ClinicRavan Mehraban

خوش آمدید... اوقات خوشی برای شما آرزو مندیم

ClinicRavan Mehraban

خوش آمدید... اوقات خوشی برای شما آرزو مندیم

ClinicRavan    Mehraban

مرکز مشاوره سلامت روان مهربان تحت نظارت سازمان بهزیستی
برگزار کننده کارگاه های آموزشی ویژه متخصصین ، خانواده ها

کلینیک روان از دانشجویان رشته های روانشناسی و مشاوره
حمایت کرده و در زمینه اشتغالزایی دانشجویان و برگزاری
کارگاه های تخصصی با ارائه گواهی معتبر فعال میباشد .
مطالب مفید برای کودکان نوجوان_ اولیاء تلفن تماس 55926039_021

۱۵۸ مطلب توسط «محمدمهدی بری مهربانی» ثبت شده است

آموزش و پرورش به منظور تسریع در روند ارائه امکانات به کاربران خود اقدام به راه اندازی سامانه های متفاوتی نموده است که یکی از مهم ترین آن ها پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش my.medu.ir می باشد. در سامانه مای مدیو نحوه دسترسی به پنل کاربری و همچنین ارائه امکانات با توجه به نقش افراد متفاوت است.

برای ورود به سامانه my medu.ir دانش آموزی می بایست کاربران پس از ورود به سایت مای مدیو، کد ملی و شماره سریال شناسنامه خود را وارد نمایند، اما سایر افراد می بایست با استفاده از گزینه "ورود از طریق دولت من" از امکانات my.medu.ir استفاده نمایند.  

                                          👇👇👇👇👇👇👇👇👇

برای ورود مستقیم به سایت پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۰۲ ، ۱۴:۳۴
محمدمهدی بری مهربانی

یکی از زمینه های مهم رشد برای کودکان کم توان ذهنی، حـوزة مهـارتهـای اجتمـاعی ارتباطات بین فردی است ،توانـایی و تمایـل بـه تعامـل اجتمـاعی تقریبـاً بـه همـة جنبه های زندگی شخص نفوذ میکند، اما به طور خاص طی سـالهـای مدرسـه، هنگـامی کـه کودکان زمان زیادی را با همسالان میگذرانند، اهمیت بیشتـری دارد نقص در مهارتهای اجتماعی یک مؤلّفه مهم ناتوانی هوشی است و دانش آموزان کم توان ذهنی در معرض این خطر هستند که درمیان همسالان جایگاه اجتماعی پایینی داشته باشند زیرا که محـدودیتهـای شناختی موجب ناآگاهی از چگونگی رفتار در موقعیتهای اجتماعی گوناگون میشـود. اغلـب دانش آموزان کم توان ذهنی خفیف، رفتارهای اجتماعی ناپخته ای از خـود نشـان مـیدهنـد کـه حاصل فقدان توانایی آنها در کنترل هیجانات است. دانش آموزانی که رفتارهای ناپخته دارنـد، در برابر ناکامی تحمل اندکی دارنـد و فعالیـتهـای اجتمـاعی را بـه گونـه ای نامناسـب انجـام میدهند. برای تعامل، کودک باید بتواند موقعیتها و مشکلات اجتماعی را به طـور مناسـب تفسـیر کرده و برای مواجهه با موقعیت مورد نظر راهبرد مقبولی را انتخاب و آن را اجرا کند. در واقـع از توانایی و مهارت حل مسئله بهره مند باشد.

نقایص مربوط بـه حـل مسـئله از ویژگـیهـای معمول تعدادی از دانش آموزان دارای ناتوانی اسـت اغلـب ایـن دانش آموزان در تشخیص و حتی درک وجـود مشـکل دشـواریهـایی دارنـد . دانش آموزان کم توان ذهنی در مواجهه با موقعیتهای مشکل و در تعمـیم شـیوه هـای مختلـف رفتاری دشوارهایی دارند و اغلب یک سبک رفتـاری آشـناتر و آسـانتـر را انتخـاب مـیکننـد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۰۲ ، ۱۴:۲۲
محمدمهدی بری مهربانی

انواع بازی فکری در مرکز مهربان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۰۰ ، ۱۶:۲۹
محمدمهدی بری مهربانی

مردم به دلیل مختلف راجبع به طلاق صحبت می کنند و حتی تعجب نکنید یک عده ای نه به خاطر این که بگویند من ازدواج خوبی دارم بلکه به خاطر اینکه می خواهند به نحوی ازدواج بد را توجیه کننده و در عین حال بهانه ای داشته باشند برای طلاق ‘ تا حدودی به این موضوع دامن می زنند. به بیان دیگر برخلاف باور عمومی‘ در جهان اگر یک ذره به مشکل جدایی و طلاق با دقت نگاه کنیم به صورتی که مردم می گویند نداریم.به این معنا که من اولا غالب اوقات حیران می ماندم مردهایی که همین طوری امار می دهند امار را چطوری می دهند. یعنی شما روزی که درباره درصد طلاق و یا درست نرخ طلاق(Rate)صحبت می کنید این امار اصلا به این سادگی ها به دست نمی اید. یعنی فرض بفرمایید امسال در ایران یک میلیون نفر طلاق گرفته اند و اگر یک میلیون نفر هم ازدواج کردند شما از این چه نتیجه ای میخواهید بگیرند و 10 درصد مردم طلاق می گیرند برای این که ازدواج را در یک گروه سنی مشخصی مردم انجام دهند، در حالی که طلاق برای همه کسانی است است که از گذشته چه بسا از60 سال قبل تا حالا زندگی کردند و حالا طلاق می گیرند ولی مطالعات جامع شناسی به ما می گویند که چگونه این ها را پیدا کنیم. نرخ طلاق را می شود محاسبه کرد ولی محاسبه بسیار پیچیده ای است و به همین علت است که مردم خیلی راحت و اسوده حرفشان این است که همه دارند طلاق میگرند و یا همه طلاق گرفتند که اشاره خواهم کرد و اصلا با واقعیات نمی خواهند.

نکته فوق العاده جالب این است که ظرف 37 سال گذشته برا اساس مطالعات دقیق عملی هر سال بدون استثنا میزان طلاق در امریکا کاهش پیدا کرده است . بنابراین بر خلاف ان تصویر مه همه دارند طلاق میگیرند و زندگی زناشویی ها به خورده است و وفتی ازدواج کنی، طلاق میگیری اصلا با واقعیت ها نمی خواند. مگر این که من و شما متوجه موضوع ها نباشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۹۹ ، ۱۱:۵۹
محمدمهدی بری مهربانی
مدارس ابتدایی مجازی: کودک را ثبت نام کنید یا نه؟کد مطلب : 3535 چاپ لینک‌کوتاه نظرات

مدارس ابتدایی مجازی: کودک را ثبت نام کنید یا نه؟

به دلایل شخصی بسیاری، برخی از والدین تمایل دارند کودک را در کلاس های آنلاین ثبت نام کنند. اما آیا آموزش آنلاین بهترین انتخاب برای کودک است؟

در صورتی که مایل هستید این مقاله را بشنوید روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

مدارس ابتدایی مجازی بخش اول

مدارس ابتدایی مجازی بخش دوم

مدارس ابتدایی مجازی بخش سوم


جایدن کارتر 6 ساله، مانند هر کودک دیگری روزهای مدرسه را می‌گذراند. او صبح زیاد بیدار می‌شود لباس می‌پوشد و به مدرسه می‌رود. اما برای به مدرسه رفتن، سوار ماشین یا اتوبوس نمی‌شود بلکه او از طریق کامپیوتر به یک کلاس مجازی می‌پیوندد.

او هر سه‌شنبه در یک کلاس زنده آنلاین حضور می‌باید و از طریق دوربین معلم را می‌بیند و یا میکروفون با او صحبت می‌کند و همچنین می‌تواند همکلاسی‌هایش را نیز ببیند. بقیه روزها او کارهای مدرسه را انجام می‌دهد، آن ها را اسکن می‌کند و برای معلم ایمیل می‌کند.

سال ها است که افراد زیادی از طریق دوره‌های آموزشی دانشگاهی آنلاین تحصیل می‌کنند اما تعداد این افراد در مقاطع دبستان تا دبیرستان در حال افزایش است. تحقیقات نشان می‌دهند که در سال 2010-2011، 250.000 دانش آموز کلاس دوازدهمی در دوره‌های آنلاین شرکت داشته‌اند. این عدد، افزایشی را نسبت به دهه گذشته نشان می‌دهد که حدود 40.000 تا 50.000 دانش‌آموز در دوره‌های آنلاین شرکت داشتند.

 

دلایل انتخاب مدارس مجازی

والدین برای انتخاب مدارس مجازی دلایل بسیاری دارند. یکی از آن‌ها راحت و انعطاف‌پذیر بودن این مدارس است و می‌توانند کنترل بیشتری بر مواردی که کودکان یاد می‌گیرند داشته باشند. برخی از والدین از مدرسه دولتی محل خود راضی نیستند.

در مدارس آنلاین همه نوع دانش‌آموزی وجود دارد. برخی از آن‌ها کودکانی هستند که به دلیل بیماری نمی‌توانند به مدرسه بروند. در بین این دانش‌آموزان، بازیگران، ورزشکاران المپیک و سایر افرادی که به دلیل موقعیت خود نمی‌توانند به مدت طولانی در یک مکان بمانند، وجود دارند.

 

برخی از والدین دوره‌های مجازی را انتخاب می‌کنند زیرا به کودکان استقلال و مسئولیت‌پذیری را آموزش می‌دهند.

مدارس آنلاین بر حسب نیازهای فردی دانش‌آموزان، به آن‌ها درس می‌دهند. در ابتدای سال دانش‌آموزان ارزیابی می‌شوند و سپس بر اساس آن، برنامه‌ای شخصی به دانش‌آموز داده می‌شود. ارزیابی نقاط قوت و ضعف کودکان را مشخص می‌کند. برای مثال اگر کودکی در ریاضی خوب باشد و در ادبیات مشکل داشته باشد، می‌تواند در حیطه ریاضی پیشرفت کند و در درس ادبیات تکالیف بیشتری به او داده می‌شود تا زمانی که مفاهیم را درک کند. کودکان برنامه درسی را با سرعت خودشان پیش می‌برند و می‌توانند کارهای پیشرفته‌تری در دروس در سطح کلاس خود یا بالاتر انجام دهند.

 

مزایا و معایب کلاس های مجازی

اگرچه کامپیوتر نقش مهمی در کلاس‌های مجازی دارد، اما همانند کلاس‌های سنتی، دانش‌آموزان کتاب می‌خوانند، تکالیف خود را می‌نویسند و امتحان می‌دهند. کودکان به روش‌های مختلفی تکالیف را برای معلمان می‌فرستند. گاهی اوقات آن‌ها را پرینت گرفته، حل می‌کنند و سپس اسکن و ایمیل می کنند. گاهی اوقات تمام کار به صورت آنلاین انجام می شود. مدارس بسیاری برای کودکان کتاب کار و دیگر لوازم را برای دانش آموزان می فرستند. والدین که مربیان یادگیری نامیده می شوند، باید به طور نزدیک با فرزند خود کار کنند و مطمئن شوند که فرزندشان کارهای خود را به طور کامل انجام می دهد. همانطور که کودکان بزرگتر می شوند، مسئولیت بیشتری به آن ها داده می شود.

در مقطع دبستان، والدین بیشتر درگیر کارهای کودک هستند و زمانی که بزرگتر می شوند باید انگیزه داشته باشند و خودشان وارد سیستم شوند، تکالیف را انجام دهند و زمانی که نیاز به کمک دارند، آن را طلب کنند.

تمام کاری که معلمان در دوره های آنلاین انجام می دهند مشابه کلاس های سنتی است و تنها تفاوت این است که معلم حضور فیزیکی ندارد.

با این حال، کلاس های مجازی برای همه کودکان مناسب نیست. برخی از این مدارس محدودیت منطقه دارند اما برخی دیگر کشوری هستند و کودکان ممکن است کیلومترها از هم دور باشند. پس آیا کلاس های مجازی فرصت داشتن روابط اجتماعی و بودن در کنار سایر همسالان را از بین می برد؟ برخی از معلمان با این مسئله موافق نیستند و بیان می کنند که در کلاس های مجازی زمان بیشتری را با دانش آموزان به صورت انفرادی می گذرانند حتی آن ها را بهتر از موقعیت کلاس سنتی می شناسند.

معلمان به طور مرتب از طریق تلفن یا ایمیل یا برخی اوقات به صورت حضوری با والدین در تماس هستند. اما کودکان ممکن است روابط صمیمی و دوستی با معلم خود را از دست بدهند. آن ها ممکن است فرصت های زیادی برای یادگیری کار کردن در پروژه های گروهی با دیگر همسالان خود را نداشته باشند.

همچنین تحقیقات کافی برای پیامدهای مهارت های هیجانی اجتماعی انجام نشده است. شرایطی که در آن کودکان با یکدیگر تعامل دارند و با یکدیگر همکاری می کنند می تواند برای ایجاد مهارت های اجتماعی مهم باشد.

همچنین معلمان بازخورد فوری از دانش آموزان دریافت نمی کنند که آیا درس را کاملا متوجه شده اند یا نه. همچنین برای مدارس و معلمان سخت است تا انجام دادن تکالیف دانش آموزان را بررسی کنند و دانش آموزان نیز همیشه یک معلم تایید شده ندارند. برای مثال طبق گزارشی در سال 2011، مدرسه ای برای صرفه جویی در هزینه، بررسی تکالیف دانش آموزان را به معلمان کم تخصص با هزینه ای کم داده بود.

 

آیا آموزش آنلاین برای فرزند شما خوب است؟

تحقیقات نشان می دهند کلاس های مجازی برای تمام دانش آموزان و تمام دروس مناسب نیستند و ترکیبی از کلاس های مجازی و کلاس های حضوری نتیجه بهتری خواهند داشت.

با تمامی این اوصاف، والدین قبل از اینکه بخواهند فرزند خود را در کلاسهای آنلاین ثبت نام کنند، باید سوالاتی را بپرسند: هر معلم چند دانش آموز دارد؟ آیا دانش آموزان می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند یا برنامه بیشتر انفرادی است؟ چه حمایت هایی برای کودکان و والدین فراهم است؟ عملکرد دانش آموزان چگونه ارزیابی می شود؟ و مهم تر از همه صرف نظر از آنلاین یا حضوری بودن کلاس ها، والدین باید در پیشرفت تحصیلی کودکان خود نقش داشته باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۹ ، ۰۵:۳۴
محمدمهدی بری مهربانی

آخرین آمار انتخابات آمریکا در ایالت‌های باقی مانده/ برتری شکننده ترامپ در جورجیا و پنسیلوانیا

ترامپ همچنان امیدوار به توقف شمارش آرا؛

آخرین آمار انتخابات آمریکا در ایالت‌های باقی مانده/ برتری شکننده ترامپ در جورجیا و پنسیلوانیا

انتخابات آمریکا نفس‌گیر شده و چشم ترامپ و بایدن به تک رای‌ها در ایالت‌های باقی مانده دوخته شده، هرچند ترامپ با وجود پیش بودن در ایالت‌های پنسیلوانیا و جورجیا برای متوقف کردن شمردن آرا دست به شکایت زده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، ترامپ با وجود اینکه در جورجیا، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا پیشتاز است اما نزدیک بودن آرا او را نگران کرده به همین دلیل به دنبال متوقف کردن شمارش باقی آرا از طریق شکایت هستند، هرچند دادگاه ایالتی پنسیلوانیا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) شکایت کمپین ترامپ در مورد نحوه برگزاری و شمارش آرای انتخاباتی در این ایالت را رد کرد.

قاضی دادگاه پنسیلوانیا گفت: ناظران (به طور معمول) پای صندوق های رای برای نظارت حضور نداشته اند، بنابراین به نظر می رسید که هیئت انتخابات در شهر فیلادلفیا از قوانین ایالتی پیروی کرده است.

قاضی در ادامه افزود: در صورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی کرونا، وی مانع حضور مقامات انتخاباتی برای نزدیک شدن به صندوق های شمارش آرا نمی شود.

بر همین اساس ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرد که دادخواستی را به دادگاه جورجیا داده که طی آن خواستار توقف شمارش آرا در این ایالت شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۹ ، ۰۴:۵۴
محمدمهدی بری مهربانی

انتخابات ایالات متحده و آینده رابطه ایران و آمریکا در گفتگو با عضوآمریکایی مذاکرت برجام 

25
نظرها
Robert Malley
Robert Malley   -   کپی رایت  AP Photo

سه شنبه سوم نوامبر، روز انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده است. روزی سرنوشت ساز، نه تنها برای آمریکایی ها بلکه برای بسیاری دیگز از مردم زمین. هرچند تنها این شهروندان آمریکا هستند که حق انتخابشان را به دنیا تحمیل خواهندکرد.

در این میان، یکی از ملت هایی که بی صبرانه در انتظارنتیجه انتخابات آمریکا خواهد بود ایرانیان هستند. خروج آمریکا از برجام، اعمال تحریم های بی سابقه علیه حکومت ایران و بحران شدید اقتصادی دلیل اصلی این انتظار است. رابطه دو متحد تاریخی اتحادیه اروپا و ایالات متحده هم در دوران دونالد ترامپ دچار نوسان و بحران شد. این موضوعات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، بهانه ای شد تا یورونیوز با رابرت مالی، مشاور باراک اوباما در امور خاورمیانه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای جان کری در سال ۲۰۱۵، گفتگو کند.

AP Photo
رابرت مالیAP Photo

یورونیوز: اگر جوبایدن رئیس‌جمهور آمریکا شود، آیا می‌تواند خسارت‌هایی که ترامپ در همکاری‌های تاریخی‌اش با اروپا به بارآورده را جبران کند؟

رابرت مالی: جو بایدن دست‌کم تلاشش را می‌کند. اگر بایدن انتخاب شود با اطمینان می‌توان چنین چیزی را پیش‌بینی کرد البته به این معنا نیست که همه‌چیز به آسانی مثل روز اول خواهد شد.

یورونیوز: برجام این روزها با خطر نابودی مواجه است، فکر می‌کنید انتخاب مردم آمریکا در انتخابات پیش‌رو تا چه میزان می‌تواند به نجات این توافق کمک کند؟

رابرت مالی: اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود که یک بار برای همیشه باید برجام را به خاک بسپاریم. اگر بایدن انتخاب شود که به وضوح از ایده بازگشت و مشارکت آمریکا در برجام سخن گفته مادامی که ایران پایبندی‌اش را به مفادی که از آن تخطی کرده حفظ کند این محتمل است البته کار ساده‌ای نیست.

یورونیوز: آیا جوبایدن می‌تواند آمریکا را به برجام بازگرداند؟

رابرت مالی: بایدن این را گفته و این بهترین، واقع‌گرایانه‌ترین و بهینه‌ترین قدم برای هر دو طرف است تا کاملا به برجام و توافق هسته‌ای بازگردند.

و بعد درباره اینکه ادامه کار می‌تواند چگونه باشد گفت‌وگو کنند. این بهترین راه است که زمینه‌ای برای تداوم مسیر شکل بگیرد.

یورونیوز: اما اگر ترامپ پیروز انتخابات باشد، آیا اتحادیه اروپا می‌تواند توافق هسته ای را زنده نگه دارد؟

رابرت مالی: همانطور که گفتم این دیگر کار بسیار دشواری است. اگر ترامپ انتخاب شود، هر اندازه صبری که ایران طی سال‌های گذشته به خرج داده، به وضوح در ۴ سال آینده ادامه نخواهد یافت. در چنین وضعیتی احتمال اینکه شاهد فروپاشی برجام باشیم زیاد است، خطر درگیری و جنگ هم وجود دارد. یادمان نرود که پس از کشته شدن قاسم سلیمانی چه اندازه به جنگ نزدیک شدیم. فکر می‌کنم با انتخاب دونالد ترامپ ما یک بار دیگر هم می‌توانیم بسیار به رویارویی نظامی نزدیک شویم.

یورونیوز: آیا بایدن می‌تواند برای مثال صد روز پس از پیروزی در انتخابات، تحریم‌های ایران را بردارد؟

رابرت مالی: نمی‌خواهم برای آن جدول زمانی مشخص کنم. چرا که آنچه بایدن در کارزارهای انتخاباتی گفته منوط به بازگشت و پایبندی ایران به تعهداتش در توافق است بدین ترتیب آمریکا به برجام باز می‌گردد و تحریم‌ها نیز برداشته می‌شود. اینکه آیا ایران این ترتیب را می‌پذیرد یا اینکه می‌گوید ما می‌خواهیم اول شما عمل کنید. بله آمریکا یک بار دیگر قادر است تحریم‌ها را بردارد. بحث زمان هم به این بستگی دارد که با چه سرعتی دو طرف به تفاهم برسند. آیا ایران خواسته‌های دیگری را طرح می‌کند؟ چه کسی پیشقدم می‌شود و پایندی دوباره ایران به توافق چقدر طول می‌کشد؟ نمی‌دانم آیا در صد روز می‌شود چنین کاری کرد اما به طور نسبی می‌تواند سریع انجام شود.

یورونیوز: برای آخرین سوال، ترامپ بارها گفته که ایرانی‌ها دور دوم ریاست‌جمهوری با من گفتگو خواهند کرد؟ آیا به نظر شما این ممکن است؟

رابرت مالی: او همان دور اول هم می‌گفت که ایرانی‌ها با من مذاکره می‌کنم، اما دیدیم که اینگونه نشد. چند بار گفت آنها برای مذاکره با من التماس می‌کنند، اما این اتفاق نیفتاد هیچ ضمانتی برای اینکه ایران توافق کند وجود ندارد. برخلاف این صحبتها، ایران گفته که به سمت تحکیم روابطش با روسیه و چین می‌رود. و اینکه شاید از آمریکا دورتر هم بشود. به همین خاطردر این باره معتقدم که همه چیز به اتفاقات در ایران بستگی دارد. دونالد ترامپ نشان داده که از توافق و مذاکره استقبال خواهدکرد. سوال این است: «آیا ایران به اندازه کافی به ترامپ اعتماد خواهدکرد یا نه؟»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۹ ، ۰۰:۰۲
محمدمهدی بری مهربانی

🔵 در یک تحقیق راجع به «روز هالووین» معلوم شد که مردم یک روز قبل از هالووین خیلی بیشتر به محصولات نارنجی رنگ (مثل نوشابه پرتقالی) تمایل پیدا می‌کنند! قبل از هالووین محرک‌های نارنجی رنگ مربوط به این سنت (مثل کدو تنبل و محرک‌های نارنجی) افکار را به سمت محصولات نارنجی رنگ می‌برند!

🔵در شهرهای آفتابی تمایل مردم برای عوض کردن ماشین‌شان بیشتر می شود، پژوهش روی داده‌های حاصل از فروش یک و نیم میلیون ماشین نشان داد که از هر هشت ماشین که خریده می‌شود یکی به خاطر «اثر اجتماع» است: وقتی مردم می‌بینند همسایه‌شان ماشین جدید خریده تمایل به خرید ماشین جدید پیدا می‌کنند!

تحقیقات فوق نمونه‌ای بودند از مطالعات گسترده‌ای که نشان دهنده تلقین پذیری گروهی در انسان‌ها هستند. انسان موجودی اجتماعی است و به شدت تمایل دارد رفتاری نشان دهد که او را «عضو» یک گروه کند. این تمایل به تعلق به گروه باعث می‌شود که انسان‌ها به شدت تمایل به «جو زدگی» داشته باشند.

البته شدت این تمایل در افراد «برون گرا – هیجانی» خیلی بیشتر از افراد «درون گرا – منطقی» است، یعنی فردی با تمایلات شخصی «هیستریونیک» خیلی بیشتر از افرادی با تمایلات «اسکیزوئید» و «وسواس جبری» دچار جو زدگی می‌شود با این حال همه ما اگر حواس‌مان را به تصمیمات و انتخاب‌های‌مان جمع نکنیم به شدت دچار جو زدگی می‌شویم و بی آن‌که بدانیم تصمیمات همسایه یا تیتر روزنامه‌ها یا حتی رنگی که در ویترین مغازه‌ها بیشتر به چشم می‌خورد بر تصمیمات ما اثر می‌گذارند، آن‌گاه خود ما نیز جزئی از این «شبکه مسری» ناقل «ویروسی» خواهیم شد که از دیگران به ما انتقال یافته‌است!

البته اثر اجتماع و فشار گروه (peer pressure) همیشه هم جنبه منفی ندارد بلکه گاهی فشار گروهی یک تغییر مثبت را تسریع و تسهیل می کند.
مثلا موفقیت درمانی کسانی که برای ترک سیگار در یک برنامه گروهی شرکت می‌کنند بیش از کسانی است که از روش‌های انفرادی درمان استفاده می‌کنند، همچنین بسیاری از افراد به دلیل تمایل به تعلق به یک گروه به یک باشگاه ورزشی می‌روند و گروه باعث می‌شود برنامه ورزشی آنان استمرار داشته باشد.
به قول مولانا:

چون بد مطلق نباشد در جهان
نیک و بد نسبی است این را بدان!

منبع؛دکتر محمدرضا سرگلزایی-روانپزشک

پی‌نوشت:

پژوهش‌های مورد اشاره از کتاب «مسری: راهکارهای بازاریابی ویروسی» نوشته «جونا برگر»-ترجمه«نیوشا عاشورزاده»– «انتشارات شریف» نقل شده‌اند.

نمونه های دیگری از این پژوهش‌ها را می‌توانید در کتاب «کوری خود خواسته» نوشته «مارگارت هفرفان» – ترجمه «اقدس صفری»- انتشارات سرور کیان بیابید. راجع به فرایندهای «همنوایی» و «تلقین‌پذیری گروهی» می‌توانید از کتاب «روان‌شناسی اجتماعی» نوشته «رابرت بارون و همکاران» -ترجمه «یوسف کریمی» – «انتشارات ارسباران» کسب اطلاع کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۹۹ ، ۰۶:۲۹
محمدمهدی بری مهربانی

تراز چیست و به چه منظوری انجام می شود؟

قبل از آن که وارد مقوله‌‌ی برنامه‌ریزی شویم، لازم است اطلاعات مختصری در مورد تراز داشته باشید تا با داشتن حضور ذهن بیشتری در انتخاب مباحث جدی تر عمل نمایید. فرض نمایید از دانش آموزان کلاس شما آزمون عربی گرفته می‌شود و شما در این کلاس نمره 14 کسب می‌نمایید و با این نمره شما نفر اول کلاس می‌شوید، یک بار دیگر از آن کلاس آزمونی گرفته می‌شود و این بار نیز شما نمره 14 کسب می‌کنید با این تفاوت که نفر آخر کلاس می‌شوید. در هر دو آزمون شما نمره 14 را کسب نمودید ولیکن ارزش این دو نمره یکسان نمی‌باشد، که این موضوع یعنی یکسان سازی ارزش نمرات موضوع مبحث نرمالیزاسیون را می‌سازد. 

به عبارتی ممکن است دقیقاً درصد نمرات خام کارنامه شما با درصد نمرات خام کارنامه دوست شما یکسان باشد ولیکن رتبه شما یکسان نباشد، یعنی در کنکور سراسری و آزاد هر تست کنکور ارزش خاص خود را دارد وارزش تست شمار‌ه‌ی 5 ادبیات با تست شماره 6 یکسان نمی‌باشد و جالب است بدانید: آن تستی که کمترین پاسخگو را دارد، ارزشمندتر است. 

از این رو در می‌یابید دروس ریاضیات و فیزیک تجربی و همچنین شیمی گروه ریاضی فیزیک و ریاضی و آمار گروه انسانی دارای ارزش بسیار بالاتری از ضرایب در نظر گرفته شده هستند و این موضوع به صورت خیلی واضح در درس عربی عمومی دیده می‌شود لذا به هیچ وجه سعی نکنید مبحث را صرفاً به دلیل آن که سخت می‌باشد از گردونه مطالعاتی حذف نمایید.

به طور مثال:

در درس معارف اسلامی حتماً یک تست کنکور مربوط به روایات و احادیث و یک تست کنکور مربوط به درس وصیت نامه‌ی امام خمینی می‌باشد و این دو تست بیشترین ارزش را در میان تست های معارف اسلامی دارا می‌باشند زیرا کمترین پاسخگو را دارند که حتی شاید خود شما یا دوستان شما نیز درکنکور سال قبل به این تست ها نتوانستند پاسخ صحیح بدهید. از این رو وارد مباحث آماری نشدیم وصرفاً با اشاره‌ای به موضوع تراز خواستیم ارزشمندی مباحث دشوارتر را متذکر شویم.

توجه مهم:

موضوعات فوق مغایر با سخنانی می‌باشد که شاید از گوشه وکنار می‌شنوید و حتی گاهی به داوطلبان توصیه شده است که ارزش تست با تست فرقی ندارد پس می‌توانید تست های دشوار را رها نموده و به سراغ تست های آسان تر بروید که این موضوع کاملاً غلط می‌باشد زیرا تست های دشوار به علت داشتن پاسخگوی کمتر از بیشترین ارزش در کنکور برخوردار می‌باشند.

از کجا بفهمم وضعم چه طور است؟

شاید بارها پیش آمده باشد که این سۆال را از خود پرسیده باشید! راستش را بخواهید، یکی از اهداف اصلی شرکت در کنکورهای آزمایشی( و شاید مهم ترین آن ها) یافتن پاسخ همین سۆال است. در پاسخ به این سۆال، 2 نوع پاسخ بیش از سایر پاسخ ها شنیده می‌شود:

1. در هر درس، از روی نمره ام (یعنی همان درصد!) می‌فهمم که وضع کلی ام چه طور است.

2. در هر درس (یا در مجموع همه ی دروس) از روی رتبه ام می‌فهمم که وضعیتم چگونه است.

برای این که ببینید کدام پاسخ تان درست است، به مثال های زیر توجه کنید.

مثال 1:

علی در کلاس ادبیات مدرسه آزمونی تستی می‌دهد. پدرش بعد از بازگشت او به خانه درمورد آزمون از او سۆال می‌کند:

- پسرم، ادبیاتت را چند درصد زدی؟

- 90% پدر جان.

-آفرین پسرم، آفرین!

نظر شما راجع به واکنش پدر علی چیست؟ به نظر شما وضع علی در این درس چگونه است؟ نظرتان را با پر کردن یکی از گزینه های زیر نشان دهید:

ادبیات علی بسیار خوب است.

ادبیات علی وضع متوسطی دارد.

ادبیات علی ضعیف است.

هر کدام از گزینه های قبلی می‌تواند درست باشد.

راستش را بخواهید، علی آن شب تا صبح نخوابید؛ وجدانش درد گرفته بود! می‌دانید چرا؟ آزمونی که دبیر ادبیات گرفته بود بسیار بسیار ساده بود، به نحوی که همه ی بچه های کلاس 100% سۆالات را پاسخ داده بودند و علی تنها کسی بود که 90% زده بود؛ یعنی شده بود نفرآخر!

صبح، بعد از صبحانه و پیش از آن که پدر از در منزل خارج شود، علی در حالی که انگشتان دست هایش را به هم قلاب کرده بود و شست هایش را در فضای بین دو دستش دور هم می‌چرخاند به سراغ پدر که در حال پوشیدن کفش هایش بود رفت.

- پدر، می‌شود چند لحظه صبر کنی. من فکر می‌کنم لازم است یک توضیحی برایت بدهم. راستش ......

این همه قصه سرهم کردم تا بگویم« درصد» معیار قابل اتکایی برای اطلاع از وضعیت یک دانش آموز نیست. در یک آزمون ساده، درصدها بالا می‌روند و برعکس، در یک آزمون سخت درصدها پایین می‌آیند. یعنی ممکن بود دبیرادبیات علی، یک امتحان بسیار سخت بگیرد که در آن بالاترین امتیاز بشود 50% .

در این حالت امتیاز 50% ضعیف محسوب نمی‌شود چراکه این فرد با وجود امتیاز 50% رتبه ی اول کلاس را به دست آورده است. این جاست که شما خوانندگان عزیز باخودتان می‌گویید:

-« آهان ! فهمیدم؛ پس آن چیزی که مهم است، درصد نیست بلکه رتبه است.»

این همان پاسخ شماره ی 2 در ابتدای مطلب است که لازم است برای تحلیل آن، مثال 2 را در ادامه ی مطلب بخوانید با ما همراه باشید.

مثال 2:

رضا کارنامه ی آزمونی را با خود به منزل می‌برد. مادر رضا به محض رسیدن او به منزل کارنامه را ازدست او می‌قاپد و رتبه ی کل او رانگاه می‌کند: رتبه ی3.

« آفرین پسرم، آفرین!از اولش هم می‌دانستم که استعدادت به خودم رفته. حالا بدو لباس هایت را عوض کن، دست و رویت را هم بشور که غذا سرد می‌شود.»

رضا لام تا کام هیچ نگفت! آرام رفت تا لباسش راعوص کند و دست هایش را بشوید. دست هایش راکه گرفت زیر شیرآب، داشت با خودش فکر می‌کرد که آیا به مادرش بگوید این کارنامه مربوط به همان کلاس نیمه خصوصی است که دوشنبه عصرها می‌رود یا نگوید. کلاسی که کلاً 5 نفر در آن حضور داشتند! آری او در یک آزمون 5 نفره در یک کلاس نیمه خصوصی، سوم شده بود. به نظر خودش آن قدر ها هم مستحق تشویق نبود.

سۆال اول: آیا به نظر شما « رتبه» برای تعیین وضعیت دانش آموز، ملاک مناسبی است؟

(حتماً آن لطیفه ی بی مزه ی معروف را شنیده اید که : یک بنده خدایی باخودش کشتی گرفت، دوم شد! حالا به نظرشما آیا این رتبه ی2 استحقاق دریافت مدال نقره را دارد!؟)

سۆال دوم: اگر شما به جای رضا بودید، سر سفره، حقیقت را آن چنان که بوده برای مادرتان شرح می‌دادید؟

بدیهی است که اگر رتبه ی رضا در یک آزمون 100 هزار نفری شده بود« 3» ما این مطلب راجور دیگری می‌خواندیم!

پس رتبه نیز معیار دقیقی برای تخمین وضعیت داوطلب در آزمون نیست. رتبه، یک عنصر مرتبط باجمعیت شرکت کننده است و از آن جایی که هیچ یک از آزمون های آزمایشی(اعم از خصوصی یا دولتی) جمعیتی حتی در حد 10%  جمعیت کنکور سراسری هم ندارند، رتبه ی هیچ یک به تنهایی ملاک دقیقی برای تخمین وضعیت داوطلب نخواهد بود.

تبصره:

بعضی ها سعی می‌کنند این مشکل را با تناسب بستن حل کنند. مثلاً فرض کنید یک گروه آزمایشی در کنکور سراسری( در سهمیه ی یکی از مناطق) 150000 نفر شرکت کننده داشته باشد. حالا فردی که در یک کنکور آزمایشی با 1500 نفر جمعیت شرکت می‌کند و رتبه اش هم شده 150 ممکن است با خودش یک تناسب ببندد که:

رتبه

جمعیت شرکت کننده

١٥٠

١٥٠٠

١٥٠٠٠=X

١٥٠٠٠٠

تجربه ثابت کرده است که این نحوه ی محاسبه غالباً غلط از آب در می‌آید و در بسیاری موارد، رتبه ی فرد بسیار بهتر از این عدد می‌شود، زیرا جمعیت کل شرکت کننده در کنکور سراسری به طور میانگین ضعیف تر از جمعیت‌های شرکت کننده در کنکورهای آزمایشی است.

کسانی که در کنکورهای آزمایشی شرکت می‌کنند حداقل آن قدر انگیزه و علاقه داشته اند که حاضر شده اند هزینه ی قابل توجهی برای شرکت در این آزمون ها بپردازند.

برایتان بگوییم که طبق آمارهای اعلام شده توسط مسئولان سازمان سنجش، به عنوان مثال میانگین درصد درس ریاضی در کنکور سراسری 86 در رشته ی علوم تجربی 4% بوده است(یعنی تقریباً به طور میانگین فقط 1 پاسخ صحیح از 30 سؤال که می‌شود 3/3%) ، آن وقت شماهم قبول می‌کنید که جمعیت شرکت کننده در کنکور سراسری به طور میانگین بسیار ضعیف تر از جمعیت افراد با انگیزه ای است که در کنکورهای آزمایشی شرکت می‌کنند. پس تناسب بستن هم در این میان روش صحیحی نیست. برای بهتر مشخص شدن این موضوع یک تناسب را هم برای نفر اول همان آزمون ببندید:

 

رتبه

جمعیت شرکت کننده

١

١٥٠٠

X = 100

150/000

در حالی که ممکن است ایشان در آزمونی بزرگ تر هم نفراول شوند نه صدم!

حال حق دارید که بگویید:

« درصد، از این نظر که می‌گین به درد نمی‌خوره. رتبه رو هم که می‌گین کارآیی نداره. پس ما چه کار کنیم؟»

جواب ما یک عبارت دو کلمه ای بسیارساده است : « نمره ی تراز». در اینجا اصلاً قصد نداریم به صورت تخصصی فرمول نمره ی تراز را توضیح دهیم. فقط می‌خواهیم بگوییم یک چیزی هست به نام نمره‌ی تراز، که نشان دهنده‌ی وضعیت داوطلب در بین داوطلبان دیگر است و مشکلات نمره ی خام(درصد) یا رتبه راندارد(البته در محاسبه ی آن، همه‌ی عوامل فوق الذکر به کار گرفته شده است)

اگر دریک آزمون جزء رتبه‌های میانی باشید(مثلاً رتبه ی 800-700 در یک آزمون 1500 نفری) ، نمره‌ی ترازی در حدود 5500 خواهید آورد(فعلاً کاری نداشته باشید که چه طوری محاسبه شده):

12000 - 9000 - 5500

جمعیت پیشرو در آزمون معمولاً ترازی بالاتر از  9000 - 8000 می‌آورند و انتظار داریم رتبه های برتر حتی تراز حدود 12000-11000 داشته باشند.

توجه:

این نمرات تراز با توجه به نحوه ی محاسبه تراز در کنکور سراسری محاسبه شده اند. وضعیت محاسبه در دانشگاه آزاد متفاوت است. بنابراین نمره ی تراز، وضع ما را درمیان جمعیت شرکت کننده نشان می‌دهد. اگر پدر علی در مثال 1 به نمره‌ی تراز فرزندش نگاه می‌کرد، گول درصد 90 فرزندش را نمی‌خورد و با دیدن نمره ی تراز پایین(که یقیناً پایین تر از 5500 (میانگین)بود، حتی شاید بیش از 5500 تا پایین تر از آن !) متوجه می‌شد که علی در منحنی جمعیت شرکت کننده در قسمت های انتهایی قراردارد.

سوال: در مثال 2، انتظار دارید نمره ی تراز رضا در چه حدود باشد؟

1000

5500

9000

11500

توجه دارید که رضا در یک آزمون 5 نفری، سوم شده است. این بدان معناست که او در میان جمعیت قرار گرفته است(دو نفر رتبه ی بهتر از او دارند و دو نفر رتبه ی بدتر از او بنابراین انتظار داریم که نمره ی تراز او حول و حوش 5500 باشد.

(البته امیداواریم کارشناسان و خبرگان فن به ماخرده نگیرند. خودمان هم می‌دانیم در یک آزمون با تعداد کم شرکت کننده، به این محاسبات اشکالاتی وارد است. هم چنین میزان انحراف معیار نمرات و ... را هم باور کنید که بلدیم! منتها قصد ما از این مثال های ساده، فقط ساده کردن موضوع جهت تفهیم بهتر مطلب برای دانش آموزان شرکت کننده در کنکور است تا شرکت کنندگان راحت تر بتوانند ازنمره ی تراز در تخمین وضعیتشان استفاده کنند.).

منبع : تبیان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۹ ، ۱۰:۰۲
محمدمهدی بری مهربانی

تشدید افسردگی پاییزی با کرونا
علاوه بر عوامل به وجود آمدن افسردگی پاییز که در بالا آن‌ها را توضیح دادیم، امسال کرونا هم می‌تواند در وقوع این نوع افسردگی نقش مهمی داشته باشد. COVID-۱۹ باعث ایجاد تغییرات عمده در زندگی، ترس‌ها و استرس‌های زیادی برای همه‌ی ما شده است. همزمانی این پاندمی و فصل پاییز، به خصوص برای کسانی که سابقه اختلال عاطفی فصلی داشته‌اند، احتمالا باعث شروع اختلال به شکل حادتری خواهد بود.

همچنین نگرانی‌های زیادی برای کسانی که در مناطق شمالی کشور و افراد ساکن در مناطقی که کرونا شیوع بیشتری در آنجا دارد، وجود دارد؛ بنابراین لازم است که در پاییز و زمستان امسال، اختلال عاطفی فصلی را جدی بگیرید و در صورت مشاهده‌ی علائم این بیماری در خودتان یا اطرافیان، حتماً برای درمان و بهبود آن، کارهایش لازم را انجام دهید.
اختلال عاطفی فصلی (SAD) چیست؟
اختلال عاطفی فصلی (SAD) نوعی افسردگی است که با تغییر فصل‌ها اتفاق می‌افتد. این اختلال هر سال تقریباً در زمانی ثابت شروع می‌شود و پایان می‌یابد. این افسردگی در اکثر افراد از پاییز آغاز و تا ماه‌های زمستان ادامه دارد و باعث کاهش انرژی و احساس بدخلقی می‌شود. بعضی افراد هم در بهار یا اوایل تابستان دچار اختلال عاطفی فصلی می‌شوند.

طبق تحقیقات انجمن روانپزشکی آمریکا (APA)، ممکن است عدم تعادل بیوشیمیایی مغز که ناشی از کوتاه‌تر شدن روزها و کمتر شدن نور خورشید است، عامل ایجاد افسردگی پاییزی در برخی افراد باشد. تغییر ساعت در نیمه‌ی دوم سال باعث تغییر ساعت بیولوژیکی و اختلال در برنامه‌ی روزانه‌ی ما شود. کاهش میزان نور خورشید همچنین می‌تواند بر «سروتونین» که نوعی انتقال‌دهنده‌ی عصبی است که بر خلق‌وخو مؤثر است و با افسردگی ارتباط دارد، تأثیر منفی داشته باشد؛ بنابراین با توجه نقش نور خورشید در اختلال عاطفی فصلی و افسردگی پاییزی، محلی که در آن زندگی می‌کنید یکی از عوامل اصلی احتمال ابتلا به SAD است.

هرچه از استوا دورتر باشید، مثلا اگر در شهرهای شمالی ایران زندگی می‌کنید، احتمال اینکه به افسردگی پاییزی دچار شوید، بیشتر از کسانی است که در جنوب ایران و نزدیک‌تر به خط استوا زندگی می‌کنند.

به گفته‌ی موسسه‌ی ملی بهداشت (NIH) کشور آمریکا، شرایط زیر می‌توانند خطر ابتلا به SAD را افزایش دهند:
زن بودن
سنین جوانی
داشتن سابقه‌ی خانوادگی افسردگی
داشتن سابقه‌ی شخصی افسردگی یا اختلال دو قطبی

نکته‌ی مهم که در مورد SAD باید بدانید این است که باید بیش از یک فصل پاییز و زمستان افسردگی فصلی را تجربه کنید تا به عنوان یک بیمار مبتلا به اختلال افسردگی فصلی تشخیص داده شوید. در حقیقت افراد مبتلا به SAD باید این دو تجربه را داشته باشند:
شروع افسردگی و بهبود آن، باید طی دو سال گذشته و به صورت متوالی رخ داده باشد.
دوره‌های افسردگی فصلی، باید بیش از دوره‌های افسردگی غیر فصلی در طول زندگی فرد باشد.

علائم و نشانه‌های اختلال عاطفی فصلی
همانطور که گفتیم، علائم اختلال عاطفی فصلی در اکثر افراد از اواخر پاییز یا اوایل زمستان ظاهر می‌شود و در روزهای آفتابی بهار و تابستان از بین می‌رود. برای درصد کمی از افراد هم این نوع اختلال، در اوایل بهار یا تابستان آغاز می‌شود. در هر صورت، علائم ممکن است خفیف شروع شوند و با پیشرفت فصل، شدیدتر شوند.

علائم و نشانه‌های SAD ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تقریباً هر روز احساس افسردگی می‌کنید.

از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً از انجام آن‌ها لذت می‌بردید.

در طول روز انرژی کمی دارید.

مشکل در خوابیدن دارید.

تغییراتی در اشتها یا وزن شما به وجود آمده است.

احساس سستی یا آشفتگی می‌کنید.

تمرکز کردن دشوار و حتی غیرممکن شده است.

احساس ناامیدی، بی‌ارزشی یا گناه می‌کنید.

اغلب به مرگ یا خودکشی فکر می‌کنید.

علائم افسردگی پاییزی و زمستانی
علاوه بر علائم کلی که در بالا گفتیم، علائم خاص SAD در شروع پاییز، که افسردگی پاییزی نامیده می‌شود و گاهی در اوایل زمستان هم اتفاق می‌افتد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بیش از حد خوابیدن
تغییر اشتها، به ویژه اشتیاق به غذاهای پر کربوهیدرات
افزایش وزن
خستگی مدام یا انرژی کم

راه‌های درمان افسردگی پاییزی
روانپزشکان عقیده دارند که SAD باید مانند سایر انواع افسردگی درمان شود. این درمان‌ها شامل مشاوره، گفتاردرمانی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) یا مصرف داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی است. پرتو درمانی هم یک روش درمانی محبوب برای درمان افسردگی پاییز است، اگرچه هنوز کاملاً مؤثر بودن آن در بهبودی این افسردگی مشخص نیست.

با این حال قبل از درمان‌های پزشکی، راه‌هایی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را برای بهبود افسردگی پاییزی امتحان کنید.

روش‌های فردی برای درمان افسردگی پاییزی
تعدادی کار ساده وجود دارد که می‌توانید برای بهبود علائم افسردگی پاییزی انجام‌شان دهید.

سعی کنید تا آنجا که ممکن است در طول روز از نور خورشید استفاده کنید. یک پیاده‌روی کوتاه در طول روز می‌تواند مفید باشد.

تا جایی که می‌توانید محیط کار و خانه‌ی خود را از نور روز و جریان هوا پر کنید.

وقتی در خانه هستید، نزدیک پنجره‌ها بنشینید.

ورزش منظم را در برنامه‌ی روزانه‌تان قرار دهید، به خصوص در فضای باز و در روز.
یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.

در صورت امکان، از شرایط استرس‌زا دوری کنید و راه‌های مدیریت استرس را یاد بگیرید.
صحبت با خانواده و دوستان در مورد افسردگی پاییزی می‌تواند بسیار مفید باشد. با این کار آن‌ها نسبت به تغییر احوال و رفتار شما در پاییز و زمستان آگاه می‌شوند و به این ترتیب بهتر می‌توانند از شما حمایت کنند و در کنارتان باشند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۹ ، ۱۴:۵۳
محمدمهدی بری مهربانی

زمان اعلام اسامی پذیرفته شدگان بدون کنکور دانشگاه آزاد 99

 داوطلبان متقاضی ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد موظف هستند در مهلت تعیین شده انتخاب رشته خود را تکمیل کرده و اطلاعات خود را درسامانه ثبت کنند . مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی نیز مدتی پس از اتمام این مهلت با بررسی سوابق متقاضیان هر رشته محل ، اسامی قبول شدگان بدون کنکور این دانشگاه را اعلام می کند .

 

 طبق سخنان رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در خصوص اعلام قبولی های نیمسال اول سال تحصیلی جاری ، اسامی پذیرفته شدگان بدون کنکور مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد حدودا 5 تا 10 روز پس از اتمام زمان ثبت نام اعلام خواهد شد .

 

   

اسامی پذیرفته شدگان بدون کنکور دانشگاه آزاد ۹۹ نیمه دوم مهر ماه اعلام خواهد شد .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۹ ، ۰۴:۰۰
محمدمهدی بری مهربانی

را در نظر بگیرید :

۱ – عملکرد تحصیلی کودک و نوجوان ، آن قدر که معلم هایش انتظار دارند ، خوب نیست و روز به روز دچار افت تحصیلی می شود .

۲ – مهارت خواندن او ضعیف است و مطالبی را که می خواند ، درک نمی کند . عادت دارد کارهایش را شلخته انجام دهد ، دست خطش بد است و نمی تواند برای انجام دادن تکالیف مدرسه خود نظم و برنامه ای داشته باشد .

تشخیص مشکلات یادگیری 1

۳ – مهارت کودک در به کارگیری دست هایش کم است ، در حفظ تعادل و انجام دادن حرکات ظریف و پیچیده مشکل دارد و از ورزش ها و فعالیت های جسمانی کناره گیری می کند .

۴ – کودک پر تحرک است ، مرتب سر جایش وول می خورد ، هیجان زده است ، به راحتی حواسش پرت می شود .

۵ – دامنه ی توجه کودک ، کم است ، فراموشکار است ، مرتب در فکر و رویا فرو می رود و کارها و وظایفش را به آهستگی انجام می دهد .

۶ – اگر فکر می کنید ممکن است مشکلی وجود داشته باشد ، از معلم کودک یا نوجوانتان بپرسید که آیا برآورد او از اوضاع ، مثل شماست یا نه .

مراجعه به مرکز مشکلات یادگیری جهت تشخیص مشکلات یادگیری

از مدیر مدرسه معرفی نامه ای گرفته و هماهنگی با مدرسه؛ به مرکز اختلالات یادگیری مراجعه نمایید تا بررسی وتست شده و اختلالات یادگیری تشخیص و درمان گردد.

این مشکلات هر چه زودتر تشخیص داده شوند ، بهتر است . هر قدر نوجوانتان مدت زمان طولانی تری از گرفتن کمک محروم بماند ، احتمال بیشتری وجود دارد که دچار آسیب ها و جراحت دراز مدت شود . بعضی از مردم ، سالیان دراز ( از زمان دبستان تا مدرسه ی راهنمایی و دبیرستان )  از یک مشکل یادگیری تشخیص داده نشده ، رنج می برند ، و در نتیجه بهافسردگی  مبتلا و از درس و مدرسه متنفر می شوند .

تشخیص مشکلات یادگیری

ممکن است آن ها از لحاظ تحصیلی آن قدر عقب بمانند که جبران آن ، کار غیر ممکنی به نظر برسد . احساس کندذهن و نالایق بودن از لحاظ عاطفی جراحت هایی ایجاد می کند که ممکن است تا آخر عمر ادامه پیدا کنند . متاسفانه ، کمبود اعتماد به نفس در کودک ، خیلی آهسته و به کندی بهبود پیدا می کند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مهر ۹۹ ، ۱۶:۰۹
محمدمهدی بری مهربانی

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، نتایج تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد تغذیه بادام زمینی و تخم مرغ برای بعضی از نوزادان از اوایل سه ماه می‌تواند آن‌ها را از ابتلا به آلرژی محافظت کند.

در یک مطالعه، نوزادان پرخطر از مقادیر کمی از مواد غذایی حساسیت‌زا تغذیه شدند و درنهایت مشخص شد، آن‌هایی که از این مواد غذایی تغذیه شده‌اند، ریسک کمتری برای ابتلا به آلرژی دارند.

محققان چندی پیش از شناسایی مولکولی در یک باکتری روده خبر داده بودند که باعث می‌شود خطر ابتلا به آلرژی و آسم در کودکان افزایش یابد.

دستورالعمل‌های فعلی می‌گوید، نوزادان باید تا شش ماه فقط از شیر مادر تغذیه شوند؛ مادران نوزادان پرخطر مبتلا به اگزما یا نسبت به غذا‌های خاص حساس، در این مطالعه شرکت کردند و از آن‌ها خواسته شد که از سه یا شش ماهگی مقادیر کمی از مواد غذایی حساسیتزا از جمله بادام زمینی و تخم مرغ را به عنوان تغذیه بچه‌های خود درنظر بگیرند و درنهایت مشخص شد این دسته از کودکان به میزان قابل توجهی کمتر از آن‌هایی که از این مواد حساسیت‌زا تغذیه نشده‌اند، در خطر هستند.

محققان دانشگاه کینگ کالج لندن و سنت جورج تأکید کردند، از نظر تئوری، این روش می‌تواند به مهار آلرژی در کودکان پرخطر کمک کند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۹ ، ۱۳:۲۷
محمدمهدی بری مهربانی
تاریخ انتشار:۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
                                                   جزییات اجرای تعطیلی یک هفته‌ای تهران

به گزارش «تابناک»، سرهنگ نادر مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر آخرین جزئیات اعمال محدودیت‌های کرونایی در استان تهران برای یک هفته پیش رو (۱۲ تا ۱۸ مهر) را تشریح کرد.

وی درباره مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که امروز به دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی و نهادهای عمومی غیر دولتی از جمله اتاق اصناف و کمیته‌ها مسئول در ستاد ملی کرونا در تهران ابلاغ شده است، گفت: در ابلاغ امروز با توجه به نامه نهم مهر ماه معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر اعمال محدودیت به تفکیک استان و شهرستان‌های هدف محدودیت و تعطیلی برخی مراکز به مدت یک هفته از تاریخ ۱۲ لغایت ۱۸ مهر ماه از سوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تمدید شده است.

سرهنگ مرادی تصریح کرد: در این ابلاغیه آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه ها، سینما، تئاتر و موزه و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، کافه، قهوه خانه‌ها و چایخانه‌ها در این یک هفته تعطیل خواهند بود.

وی ادامه داد: برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، باغ وحش و شهر بازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی و همچنین عدم برگزاری نماز جمعه در این ابلاغیه مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون نظارت بر اماکن عمومی تهران بزرگ در پایان ضمن تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط تمامی واحدهای صنفی تهران، بیان داشت: تمامی صنوف مشمول این بخشنامه در صورت فعالیت در هفته جاری پلمپ خواهند گردید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۹ ، ۰۱:۰۳
محمدمهدی بری مهربانی
بهتر
بهترین آزمون آزمایشی کنکور
بهترین آزمون آزمایشی کنکور
مقایسه و بررسی بهترین آزمون آزمایشی
شما با شرکت در یک آزمون آزمایشی هم روند مطالعاتی بهتر و منسجم تری پیدا خواهید کرد، هم با سایر رقبای خود از سراسر کشور مورد سنجش و ارزیابی قرار خواهید گرفت. مطمئن باشید شرکت در آزمون آزمایشی دست آوردهای بسیار خوبی برای شما در ادامه مسیر مطالعاتی‌تان به همراه خواهد داشت. در این مقاله  سعی کردیم با بررسی آزمون های آزمایشی به نام و مشهور شما را در انتخاب بهترین موسسه که آزمون‌های متناسب با نیاز های شما برگزار می کند یاری کنیم.
بهترین آزمون آزمایشی کنکور
آزمون آزمایشی کانون (قلم چی)
شاید در اوایل دهه هفتاد که پدر خوانده کنکور ایران یا همان کاظم قلم چی پا به میدان کنکور سراسری گذاشت فکرش را هم نمی‌کرد موسسه‌ای که پایه گذارش بود تا این حد به محبوبیت و شهرت برسد. 
کانون فرهنگی آموزش همان غول آزمون‌های آزمایشی‌ است که سال‌هاست در عرصه کنکور خودنمایی می‌کند! نام کنکور  و قلم چی دیگر به هم گره خورده و گویی دو عضو جدا نشدنی هستند. 
این روزها برای خیلی از کنکوری‌ها راهی جز روش طراحی شده کانون برای رسیدن به دانشگاه وجود ندارد. در ادامه بیشتر با ویژگی‌های این آزمون‌ها آشنا می‌شویم.
ویژگی آزمون‌ آزمایشی کانون
بررسی سطح سوالات
همهٔ شما عزیزان برای اینکه موفقیت بزرگی در کنکور به دست آورید باید تمام انرژی خود را صرف اصل مطلب کرده و از حاشیه روی دوری کنید. 
از این جهت این موضوع که سوالات آزمون‌های آزمایشی شما هم جهت با کنکور هست یا نیست برای شما بسیار اهمیت دارد. 
سوالات آزمون‌های قلم چی هر ساله به سمتی می‌رود که بیشتر دارای ایده‌های نو داشته باشد و بتواند از تمامی جهات داوطلب را مورد سنجش قرار دهد 
به همین دلیل تقریبا شاهد سوالات با کیفیتی از این موسسه هستیم ولی کماکان آن طور که باید و شاید در سطح کنکورهای سراسری سوال طرح نمی‌شود و ما شاهد سوالات 
با درجه دشواری سخت تری نسبت به کنکور در این آزمون‌ها هستیم!
توجیهی که در این مورد می‌شود این است که ما با بررسی سوالات سخت تر به راحتی از پس سوالات کنکور بر میاییم! توجیهی که البته می‌تواند نتیجه عکس برای بعضی 
از کنکوری‌ها داشته باشد. با شرکت در این آزمون سوالات چندان آسانی در انتظارتان نخواهد بود. معمولا به صورت متناوب در آزمون‌های کانون چندین درس دشوار تر از باقی دروس هستند.
 این موضوع می‌تواند برای کسانی که به دنبال نقاط ضعف خود می‌گردند مزیت محسوب شود و برای کسانی که سختی سوالات اعتماد به نفسشان را می‌گیرد یک عیب!
جامعه آماری
در بین آزمون‌های آزمایشی مختلف، آزمون‌های قلم چی بیش‌ترین جامعه آماری را دارند که بیشتر به دلیل قدیمی بودن موسسه است. جامعه آماری فوق‌العاده بالای کانون به شما این امکان را
 می‌دهد که خودتان را در میان رقبای بیشتری (چه قوی و چه ضعیف)  بسنجید؛ اما این نکته را فراموش نکنید که داشتن جامعه آماری بالا نباید تنها دلیل شما برای انتخاب یک آزمون آزمایشی باشد.
برنامه آزمون‌ها
آزمون‌های قلم چی در فاصله دو هفته ای در روزهای جمعه به صورت هماهنگ در کل کشور برگزار می‌شود. این فاصله دو هفته ای جنبه آموزشی و یادگیری را در روند مطالعاتی شما ا
فزایش می‌دهد که از ویژگی‌های خوب این برنامه است. معیار خیلی از کنکوری‌ها برای شرکت در یک آزمون آزمایشی برنامه راهبردی است. برنامه قلم چی با توجه به فاصله دو هفته ای
 آن بیشتر مورد توجه بوده و حتی عزیزانی که در آزمون آزمایشی سایر موسسات شرکت می‌کنند به بهتر بودن برنامه آزمون‌های قلم چی تاکید دارند.
وجود برنامه زوج درس و هم چنین پنجره بازهایی که در برنامه آمون‌های قلم چی وجود دارد این امکان را به داوطلب می‌دهد که دروس را بارها و بارها مرور کند.
 چندین ایستگاه جبرانی برای کسانی که از برنامه عقب مانده‌اند در برنامه راهبردی در نظر گرفته شده است. البته که هیچ برنامه ای بدون نقص نیست ولی برنامه راهبردی
 کانون کم نقص ترین برنامه‌ای است که در بین آزمون‌های آزمایشی می‌توان پیدا کرد. موسسسه قلم چی در برنامه خود سه آزمون هماهنگ و مطابق با بودجه بندی کنکور سراسری 
به عنوان آزمون‌های جامع برگزار می‌کند.
کارنامه
کارنامه‌های آزمون‌های قلم چی بعد از ظهر آزمون بر روی سایت قرار می‌گیرد. نمودار پیشرفت تحصیلی، تعادل مطالعاتی و هم چنین مشاهده تراز و درصد خام برای هر یک 
از دروس در سایت کانون امکان پذیر است. کارنامه‌های قلم چی به این علت که جامعه آماری بالایی دارند از ترازهای قابل اعتمادتری برخوردار هستند. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا 
با بررسی کارنامه و پاسخنامه تشریحی متوجه اشتباهات و نقاط ضعف و قوت خود شوید.
نکات مثبت
  • آزمون‌های قلم چی هر دو هفته یکبار برگزار می‌شوند و این به تمرین مستمر و دور نشدن از شرایط آزمون کمک می‌کند
  • برنامه ریزی کنکور بلند مدت منسجم و منظم خوبی دارد که یکسال دانش آموز را از برنامه‌های بلند مدت دیگر بی نیاز می‌کند همچنین این برنامه منطبق بر برنامه مدارس تهیه شده است.
  • جامعه آماری بالای آزمون‌های قلم چی باعث شده هر ساله تعداد زیادی دانش آموز به سمت آزمون‌هایش کشیده شوند چراکه امکان ارزیابی بهتر و دقیق تر نسبت به باقی دانش آموزان را ایجاد می‌کند.
  • هر ساله تعداد زیادی از رتبه‌های تک رقمی کسانی بودند که در آزمون‌های کانون شرکت کرده‌اند. این نکته مثبت که اکثر رتبه‌های برتر عضو کانون قلم چی بوده‌اند، بسیار اهمیت دارد.
  • فاصله دو هفته‌ای آزمون‌ها باعث می‌شود از جو رقابتی کنکور و درس خواندن خارج نشوید.
نکات منفی
  • تحمیل هزینه‌های اضافی به دانش آموزان برای خرید مواردی همچون کتاب و دی وی دی‌هایی که از کیفیت لازم برخوردار نیستند.
  • هزینه آزمون‌های کانون نسبت به سایر موسسات رقم بالاتری است که باعث نارضایتی خیلی از داوطلبان می‌شود.
  • ضریب سختی سوالات کانون بالاست که این موضوع باعث ناامیدی بسیاری از دانش‌آموزان می‌شود.
چه کسانی در آزمون‌ آزمایشی کانون شرکت کنند؟
ترازت چند شد؟ جمله‌ای که بعد از شرکت آزمون میان کنکوری‌ها زیاد شنیده می‌شود چرا که این روزها داشتن تراز بالا و افزایش تراز در آزمون‌های کانون یک افتخار 
برای کنکوری‌ها محسوب می‌شود. توصیه می‌کنم اگر روحیه رقابتی پایینی دارید و اصولاً تحمل داشتن تراز پایین نسبت به دوستانتان را ندارید دور آزمون‌های کانون را خط بکشید. 
جو رقابتی در آزمون‌های کانون بسیار شدید و سوالات به نسبت سختی طرح می‌شود، بنابراین اگر اهل رقابت نیستید و از سوالات دشوار واهمه دارید شرکت در این آزمون را به شما توصیه نمی‌کنم.
اگر دنبال سنجیدن خودتان و پیدا کردن نقاط ضعفتان هستید، اگر به دنبال پیشرفت و رقابت در یک جو پرفشار هستید و اگر به دنبال پیشرفتن با یک برنامه منسجم و منظم هستید،
آزمون‌های کانون انتخاب خوبی برای شماست. در واقع برای شرکت در آزمون‌های کانون باید پوست کلفت باشید و به راحتی ناامید نشوید!
آزمون‌ آزمایشی گزینه دو
آزمون‌های گزینه دو هم چند سالی است شمار زیادی از کنکوری‌ها را به سمت خود جذب کرده در ادامه به بررسی این آزمون آزمایشی پرطرفدار می‌پردازیم.
سطح سوالات
گزینه دو از همان ابتدای برگزاری آزمون‌های آزمایشی خود با شعار تطابق سوالات آزمون‌ها با سوالات کنکورهای سراسری وارد میدان مبارزه با سایر موسسات شد.
 انصافا از حق نگذشته سوالات این آزمون‌ها دارای شباهت‌های زیادی با سوالات کنکور هستند. این شباهت هر ساله با جدید شدن سوالات کنکور ادامه دارد و در تمامی دروس عمومی و اختصاصی 
سعی بر این بوده که سوالات آزمون هم سو با کنکور طرح شود. تطابق زیاد سوالات گزینه دو با سوالات کنکورهای سراسری اخیر در سایت این موسسه موجود است. در کل سوالات با
کیفیت و استانداردی در آزمون‌های گزینه دو طرح می‌شود.
جامعه آماری
جامعه آماری گزینه دو با توجه به ویژگی‌های ممتاز این موسسه هر ساله رو به افزایش است اما به طور کلی این جامعه آماری در مقابل قلم چی کم تر بوده و
 از نظر جامعه آماری بیشتر قلم چی حرف اول را می‌زند.
گزینه دو برای رفع این مشکل ویژگی مقایسه شدن درصدهای خام هر داوطلب در جامعه آماری کنکور سال گذشته به آزمون‌های خود اضافه کرده است. به عنوان مثال داوطلبی که
 در آزمون‌های آزمایشی گزینه دو برای کنکور 97 شرکت می‌کند در هر آزمون درصدهای او در جامعه آماری کنکور سال 96 مورد مقایسه قرار می‌گیرد و رتبه و رشته دانشگاه‌هایی 
که سایر افراد سال قبل با درصدهای او کسب کرده‌اند را مشاهده خواهد کرد.
برنامه آزمون‌ها
برنامه آزمون‌های گزینه دو نیز مانند برنامه سایر آزمون‌های آزمایشی به شکلی تنظیم شده است که کل دروس در طول مدت یک سال مطالعه و مرور می‌شود. به نوعی می‌توان گفت 
وجود چنین برنامه ای برای برگزاری یک آزمون آزمایشی از واجبات است و جزو پوئن های مثبت یک گروه آموزشی محسوب نمی‌شود. طبق برنامه آزمون‌های گزینه دو هر داوطلب 
می‌تواند دروس را 4 تا 6 بار مطالعه کند. به طور کلی برنامه گزینه دو برای دروس پایه آن طور که باید نسبت به دروس پیش دانشگاهی اهمیت داده نشده، دلیلش هم این است که
 هر ساله در تابستان درس‌های پایه را با آزمون‌های خود پیش می‌برد به همین جهت در طول سال بیشتر تمرکز خودشان را بر روی دروس پیش دانشگاهی گذاشته‌اند.
 فاصله زمانی بین آزمون هر سه هفته یکبار است.
کارنامه
بعد از برگزاری آزمون‌ها در همان روز مجموعه ای از کارنامه‌های مختلف در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد که کاربری مختلف این 
رکارنامه‌ها به شما در
 ارزیابی هرچه بهتر روند پیشرفت مطالعاتی کمک می‌کند. هشت کارنامه ای که توسط موسسه گزینه دو در اختیار کنکوری‌ها قرار می‌گیرد
 به شرح زیر است:
  1. کارنامه اصلی: در این کارنامه اوضاع درصدهای خام خود را درس‌های مختلف مشاهده می‌کنید و می‌توانید تراز و درصدهای خام را 
  2. نسبت به میانگین کل و هم چنین داوطلبان برتر مقایسه کنید.
  1. کارنامه زیر درس: در این کارنامه نسبت به سطح علمی خود در بخش‌های مختلف یک فصل از یک درس اطلاعات کامل به 
  2. دست می‌آورید و به عنوان مثال متوجه می‌شوید تست های ترجمه در درس عربی ر
  3. ا بهتر از تست های قواعد در درس عربی پاسخ داده‌اید.
  1. کارنامه تخمین رتبه در آزمون سراسری: به بیان ساده در این کارنامه به شما گفته می‌شود که شما با این درصدها در کنکور سال قبل چه نتیجه ای کسب می‌کردید.
  1. کارنامه تعیین سطح تحصیلی
  1. کارنامه تحلیل آزمون
  1. کارنامه روند تحصیلی
  1. کارنامه مشاوره‌ای آموزشی
  1. کارنامه رشته‌های قبولی
موسسه گزینه دو از نظر بررسی سطح علمی شما در زمینه‌های مختلف و ارائه کارنامه‌ای بی‌نظیر که می‌تواند بسیار کاربردی باشد، دقیق و
 حساب شده کار کرده و این اجازه را به شما می‌دهد که وضعیت تحصیلی خود را در طول سال به دقت زیر نظر داشته باشید.
نکات مثبت
  • سوالات هم سو با کنکور سراسری و دارای ایده‌های نو و خلاقانه (در راستای سیاست‌های اخیر کنکور سراسری) از
  •  ویژگی‌های ممتاز گزینه دو است که باعث شده سوالات آزمون‌های این موسسه بیش‌ترین شباهت و تطابق با سوالات کنکور را داشته باشد.
  • ارائه کارنامه‌های مختلف مشاوره ای و تحلیلی در بخش‌های مختلف که باعث می‌شود شما دید روشنی در همه 
  • زمینه‌های درسی نسبت به خود داشته باشید و با گرفتن بهترین تصمیم‌ها در جهت کسب موفقیت‌های بیشتر حرکت کنید.
  • تحمیل نکردن هزینه‌های اضافی برای خدمات بی مورد در سال کنکور از مزیت‌های دیگر این آزمون به شمار می‌رود.
نکات منفی
  • از نکات منفی آزمون‌های گزینه دو باید به برنامه ریزی این موسسه برای برگزاری آزمون‌ها اشاره کرد. به 
  • این علت که در تابستان توجه ویژه ای به دروس پایه دوم و سوم دارد در طول سال تحصیلی و با شروع 
  • مهر ماه بیشتر تمرکز خود را بر روی درس‌های پیش دانشگاهی می‌گذارد.
  • از نکات منفی دیگر در برنامه آزمون‌های گزینه دو نداشتن انعطاف پذیری برنامه است. به این شکل 
  • که اگر داوطلبی از بودجه بندی یک آزمون به دلایل مختلف عقب بماند به سختی می‌تواند فرصتی برای جبران آن پیدا کند
  •  (خصوصا برای درس‌های پایه)
  • جامعه آماری نه چندان زیاد این موسسه نسبت به قلم چی که البته می‌تواند به قدمت این دو موسسه نیز برگردد از 
  • عواملی است که می‌تواند طرفداران این آزمون را کم کند گرچه فاکتور های مهم تری نسبت به جامعه آماری برای 
  • انتخاب یک آزمون آزمایشی وجود دارد.

آزمون آزمایشی گاج
آزمون‌های نوپای گاج هم این روزا غوغای تبلیغاتی برپا کرده و جوایزی برای شرکت در آزمون‌هایش تعیین می‌کند که 
در نوع خودش جذابیت خاصی برای هر دانش آموز دارد. در ادامه می‌خواهیم با با تحلیل سایت محصل ایرانی از آزمون گاج آشنا شویم.
ویژگی‌ آزمون گاج
سطح سوالات
برخلاف تصور خیلی‌ها که فکر می‌کنند به علت نوپا بودن این آزمون‌ آزمایشی کیفیت چندانی ندارد، باید عرض کنم
 خدمت شما که آزمون‌ آزمایشی گاج جزو موسسه‌هایی است که بهترین سوالات ممکن را در آزمون‌های خود طرح می‌کند. 
کیفیت سوالات گاج به قدری خوب و ایده آل و هم سطح کنکور است که از این نظر به برترین‌هاست.
احتمالا شما هم حداقل یک کتاب گاج در قفسه کتاب‌هایتان دارید. سطح سوالات در این موسسه چه در کتاب‌های آموزشی 
و چه در آزمون‌های آزمایشی کیفیت بالایی دارد؛ بنابراین مطمئن باشید در صورتی که در آزمون‌های گاج قصد شرکت دارید 
از نظر کیفیت و هم سطح بودن سوالات این آزمون‌ها با کنکور خیالتان راحت باشد.
جامعه آماری
موسسه گاج به دلیل نوپا بودن در زمینه برگزاری آزمون‌ آزمایشی جامعه آماری خوبی ندارد و شاید جزو پایین‌ترین 
موسسات از نظر داشتن مخاطب برای آزمون‌های خود باشد. همین موضوع باعث می‌شود کسانی که تمایل دارند در 
یک جامعه آماری خوب مورد سنجش قرار بگیرند تمایل کمتری برای شرکت در آزمون‌های گاج نشان دهند.
برنامه آزمون‌ها
آزمون‌ آزمایشی گاج هم مانند قلم چی در فواصل دو هفته ای و در روز جمعه برگزار می‌شود. برنامه ریزی آزمون‌ها
 هم چندان چنگی به دل نمی‌زند. از نظر میزان دوره مباحث مختلف و داشتن انعطاف پذیری برای داوطلبانی که به دلایل
 مختلف از بودجه بندی یکی دو آزمون عقب میافتن دچار مشکل است و آن طور که انتظار می‌رفت گاج استراتژی
 مناسبی برای برنامه آزمون‌های خود تعیین نکرده
کارنامه
از نظر ارزیابی بعد از آزمون روند خوبی دارد و مقدمات لازم برای ارزیابی اصولی شما را با ارائه کارنامه‌های 
مختلف فراهم کرده است. بدون شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های برگزاری یک آزمون آزمایشی تحلیلی است که بعد 
از آزمون باید از وضعیت درسی خود داشته باشید. کلیت کارنامه‌های گاج به این شکل است:
کارنامه شخصی
این کارنامه مخصوص شماست و اطلاعات زیر را به شما می‌دهد:
نمره خام دروس، نمره میانگین کل داوطلبان، نمره میانگین نفرات برتر، نمره تراز هر درس،‌ در مدرسه و 
شهر و سهمیه و استان و کشور، تعداد شرکت کنندگان در شهر، نمودار وضعیت داوطلب نسبت به وضعیت 
مطلوب در هر درس، رتبه داوطلب بدون نمره منفی، نمره و رتبه در زیر گروه‌ها
کارنامه جمع بندی
این کارنامه هر نیم سال یکبار در اختیار شما قرار می‌گیرد و حاوی این اطلاعات است: نمودار پیشرفت در هر درس،
 میانگین نمره تراز هر درس، نمایش فاصله داوطلب برای رسیدن به رشته دلخواه، نمودار پیشرفت کلی دروس اختصاصی داوطلب
، نمایش اشکالات در مباحث، نمایش تاخیر و غیبت‌ها
نکات مثبت
  • طرح سوالات جدید با ایده‌های نو و صد البته هم سطح با کنکور
  • هزینه مناسب این آزمون‌ آزمایشی به شکلی است که از نظر اقتصادی برای خیلی از خانواده‌ها مقرون به صرفه خواهد بود.
نکات منفی
  • نداشتن یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده برای برگزاری آزمون‌ آزمایشی نسبت به باقی موسسات از نکاتی است 
  • که طرفداران این آزمون را کم کرده
  • نداشتن جامعه آماری خوب. به نوعی از ضعیف‌ترین موسسات از نظر داشتن جامعه آماری است چرا که سنجیده شدن 
  • در یک جامعه آماری بزرگ روحیه رقابتی را در داوطلبان بیدار می‌کند.
 
آزمون‌ آزمایشی سنجش
سطح سوالات
شاید شما هم فکر کنید که سوالات آزمون آزمایشی سنجش به وسیله طراحان کنکور سراسری طرح می‌شود و
 با بررسی آن‌ها می‌توان با سبک سوالات کنکور هر سال آشنا شد، اما در اشتباهید! اصلا چنین چیزی وجود ندارد!
 سیستم آزمون‌ آزمایشی سنجش تحت نظر تعاونی سازمان سنجش هست؛ بنابراین این صحبت که با بررسی آزمون‌های سنجش 
به راحتی از پس کنکور برمی‌آیید را فراموش کنید. به طور کلی سطح سوالات سنجش نرمال است. نه می‌توان از آن‌ها به
 عنوان سوالات سخت (با ایده‌های جدید) یاد کرد و نه سوالاتی که فاقد ارزش هستند 
(سطح سوالات به گونه ای نیست که به خاطر آن ریسک کنید و در طول سال شرکت کنید)
جامعه آماری
آزمون‌ آزمایشی سنجش در 11 مرحله برگزار می‌شود (7 مرحله در طول سال و 4 مرحله آزمون جامع در انتهای سال)
جامعه آماری آزمون‌های مرحله ای در طول سال به علت اینکه اکثر داوطلبان با آزمون‌های دیگر پیش می‌روند چندان جالب نیست، 
ولی آزمون‌های جامع سنجش با حداکثریت شرکت کننده هر ساله برگزار می‌شود. اکثر داوطلبان حتی آن‌هایی که در
 طول سال در آزمون‌های سایر موسسات شرکت می‌کردند نیز آزمون‌های جامع سنجش را به خاطر جامعه آماری عالی 
آن از دست نمی‌دهند (شرکت در این آزمون‌ها به همه توصیه می‌شود) این آزمون‌های جامع به علت شرکت کننده زیاد 
آن رتبه ای که هر داوطلب کسب می‌کند به احتمال زیاد نهایت با 500 نفر اختلاف در کنکور سراسری تکرار می‌شود.
برنامه آزمون‌ها
این آزمون‌ها برخلاف آزمون‌های سایر موسسات در فواصل زمانی منظم برگزار نمی‌شود. به همین علت کنکوری‌هایی
 که قصد دارند در طول سال تحصیلی با برنامه ای منظم مطالعه کنند بهتر است به هیچ عنوان به سراغ این آزمون‌ها نروند.
 شرکت در آزمون‌های مرحله ای سنجش برای داوطلبانی که فارغ التحصیل هستند و قدرت برنامه ریزی شخصی آن‌ها بالا است بد نیست.
کارنامه
شاید تنها موسسه ای که در روز برگزاری آزمون کارنامه ای را برای داوطلبان صادر نمی‌کند همین آزمون‌های سنجش باشد.
 این موسسه از نظر خدمات بعد از آزمون بسیار ضعیف ظاهر شده است.
نکات مثبت
  • تنها نکته مثبتی که برای آزمون‌ آزمایشی سنجش می‌توان به آن اشاره کرد جامعه آماری بسیار بالای آن بوده که 
  • تقریبا هم سطح کنکور سراسری است. البته این جامعه آماری بالا فقط در آزمون‌های جامع این موسسه مشاهده می‌شود.
  •  (4 آزمون جامع پایانی سنجش)
  • هزینه این آزمون‌ها مقرون به صرفه‌ترین هزینه ممکن در بازار کنکور در مقایسه با سایر  برگزار کنندگان آزمون‌ آزمایشی است.
نکات منفی
  • نداشتن برنامه ریزی اصولی و کاربردی و هماهنگ با برنامه مدارس
  • نداشتن نظم در زمان برگزاری آزمون‌ها (آزمون‌های این موسسه در فواصل زمانی نامعین و نامرتب از 2 هفته تا 5 هفته برگزار می‌شود)
  • عدم ارائه خدمات پس از آزمون آزمایشی برای ارزشیابی هر چه بهتر داوطلبان برای ادامه مسیر مطالعاتی خود
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۹ ، ۱۳:۱۱
محمدمهدی بری مهربانی

ریاضیات شامل علائم، فرمول‌ها، روش‌های ویژه و کتاب‌های درسی‌ای است که سخت به نظر می‌آیند و خیلی کلمات و اصطلاحات منحصربه‌فرد هستند. در نتیجه مهم است که از مهارت‌های مطالعه‌ای استفاده کنید که اختصاصاً مناسب ریاضیات باشد.

1- شما نمی‌توانید ریاضیات را فقط با خواندن و گوش دادن یاد بگیرید. قسمت زیادی از یادگیری ریاضیات به تمرین کردن فعالانه بستگی دارد. این بدان معنی است که شما حتماً باید همه‌ی تکالیف و وظایف محوله‌ی درسی خود در ریاضیات را انجام دهید. یاد گرفتن چگونگی استفاده از فرمول‌ها و روش‌ها، حیاتی است.
2- ریاضیات یک موضوع زنجیره‌ای است. چیزی که در یک روز معین درس داده می‌شود بر اساس آموخته‌های روز قبل از آن است. همین که عقب افتادید، دوباره رسیدن به درس سخت می‌شود. آماده شدن برای امتحان، آن هم در دقایق آخر، به شما کمک نخواهد کرد. باید در همه‌ی کلاس‌ها شرکت کنید و پابه‌پای معلم‌‌تان پیش بروید.
3- ریاضیات مبحث سختی است که به طور فزاینده‌ای پیچیده می‌شود. شاید لازم باشد که زمان مطالعه‌ی بیش‌تری برای ریاضیات نسبت به دیگر مباحث اختصاص دهید.
4- سعی نکنید که روش خود را در ریاضیات حفظ کنید. فرمول‌ها و روش‌های بسیار زیادی در ریاضیات وجود دارد. سعی کنید که بر روش‌های کلیدی مسلط شوید. این کار میزان اطلاعاتی را که باید به خاطر بسپارید کاهش خواهد داد.
5- وقتی روشی را برای حل یک مسئله یاد گرفتید، دقیقاً همان روش برای دیگر مسائل هم در اغلب موارد می‌تواند استفاده شود. وقتی با مسئله‌ی جدیدی روبه‌رو می‌شوید، سعی کنید آموخته‌های قبلی خود را بر مسئله‌ی جدید اعمال کنید.
6- فرهنگ لغات ریاضی را یاد بگیرید. اغلب کلمه‌ای که در ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرد، وقتی در مبحثی غیر از ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرد، معنای متفاوتی می‌دهد. کلمات و اصطلاحات جدید ریاضی و معنای ریاضی آن‌ها را در قسمت‌های خاصی از دفتر خود وارد کنید.
7- ریاضیات مبحثی است که بسیاری از دانش‌آموزان را مضطرب می‌کند. داشتن اعتمادبه‌‌نفس می‌تواند اضطراب شما را کاهش دهد. روش‌هایی که برای مطالعه‌ی ریاضی به شما پیشنهاد می‌کنیم می‌تواند به شما در موفقیت در ریاضیات کمک کند. تا زمانی که تشخیص می‌دهید به راهکار‌هایی بیش از این‌ها نیاز دارید، کمک بگیرید و تلاش بسیاری بکنید.
حجم بسیار زیاد و تنوع در درس ریاضی، عواملی هستند که باید داوطلبان با برنامه‏ای ویژه و پیوسته، خود را در این درس بسیار مهم برای کنکور سراسری آماده کنند تا به بهترین نتیجه برسند. مطالعه‏ی درس ریاضی را باید بر مبنای سه اصل یادگیری، تمرین و مرور قرار دهیم که در ادامه به هر یک از این موارد می‌پردازیم:
یادگیری:
اولین مرحله از مطالعه، یادگیری است که می‏توان گفت بهترین اصل است؛ زیرا تا درست و مفهومی یاد نگیریم، نمی‏توانیم سؤالات ریاضی را به درستی پاسخ دهیم؛ پس باید از تمام ابزارهای موجود برای یادگیری استفاده کنیم. ابزارهای یادگیری این درس عبارت‌اند از: کلاس، جزوه و کتاب درسی. شما داوطلب عزیز باید به دقت در کلاس، درس را از دبیر بیاموزید، سپس در همان روز، مبحث تدریس‌شده را از جزوه، مطالعه کرده و مثال‏ها را مجدداً حل کنید.
بعد از خواندن جزوه، نوبت به مطالعه‏ی کتاب درسی می‏رسد که باید خط به خط آن را بخوانید و تمام مثال‏ها و تمرین‏های حل‌شده و حل‌نشده را حل کنید. تعدادی از تست‏های کنکور سراسری، عیناً از مثال‏ها و تمرین‏ها و نکات متن درس مطرح می‏شود. توجه داشته باشید برای حل سؤالات ریاضی، تنها یاد گرفتن نکات، قضیه‏ها و فرمول‏ها کافی نیست بلکه باید علاوه بر یادگیری و فهمیدن، آن‏ها را به خاطر بسپارید؛ زیرا در جلسه‏ی آزمون، نه کتاب داریم و نه جزوه.
پس اول به دقت و مفهومی یاد بگیرید و سپس فرمول‏ها و نکات و رابطه‏ها و... را حفظ کنید. در ادامه‏ی مرحله‌ی یادگیری لازم است تعدادی تست به طور آموزشی از مبحثی که مطالعه کردید، حل کنید. در حل تست به طور آموزشی، زمان تست زدن مهم نیست، بلکه یادگیری تمام نکات تست و به‌کارگیری مطالب مطالعه‌شده در حل تست، مهم است. هنگام حل تست آموزشی می‏توانید از جزوه یا کتاب درسی یا حتی پاسخ تشریحی تست کمک بگیرید. تعداد تست‏های آموزشی باید به اندازه‏ای باشد که تمام مطالب درسی در آن مبحث را پوشش دهد.
پس از حل تست‏های آموزشی، نوبت خلاصه‏نویسی است. مباحثی را که مطالعه و چند تست آموزشی از آن حل کردید خلاصه‏نویسی کنید. سعی کنید در خلاصه‏نویسی، تمام مطالب و نکات مهم را یادداشت کنید. با پایان خلاصه‏نویسی، مبحث مطالعه‌شده‏ی مرحله‏ی اول مطالعه که یادگیری است، به پایان می‏رسد.
تمرین:
اکنون که درس را خوب یاد گرفته و خلاصه‏نویسی کردید، باید برای تثبیت و تسلط مطالب و نکات درسی و نیز بالا رفتن سرعت تست‏زنی، تعدادی تست را تمرین کنید. تست‏هایی را که حل نکردید یا غلط حل کردید، حتماً علامت‏گذاری کنید؛ زیرا در این تست‏ها ضعف دارید و باید آن‏ها را برطرف کنید.
چون حجم مطالب درسی و تنوع آن‏ها زیاد است، نباید تعداد تست‏های تمرینی به قدری زیاد باشد که از مباحث دیگر عقب بیفتید؛ باید تست را به دقت و متناسب با حجم مبحث مطالعه‌شده انتخاب کنید. اگر مبحثی را به طور کامل نخواندید، به حل تست‏های تمرینی نپردازید، مثلاً تا تمام نکات دنباله را یاد نگرفتید، از مبحث دنباله، تست تمرینی حل نکنید. توصیه می‏کنم، متناسب با هر تستی که از یک مبحث در کنکور سراسری مطرح می‏شود، حداقل 50 تست به طور تمرینی حل کنید؛ مثلاً اگر از مبحث مجانب‏ها در کنکور سراسری، یک سؤال مطرح می‏شود، حداقل باید 50 تست مجانب، به طور تمرینی حل کنید.
در انتخاب تست‏های تمرینی، اولویت با تست‏های کنکورهای سال‏های گذشته است؛ چون هم استاندارد هستند و هم تمام مطالب درسی را پوشش می‏دهند.
مرور:
چون حجم مطالب در درس ریاضی زیاد است؛ ممکن است بعضی از مطالبی را که قبلاً مطالعه کردید، فراموش کنید. در این صورت باید در فواصل معین، مطالب را مرور و دوره کنید. در این مرحله از مطالعه می‏توانید هم از جزوه و هم از خلاصه‏نویسی‏ها استفاده کنید. پس از خواندن آن‏ها و یادآوری نکات، بهتر است به سراغ تست‏های علامت‏گذاری‌شده بروید و آن‏هایی را که قبلاً اشکال داشتید، مجدداً حل کنید و اگر زمان داشتید، تعدادی تست جدید از آن مبحث حل کنید. هر اندازه بتوانید تعداد دفعات مرور را بیش‏تر کنید، آماده‏تر شده و حضور ذهن بالاتری برای حل سؤالات تستی پیدا می‏کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۹۹ ، ۱۲:۰۱
محمدمهدی بری مهربانی

