طبیعی است که هیچ قاعده ای را نمی توان در چارچوبی قطعی و استوار قرارداد حتی گاه ممکن است نشانه های دیگری در بافت رویا باشد که نشان بدهد علیرغم ظاهر رئالیستی اش کاملاً نمادین است یا برعکس !!!
علاوه بر اینها نکات ظریف دیگری را نیز می باید در بررسی و تفسیر رویا ها مدنظر قرار داد که در مطلب بعدی به آنها اشاره میکنم از جمله: ابزارآلات و موقعیت ها و اتفاقات و ...

🌑🌘🌗🌖🌕

⌛همراه من باشید تا از دنیای رازآلود خواب و رویا آگاه شوید و تعبیر رویاهایتان را بیابید.....            

                                                 

                                             بری_مهربانی _berymehrabani


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی