ClinicRavan Mehraban

Clinicalpsychology

ClinicRavan Mehraban

Clinicalpsychology

ClinicRavan    Mehraban

مرکز مشاوره سلامت روان مهربان تحت نظارت سازمان بهزیستی
برگزار کننده کارگاه های آموزشی ویژه متخصصین ، خانواده ها

این مرکز از دانشجویان رشته های روانشناسی و مشاوره حمایت کرده و در زمینه اشتغالزایی دانشجویان و برگزاری کارگاه های تخصصی با ارائه گواهی معتبر فعال میباشد . mahdi.mehrabanii@gmail.com
مطالب مفید برای کودکان نوجوان_ اولیاء تلفن تماس 55926039_021

شغل ، شغل 2017
پر رونق و پردرآمد ترین شغل های سال 2017 معرفی شدند که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

شغل های پر رونق 2017

 16 شغل پر در آمد جهان در سال جدید معرفی شده است که در این گزارش به معرفی اسامی آن ها پرداخته ایم.self tanner
self tanner
 
1- طراحی وب:

با توجه به تغییرات عمده دنیا به سمت بازار و تجارت الکترونیک و توسعه و شکل گیری خدمات جدید مبتنی بر شبکه و اپلیکیشن های گوشی های هوشمند، یکی از بهترین مشاغل طراحی وب و شبکه است.

2- همکاری در بازاریابی (Affiliate Marketing):

یکی از راه های کسب درآمد، متقاعد ساختن افراد به خرید محصولات و خدمات است و زمانی این فعالیت سودآورتر می شود که شما برای راه اندازی این کسب و کار سرمایه اولیه چندانی را به کار نگرفته باشید.

3- متخصص تغذیه:

با تغییر در سبک زندگی، بسیاری از مردم و دولت ها به اهمیت نوع تغذیه و تمرینات ورزشی در سلامتی جوامع تاکید و توجه بسیاری داشته اند.
 
شغل

4-نویسنده کتاب های آنلاین:

با توجه به افزایش سرعت در سبک زندگی جوامع امروزی، فرصت برای مطالعه کتاب تا حدود زیادی کاهش یافته است.

5-آموزش مجازی:

این روزها با توجه به دشواری تردد در سطح شهر ها، هزینه های بالای خرید یا اجاره دفتر یا ساختمان، وجود امکانات و تجهیزات ساده و سریع الوصول در دسترس کودکان و بزرگسالان، تعدد موضوعات و دانش مورد تقاضا، هزینه بالای دانش و اشتراک گذاری آن، بسیاری از آموزشگاه ها و موسسات به سمت راه اندازی سیستم آموزش آنلاین روی آورده اند.

6-متخصص تبلیغات در دنیای مجازی:

با توجه به حضور بیشتر افراد در دنیای مجازی، نحوه اطلاع رسانی و ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل از این طریق اثربخشی بیشتری دارد.

7-تولید محتوا:

در امتداد اهمیت یافتن کسب و کارهای الکترونیک و اتکای مشاغل بسیاری به وجود شبکه و اینترنت، تولید محتوا یکی از مشاغل جدیدی است که سیر استخدام در آن به سرعت در حوزه های مختلف در حال افزایش است.

8-تولید اپلیکیشن های ساده برای کودکان:

برخی آموزش ها و کاربردهای جاری که برای کودکان نیز مناسب هستند، از نظر کاربردی برای آنها قابل درک یا استفاده نیست. بنابراین تولید نسخه های این نرم افزارها متناسب با دانش و تجربه محدود کودکان یکی از راه های جدید کسب درآمد در جوامع جوان و جمعیت رو به رشد است.

9-خدمات حمل:

با توجه به ترافیک و ریسک بالای سرقت در خصوص اجسام با ارزش یا حجیم، بسیاری از افراد علاقه مند به یافتن شرکت هایی هستند که این خدمات را به شکل کاملا حرفه ای و با کمترین ریسک انجام می دهند.

10-غرفه مواد غذایی:

همان طور که پیشتر اشاره شد، سرعت زندگی ها رو به رشد بوده و افراد به دلیل ماندن در ترافیک، وقت زیادی برای صرف صبحانه، ناهار یا شام در رستوران ها نداشته و از سوی دیگر پرداخت این هزینه ها به صورت همیشگی برای بسیاری از آنها از صرفه اقتصادی برخوردار نیست.

11- تعمیر گوشی های هوشمند:
 
استفاده از گوشی های هوشمند بسیار متداول شده و بسیاری از افراد دانش کافی جهت کار با این وسیله را ندارند.

12-آزاد کار (Freelancer):

امروزه افراد متخصص بسیاری به این نوع کسب و کار روی آورده اند. در واقع، آنها با توجه به تخصص موجود برای پروژه های مختلف با سازمان ها همکاری موقت داشته و پس از پایان طرح، به همکاری با آن سازمان پایان می دهند و منتظر همکاری در طرح و پروژه دیگری با سازمان دیگری می شوند.

13- ترجمه:

با توجه به توسعه بازار گردشگری، یادگیری و آموزش زبان های زنده دنیا یا تلاش برای طراحی اپلیکیشن مناسب برای ترجمه همزمان و... فعالیتی است که در آینده نزدیک به اوج خواهد رسید و تا مدت ها درآمدزایی خوبی خواهد داشت.

14- تامین و نظارت بر منابع انسانی:

با افزایش کارکنان دورکار یا شاغل در نقاط مختلف جغرافیایی غیر از دفتر مرکزی، برخی شرکت ها این امکان را ندارند که بر کلیه کارکنان خود نظارت داشته و عملیات آنها را به طور مستمر رصد کنند. بنابراین ایجاد شرکت هایی که نیروی انسانی مناسب را به سازمان ها معرفی می کنند، یکی از مشاغلی بود که فعالیت قابل توجهی داشتند.

15- آموزش نرم افزار:

آموزش خصوصی نرم افزار به متقاضیان حوزه مربوطه، یک کسب و کار کم هزینه و سودآور است که سرمایه اولیه آن دانش و توان انتقال دانش است.

16- مشاور بورس:
 
با توجه به اهمیت بازار بورس در اقتصاد کشورها و گردش مالی بالای آن، افراد بسیاری علاقه مند به سرمایه گذاری در آن هستند. از این تعداد، بسیاری از افراد دانش و آگاهی کافی نسبت به بازار بورس و کار در آن را نداشته و از این رو نسبت به این نوع فعالیت انصراف می دهند.
 
 
 
برگرفته از برترینها - / ل

 

 

شغل انتخابی شما چیست ؟

 

 

 

 

 

 

 

yes    موسیقی درمانی(معرفی رشته ها)

موسیقی درمانی چیست و چه فوایدی دارد ؟ (Music therapy)

موسیقی درمانی روشی است در جهت برخی اهداف درمانی با کمک موسیقی که می‌تواند مواردی از جمله تقویت و ساماندهی سلامت روحی و جسمی افراد را به دنبال داشته باشد. به عبارت دیگر از موسیقی درمانی برای بازیافت، نگهداری و تقویت سلامت جسمی و روحی و عاطفی استفاده می‌شود.

موسیقی درمانی عبارتست از کاربرد موسیقی برای:

1. القاء آرامش
2. تسریع روند بهبود بیماریها

3. بهبود عملکرد ذهنی و ایجاد سلامتی. افراد تحت درمان با موسیقی، بوسیلهٔ راهنمایی‌های یک فرد متخصص که در این زمینه آموزش دیده یا زیرنظر یک موسیقی درمانگر دارای مجوز فعالیت، به موسیقی های خاصی گوش می دهند و یا موزیکهایی را برای خود می‌سازند. موسیقی درمانی یکی از درمانهای هنری خلاق یا درمانهای بیانگر احساسات (شامل درمانهای هنری، شعر سرایی، درام درمانی و پسیکودرام ) می باشد.


از موسیقی درمانی می‌توان به تنهایی و یا همراه با درمانهای دیگر استفاده نمود.موسیقی درمانگرها با تمام سطوح سنی از اطفال کم‌ سن و سال گرفته تا افراد مسن کار می‌کنند. این افراد در مراکز مختلفی همانند مدارس، مطبهای خصوصی، خانه‌های سالمندان، بیمارستانها و مراکز روانپزشکی مشغول به فعالیتند.

توضیحات کامل این متن را درانتهای همین صفحه

موضوع تحقیق : 

 

1- آسیب های اجتماعی                           2- پیشگیری از خطر

3- نوجوان سالم                                      4-سبک زندگی سالم

5- عوامل مخاطره آمیز کودکان و نوجوانان در خانواده ؟

6- سلامت روانی - اجتماعی 

7- مهارت های زندگی                              8- روابط بین فردی

9- مدیریت استرس (پاورپوینت در صفحه مهارت های زندگی موجود است )

دانش آموز گرامی پس از انتخاب یکی از موضوعات با کمک هم گروهی های خود پژوهشتان را کامل کرده و در کلاس ارایه دهید.

در صورت داشتن سوالات بیشتر میتوانید با مشاوران مدرسه مطرح کنید...

اسامی پیشنهادی برای سرگروه های آموزشی درس تفکر و سبک زندگی

 

1- رویش                                      2-آرمان زندگی

                                                                             4- همگامان 

                        5- رهروان

                                              6- پیشگامان دانش

7-همراز

                   8- سلامت روان

                                                10- ترفیع دانش

11- شادکامی

                            12- مروجین سلامت 

13-ایده سازان

                                                               14-زندگی عاری از خطر

15-نوجوان سالم

فردا منتظر موضوعات پیشنهادی برای شروع پژوهش ها باشید .

با تشکر

مهدی مهربان 

روانشناس بالینی

 

 

 

 

 

 

برگزاری کارگاه آموزش مهارت های زندگی 

دبیرستان دوره دوم ملاصدرا 

 

 

مدرسه ملاصدرا_مهارت های زندگی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تابستان و برگزاری کارگاه های مادر و کودک

بر پایه آموزش های هوش های هشت گانه گاردنر

کارگاه بازی درمانی

کارگاه فرزند پروری

کارگاه تربیت مربی مهدکودک

کارگاه موسیقی درمانی و کاربرد موسیقی                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    👈 راهنمای شرکت در " آزمون سلامت روانی رفتاری دانش آموزان پایه هفتم و هشتم "


🍀 مرحله 1️⃣ : ورود به سامانه همگام

 hamgam.medu.ir

🍀 مرحله 2️⃣ : کلیک بر روی گزینه ورود از منوی سمت راست 

🍀 مرحله  3️⃣ : ثبت کد ملی و رمز دریافتی از مدرسه

🍀 مرحله  4️⃣ : انتخاب گزینه آزمون های مشاوره ای

🍀 مرحله  5️⃣ : انتخاب گزینه شرکت در آزمون

🍀 مرحله  6️⃣ : کلیک بر روی آیکون کتابچه مقابل آزمون سلامت روانی _ رفتاری 

🍀 مرحله  7️⃣ : کلیک بر روی آیکون علامت سوال (قسمت مدیریت )

🍀 مرحله  8️⃣ : انتخاب یکی از گزینه های مقابل سوالات 

🍀 مرحله  9️⃣ : کلیک بر روی گزینه ذخیره پاسخ ها در منوی سمت راست 

🍀 مرحله 0️⃣1️⃣ : بازگشت به مرحله شرکت در آزمون 

🍀 مرحله 1️⃣1️⃣ : کلیک بر روی آیکون تیک (✔️) مقابل آزمون سلامت روانی _ رفتاری

با آرزوی موفقیت برای شما دانش آموزان عزیز .
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
باتشکر  مشاورین تحصیلی

 

راهنمای سایت همگام جهت انجام  ازمون 

 
 


دریافت
مدت زمان: 10 دقیقه 59 ثانیه 

 

توضیحاتی در باب آزمون های مشاوره ای و انتخاب رشته پایه نهم متوسطه 

 
 
 

 

 

درباب اجرای آزمون های مشاوره و انتخاب رشته نهم

با سلام

توجه داشته باشید هر سه آزمون " رغبت، توانایی و سلامت روان " برای پایه نهم انجام می شود و برای پایه هفتم و هشتم فقط آزمون"سلامت روان "انجام می شود

 

 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

 

👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆

    پس دانش آموزان گرامی پایه نهم  به سایت همگام مراجعه وهرسه آزمون توانایی  - رغبت و سلامت روان را پاسخ دهند. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

 
 
 

نوجوانان را به این رفتارها سوق می‌دهد

گرایش به مصرف دخانیات، سوء مصرف مواد،‌ خشونت، سبک‌های زندگی نابهنجار و تأثیرپذیری از فضاهای مجازی از جمله رفتارهای مخاطره‌آمیز در بین نوجوانان است و عواملی همچون فشار همسالان،‌شکست تحصیلی و زندگی در محل‌های مخاطره آمیز منجر به رفتارهای پرخطر می‌شود.

آسیب اجتماعی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، افزایش آسیب‌های اجتماعی در بین نوجوانان یکی از خطراتی است که جامعه شناسان و روانشناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند و در تحقیقاتی که اخیراً منتشر شده برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله گرایش به مصرف سیگار و قلیان، ارتباط با جنس مخالف و کتک کاری در بیرون از خانه، همه‌گیرترین رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان گزارش شده است.

اگرچه آسیب‌های اجتماعی از جامعه به مدارس وارد می‌شود اما برای امن ماندن محیط مدارس و مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی نیاز به برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و دراز مدت و اجرای برنامه‌های آموزشی ویژه نوجوانان است و در این رابطه آموزش و پرورش نقش کلیدی دارد هرچند نمی‌توان ضرورت همکاری سایرنهادها با دستگاه‌ تعلیم و تربیت برای واکسیناسیون دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی  را مُنکر شد.

دفتر مراقبت دربرابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با هدف مراقبت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی، اطلاعاتی را در خصوص رفتارهای پرخطر و چگونگی مراقبت از نوجوانان در برابر اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی منتشر و آن را در اختیار خانواده‌ها گذاشته است.

این مجموعه از سوی دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در اختیار خبرگزاری تسنیمقرار گرفته است تا با هدف افزایش اطلاعات خانواده‌ها برای حفاظت از فرزندانشان در برابر آسیب‌های اجتماعی منتشر شود.

خانواده و والدین نقش مهمی در تربیت نوجوانان و مراقبت از آنها در برابر رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی دارند. شناخت ویژگی‌های رشد نوجوانان، تغییرات جسمی، روانی واجتماعی آنها در سنین مختلف، آشنایی با خطراتی که نوجوانان را تهدید می‌کند، شیوه‌های فرزند پروری و راهکارهای مراقبت از آنها می‌تواند موجب ارتقای نقش خانواده‌ها جهت پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در بین نوجوانان شود.

چه خطراتی فرزندان ما را تهدید می‌کند؟

در گروه سنی کودکان و نوجوانان خطرات مختلفی هستند که به دلیل مقتضیات این سن و زمینه‌های خطرجویی، هیجان طلبی و کنجکاوی به ویژه در بین نوجوانان آنها را تهدید می‌کند و می‌توان این خطرات را در گرایش به رفتارهای پرخطر تعبیر کرد که بعضی از آنها عبارتند از گرایش به مصرف دخانیات، گرایش به سوء مصرف مواد، گرایش به خشونت، گرایش به سبک‌های زندگی نابهنجار و تأثیرپذیری از فضاهای مجازی وشبکه‌های اجتماعی.

عوامل مخاطره آمیز نوجوانان کدامند؟

تحلیل‌های مختلفی در مورد عوامل خطرپذیری نوجوانان ارائه می‌شود. در یک تحلیل مختصر می‌توان این عوامل را به دو دسته تقسیم کرد. (الف) عوامل فردی که شامل ویژگی‌های شخصیتی، وضعیت بهداشت روان و تاب آوری فرد از قبیل اعتماد به نفس، خودارزشمندی و کنترل هیجان است، نگرش نسبت به رفتارهای پرخطر و وضعیت تحصیلی.(ب) عوامل محیطی و اجتماعی از قبیل وضعیت خانوادگی، دوستان و همسالان و محیط زندگی فرد.

عوامل روانی-عاطفی از قبیل افسردگی، اضطراب، استرس، پرخاشگری، شکست‌های عاطفی، سوگ ناشی از طلاق والدین، ناکامی‌ها، کم توجهی و کمبود عاطفی، تحقیر شدن.

عوامل خانوادگی از قبیل بدسرپرستی، جدایی والدین، سابقه رفتارها‌ی پرخطر در خانواده، الگوها و شیوه‌های نامناسب فرزندپروری.

عوامل تحصیلی از قبیل افت تحصیلی، تکرار پایه، سابقه فرار از مدرسه.

عوامل محیطی و اجتماعی از قبیل دوستی با افراد پرخطر، زندگی در محیط‌های پرخطر، یادگیری و همانند جویی رفتارهای پرخطر و عوامل نوپدید از قبیل تأثیرپذیری از رسانه‌ها، همانند جویی با قهرمانان رسانه‌ای و به ویژه فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و مجازی.

عوامل ناشی از تجربه رفتارهای پرخطر از قبیل تجربه حداقل یک بار گرایش به رفتارهای پرخطر هرچند که برای سرگرمی و تفریح باشد.

چرا کودکان و نوجوانان دچار رفتار پرخطر می‌شوند؟

سوال این است که چه دلایل و زمینه‌هایی موجب گرایش کودکان و نوجوانان به رفتارهای پرخطر می‌شود که برخی از مهمترین آنها عبارتند از: فشار همسالان و یادگیری از آنها، وجود زمینه‌های مخاطره آمیز در خانواده، گرایش به کنجکاوی، گرایش به تفریح و لذت، یادگیری از رسانه و صنایع فرهنگی، فشار ناشی از مشکلات مربوط به بهداشت روان و شکست‌های تحصیلی.

چه کودکان و نوجوانانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

پژوهشگران و برنامه‌ریزان توصیه می‌کنند که در کنار مراقبت از همه کودکان و وجوانان و آموزش مهارت‌های خود مراقبتی و پیشگیرانه به همه آنها در عین حال کودکان و نوجوانانی را که در معرض خطر هستند بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

سوال این است که چه کسانی در معرض خطر هستند؟درپاسخ باید گفت کودکان و نوجوانانی که سابقه شکست تحصیلی دارند، سابقه مشکلات رفتاری و روانی دارند، در خانواده‌های پرخطر زندگی می‌کنند، در محیط‌های مخاطره آمیز سکونت و یا رفت و آمد دارند و دوستانی دارند که سابقه رفتارهای پرخطر دارند، بیشتر از سایرین در معرض خطر قرار دارند.

چه عواملی موجب محافظت از کودکان و نوجوانان می‌شود؟

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند موجب محافظت از نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی شود که می‌توان به این موارد اشاره کرد: توکل به خداوند و انجام فرایض دینی، جامعه پذیربودن، مثبت اندیشی و برخورداری از روحیه امیدوار، توانایی برخورد با مشکلات و مسائل، اعتماد به نفس بالا و مهارت‌های اجتماعی مناسب، احساس پیوند با مدرسه  و خانواده، نگاه منفی نسبت به مصرف مواد، تعلق به خانواده‌ای که الگوی مسئولانه‌ای درباره فرزند پروری دارد و نگاه منفی به مصرف مواد دارد، برخورداری از والدینی که رابطه تنگاتنگی با فرزند خود دارد و انتظارات تربیتی خود را به صورت روشن تعیین کرده و به آن پایبند هستند. برخورداری از دوستانی که رفتارهای مخاطره آمیز ندارند، مشارکت و مسئولیت پذیری در فعالیت‌ها و امور مدرسه و وضعیت تحصیلی مناسب.

انواع مواد، عوارض و مخاطرات آنها را بشناسیم

الکل

عوارض جسمی: سرطان کبد، چرب شدن کبد، زخم معده، افزایش خطر سکته قلبی و مغزی و خطر بروز سرطان در مری، معده و ریه.

عوارض روانی:اختلال در حافظه کوتاه مدت، عدم آگاهی به زمان و مکان، اضطراب، بی خوابی، توهم.

سایر پیامدها: بسیاری از خشونت‌ها، تجاوزات و قتل‌ها ناشی از مصرف الکل است.

قرص اکستاسی

عوارض جسمی: آسم، دیابت، تشنج، عوارض کبدی و قلبی.

عوارض روانی: توهم، شادی موقت، افزایش انرژی، بی‌خوابی، اضطراب و افسردگی.

سایر پیامدها: خطر مبتلا شدن به رفتارهای پرخطر در پسران و دختران جوان.

ناس

عوارض جسمی: خطر نوعی سرطان دهان.

عوارض روانی: عده‌ای تصور می‌کنند برای مدت کوتاهی خوشحالی کاذب دارند.

سایر پیامدها: آلوده کردن کوچه و خیابان به دلیل پرتاب آب دهان.

شیشه

عوارض جسمی: بی‌خوابی، افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون و دمای بدن، تمایل شدید به مصرف آب، نامنظم شدن ضربان قلب، لرزش اندام، تشنج، تخریب بافت‌های بدن، آسیب دیدن سیستم ایمنی، مسمومیت.

عوارض روانی: در ابتدا فرد در خود احساس لذات شدید می کند، اعتماد به نفس او بالا می‌رود یا جرأتش بسیار زیاد می‌شود. خلق و خوی افراد به شدت تغییر می‌کند (از مهربانی تا پرخاشگری)، اضطراب زیاد، توهم شدید و اختلال در ادراک، بی‌قراری شدید، دیوانگی به گونه‌ای که عده‌ای فکر می‌کنند در حال پروازند و به خاطر این حس از پنجره یا بالای ساختمان خود رابه پایین می‌اندازند.

سایر پیامدها: اغلب افرادی که اعتیاد شدید به شیشه دارند بیش از دو یا سه سال زنده نمی‌مانند. فرد علاقه‌ای به درمان خود ندارد. درمان بسیار مشکل و پرهزینه است. کشتن اطرافیان به دلیل مصرف شیشه زیاد است.

تریاک

عوارض جسمی: لاغری، بی‌اشتهایی، یبوست، ناراحتی معده، رخوت و سستی، خشکی پوست، افت فشار خون.

عوارض روانی: از بین رفتن حساسیت.

سایر پیامدها‌: اختلالات خانوادگی در افراد تریاکی زیاد دیده شده است. ابتلا به بیماری‌های خونی و پوستی به دلیل وجود مواد آلوده در تریاک زیاد گزارش شده است.

کراک

عوارض جسمی: کاهش وزن، افزایش ضربان قلب و تنفس، بالا رفتن درجه حرارت بدن و فشار خون، تعریق شدید، کاهش اشتها، لرزش دست‌ها، تهوع، تب، تشنج، پیری زودرس، شکنندگی پوست، پوسیدگی دندان، آسیب به کبد، جدا شدن اندام‌های بدن به ویژه بخش‌هایی که در معرض تماس با کراک است و کرم گذاشتن زیر پوست.

عوارض روانی: از دست دادن تمرکز، تغییر شخصیت، رفتار کینه توزانه با افراد خانواده، خواب نامنظم، سوءظن به همه، بی‌قراری، بی‌توجه به آراستگی ظاهری، احساس انرژی زیاد و توهمات شدید و احساس خوشی کاذب.

سایر پیامدها: با یک بار مصرف فرد احتمالاً و با سه بار مصرف حتماً معتاد می‌شود. قدرت اعتیاد آوری و تأثیرات مخرب آن 15 برابر از هروئین بیشتر است. احتمال تباهی اجزای بدن معتادان وجود دارد.

عوامل مخاطره‌آمیز کودکان و نوجوانان در خانواده چیست؟

سبک فرزندپروری نادرست، اختلافات، نزاع و نابه‌سامانی در خانواده، سبک زندگی نامناسب خانواده و سابقه رفتارهای پرخطر در خانواده.

چگونه می‌توانیم از کودکان و نوجوانان مراقبت کنیم؟

مهارت‌های خودمراقبتی را به آنها آموزش دهیم، خطراتی که آنها را تهدید می‌کند بشناسیم، عوامل مخاطره‌آمیز و تهدیدکننده آنها را کنترل و کاهش دهیم. زمینه‌های بهداشت و سلامت روان آنها را تقویت کنیم و تاب‌آوری آنها در رویدادهای ناگوار و شرایط مخاطره‌آمیز را افزایش دهیم.

چه مهارت‌هایی را باید به فرزندانمان بیاموزیم؟

1.مهارت‌های شخصی که عبارتند از: شناخت مسئله، تصمیم‌گیری، خودکنترلی، رفتارها و عادت‌های سالم، شناخت عواطف و احساسات، قضاوت‌های درست و مناسب و عزت نفس.

2.مهارت‌های مواجهه موثر که عبارتند از: مدیریت استرس، مقابله با ناامیدی، مقابله با شکست، درخواست کمک، سازگاری و انعطاف پذیری و فایق آمدن بر مشکلات و موانع.

3.مهارت‌های اجتماعی که عبارتند از: رشد مهارت‌های ارتباطی خوب، در نظر گرفتن و توجه به دیدگاه‌های دیگران، همکاری و مشارکت با دیگران، مقاومت در برابر فشار همسالان، دوستیابی مناسب و حفظ دوستان خوب و مهارت نه گفتن.

4. مهارت‌های شناخت خطر که عبارتند از: شناخت خطرات و مخاطرات تهدید کننده، شناخت زیان‌های دخانیات، شناخت نقش رسانه‌ها در گرایش به رفتارهای پرخطر، شناخت تأثیر رفتارهای پرخطر بر آینده و بر خانواده.

 

 

درباب اجرای آزمون های مشاوره و انتخاب رشته نهم

با سلام

توجه داشته باشید هر سه آزمون " رغبت، توانایی و سلامت روان " برای پایه نهم انجام می شود و برای پایه هفتم و هشتم فقط آزمون"سلامت روان "انجام می شود

 

 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

 

👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆

    پس دانش آموزان گرامی پایه نهم  به سایت همگام مراجعه وهرسه آزمون توانایی  - رغبت و سلامت روان را پاسخ دهند. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

 

 

دریافت سوال امتحانی

دانش آموزعزیز پاسخ سوالات در قسمتهای سبز رنگ کتاب موجود است..

 

دریافت   نمونه سوالات درس تفکر وسبک زندگی هشتم

 

دریافت نمونه سوال امتحانی درس تفکر هشتم
توضیحات: نمونه سوال درس تفکر ،امتحانی

 

دریافت نمونه سوال امتحانی درس تفکر هشتم،مهربان
توضیحات: نمونه سوال امتحانی دی ماه

 

                         موسیقی درمانی

؟

موسیقی، به هر نوا و صدایی گفته می‌شود که شنیدنی و خوش‌آیند باشد و انسان یا موجودات زنده را دچار تحول کند. واژه موسیقی از واژه ای یونانی، و گرفته شده از کلمه Mousika   و مشتق از کلمه Muse می باشد که نام رب النوع حافظ شعر و ادب و موسیقی یونان باستان می باشد.
موسیقی را هنر بیان احساسات به وسیله آواها گفته اند که مهمترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونه ای که خوش آیند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان گردد نامیده می شود.

و آنچه ارسطو موسیقی را یکی از شاخه های ریاضی می دانسته و فیلسوفان اسلامی نیز این نظر را پذیرفته اند همانند ابو علی سینا که در بخش ریاضی کتاب شفا از موسیقی نام برده است ولی از آنجا که همه ویژگی های موسیقی مانند ریاضی مسلم و غیرقابل تغییر نیست، بلکه ذوق وقریحه سازنده و نوازنده هم در آن دخالت تام دارد، آن را هنر نیز می دانند. در هر صورت موسیقی امروز دانش و هنری گسترده است که دارای بخش های گوناگون و تخصصی می باشد.

استفاده از موسیقی در جهت تامین و ارتقاء سلامت آن هم در عصری که انسان بیش از همیشه نیاز به تامین هایی برای مقابله با استرس های بسیار متنوع و پیچیده ی جهان نو دارد ، راهی است برای پیوند دوباره موسیقی به نیازهای بنیادین و غنی تر نمودن سبک زندگی.

 

موسیقی درمانی چیست؟
موسیقی درمانی عبارتست از کاربرد موسیقی برای ۱) القاء آرامش، ۲) تسریع روند بهبود بیماریها، ۳) بهبود عملکرد ذهنی و ایجاد سلامتی. افراد تحت درمان با موسیقی، بوسیلهٔ راهنمایی‌های یک فرد متخصص که در این زمینه آموزش دیده یا زیرنظر یک موسیقی درمانگر دارای مجوز فعالیت، به موسیقی های خاصی گوش می دهند و یا موزیکهایی را برای خود می‌سازند. موسیقی درمانی یکی از درمانهای هنری خلاق یا درمانهای بیانگر احساسات (شامل درمانهای هنری، شعر سرایی، درام درمانی و پسیکودرام ) می باشد.
از موسیقی درمانی می‌توان به تنهایی و یا همراه با درمانهای دیگر استفاده نمود.موسیقی درمانگرها با تمام سطوح سنی از اطفال کم‌ سن و سال گرفته تا افراد مسن کار می‌کنند. این افراد در مراکز مختلفی همانند مدارس، مطبهای خصوصی، خانه‌های سالمندان، بیمارستانها و مراکز روانپزشکی مشغول به فعالیتند.

● تاریخچه موسیقی درمانی چیست ؟

قدمت درمان با استفاده از موسیقی تقریباً به قدمت تمدن بشری استفیلسوفهای یونان باستان همانند سرخپوستان آمریکای شمالی عقیده داشتند که موسیقی قادر به تسریع روند بهبود بیماریهاست. در ایالات متحده آمریکا در طی سالهای جنگ جهانی دوم برای نخستین بار از موسیقی درمانی به عنوان یک درمان رسمی در بیمارستانهای نظامی این کشور استفاده شد تا به سربازانی که در جریان این جنگ دچار نقص عضو و ناتوانی شده بودند کمک شود.
برای نخستین بار طی دهه ۴۰ میلادی به موسیقی درمانگر‌ها مدارک رسمی اعطا شد و در طی دهه ۵۰ نیز انجمن موسیقی درمانی آمریکا (AMTA) -البته تحت نام دیگری- تأسیس و بنیانگذاری شد .

● موسیقی درمانی چگونه اثر می کند؟

اغلب مردم هنگام شنیدن یک موسیقی، نوعی واکنش اتونومیک(Autonomic Response) را تجربه می‌نمایند. مثلاً هنگام شنیدن یک موسیقی پر تپش ، احساس پر انرژی بودن می‌نمایند و هنگام شنیدن یک قطعه آرام و کلاسیک، احساس آرامش و سبکی دارند. موسیقی درمانی ارتباط متعادلی میان موسیقی و خلق و خو برقرار می‌نماید. مطالعات علمی نیز نشان داده‌اند که موسیقی بر عملکردهای فیزیولوژیک نظیر تنفس و ضربان قلب و فشارخون تأثیر دارد. موسیقی درمانگرها معمولاً از موسیقی برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کنندبدلیل اینکه موسیقی دارای گوشه‌ها، ضربه‌ها و ملودی است، می‌توان آنرا نوعی زبان دانست و از آن برای برقراری ارتباط استفاده نمود. بنابراین می‌توان برای بیمارانی که دارای اختلالات ذهنی و جسمی هستند، از موسیقی درمانی استفاده کرد تا بتوانند احساسات خود را بیان کنند.
موسیقی درمانی قادر است به افراد درون‌گرا کمک کند تا به شخصیتی برون‌گرا تبدیل شوند و به بیماران اوتیستیک(درخود مانده) و اسکیزوفرن ( دچارجنون جوانی) هم برای کاهش گوشه‌گیری کمک می‌نماید. موسیقی درمانی برای بیماران مبتلا به سکته مغزی و اختلالات نورولوژیک دیگر نیز می‌تواند موثر واقع گردد. وقتی اینگونه بیماران به موسیقی‌‌های ریتمیک گوش می دهند، بطورهمزمان حرکات عضلات آنها بیشتر و بهتر می‌گردد. هر چه این حرکات هماهنگ‌تر و موزون‌تر شوند، مهارتهای حرکتی آنها نیز به نوبه خود بهبود خواهد یافت و اگر موسیقی دارای ریتم آرام و دارای کیفیت آرامش بخش باشد، پاسخ آنها نیز رسیدن به آرامش روحی و جسمی خواهد بود.
موسیقی درمانی قادر است افکار و احساسات و تجارب منفی را از بیماران دور نماید.به عنوان مثال درد ناشی از اعمال جراحی و دندانپزشکی و ... با موسیقی درمانی کاهش می‌یابد.

● جلسات موسیقی درمانی به چه شکل برگزار می شود؟

چون موسیقی درمانی برای موارد مختلف قابل استفاده بوده و تعداد زیادی از بیماران را در بر‌می‌گیرد، برنامه‌های درمانی و دوره‌های آن برای موارد مختلف، با یکدیگر متفاوت است. اگر شما در مورد یک بیماری یا وضعیت خاصی با یک موسیقی درمانگر مشورت نمایید، وی ابتدا در مورد علائم بیماری و نیازهایتان صحبت خواهد نمود و در عین حال میزان سلامت جسمی، عاطفی و اجتماعی شما مانند توانایی‌های ارتباطی و مهارتهای ذهنی شما را مورد ارزیابی قرار خواهد داد. هم خود فرد و هم درمانگر در انتخاب نوع موسیقی برای درمان موردنظر، با توجه به نیازها و سلیقه‌فرد، موثر خواهند بود. شما می‌توانید موسیقی مورد علاقه‌تان را از موسیقی کلاسیک گرفته تا جاز و ... انتخاب نمایید. برای انجام موسیقی درمانی، نیازی به تجربه قبلی یا توانایی موسیقیایی خاص وجود ندارد. گاهی موسیقی درمانی‌ بصورت گروهی انجام می‌گیرد، بدین ترتیب که از شما خواسته می‌شود تا در یک گروه با بیمارانی که بیماری مشابه شما را دارند، به اجرای موسیقی بپردازید یا بعنوان عضوی از این گروه، به موسیقی گوش داده و آرامش را تجربه کنید.
اگر برای جراحی یا وضع حمل در بیمارستان بستری هستید، موسیقی درمانی می‌تواند به شکل گوش دادن به موسیقی یا آوازهای دلخواهتان برای کسب آرامش و کاهش درد ناشی از عمل جراحی باشد.

● کاربردهای موسیقی درمانی چیست؟

مطالعات و تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که موسیقی درمانی در پیشبرد آرامش، کاهش اضطراب و استرس و درمان افسردگی موثر است. مطالعه بر روی بیمارانی که به دلایل مختلف مثل سوختگی، بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان در بیمارستان بستری بوده‌اند، نشان داده است که موسیقی درمانی به بیمارانی که از اختلالات و مشکلات عاطفی و احساسی رنج می‌برند، اجازه می دهد تا بتوانند تغییرات مثبت ذهنی و خلقی در خود ایجاد نموده و در عین حال توانایی حل مشکلات را بدست آورند. در عین حال موسیقی درمانی در بیماران بستری در انستیتوی سلامت روانی هم بسیار موثر بوده است.
موسیقی درمانی می‌تواند نیاز به دارو درمانی را در حین زایمان کاهش داده و بعنوان عامل مکمل در کنار بیهوشی در جریان اعمال جراحی و دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرد. موسیقی درمانی را جهت کاهش دردهای مزمن هم می‌توان بکار برد.
از موسیقی درمانی برای تکمیل درمان بیماران مبتلا به ایدز، سکته‌های مغزی، پارکینسون، سرطان و آلزایمر و سایر انواع فراموشی‌ها می توان استفاده نمود.

برای درمان با این روش توجه به چه احتیاطاتی لازم است؟

موسیقی درمانی برای تمام افراد مناسب نیست. برخی از افراد ممکن است با این نوع درمان احساس اضطراب و برافروختگی بیشتری ‌نمایند و بعضی هم ممکن است اصلاً به این درمانها پاسخ ندهند. اگر شما یک نشانه یا علامت خاصی دارید و تمایل دارید که با موسیقی درمانی معالجه شوید، ابتدا با پزشک خود مشورت نمائید تا وجود هرگونه مشکل پزشکی زمینه‌ای خطرناک و جدی را در شما رد نماید.

جایگاه علمی و عملی موسیقی درمانی

 

در طبقه بندی های سازمان بهداشت جهانی WHO و انستیتو ملی سلامت آمریکا NIH از درمان های مکمل و جایگزین CAM، موسیقی درمانی به عنوان یکی از روش های هماهنگ سازی ذهن- بدن قرار گرفته است
ویژگی های این گروه از روش های درمانی : کل نگری ، درمان فرد – محور(و نه بیماری - محور)، تاکید بر شیوه زندگی ، ارتباط و یگانگی با طبیعت و توجه به ابعاد معنایی سلامت است.
در پژوهش های علمی بسیاری اثر بخشی موسیقی در درمان اختلالات شناختی – رفتاری مانند اضطراب، افسردگی، بیش فعالی، اوتیسم، ناتوانی یادگیری، اختلالات گفتاری، روان پریشی و عقب ماندگی ذهنی و نیز مشکلات جسمانی مانند سردرد های میگرنی و تنشی، درد مزمن، ناراحتی های تنفسی، بیماری های عروق کرونر قلب، فشار خون بالا، تهوع ناشی از شیمی درمانی و همچنین در تسهیل زایمان و القاء بی حسی و بیهوشی، به اثبات رسیده است.