چگونه برنامه ریزی کنیم؟


چند بار شده است که در طول روز کلی کار داشتید ولی به انجام هیچ کدامشان نرسیدید؟ یا برعکس، چند بار شده که کارهای زیادی نداشتید، اما بازهم نتوانستید همان کارهای کم و ساده را انجام دهید!؟ چقدر بابت انجام ندادن به موقع کارهای خود و دیگران، مشکلات زیادی برایتان به وجود آمده است؟ همه این مشکلات یک دلیل بیشتر ندارند: عدم برنامه ریزی مناسب. ما در این مقاله قصد داریم بهترین تکنیک های برنامه ریزی مناسب و درست را به شما آموزش دهیم تا به خوبی بتوانید کارهای خود را مدیریت کنید و اتفاقات خوبی را برای خودتان رقم بزنید. در واقع شما در این مقاله با موارد زیر به خوبی آشنا خواهید شد:

  • برنامه ریزی چیست؟
  • اهمیت برنامه ریزی
  • جملات بزرگان درباره برنامه ریزی
  • اصل مهم برنامه ریزی؟
  • اصول برنامه ریزی
  • اشتباهات رایج در برنامه ریزی
  • چرا برنامه ریزی نمی‌کنیم؟
  • تکنیک های برنامه ریزی 
برنامه ریزی چیست؟

قبل از اینکه تعریف برنامه ریزی را مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنم حتماً فایل صوتی زیر را گوش دهید، چون قطعاً می‌تواند بسیار کمکتان کند.

  • چگونه برنامه ریزی کنیم؟

بگذارید تکلیفمان را همین جا با خودمان مشخص کنیم و همین ابتدا بگوییم که برنامه ریزی یا طرح ریزی یعنی چه ؟

دقت کنید که اصلاً برنامه ریزی موفق به معنی انجام دادن حجم انبوهی از کارها نیست. معنی خلاصه و مفید آن می‌شود:

انجام کارها به صورت منظم و دقیق برای رسیدن به اهداف (اهداف می‌توانند روزانه باشند مثل خواندن یک کتاب، می‌توانند هفتگی و ماهانه باشند و یا حتی داشتن یک روز خوب باشند و…)

حالا با این تعریف راحت تر می‌توانیم برای برنامه ریزی درست، گام برداریم و تکنیک های یک برنامه ریزی استراتژیک را یاد بگیریم.


برنامه ریزی روزانه

یکی از مهم ترین برنامه ریزی هایی که ما باید انجام دهیم، برنامه ریزی روزانه است. چرا که همین برنامه های کوچک و روزمره زندگی هستند که در نهایت موفقیت های بزرگ ما را شکل می دهند. اگر ما چندین ماه و حتی چندین سال بتوانیم برنامه ریزی روزانه درستی داشته باشیم و خیلی منظم و درست پیش برویم، قطعاً نتیجه بسیار خوبی خواهیم گرفت و مانند تصویر زیر که نت های موسیقی کوچک به هم پیوسته شدند تا در نهایت یک نت درست را بسازند، ما هم روز به روز کامل تر خواهیم شد و نهایتاً می توانیم موفقیت بزرگی را از آن خود کنیم.

به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله بیشتر درباره برنامه ریزی روزانه صحبت کنیم تا ابتدا روزهای خوبی را برای خود رقم بزنیم و سپس دوران خوب خودمان را شروع کنیم.


اهمیت برنامه ریزی

تا حالا به این موضوع دقت کردید که چرا افراد موفق کارهایی که در طول روز انجام می‌دهند از سایر افراد مفیدتر است؟ آن ها هم مثل ما در هر روزشان ۲۴ ساعت وجود دارد. ولی با این حال تعداد کارهای انجام شده در طول روزشان بیشتر از ماست!

دلیلش مشخص است. چون آن‌ها مدیریت زمان و برنامه ریزی را به خوبی بلدند و با این دو مهارت، توانستند از زمانشان بهترین استفاده را ببرند.

یک بار دیگر به جملات و دردسرهایی که در مقدمه گفته شد دقت کنید. فکر می‌کنم از بین رفتن همین مشکلات به اضافه کلی مشکل دیگر برای پی بردن به اهمیت بالا و اهداف برنامه ریزی کافی باشد. اما بازهم به برخی ازاهداف آن اشاره می‌کنیم.

  • مدیریت زمان
  • منظم شدن
  • انجام دادن تمام کارها
  • افزایش قدرت اراده و سرسختی
  • غلبه بر تنبلی
  • و کلی فایده دیگر که حتی نام بردنشان هم از حوصله متن خارج است…

برنامه ریزی

جملات بزرگان درباره برنامه ریزی

برای پی بردن بیشتر به اهمیت این موضوع مهم، به تعدادی از جملات بزرگان درباره برنامه ریزی اشاره می‌کنم:

  • اگر شما تصمیم نگیرید چگونه روزتان را بگذرانید، دیگران برای شما این کار را خواهند کرد. (جان سی مکسول، نویسنده کتاب برنامه ریزی روزانه)
  • وقتی در نقشه اهداف خود شکست میخورید، در واقع برای شکست خوردن آماده شده اید. (بنجامین فرانکلین)
  • یک هدف، بدون برنامه ریزی، تنها یک آرزوست. ،(آنتوان دوسنت اگزوپری)
  • اگر ندانی به کدام سمت حرکت می‌کنی، به مقصد نخواهی رسید. (یوگی برا)
  • برنامه ریزی در زندگی باعث می‌شود آینده را به جال بیاورید و در آن تغییر ایجاد کنید. (آلن لاکین)

پس حالا که متوجه شدیم یک برنامه ریزی خوب برای زندگی تا این حد اهمیت بالایی دارد، فکر می‌کنم شما هم مثل من ترجیح می‌دهید سریع تر به قسمت های مهم آن اشاره کنیم تا گام بلندمان را در راستای رسیدن به ویژگی های خوب بالا، برداری


خودتان تصمیم بگیرید که روزتان را چه طور می خواهید سپری کنید

چرا برنامه ریزی نمی کنیم ؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا با وجود این که می‌دانیم برای رسیدن به موفقیت و اهدافمان باید برنامه ریزی در زندگی شخصی خودمان کنیم، باز هم علاقه ای به برنامه ریزی و عمل کردن به آن نداریم! باید بدانید که این عدم برنامه ریزی موفق دلایل زیاد مختلفی دارد که در ادامه به 4 مورد از مهم ترین آن ها اشاره می‌کنیم. 

  • به این نکته فوق العاده مهم هم توجه کنید

1. ترس از محدود شدن

اولین دلیل عدم برنامه نریختن ، این است که می‌ترسیم وقت های آزاد و تفریحمان از بین برود، محدود بشویم، نتوانیم مثل قبل هر کاری که دلمان می‌‎خواهد انجام بدهیم و…

در حالی که اصلاً این طور نیست! برنامه ریزی درست نه تنها باعث محدود شدن ما نمی‌شود، بلکه باعث می‌شود وقت های آزاد بیشتری هم داشته باشیم! چون اگر این برنامه ریزی دقیق و صحیح باشد، هم به تفریحاتمان می‌رسیم، هم می‌توانیم با قدرت بیشتری به سمت موفقیت و اهدافمان حرکت کنیم و حتی کارهای بیشتری را هم انجام بدهیم.

پس حتماً این نکته مد نظرمان باشد که برنامه ریزی موفق، دلیلی برای محدود شدن نیست.


برنامه ریزی دلیلی برای محدود شدن نیست

2. وقتی از برنامه عقب می‌اُفتیم دیگر ادامه نمی‌‎دهیم!

دومین دلیل، این است که وقتی ما فقط و فقط یک کار را نمی‌توانیم انجام بدهیم، کلاً بی خیال ادامه برنامه مان می‌شویم و آن را رها می‌کنیم.

این کار ما، درست مثل این می‌ماند که وقتی یک سوال را در برگه امتحانی بلد نیستیم، بقیه سوالات را هم جواب ندهیم و قید کل آن امتحان را بزنیم!

دقیقاً همین قدر غیر منطقی! پس انجام ندادن یک کار در برنامه ریزی روزانه، نباید باعث شود ما تمام آن برنامه را انجام ندهیم. بلکه باید باید قدرت و انرژی مان را برای انجام دادن ادامه آن برنامه افزایش دهد.


در برنامه ریزی انجام ندادن یک کار دلیلی بر انجام ندادن تمام کارها نیست

3. کارهایی که در برنامه مان هست را دوست نداریم

دلیل سوم، از یکی از اشتباهات ما در برنامه ریزی در زندگی شخصی سرچشمه می‌گیرد. ما معمولاً کارهایی را در برنامه قرار می‌دهیم که از آنها خوشمان نمی آید. مثلاً:

2 ساعت مطالعه ، 3 ساعت تحقیق علمی، صبح زود بیدار شدن و ورزش کردن و…

خب، مسلماً وقتی ما این قدر سخت برنامه می‌ریزیم، انجام دادنش هم همین قدر سخت خواهد بود. پس باید برنامه ای را طراحی کنیم که هم بشود آن را انجام داد و هم برایمان مفید باشد.


4. حجم زیاد کار در برنامه

خیلی از اوقات هم ما یا یک برنامه ریزی خوب در زندگی نداریم، یا طوری برنامه می‌ریزیم که انجام دادنش کار یک روز و حتی دو روز هم نیست! یعنی تقریباً تمام کارهای یک هفته قبل و بعدمان را در برنامه روزانه‌مان می‌نویسیم! طبیعی است که وقتی نمی‌رسیم تمام کارهایی که مدنظرمان هست را انجام بدهیم، کلاً از ریختن برنامه نا اُمید می‌شویم. احتمالاً شما هم دچار این مشکل بزرگ شدید! درست می‌گویم؟ برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنم حتماً یک بار دیگر برگردید و تعریف برنامه ریزی را دوباره بخوانید.


هرگز در برنامه ریزی روزانه خود، تعداد کار زیادی قرار ندهید

اصل مهم برنامه ریزی چیست ؟

برنامه ریزی، تکنیک‌های مخصوص خودش را دارد که در ادامه این مقاله با آن‌ها روبه رو خواهیم شد. اما مهم‌ترین اصلی که در تمام برنامه‌ها وجود دارد، هدف است. تعریف برنامه ریزی هم همین را می‌گوید. در حقیقت ما کلی برنامه می‌نویسیم تا به اهداف خودمان برسیم. به عبارت ساده‌تر، اگر هدفی وجود نداشته باشد، برنامه‌ای هم وجود ندارد. پس قبل از این که برای قلم به دست بگیرید و شروع با نوشتن برنامه خود بر روی کاغذ کنید، بهتر است که هدف خودتان را واضح و روشن مشخص کنید. تعیین کردن اهداف هم مراحل زیادی دارد که ترجیح می دهم در اینجا وقتتان را زیاد نگیرم و مقاله تکنیک های هدف گذاری را به شما معرفی کنم که بتوانید با استفاده از آن، به خوبی این کار را انجام دهید.


شما به دنیا آمده‌اید تا برنده باشید، اما برای برنده شدن به برنامه ریزی نیاز دارید

بزرگترین اشتباه در برنامه ریزی

بزرگترین اشتباهی که ما معمولاً در برنامه ریزی مرتکب می‌شویم، مکتوب نکردن برنامه روزانه‌مان است. تحقیقات نشان داده اند وقتی شما کارهای خود را مکتوب می کنید شانس انجام دادن آن ها تا چند برابر بیشتر از قبل خواهد بود .

دلیلی هم که احتمالاً پیش خودمان داریم و مانع از نوشتن می شود این است که من کارهای خودم را می‌دانم و در ذهنم هست که باید چه کار کنم پس دیگر لازم نیست برنامه ام را بنویسم!

در حالی که این واقعاً اشتباه بزرگی است، ما وقتی به صورت مکتوب نکته ای را می‌نویسیم به آن نکته متعهد می‌شویم و این مسیر عصبی برای مغزمان ساخته می‌شود که تو باید آن کار را حتماً انجام دهی.

به همین دلیل است که افراد موفق و بزرگ دنیا می‌گویند: بنویسید تا اتفاق بیفتد. تا جایی که آقای هنریت کلاوسر، کتابی هم درباره این موضوع نوشته است.


تکنیک های برنامه ریزی

حالا که دانستیم برنامه ریزی چه اهمیت بالایی دارد و البته مهم ترین دلایل عدم برنامه ریزی را هم متوجه شدیم، زمان آن رسیده که بدانیم تکنیک های برنامه ریزی موفق چیست و باید چگونه برنامه ریزی کنیم؟ در ادامه به 8 مورد از راه های برنامه ریزی کردن اشاره خواهیم کرد تا بتوانید با استفاده از آن ها، موفقیت را برای خودتان دست یافتنی تر از همیشه کنید.

1. تهیه چک لیست روزانه

تهیه چک لیست روزانه، بهترین و مهم ترین راهی است که می‌توانیم برای داشتن یک برنامه ریزی مناسب داشته باشیم. حالا تهیه این چک لیست چگونه است؟

یک دفترچه بردارید. هر روز کارهایی را که احتمال می‌دهید یادتان می‌رود و یا خیلی مهم هستند را بنویسید. جلوی آنها یک مربع کوچک بگذارید و هر شب برنامه آن روزتان را چک کنید و ببینید چند مورد از آن کارها را انجام دادید. در نهایت در مربع های رو به روی کارهای انجام شده تیک بزنید. به همین راحتی!

فقط این کار را به صورت هر روزه و مداوم انجام دهید تا ذهنتان به این موضوع عادت کند و مسیر عصبی آن برایش ساخته شود و بتوانید با این روش، بهترین برنامه ممکن را داشته باشید.

اینجا دوباره برمی‌گردیم به جمله “بنویسید تا اتفاق بیفتد”. چون شما با نوشتن این برنامه، خودتان را متعهد می‌کنید که حتماً کارهای نوشته شده را عملی کنید.


2. اولویت بندی کنید

اولویت بندی هم یکی از بخش های فوق العاده مهم در اصول یک برنامه ریزی موفق است. چون می‌توانید کارهایی که مهم هستند را بشناسید و طبق آنها پیش بروید و وقتتان را صرف کارهای الکی نکنید.

بعد از این که اولویت هایتان را مشخص کردید، کارتان خیلی راحت تر می‌شود و می‌دانید که باید برنامه تان را بر چه اساسی طراحی کنید. اگر آن ها را مشخص نکنید، نمی‌دانید باید به کدام سمت حرکت کنید و ممکن است به بیراهه کشیده شوید.

خود اولویت بندی را هم می‌توانید به دو صورت انجام بدهید که اکنون می‌خواهم به این دو راه اشاره کنم.


در برنامه ریزی حتما اولویت های خود را مشخص کنید

راه اول: قانون 20/80

قانون 20/80 یکی از مهم ترین قوانین برای رسیدن به موفقیت است. این قانون را ویلفردو پارتو ابداع کرده و ما می‌توانیم با رعایت آن، بهترین نوع برنامه ریزی را داشته باشیم. من اینجا مختصر توضیحی درباره آن بهتان خواهم داد. اما اگر توضیح کامل و جامعی در این باره می‌خواهید، پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله فرمول موفقیت را هم مطالعه کنید تا بتوانید از این قانون به بهترین شکل ممکن برای خودتان بهره بگیرید.

قانون 80/20 به ما می‌گوید که 20 درصد کارهای ما، 80 درصد نتایج را برایمان به همراه دارد.

مثل فروشنده ای که 20 درصد اجناسش، 80 درصد فروش را برایش به همراه می‌آورد.

ما می‌توانیم مشخص کنیم 20 درصد کارهای مهم مان چه هستند و سپس با توجه به آنها برنامه روزانه مان را تنظیم کنیم.

برای آشنایی بیشتر با قانون 80/20 حتماً ویدئوی آموزشی زیر که مربوط به مجموعه کلیپ های شارژ پلاس هست را مشاهده کنید.

 

راه دوم: ماتریس آیزنهاور

آقای دوایت آیزنهاور، یکی از رئیس جمهور های سابق آمریکا، ماتریسی طراحی کرده که بر اساس آن، کارها به 4 دسته تقسیم می‌شوند.

1. مهم و فوری: کارهایی که بسیار مهم هستند و باید خیلی سریع انجام شوند. مثل درس خواندن برای امتحان فردای مدرسه

2. مهم و غیرفوری: کارهایی که مهم هستند اما در زمان حال اولویت ندارند. مثل خواندن کتاب

3. غیر‌مهم و فوری: کارهایی که مهم نیستند ولی باید همین حالا انجام شوند. مثل: جواب دادن به تلفن

4. غیر‌مهم و غیرفوری: تکلیف این دسته از کارها هم مشخص است و دیگر نیازی به توضیح دادن نیست! یعنی کارهایی که نه مهم هستند و نه فوری! پس اصلاً سراغشان نمی‌رویم.

پس حتماً این ماتریس را هم در نظر بگیرید و از آن استفاده کنید. فقط حواستان به این نکته هم باشد که انسان‌های موفق، همیشه کارهای مهم و غیرفوری را انجام می‌دهند. چون وقتی کارهای مهم و غیرفوری را عملی کنی، دیگر کار فوری زیادی برایت باقی نمی‌ماند که بخواهی انجامش بدهی.


3. برنامه خود را قابل تغییر قرار دهید

قابل تغییر قرار دادن برنامه، یعنی کاری کنیم که اگر به هر دلیلی نتوانستیم یکی از برنامه های آن را انجام دهریم، تداخلی بین برنامه ریزی کاری آن روز پیش نیاید. به عبارت دیگر کاری کنیم که انجام ندادن یکی از کارها، مانعی برای انجام دادن سایر کارها نباشد.

چون بالأخره ممکن است مشکلی پیش بیاید و نتوانیم آن کار را انجام دهیم و اگر برنامه انعطاف پذیری نداشته باشیم، کل روزمان رو به بطالت خواهد رفت. پس برنامه تان را طوری بنویسید که انعطاف پذیر و قابل تغییر باشد.


4. قورباغه را قورت دهید!

سعی کنید برنامه تان را بر اساس میزان انرژی و انگیزه خود تنظیم کنید. مسلماً شما هنگام ظهر و زمانی که بسیار خسته هستید و در حال استراحتید، نمی‌توانید کار مهم و سختی را انجام دهید. درست است؟

قورباغه را قورت بده یعنی دقیقاً این کارهای سخت را به عنوان اولین کارتان قرار دهید. قطعاً انجام دادن این کارهای مهم در زمان بی حالی، نه تنها کمکتان نخواهد کرد، بلکه شما را از برنامه ریزی متنفر می‌کند.


یک هدف بدون برنامه ریزی تنها یک آرزوست

5. برنامه را به صورت واضح مشخص کنید

برخی از افراد برنامه خود را به صورت بسیار کلی می‌نویسند. مثلاً دانش آموزان می‌نویسند “درس خواندن!”

خب این چه نوع برنامه ریزی است؟ برنامه ریزی یعنی دقیقاً مشخص کنید چه می‌خواهید و بدانید چه کاری می‌خواهید انجام دهید. این کار کاملاً غلط است.

اگر واقعاً برنامه تان درس خواندن است، بنویسید که دقیقاً کدام درس را، چقدر، با چه کیفیتی، چند صفحه و… می‌خواهید بخوانید. دقیق مشخص نکردن برنامه همانا، انجام ندادن آن نیز همانا…

پیشنهاد می کنم در این رابطه مقاله برنامه ریزی درسی را هم مطالعه کنید تا بهتر یاد بگیرید چطور باید ریز به ریز و دقیق یک برنامه درسی مناسب برای خود طراحی کنید.


6. به خودتان استراحت دهید!

سعی نکنید برنامه تان را طوری تنظیم کنید که مدام کار کنید! بدن شما به استراحت هم نیاز دارد و نمی‌تواند فقط کار کند. باید به میزان کافی زمان برای استراحت خود در نظر بگیرید.

البته در زمان استراحتتان فقط باید استراحت کنید! نه این که مدام در شبکه های اجتماعی بگردید و تلویزیون تماشا کنید. به ذهنتان به طور کامل استراحت دهید و بگذارید کمی آرامش را تجربه کند.


7. چک لیستتان را زیبا کنید!

یکی از اصلی ترین دلایلی که انگیزه شما را برای برنامه ریزی زیاد می‌کند، چک لیست جذاب و زیبا است. این که برنامه تان را به صورت روزانه و زیبا بنویسید و از دیدن آن لذت ببرید، شور و شوقتان برای برنامه ریزی بسیار زیاد می‌شود.

علاوه بر آن، وقتی برنامه هایتان یکی یکی عملی می‌شوند و شما تیک انجام آن کار را می‌زنید، هم به شدت لذت خواهید برد و هم آن کار را انجام داده اید.

می‌بینید؟ اگر چک لیست برنامه ریزی روزانه مناسبی داشته باشید، علاقه تان به برنامه نوشتن هم بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.


8. برای خودتان جریمه تعیین کنید!

حالا که با راه های بالا، یک برنامه درست و حسابی برای خودتان تنظیم کردید، وقتش است که خودتان را مجبور کنید تا این برنامه عالی انجام شود.

برای اینکه برنامه را ریز به ریز عملی کنید، می‌توانید برای خودتان جریمه تعیین کنید.

به طور مثال با خودتان بگویید که اگر من نتوانستم امروز فلان بخش از برنامه را انجام بدهم، فردا دو برابر آن را عملی خواهم کرد. یا فلان مبلغ برای کمک به نیازمندان کنار می‌گذارم. با این کار واقعاً مجبور می‌شوید تا برنامه‌تان را مو به مو اجرایی بکنید تا مشمول جریمه خودتان نشوید.

البته حواستان باشد که حتماً جریمه ای را که مشخص کردید، پرداخت کنید وگرنه هیچ تأثیری برای شما ندارد.


یک برنامه ریزی خوب برای زندگی

چطور برنامه ریزی کنیم تا موفق شویم؟ این سوال، سؤالی است که هر کسی که می‌خواهد برنامه‌ای بنویسید حتماً از خودش خواهد پرسید؛ اصلاً یکی از دلایلی که شما را به این مقاله کشانده است همین سؤال بوده است. به جرأت می‌توانم به شما بگوییم که اگر به راهکارهای که در این مقاله گفته شده است عمل کنید، می‌توانید برنامه ریزی ماسبی داشته باشید و در نهایت هم موفقیت را از همیشه به خودتان نزدیک تر از همیشه ببینید.

کلیپ زیر هم تکنیک های برنامه ریزی را خیلی خلاصه و مفید برای شما بازگو می کند که پیشنهاد می کنم حتماً آن را هم مطالعه کنید.



برنامه ریزی
8 اصل برنامه ریزی موفق
 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۹ ، ۱۱:۱۸
محمدمهدی بری مهربانی

آشنایی با آلزایمر و نشانه های آن

آلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس ها و اسم ها آغاز می شود و کم کم تا آنجا پیش می رود که فرد حتى راه بازگشت به خانه را فراموش می کند.
در سال ۱۹۰۶ میلادى آلویس آلزایمر پزشک آلمانى پس از ۲۰ سال تحقیق توانست تعریفى علمى از این بیمارى ارائه دهد. این بیمارى براى قدردانى از یک عمرتحقیق آلویس آلزایمر،«آلزایمر» نامیده شده است. آلزایمر که به بیمارى پیرى معروف است در واقع چیزى بیشتر از یک فراموشى ساده است.
بیمارى آلزایمر در واقع مشکلى مغزى است. مغز ما از میلیون ها سلول عصبى تشکیل شده است. هر دسته از این سلول هاى عصبى با هم تشکیل یک بخش را می دهند و هر بخش عهده دار یک مسؤلیت است. به عنوان مثال بخش بینایى که در ناحیه پشت سرى قرار گرفته، مسئول بررسى اطلاعاتى است که از چشم ها آمده است. بدین ترتیب ما تشخیص می دهیم که چه دیده ایم.
این سلول هاى عصبى براى بررسى و انتقال اطلاعات با یکدیگر و با بخش هاى دیگر در ارتباطند. این ارتباط به صورت جریان الکتریکى کوچکى است که از یک سلول به سلول بعدى انتقال پیدا می کند. اما چون این سلول ها به یکدیگر نچسبیده اند، بین آنها یک فضاى خالى کوچک وجود دارد.
این فضاى خالى کوچک توسط یک ماده شیمیایى مخصوص پر می ‌شود که انتقال جریان الکتریکى بین سلول ها را سریعتر و آسانتر می کند. این ماده شیمیایى مخصوص که “سروتونین” نام دارد، توسط خود مغز ترشح می شود.
با بالا رفتن سن و پیر شدن سلول ها، ترشح این ماده شیمیایى یا سروتونین کاهش می یابد، بدین ترتیب ارتباط بین سلولى و انتقال اطلاعات دچار مشکل می شود.
این مشکل بیشتر از همه در بخش حافظه و خاطرات خود را نشان می دهد. خاطره ها ترکیبى هستند از یادآورى دیده ها و شنیده ها و احساسات که براى یاداورى آن ها مغز نیاز به برقرارى یک ارتباط پیچیده سلولى بین همه بخش ها دارد. به همین علت با بالا رفتن سن و کم شدن ترشح سروتونین در مغز، خاطره ها کمرنگ یا فراموش می شوند.
در بیمارى آلزایمر ترشح سروتونین به شدت کاهش می یابد. اما این مسئله همیشه به علت پیر شدن سلول ها نیست. سکته مغزى که باعث از دست رفتن بخشى از سلول هاى مغز می شود یا شوک عاطفى پس از دست دادن عزیزى می توانند خطر ابتلا به آلزایمر افزایش دهند.
آلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس ها و اسم ها آغاز می شود و کم کم تا آنجا پیش می رود که فرد حتى راه بازگشت به خانه را فراموش می کند. بیمارى آلزایمر متاسفانه درمانى ندارد اما می توان از پیشرفت آن جلوگیرى کرد
الف)پیدایش نقص های متعدد شناختی شامل دو مورد زیر
تخریب حافظه(اختلال توانایی یادگیری اطلاعات جدید و یادآوری آطالاعات آموخته شده قبلی یک یا چند مورد از اختلالات شناختی زیر
زبان پریشی
کردارپریشی(اختلال توانایی انجام فعالیت های حرکتی علی رغم کارکرد جسی سالم)
آگنوزی(ناتوانی برای شناخت یا بازشناسی اشیا عیل رغم کارکرد حسی سالم اختلال در عملکرد اجرایی(طرح ریزی،سازماندهی،مرحله بندی،انتزاع)
ب)هر یک از نقص های شناختی 1 و2 تخریب قابل ملاحظه در عملکرد اجتماعییا شغلی ایجاد کرده و نشانگر افت چشمگیری از سطح عملکرد قبلی است پ)سیر اختلال با شروع تدریجی و افت مستمر قوای شناختی مشخص می شودت)نقایص شناختی 1 و2ناشی از اختلالات دستگاه عصبی مرکزی واختلالات سیستمیک و اختلالات ناشی از مصرف مواد نباشد.
ج)نقاص منحصرا در جریان دلیریوم روی نمی دهند
بدون اختلال رفتاری/همراه با اختلال با شروع زود رس(شروع در سن 65 سالگی و پایین تر)/با شروع دیر رس(شروع پس از سن 65 سالگی)



منابع:
1. Neugrosch JA, Kolevzone A, Samuels SC, Marin DB. Delirium, Dementia and Amnesic
and Other Cognitive Disorders and Mental Disorder Due to a General Medical Condition. In:
Sadock BJ, Sadock VA, editors. "Kaplan and Sadock\'s Concise" Text Book of Clinical
Psychiatry. 3th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2008.p.1068-92.
2 DeKosky TH, Kaufer DI, Lopez OL. The Dementias. In: Bradley WG, Daroff RB, Fenichel
GM, Jankovic J, editors. Neurology in Clinical practice.4th ed. New York: Butterworth
Heinemann; 2004. p.1901-45.
2. Disorders of Cognitive Function. In: Aminoff MJ, Greenberg DA, Simon RP, editors.
Clinical Neurology. 6th ed. NewYork: Lange Medical Books /McGraw-Hill; 2005.p.3-68.
4. Gold G, Bouras C, Michel JP, Hof PR, Giannakopoulos P. Vascular Dementia. In: Hof PR,
Mobbs CV, editors. Functional Neurobiology of Aging. 1th ed. California: Academic Press;
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۹ ، ۰۴:۱۳
محمدمهدی بری مهربانی

آنچه لازم است در مورد ADHD بدانیم

اختلال کم‌توجّهی - بیش‌فعالیAttention-deficit hyperactivity disorder) ADHD) یک اختلال رفتاری رشدی است. معمولاً کودک توانایی دقّت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در او کند است و کودک از فعّالیّت بدنی غیر معمول و بسیار بالا برخوردار است. اختلال کمبود توجه/بیش فعالی از نظر ژنتیکی قابل انتقال است. برخی مادران قادرند نشانه های اختلال فرزندانشان را در دوران بارداری یا در سنین اولیه بشناسند.اما معمولا" این علائم از زمان رشد طبیعی نوپاها قابل تشخیص نیستند. حدود 12-7 درصد کودکان به این بیماری مبتلا هستند و در پسرها شایع‌تر است. ممکن است در بعضی بیشتر علائم پرتحرکی و رفتارهای ناگهانی و در بعضی بیشتر علائم بی‌توجهی به چشم بخورد. علائم این بیماری قبل از 7 سالگی شروع می‌شود ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می‌کند و مورد توجه قرار می‌گیرد. این بیماری سال‌هاست که شناخته شده و عوامل متعدّدی در ایجاد آن نقش دارند. به نظر می‌رسد علت آن بیشتر به نقص در تکامل سیستم اعصاب مربوط باشد. کودکان مبتلا احتمالاً در قسمت‌هایی از مغز که مسئول توجه، تمرکز و تنظیم فعالیت‌های حرکتی است دچار نقائص جزئی هستند.
ملاک های تشخیصی برای اختلال بیش فعالی / کمبود توجه DSM-IV
ملاک های تشخیصی برای اختلال بیش فعالی / کمبود توجه DSM-IV
A - وجود ( 1 ) یا ( 2 )
1- بی توجهی : شش تا ( یا بیشتر ) از علائم بی توجهی زیر حداقل به مدت شش ماه به درجاتی که غیر انطباقی و ناهماهنگ با سطح رشدی است دوام داشته است :
a) غالباً از توجه کافی به جزئیات در می ما ند یا سایر فعالیتها اشتباهات ناشی از بی دقتی مرتکب می شود .
b (غالباً از حفظ توجه بر روی تکالیف یا فعالیتهای مربوط به بازی ها ناتوان است .
c (غالباً به نظر می رسد وقتی مستقیماً با او صحبت می شود گوش نمی دهد .
(dغالباً دستورالعمل ها را کامل اجرا نمی کند ،کار درسی ، وظایف و تکالیف محیط کار را تکمیل نمی کند ( نه به دلیل رفتار مقابله ای یا نفهمیدن دستورات )
(e غالباً در سازماندهی تکالیف و فعالیت ها ناتوان است .

(f از تکالیفی که نیازمند فعالیت ذهنی مستمر است اجتناب می کند ، نفرت دارد ، یا در اقدام به آن مردد است ( مثل کاردرسی در مدرسه یا تکالیف خانگی )
(g غالباً اشیاء لازم برای انجام تکالیف و فعالیتها را گم می کند ( مثل تکالیف درسی ، مداد ، کتاب یا وسائل آموزشی ).
(h محرک های برونی غالباً حواسش را به آسانی پرت می کند .
(i در فعالیت های روزمره غالباً فراموشکار است .
2- بیش فعالی– تکانشگری ; شش تا ( یا بیشتر ) از علائم بیش فعالی - تکانشگری زیر حداقل به مدت شش ماه به درجاتی که غیر انطباقی و ناهماهنگ با سطح رشدی است دوام داشته است :
پیش فعالی
(a غالباً دستها و پاهایش بیقرار است و روی صندلی وول می خورد.
(b غالباً در کلاس یا جاهای دیگری که انتظار می رود شخص نسشته باقی بماند صندلی خود راترک می کند .
(c در جاهائی که مناسبتی ندارد می رود یا از در و دیوار بالا می رود ( در نوجوانان و بزرگسالان ممکن است محدود به احساس ذهنی بیقراری باشد ) .
(d غالباً در اشتغال بی سر و صدا به فالیتهای تفریحی و بازی ناتوان است .
(e غالباً در حال حرکت است و به نظر می رسد ( "موتوری به حرکتش وا می دارد " )
(f غالباً زیاد حرف می زند .
تکانشگری
(g غالباً قبل از اینکه سؤال تمام شود جوابهایی می پراند .
(h غالباً در انتظار کشیدن برای نوبت ناتوان است .
(i غالباً حرف دیگران را قطع کرده یا مداخله می کند ( مثلاً خود را در مکالمات یا بازیها داخل می کند .
B -برخی علائم بیش فعالانه ، تکانشی یا بی توجهی منجر به اختلال ، قبل از هفت سالگی وجود دارد .
C- تخریب کم و بیش ناشی از علائم در دو یا چند زمینه [ مثل مدرسه ( یا کار ) و خانه ] وجود دارد .
D- باید قرائن آشکار تخریب قابل توجه بالینی در عملکرد اجتماعی ، شغلی یا تحصیلی وجود داشته باشد .
E- علائم منحصراً در جریان اختلال نافذ مربوط به رشد ، اسکیزوفرنی ، یا اختلات پسکوتیک دیگر روی نداده و اختلال روانی دیگری ( مثل اختلال خلقی ، اختلال اضطرابی ، اختلال تجزیه ای ، یا اختلال شخصیت ) توضیح بهتری برای آن نیست . برحسب نوع کد گذاری نمائید :
اختلال بیش فعالی / کمبود توجه ، نوع مرکب : : اگر در 6 ماه گذشته هم ملاک A1 وهم A2 وجود نداشته است .
اختلال بیش فعالی / کمبود توجه ، عمدتاً نوع بی توجه : اگر در 6 ماه گذشته ملاک A1 وجود داشته و اما A2 وجود نداشته است .
یاد آوری کد گذاری : برای افرادی ( به خصوص نوجوانان و بزرگسالان ) که علائم آنها فعلاً شامل ملاکهای کامل نمی گردد عبارت " بهبود موقت نسبی " باید ذکر شود .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۹ ، ۱۴:۲۹
محمدمهدی بری مهربانی

به گزارش خبر24 به نقل از مشرق، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در واکنش به حذف عکس دختران از کتاب سوم دبستان طی توییتی نوشت: تغییرات در کتاب های درسی همه ساله براساس ارزیابی‌ و از سوی مولفین انجام می‌شود.

به رییس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی ماموریت دادم تغییرات در شکل‌ و محتوای کتاب‌های‌درسی را باحساسیت کامل رصد، اصلاح و گزارش نماید.
به‌دغدغه‌ های‌مردم اهمیت میدهم‌ دختران میهن شایسته احترام‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۹ ، ۱۴:۱۷
محمدمهدی بری مهربانی
گزارش تصویری امتحانات نهایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی امروز در نشست با خبرنگاران در آستانه آغاز سال تحصیلی، گفت: هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل محروم شود. متعهد هستیم آموزش را به همه دانش آموزان صرف نظر از موقعیت ها و دسترسی که دارند ارائه دهیم و این کار را انجام خواهیم داد. نکته دوم آموزش حضوری است. در تمام دنیا اصل بر آموزش های حضوری است زیرا هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد.

حاجی میرزایی ادامه داد: ارتباط و تربیت اجتماعی دانش آموزان با هیچ روش دیگری قابل جایگزینی نیست و تنها چیزی که حضور را محدود می کند قواعد بهداشتی است وگرنه ارتباط چهره به چهره معلمان ارجحیت دارد به ویژه در دوره ابتدایی که تربیت اهمیت ویژه ای می یابد.

مراقبت از سلامت دانش‌آموزان مهم‌ترین اصل

وی با بیان اینکه سال قبل دو سوم دوره آموزش طی شده بود که مدارس تعطیل شد و معلمان دانش آموزان خود را می شناختند گفت: اما امسال اصل بر این است که ارتباط با معلم برقرار شود  و آشنایی بین معلمان و دانش آموزان ایجاد شود.

وزیر آموزش و پرورش بر مراقبت از سلامت دانش آموزان تاکید کرد و گفت: حداکثر مراقبت را به عمل خواهیم آورد. مدارس آگاه شده اند و دستورالعمل ها ابلاغ شده است. تلاش می کنیم محیط مناسبی را فراهم کنیم و خانواده ها باید مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: یک اصل مهم فعال بودن مدرسه است. اختیارات ویژه ای به شورای مدارس داده ایم که می توانند در چارچوب ضوابطی که برای آنها تعیین کرده ایم آموزش را ادامه دهند. امسال معلمان نقش متمایزی دارند.اکنون با شرایط متفاوتی روبه رو شده ایم و خلاقیت و ایده های نو جایگاه مهمی دارد.

مرور برنامه های آموزشی با خانواده ها

حاجی میرزایی به ارتباط بین خانه و مدرسه و نقش خانواده ها نیز اشاره کرد و گفت: سال های قبل خانواده ها با آسودگی خاطر بیشتری فرزندشان را به مدرسه می سپردند اما امسال حساسیت بیشتر است و درخواست می کنیم خانواده ها در تمام ایام در کنار مدارس باشند. به مددارس گفته ایم برنامه های آموزشی را با خانواده ها مرور کنند و برای آنها توضیح دهند که می خواهند چه کنند.

آغاز آموزش‌های تلویزیونی از ۱۵ شهریور

 وزیر آموزش و پرورش همچنین به نقش بی بدیل رسانه ها اشاره کرد و افزود: انتظار هست خود دانش آموزان هم با جدیت بیشتر امر آموزش را دنبال کنند. رسانه ملی نیز به عنوان شریک آموزش در کنار ماست و جایگاه مهمی دارد. در نقاطی که دسترسی اینترنت وجود ندارد تلویزیون می تواند آموزش های لازم را در اختیار دانش آموزان قرار دهد. از ۱۵ شهریور برنامه های آموزشی تلویزیونی شروع می شود. ایران باید سراسر مدرسه بشود.

رونمایی از شاد جدید؛ سه روز دیگر

حاجی میرزایی افزود: مدرسه تلویزیونی می تواند همه خانه ها را به مدرسه تبدیل کند. محتوای کلیه دروس در تمام مقاطع تحصیلی را تولید کرده ایم که هم روی شبکه شاد بارگذاری می شود و هم در اختیار خانواده ها و معلمان و دانش آموزان قرار می گیرد.

وی به توسعه ظرفیت های شبکه شاد اشاره کرد و گفت: روز ۵شنبه شبکه شاد با ظرفیت های جدید رونمایی خواهد شد.

گروه‌بندی دانش‌آموزان برای رعایت فاصله گذاری فیزیکی

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تجارب آموزشی کشورهای دنیا افزود: ما روش های تلفیقی را مدنظر قرار دادیم. کلاس ها حضوری برگزار می شوند البته اگر مساحت کلاس و مدرسه به گونه ای باشد که فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود باید گروه بندی کنیم. برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی دانش آموزان گروه بندی می شوند و ورود و خروج و حضورشان در قالب گروه های مختلف خواهد بود. کل محتوای آموزشی مورد بازبینی قرار گرفته و دروسی که باید الزاما حضوری آموزش داده شود مشخص شده و آنها که تمرین و تکرار است به بخش غیرحضوری منتقل می شود.

حاجی میرزایی افزود: امیدواریم با اقدامات انجام شده هیچ دانش آمزوی از آموزش محروم نباشد و این تضمین آموزش و پرورش برای همه مردم است.

۳۵ درصد مدارس حضوری تدریس می‌کنند

وی درباره تعداد و شمار مدارسی که آموزش آنها در کشور به صورت غیرحضوری خواهد بود؟ اظهار کرد: ۳۵ درصد مدارس ما که تعدادشان کمتر از ۵۰ دانش آموز است و می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله را رعایت کنند، کلاس ها طبق روال عادی برقرار است.

وی افزود: اما در مورد بقیه مدارس، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزش ها است. درباره ۶۵ درصد مدارس باقی مانده باید گفت در جایی که تعداد دانش آموزان به گونه ای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد ناگزیر هستیم کلاس ها را حضوری برگزار کنیم اما در قالب گروه بندی های متفاوت که برخی روزهای فرد و برخی روزهای زوج به مدرسه بیایند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در همه مدارس سراسر کشور اصل بر برگزاری حضوری است مگر اینکه رعایت پروتکل ها تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نباشد گفت: برنامه ریزی های جزئی به مدارس واگذار شده که متناسب با وضعیت تصمیم گیری می کنند و فعالیت آموزشی را آغاز می کنند.

سال تحصیلی برای کلاس اولی‌ها

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره حضور کلاس اولی ها در مدرسه گفت: کلاس اولی ها اهمیت ویژه ای برای ما  دارند و تاکید ما بر این است که حتی اگر شده به صورت محدود و دونفر دونفر حتما باید به همراه خانواده به مدرسه بروند و با معلم خود آشنا شوند. جریان آموزشی اتکای بیشتری بر حضور در کلاس ها دارد.

تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم

حاجی میرزایی با بیان اینکه به عنوان یکی از اعضای ستادملی کرونا در کمیته آموزشی و کمیته اجتماعی و امنیتی حضور فعالی در تصمیم گیری ها داریم گفت: هرتصمیمی که در ستادملی کرونا اتخاذ می شود ما در آن حضور داشتیم و دیدگاه های خود را مطرح کرده ایم و آموزش و پرورش بر آنچه تصمیم گرفته شده توافق داشته است.

وضعیت آموزش‌ها در حاشیه شهرها

حاجی میرزایی  درباره روند آموزش در حاشیه شهرها نیز اظهار کرد: هرجا تعداد دانش آموزان بیش از حدی باشد که فاصله گذاری ممکن نباشد باید گروه بندی شوند. برای آنها که به ابزار و اینترنت دسترسی ندارند آموزش تلویزیونی که پوشش گسترده تری دارد ارائه می شود حتی اگر دسترسی به تلویزیون هم نداشته باشند با تولید بسته های یادگیری و ارتباط با معلم آموزش را دنبال خواهیم کرد.

پیشنهاد آموزش و پرورش: دریافت یک‌سوم هزینه اینترنت

حاجی میرزایی درباره اینترنت شبکه شاد نیز گفت: بحث اینترنت مورد پیگیری ما قرار گرفته و پیشنهادهایی به ستاد کرونا دادیم. کمیته ای برای بررسی موضوع تعیین شد که پیشنهاد کمیته تعیین و دریافت یک سوم هزینه اینترنت است که هنوز در ستاد ملی تصمیم گیری نشده و قبل از شروع سال تحصیلی تعیین تکلیف خواهد شد.

تلاش‌ها برای ارائه سیم‌کارت دانش‌آموزی

وی درباره امنیت دانش آموزان در مراجعه به اینترنت گفت: یکی از دغدغه های مهم ما همین موضوع بوده است. با اپراتورها صحبت شده و تلاش بر این است که سیمکارت دانش آموزی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد که دسترسی به اینترنت ایمن دارد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که امسال سال تحصیلی ما بدون مشارکت فعال و موثر خانواده ها پیش نمی رود و نظارت و همکاری آنها بسیار مهم است. برای آموزش خانواده‌ها نیز برنامه‌ریزی‌هایی در انجمن اولیا و مربیان انجام داده ایم و کانالی در شبکه شاد به همین منظور ایجاد شده است.

اطلاع رسانی ها از سوی مدارس صورت می گیرد

وزیر اموزش و پرورش در پاسخ به اینکه خانواده ها هنوز تکلیف خود را نمی دانند، شنبه مدارس باز است یا خیر؟ عنوان کرد: روز شنبه روز آغاز سال تحصیلی است و بنابر این است که همه مدارس به صورت حضوری دایر باشند مگر منطقه ای که از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شود که قرمز است و مدارس اجازه بازگشایی ندارند. حتی اگر منطقه ای زرد باشد کلاس ها برگزار می شود ولی با تعداد محدودتر دانش آموزان؛ این موضوع تا قبل از روز شنبه از سوی مدارس به خانواده ها اطلاع رسانی می شود.

وی درباره تهیه تبلت ارزان گفت: ظرفیت تولید داخلی پایین است و امکان واردات و تامین منابع مالی لازم در این زمان کوتاه دشوار است. پیگیری هایی در حال انجام است اما فرض را بر این گذاشته ایم برای آنها که تبلت ندارند آموزش را به طرق دیگری ارائه کنیم.

کمبود معلم داریم؟

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا برای شروع سال تحصیلی با کمبود معلم روبه رو نیستید؟ اظهار کرد: یک تعداد نیروی رسمی و یک تعداد نیروی حق التدریس داریم که استخدام نیستند. اگر نیروهای حق التدریس را درنظر بگیریم نیازمان برای سال آینده مرتفع شده است. الزام داریم از کسانی که از قبل سال ۹۱ به صورت حق التدریس با ماهمکاری کنند استفاده کنیم که از آنها هم استفاده می کنیم.

حاجی میرزایی افزود: توافق نامه های نیروی انسانی با همه استان ها امضاء شده است و اگر در شروع سال تحصیلی مشکلی پیش بیاید به سرعت اقدامات لازم انجام خواهدشد. ساعت کار معلمان مشخص است و در چارچوب زمانبندی مشخص شده عملیات آموزش را پیگیری می کنند.

کد خبر 544998
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۵۹
محمدمهدی بری مهربانی


بیشتر افراد این سوال در ذهنشون مطرح میشه که...

ازدواج موفق چه ویژگی هایی دارد و اصولاً برای اینکه زندگی مشترک خوبی داشته باشیم چه کسی را باید انتخاب کنیم. 

هر مرد  و زنی  قبل از ازدواج باید به سه نکته اساسی توجه کامل داشته باشه تا بتونه از ازدواج سازگار و موفق برخوردار بشه 

اول عشق متقابل یعنی احساس متقابل عشق و علاقه قبل از ازدواج 

دوم زمان درازمدت در نظر بگیرید که احتمالاً قرار است تا آخر عمر با هم زندگی کنید

 سوم تعادل جنسی تعادل و توازن نسبت به مسئله ارتباط جنسی و نگرش مثبت به این مسئله میان هردو نف .


طبعاً انتخاب کردن افراد به دو شکل میتونه اتفاق بیفته انتخاب منطقی و انتخاب احساسی البته هیچ تضمینی وجود ندارد تا بگیم کدوم یکی از این انتخاب ها احتمال موفقیت شون بیشتر خواهد بود یا اینکه زندگی استوارتری را به ارمغان میاره. 

اما معمولا انتخاب احساسی اغلب با عدم شناخت و کمبود آگاهی و انتخاب های منطقی به دنبال شناخت آگاهی بیشتری رخ می‌دهند.

بنابر نظر روان کاوان انتخاب های احساسی معمولاً به دنبال عاشق شدن های ناگهانی و در کوتاه مدت رخ میده. 

که میتونه بیشتر وابسته به نیازهای نوروتیک فرد باشه. 

از طرف دیگه انتخاب‌های منطقی که میتونه کاملا خالی از احساس باشه یا اینکه کاملا خالی از احساس نباشه بلکه همراه با شناخت و آگاهی از وضعیت و شرایط خویش و طرف مقابل همراه بشه و در نتیجه میشه گفت همیشه به صورت تدریجی و آروم آروم شکل میگیره و به تبع از هیجانات شدید به دوره. 

یکی از مواردی که باعث میشه یه انتخاب اساسی به سمت یک انتخاب منطقی هدایت بشه و دقت بالایی را به ارمغان بیاره استفاده از ملاک‌ها و معیارهای روشن و دقیق برای انتخاب و ازدواجه...

ملاک های ازدواج که در ادامه براتون خواهم گفت حاصل پژوهش های متعدد توسط پژوهشگران روانشناسان روانپزشکان متعددیه که در کار با زوجین و خانواده ها به دست آوردند پس میتونه کاملا قابل اتکا و مفید باشه

 ملاک ها و معیارهایی که برای یک ازدواج موفق و لازم هستند از این قرارند 

اول، قبل از ازدواج هر دو نفر باید مستقل و پخته باشد. 

استقلال و پختگی باعث میشه که افراد بتوانند راحت تر و ساده تر روابط صمیمانه برقرار کنند.

دوم هر دو نفر به همون اندازه که دیگری رو دوست دارند باید خودشون رو هم دوست داشته باشند. 

 در روابط صمیمی عزت از نفس نقش بسیار مهمی داره در واقع اگه شما خودتون رو دوست نداشته باشید نمی توانید دیگری رو دوست داشته باشید و بهش عشق بورزید.

ملاک سوم اینکه هر دو نفر بایستی بتونن در تنهایی همانگونه از زندگی لذت ببرند که وقتی با هم هستند لذت میبرند تعادل بین با هم بودن و با هم نبودند و یا همراهی و دوری در یک ارتباط صمیمانه نقش بسیار مهمی دارد. 

ملاک بعدی که اتفاقا بسیار مهم هست آگاه بودن از خود هستش یک هرتباط سازنده نیاز به گشودگی درستکاری و صداقت بین دو نفر داره هر فردی باید بتونه توانمندی‌های خودش رو ارزیابی کنه و همچنین ضعف های خودش رو هم به طور واقع بینانه بشناسه و نخواهد مشکلاتش را به گردن دیگران بیاندازه من معمولا در مشاوره ازدواج از دختر و پسر می خوام که مناطق مین گذاری شده یا نقاط ضعف خودشون رو هم بنویسند و به طرف مقابل ارائه بدم چون معمولا نیاز نیست که ما خوبی های خودمون رو به طرف مقابل بگیم چون خوبی ها نمود بیشتری دارند و این ضعف ها و ناتوانی های افراد هست که تنها در مواقع خاص بیرون میاد و اگه از قبل درمودش صحبت نکرده و چاره ای نیاندیشیده باشیم میتونه پیامدهای بدی رو بهمراه داشته باشه.

ملاک بعدی این است که هر دو نفر بتونن خودشون رو با جرات و جسارت بیان کنن یکی از کلیدهای رشد صمیمیت جسارت هستش جسارت به این معنی که فرد اون چیزی رو که میخواد به طور شفاف مستقیم و به شیوه درست بیان کنه. 

من در کاردبا زوج ها بسیار دیدم که اعلام می‌کنن من دوست دارم طرف مقابلم قبل از اینکه من بهش بگم متوجه بشه و با تعجب بهش میگم مگه طرف مقابلتون علم غیب داره... 

 این که ما بتونیم نظرمون رو به طور شفاف و مستقیم بگیم باعث میشه که از طرف مقابلمون ناخواسته خشمگین نشیم و طبیعتاً ناراحتی رو هم ایجاد نکنیم.

معیار بعدیمون این هستش که هر دو نفر سعی کنند خود خواه نباشد و خواسته‌های دیگری رو باهم براورده کنن.

خودخواهی کمتر به صلاح فرد است چراکه به روابط همکارانه و صمیمانه کمک میکنه که این روابط برای هردو سودمند هستش ..

ملاک بعدی مورد مراقبت بدون انحصار طلبی و توجه بدون حسادت هستش یعنی همسر را تشویق کنیم که ظرفیت‌های بالقوه خودش رو و توانمندی های نهفته و درونی خودش رو بشناسه و آنها را پرورش بده چرا که این کار میتونه باعث بشه که یک منفعت و سودی به هر دو طرف و در کل به کل خانواده برسه. 

دونستن این ملاک‌ها و مد نظر قرار دادنشون باعث میشه که ما انتخاب درستی رو بتونیم انجام بدیم..

 اگه در مورد ازدواج و مشاوره قبل از ازدواج سوالی دارید مطرح کنید حتما در ویدیو های بعدی بهش پرداخته خواهد شد...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۹ ، ۰۴:۳۵
محمدمهدی بری مهربانی

بری

  تفسیر نمادها

در این بخش از مطالب که نمادها و تفسیر نماد ها رو براتون میگم سعی دارم از نمادها و تصاویری که بیشتر در خواب های امروزی دیده میشود براتون گفته بشه چراکه خیلی از نمادهای دیگرقدیمی توی کتاب های مختلف تعبیر خواب بیان شده و کمابیش اونها رو خوندید.

 سعی من این هست که نماد های امروزیتر رو که در خواب های شماست را  تفسیر کرده و حدالمقدور تفسیر آنها را برایتان ساده و ساده تر کنم امیدوارم که از این نوشته بهره کافی رو ببرید....


ابرها

ابرهای تیره و طوفانی خبر از اندوه ناشی از جدایی دوستان دارد ابرهای سفید در آسمان آبی نویدبخش روزهای بهتر است انبوهی از ابرهای سفید در گوشه ای از آسمان نشانگر تجربه‌ای شاد با جنس مخالف است اگر ابرها روی خورشید را پوشاندند روزهای شاد تر و دلپذیرتر ای در انتظار شماست. 


تفسیر ابرو در رویا. 

ابروهای زیبا و خوشایند نماد کسب دستاوردی کوچک ولی پر اهمیت در چند روز آتی است، ابروهای پرپشت نماد سربلندی و کامیابی است نویدبخش یک واقعه شاد و غافلگیرکننده است. 

ابروی نازک نشانه ناامیدی است در کار یا عشق هرکدام که فعلاً برایتان مهم تر است اگر در خواب نگران ابروهایتان شدید یا ابروهایتان ریزش کردریزش کرد احتمالاً در عشق فریب خواهید خورد مراقب باشید. 


ابریشم 

دیدن پوشاک از جنس ابریشم رویای فرخنده و نویدبخش تحقق همه خواسته ها و نیازهای معقول شما در زندگی و حتی فراتر از آن است، گلوله یا رشته‌ای ابریشم هشداری است که چرب زبانی و چاپلوسی در نهایت به سود تان نخواهد بود. ابریشم خام هشداری است که مراقب حرفهای خاله زنکی و زیانبار یکی از اطرافیان باشید. 


تفسیرابزار آلات. 

به طور کلی نماد شانس و بخت.

 

ابوالهول. 

ابوالهول در خواب نماد سرد مزاجی سنگدلی یا هراس از ناشناخته هاست همچنین احتمالاً به زودی پاسخ مناسب برای مسئله پیچیده‌ای که مدتها آزارتان می‌داد خواهید یافت. 


تفسیر دیدن اتاق؛

اتاق در خواب نماد تغییری قریب‌الوقوع در زندگی است که اگر اتاق خودتان را ببینید احتمالاً به زودی اسباب‌کشی خواهید کرد. 

ورود به اتاقب ناشناس هشداری است که بیخیالی و سبکسری در ایجاد روابط عاطفی می‌تواند به کابوسی ترسناک شود، اگر خود را در اتاقی یافتید که به خوبی مبله شده بود موفقیتی آنی در انتظار شماست . ..اما اگر خالی یا خلوت بود درگیر مسائل حقوقی خواهید شد ، اتاق خیلی کوچک نماد خلاصی ناگهانی از انجام اشتباهی مهلک است. 

اتاق خالی و سفید نماد شروعی دوباره و همچنین انزواطلبی رویابین است و اتاق صورتی نماد دوره کودکی رویابین است محتویات اتاق را نیز باید در خواب بررسی کرد و هرکدام را مجزا بررسی نمود ..


تفسیر اتو کردن ؛ 

با دیدن اتوکردن اگر زن هستید از باری آزارنده رهایی خواهید یافت و اگر مرد هستید درآمدتان افزایش می‌یابد یا سودی غیرمنتظره به دست می آورید اتو‌کشیدن غالباً نماد خوشنودی و همدلی خانوادگی و گاه نشانه کسالت از روزمرگی زندگی است سوختن دست با اتو نشانهای کینه طوسی رقبا ، بیماری یا از دست رفتن آرامش یا هم چنین هشداری است که در کار دیگران فضولی نکنید این رویا به ویژه برای خانم‌ها هشداری است که مراقب سلامتی تان باشید و از حسد ورزی جداً دوری کنید. 


دیدن اجدادتان در خواب؛

دیدن اجداد خود یا دیگران در خواب معمولاً نویدبخش کسب افتخارات غیر منتظره است. 

و دیدن یا شنیدن اوراد یا ورد های جادویی در خواب نشان دهنده نماد کسب تجربیات جالب و مهیج است یعنی اگر شما هر گونه از اوراد جادویی و افسون خانی را ببینید یعنی در نزدیکی تجربیاتی تازه و مهیج خواهید داشت. 


احساس گناه تفسیرش در خودش است؛

 هرچه زودتر بی انصافی یا ستمی را که در حق کسی روا داشته اید جبران کنید همچنین احضار‌روح هشداری است که مبادا با غروری احمقانه خودتان را از دریافت کمکی که در راه است محروم کنید. 


امتحان دادن در خواب؛


اگردر امتحان رد شدی یعنی اهداف فعلی تان و ورای توانایی های تان است و بهتر است آنها را واقع بینانه تر انتخاب کنید تا از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری شود و اما اگر به سادگی در آن قبول شدید به ازای تک تک آرزوهای تان دستاوردی رضایت‌بخش خواهید داشت،  حضور و نگرانی در جلسه امتحان غالباً رویایی بدون تعبیر و ناشی از تنش های فروخورده قدیمی است .


امتیازدهی ؛

هر نوع امتیاز دهی در بازی‌ها مسابقات ...هشداری است نسبت به حسادت بدخواهان گرداگرد شما وجود دارد.

 

امواج دریا دیدن ؛

دریا امواجی که به ساحل برخورد میکند نشانه پیشرفتی جزئی اما بسیار دلگرم کننده در امور عشقی شغلی یا هر دوی آنهاست. 


کودک در رویاها ؛

دیدن کودکان در خواب نماد تمایل و نیاز رویابین به آزادی شادی و بیخیالی و در عین ایمنی و حمایت است. 

رویای شیردادن به کودک نشانه تمایل  بچه دار شدن است یا کسی را زیر چتر کمک و حمایت خود گرفتن دیدن کودکی که به آرامی خوابیده نوید بخش آتیه درخشان است. 

کودکان زیاد دیدن نماد کمال رضایت و خشنودی و اگر ننوی کودک را تکان میدادید نشانه ای از بخت یاریست. راه رفتن کودک نماد جهشی مالی و اقتصادی است.

 

دیدن گاو صندوق در خواب. 

اگر گاوصندوق پر باشد نشانه یکسری اتفاقات نگران کننده است و اگر خالی باشد نویدبخش موقعیتی چشمگیر، علی‌رغم تمامی موانع سر راه است. 


گروگانگیری یا دستگیرشدن ؛

اگر شما را گروگان گرفتند احتمالاً از حس محدودیت ناتوانی و فریب خوردگی رنج می‌برید همچنین بعد مهمی از شخصیت تان را هنوز برای خود و دیگران آشکار نساخته اید که برای شناخت آن بهتر است به روانشناسی خبر مراجعه کنید.


قلیان کشیدن؛

دیدن یا کشیدن قلیان در خواب نماد آسودگی و آرامش و ناپدید شدن ناگهانی آشفتگی هاست. 


سرطان؛😱

 این رویا به طور کلی نحس نیست اما یک هشدار است تا می‌توانید در لذت های دنیوی پرهیزگاری پیشه کنی تا عمری طولانی داشته باشید

سرفه ؛

 خطر حوادث غیرمترقبه نظیر آتش‌سوزی سیل دزدی در کمین شماست هر اقدام پیشگیرانه ای که لازم است انجام دهید و اعتبار بیمه حوادث تان مطمئن شویم اما اگر می‌خواهید خطر را به کلی از خودتان دور کنید همین امروز تا جایی که می توانید به یک فقیر کمک کنید.

دفترکار؛


دفترکار؛

اگر در دفتر کار خودتان بودید که احتمالاً تغییری در روابط عشقی تان را خواهد داد. هرگونه نگرانی از دفترکار نشانه مجادلات خانوادگی است .

دیدن دفتری جدید یا ناشناس نشانه یک دوستی جدید و ارزشمند است. و دیدن دفترنت ؛ 

"نماد هماهنگی شما با معشوق یا همسر" که راضی از این رابطه عاشقانه است. 




 همراه من باشید تا نمادها و تفسیر رویا های بیشتری را برایتان بازگو کنم همچنین شما میتوانید فایل صوتی و شرح کاملتری از تفسیرو تعبیر خواب رویا را در اختیار داشته باشید، برلی این کار با ما در تماس باشید تا خیلی زود این فایل ارزشمند و ویژه رو بدستتون برسونیم.

                                              موفق و پیروز باشید


                                                ✒بری_مهربانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۹ ، ۲۰:۵۸
محمدمهدی بری مهربانی

خواب و رویا 

تعبیرخواب( ۳)

قراربود در ادامه موضوع تفسیر خواب و رویا از نقش وسایل و ابزارآلات محیط اطراف فرد خواب بیننده توضیحاتی داده شود. همچنین باید این رادانست که نمادها ، استعاره ها و آرکی تایپها در رویاهای شما هرگز اتفاقی و تصادفی نیستند بلکه غالباً معنایی ژرف و با اهمیت در پس آن ها نهفته است.

دیدن موقعیت ها اشیا و ابزار آلات گوناگون در رویاها. برای کسانی که شغل شان به طور مداوم با آنها سر و کار دارند تعبیری ندارد. .

دیدن افرادی از اقوام به احتمال زیاد ارتباطی با آن شخص نداشته و نماد کنار گذاشتن رفتار یا عادتی در خود رویابین است با در نظر گرفتن همه این موارد باید اعتراف کرد که متاسفانه نمی توان برای درک کامل رویا واژه نامه ساخت و یا نمادها را در آن ردیف کرد.. بیشتر این نمادها به تنهایی فاقد معنایی درخور بررسی بوده و اغلب آن را در بافت داستانی باید بررسی کرد .  

اما در کل فاکتورها، میزان اهمیت برانگیختگی و تداخل در یادآوری رویاها موثرند و برای داوری رویاهای تان می توانید از پیشنهاد های زیر استفاده و آنها رو انجام بدید؛

برای یادآوری بهتر رویاهای تان می توانید از پیشنهادهای زیر استفاده کنید هنگامی که به رختخواب میروید به خودتون بگید که رویاهای تان را به خاطر خواهید آورد.

 ساعت خودتون رو طوری تنظیم کنید که هر یک و نیم ساعت یک بار به صدا در می آید زمانی که از مرحله خارج میشید بهترین زمان برای یادآوری رویاهاست. 

همیشه کاغذ و قلم در کنار خود داشته باشید تا هنگام بیدار شدن یا پریدن از خواب رویا های خود را یادداشت کنید شما همچنین می توانید از گوشی همراه خودتان که متاسفانه این روزها بالای سر همه هست جهت ضبط صدای خود استفاده کنید.

هنگام بیدار شدن از خواب بلافاصله ذهن خود را مشغول فعالیت‌های روزمره نکنید بلکه چشمان خود را بسته نگاه داشته و پیش از آنکه کوچکترین نوری به آنها بتابد بکوشید رویاهای خود را به یاد آورید. 

همچنین می توانید از روش بیدارشدن مصنوعی استفاده کنید بدین ترتیب که از دوستان بخواهید در هنگام خواب بالای سر شما ایستاده و هنگام حرکت سریع چشمها (rem) شما را از خواب بیدار کند. 

اصلا یاداوری رویا ها چه فایده ای دارند؟

 همانطور که اشاره کردیم ذهن ناخودآگاه نمادپرداز است و ذهن خودآگاه نظام مند و استدلالی ازین رو رویاها به ما کمک می‌کند تا اطلاعات هر دو ذهن را دریافت و در آنها به ایجاد توازن بپردازیم. 


می توانیم ضمیر ناخودآگاه انسان را که با قدرتی نامحدود کیهانی متصل است به رادیویی تشبیه کنیم که همواره روشن است و در حال پیام رسانی است اما خدا گاهی ما درنمایشنامه‌هایی نمادین است که باید با مطالعه و شناسایی نمادها پیام نهفته در آنها را دریابیم و در زندگی به کار ببندیم و همین دلیل اهمیت مطالعه درباره رویاها و لزوم اماده سازی و نگارش این مجموعه است..

که امید دارم با تهیه و مطالعه این مجموعه (تفسیررویا) از مفاهیم رویاهایتان آگاه شده و بتوانید از پیام های نهفته درآنها استفاده و بکار ببندید.

 نمادها استعاره ها و آرکی تایپها در رویاهای شما هرگز اتفاقی و تصادفی نیستند بلکه غالباً معنایی ژرف و با اهمیت در پس آن ها نهفته است درست است که برخی رویاها صرفاً وسیله‌ای هستند برای هضم و جذب رویدادهای روزی که گذشت، اما اغلب آنها حاوی پیام هایی از ژرفای روح و رویدادهای نافرجام و احساسات فروخورده در ضمیر ناخودآگاه اند و گاه برای حل مسائل پیش‌رو پیشنهاداتی هم چنان که گفته شد مصور خلق می‌کنند باور ما به اهمیت تعبیر و تحلیل رویا ها نیز از همین جا ناشی میشود


یک تحلیلگر حرفه ای یا روانکاو در بهترین حالت می تواند نقش یک راهنما یا واسطه را ایفا کند. 

کارآنان تنها زمانی می تواند اهمیت داشته باشد که در تحلیل رویا ها به نشانه های قطعی اختلالات احساسی یا بیماری‌های روانی برخورد کنند و رویکردی درمانی بایسته باشد، از آنجایی که

وجودنمادها در رویا ها اغلب چند وجهی هستند و احتمالات گوناگونی را در بر دارند تنها یک درون کاوی صادقانه و بی رودربایسی می تواند پاسخ درست را از میان انبوه گزاره‌ها بیرون بیاورد همچنان که جان لاک؛ " پزشک فیلسوف و روانکاو و برجسته فرانسوی نیز معتقد است هیچ کس روانکاو نمی‌شود مگر اینکه پروسه روانکاوی را در مورد خودش تجربه کرده باشد. "

تفسیر رویا ها نه یک بازی و سرگرمی بلکه هر از گاهی که یک تکلیف بایسته روزانه است و تنها"' زمانی معنا می یابد که به فعالیتی معمول و روزمره همچون بهداشت شخصی بدل شود"" و پاداش تلاشتان برای این بهداشت روزانه روانی بسیار ارزنده خواهد بود زیرا هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین آگاهی و خودشناسی برآمده از درون کاوی شود و تنها در این صورت است که می توانید با زدن پلی از ناخودآگاه و خودآگاه جان شادی زایندگی و آرامشی بی نظیر را به زندگیتان فرا خوانید ،" ضمیر ناخودآگاه شمابه راستی بهترین دوست و مشاور شماست زیرا همواره بهترین پیشنهادات را برای رویارویی با موانع و مشکلات ارائه می دهد. "

از آنجایی که بینش و بصیرت ضمیر ناخودآگاه با خرد بی کرانه کیهانی درپیوسته است میتواند دریچه ای به سوی آینده و اسرار ناشناخته آن بگشاید...


دسته اندکی از مردم که با ناخودآگاه خود دم خورهستند پیام نهفته آن را درمی یابند و طبعاً نمی توانند به آسانی نیازهای طبیعی روح و روانشان را نادیده بگیرند و این همان اسلحه پیشنهادی ما در این مجموعه برای غلبه بر افسردگی استرس پرخاشگری و دیگر مشکلات احساسی و روانی بی‌شماری است که گریبان بشر امروز را گرفته است ...


پیروز و تندرست باشید. 

همراه ما باشید . . .

در ادامه به تفسیر نمادهای بیشتر از جمله ابرهای تیره ، ابرو ، ابریشم اتاق و اتوبوس و کلی نماد دیگه که در خواب ها ورویاهاتون  مدام میبینید خواهم پرداخت تا با یادگیری و تمرین آنها بتوانید بهدصورت مسمتر خود را درون کاوی کنید 


                             ✒بری_مهربانی

                              روانکاو و روانشناس بالینی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۹ ، ۱۳:۳۰
محمدمهدی بری مهربانی


تعبیر و تفسیر رویاها 

(نمادها و ویژگی های درونی و بیرونی)
بهتراست نخست نکاتی درباره رویابینی گفته شود تا موضوع بهتر جا بیافتد؛


انسان به طور متوسط یک سوم عمر خود را در خواب و ۶ سال آن را در رویابینی سپری می‌کند یا به عبارتی ۴ تا ۷ رویا در هر شب میبینیم.
حرکات سریع چشم (rem)یعنی حرکات چشم در طول خواب رم این رویابینی با جهتی که رویابین در حال نگریستن در حالت رویاست مطابقت دارد..

رویاها از نظرمحتوی ؛

محتوای رویاهای انسان شامل تجارب روزانه تجارب قدیمی آرزوها و امیال ترس ها و ناکامی ها و موفقیت ها ی اوست ..
جالب است بدانید کودکان نوپا تا پیش از سه سالگی در رویاهای خود حضور ندارند.
در محتوای رویاهای مردان بیشتر مردان دیگر حضور دارند تا زنان اما در محتوای رویاهای زنان مردان و زنان به طور یکسان حضور دارند.
آیا خواب ندیدن باعث یا نشان دهنده اختلال خاصی است ؟

جالب است بدانید فقدان تجربه رویا و ندیدن خواب در افراد می تواند به علت فقر پروتئین ، ویتامین و همچنین اختلالات شخصیتی باشد و " عدم رویابینی باعث کاهش تمرکز تحریک پذیری از دست رفتن حافظه تغییرات خلقی و حتی توهم می شود".

موضوع اکثر رویاها ؛

موضوعات رویاها برگرفته از پیچیدگی‌های افکار ماست و غالباً راجع به مسائل مهمی است که ما نسبت به آنها تردید داریم..سوال مهمی که دراین مورد ذهن ما را مشغول خود میکند این است که ؛

_ چرا ما نمیتواتیم رویاها را درست تفسیر کنیم؟
دشواری در درک رویاها از آن جهت است که آنها توسط ذهن ناخودآگاه شکل می گیرند و به وسیله ذهن هوشیار تفسیر می گردند آن هم با زبانی که نزد خودآگاه ناآشنا و رمزآلود است.
پس در واقع ما نیازمند آموزش این زبان و شناخت نمادهایش خواهیم بود که اگر مطالب مرتبط با خوابگزاری را در سایت ما دنبال کنید (www.clinicravan.blog.ir) خواهید آموخت
دشواری در درک رویاها از آن جهت است که آنها توسط ذهن ناخودآگاه شکل می گیرند و به وسیله ذهن هوشیار تفسیر می گردند آن هم با زبانی که نزد خودآگاه ناآشنا و رمزآلود است.
پس در واقع ما نیاز به آموزش این زبان و شناخت نمادهایش خواهیم بود که اگر مطالب مرتبط با خوابگزاری را در سایت ما دنبال کنید (www.clinicravan.blog.ir) خواهید آموخت.

برای نمونه ؛
"ناخودآگاه از الگوها و نمادها بهره می‌گیرد مثلاً ناخودآگاه به همه و آشفتگی احساسی یکسان می نگرد چرا که هر دوی آنها مانع دید واضح می شوند. "
صرف نظر از محتوای رویا در هنگام رویابینی مردان و زنان از نظر جنسی هم برانگیخته می‌شوند در مردان نعوظ و در زنان افزایش خون رسانی در کلیتوریس روی میدهد.
در رویاها ذهن ما می کوشد تا مشکلات را حل کرده و یا به آنها معنا بخشد.

رویاهای تکراری؛

رویاهای تکرار شونده ممکن است بازتاب رفتارهای قالب ما در زندگی و یا یک رفتار شرطی شده باشد مثلاً هر بار شخصی شاد و مسرور می شود ممکن است رویای ساحل دریا را ببیند، افراد نابینا نیز رویا می‌بینند چرا که حس بینایی تنها حسی نیست که در رویا ها شرکت دارند در رویای افراد نابینا حواس شنوایی لامسه و بویایی حضور فعال تری دارند.

شناسایی مفاهیم رویاها ؛


رویا دو مفهوم دارد. یک مفهومی کلی و عمومی که پیام رویا را به شکل داستانی نمادین بیان می‌کند و دیگری مفهوم فردی و اختصاصی که مخصوص به شخص رویابین است و تنها خودرویابین قادر به درک معنای اخیر آن رویا است. و یگانه فردی که میتونه رویاهای شما را به درستی تفسیر کنه خود شما خواهید بود چرا که رویاها بنا بر احساسات و شرایط و اوضاع فعلی شما باید سنجیده شود.(دقیقا کاری که یک روانکاو خبره آن را بدرستی انجام میدهد)

برای اینکه یک رویا را بکاویم" نخست باید میزان نمادین بودن آن را  رویا را بسنجیم " .

رویاها می توانند ناشی از حوادث روزمره باشند یا مربوط به چیزهایی در ناخودآگاه شخص و یا مربوط به چیزهایی بسیار عمیق تر و ژرف تر باشند..
برای مثال؛
مادری به طور دائم این رویا را می بیند که "فرزند کوچکی دارد که مدت زیادی به او سر نزده است " و از این رو یا احساس بسیار ناخوشایندی دارد، نخستین گام در تعبیر این رویا این است که آیا رویابین در واقعیت دارای فرزندی هست یا اینکه این رویا نمادینتر است و به دنیای درونی (کودک درون) فرد اشاره دارد..یا حتی عمیق تر از این می تواند نماد امکانات تازه روانی فرد باشد که چون کودکی نیاز به پرورش و شکوفایی دارد که عدم توجه فرد باعث پایین آمدن توانش این امکانات شده و نیاز به توجه بیشتری میطلبد...
در ادامه از سوی دیگر باید" درونی یابیرونی " بودن این رویا نیز بررسی شود بدین معنا که آیا آدم های دیده شده در این خواب واقعی اند یا هرکدام نمادهایی از ویژگی های درونی خود رویابین است !!
همچنین محیط و حیوانات نیز ابهاماتی ازین دست دارند که در سطحی نازلتر حیوانات و محیط فعلی فرد را نماینده اند و در سطحی بالاتر نماد ویژگی درونی و ...
بهتر است قبل از اینکه سردگم و خسته شوید مطلب را جمع بندی کنیم ؛  تا اینجا دریافتیم  که در گام نخست ابتدا " باید میزان نمادین بودن و درونی یا بیرونی بودن رویا را تشخیص دهیم " گفتیم که برای اینکار بهترین شخص خود رویابین است، چراکه او به محیط و احساسات و دغدغه های فعلی خود آگاه تر است و با کمی دقت تشخیص میدهد نمادها واقعی هستند(بیرونی ومربوط به زمان حال )یا نمادها عمیق ترند و نشانه هایی درونیتر را مدنظر دارد.
در واقع هرچقدر خواب فرد عجیبتر باشد کمتر میتوان انتظار داشت در مورد اطرافیان و روزمره فرد رویابین است و به احتمال زیاد حاوی اطلاعات و پیام هایی در مورد مسایل ژرف روانی اوست.
🖋خب بهتراست این موضوع را روشن کنم که در  مورد خواب و رویا و قواعد انها طبیعی است که هیچ قاعده ای را نمی توان در چارچوبی قطعی و استوار قرارداد حتی گاه ممکن است نشانه های دیگری در بافت رویا باشد که نشان بدهد علیرغم ظاهر رئالیستی اش کاملاً نمادین است یا برعکس !!!
علاوه بر اینها نکات ظریف دیگری را نیز می باید در بررسی و تفسیر رویا ها مدنظر قرار داد که در مطلب بعدی به آنها اشاره میکنم از جمله: ابزارآلات و موقعیت ها و اتفاقات و ...

🌑🌘🌗🌖🌕

⌛همراه من باشید تا از دنیای رازآلود خواب و رویا آگاه شوید و تعبیر رویاهایتان را بیابید.....            

                                                 

                                             بری_مهربانی _berymehrabani


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۹ ، ۰۰:۲۶
محمدمهدی بری مهربانی



سیستم آرزوها ;

 _ اگه آرزو داری که چیزی یا کاری انجام بشه اول باید اون اعتقاد ریشه ای رو که در درون توست و مانع انجام اون آرزو میشه رو پیدا کنید

(اینجاست که اهمیت کار کردن روی نیمه ی تاریک معلوم میشه چون فقط اون تمریناته که می تونه روی ریشه های باورهای ما کار بکنه)

معمولا" ما نمی دونیم چه اعتقاد ریشه ای در درون ما وجود داره که باعث ایجاد شرایط فعلی ما شده.بیشتر ما فقط شرایط بیرونی رو می بینیم . این موضوع، به قول " لوئیز هی " مثل این می مونه که ما ببینیم یه جایی پر از خرده ی شیرینی و خاکه قنده! اما باور نداشته باشیم که خود این خرده های قند و شیرینی علامت اینه که یک تکه نان شیرینی وجود داره! این جا وجود نان شیرینی مثل همون اعتقاد درون ماست که شرایط بیرونی ( ریخته شدن خاکه قند و خرده شیرینی ) رو به وجود آورده!

یک قانون مهم در امور ذهنی  

_ تا وقتی که کسی نتونه رابطه ی میان تجربه های بیرونی( چیزهایی که تو زندگیمون وجود داره ) و اندیشه های درونی (یه اعتقاد پنهان در درونمون که حتی شاید اون رو در نیمه ی تاریکمون مخفی کرده باشیم) خودش رو پیدا کنه، همچنان در زندگی خودش، به شکل یک قربانی باقی می مونه یعنی قادر نیست هیچ کدوم از آرزوهاش رو به واقعیت برسونه!

خوب! حالا من چند تا از این اندیشه های درونی که باعث ایجاد تجربه های بیرونی برای ما میشه، رو براتون مثال می زنم :

_تجربه ی بیرونی : مشکلات مالی.

اندیشه ی درونی سازنده ی اون : اعتقاد به اینکه " لیاقت پول داشتن را ندارم! "

 _ تجربه ی بیرونی : دوست و همدم نداشتن.

اندیشه ی درونی سازنده ی اون :اعتقاد به اینکه " هیچ کس دوستم ندارد! "

 _ تجربه ی بیرونی : مشکلات شغلی.

اندیشه ی درونی سازنده ی اون :اعتقاد به اینکه " آنقدر که باید خوب باشم، نیستم!"

 _ تجربه ی بیرونی : همواره به جلب رضایت دیگران مشغول بودن.

اندیشه ی درونی سازنده ی اون :اعتقاد به اینکه " هرگز نمی توانم به راه خود بروم! "

 و....

چند مثال دیگر _ لوئیز هی در روش تدریس خانه تکانی ذهنی مثالهای جالبی می زنه. من چند تاش رو می گم تا موضوع براتون واضح تر بشه. اون میگه خیلی از اعتقادهایی که در کودکی، توسط اطرافیانمون،  به ما داده شده، مفید و مثبت بوده اند اما وقتی بزرگ می شیم دیگه اون ها اعتقادات زایدی می شن که مانع تحقق آرزوهای ما میشن! مثلا" اعتقاد به این که " به غریبه ها اعتماد نکن! " برای یک بچه اندرز خوبی بوده اما برای یک بزرگسال ، تنهایی و انزوا رو به بار می آره!

یا اعتقادی مثل " پسر نباید گریه کند! " مردانی را می آفریند که احساس خود را پنهان می کنند. یا اعتقاد به " دختر نباید از درخت بالا برود! " زنی را می آفریند که می ترسد، قدرت جسمانی خودش را بروز بدهد.اگه در کودکی به ما آموخته باشند که " همه اش تقصیر خودمه! " حالا در بزرگی مدام احساس گناه می کنیم. اگه اوضاع و شرایط کودکی باعث این اعتقاد در ما شده باشه که " هیچ کس دوستم نداره " در این صورت حتما" اگر در بزرگی دوست یا رابطه ای وارد زندگیمون بشه، دوامی نخواهد داشت! اگه در کودکی آموخته باشیم که " همیشه اول باید دیگران رو مد نظر داشت " ممکنه در بزرگی بتونین نقش اعجاب انگیزی در حل مسایل دیگران داشته باشین اما نتونین برای خودتون موفقیتی رو به بار بیارین!

تمرین _ از خودتون بپرسید چه اندیشه هایی در سرم می گذرد، که مشکلات فعلی من را آفریده است؟!

اگه جواب رو نمی دونید، وحشت نکنید. کافیه چند بار ، مدت زمانی آروم بنشینید و این سوال رو در سکوت و آرامش از خودتون بپرسید، خرد درونی شما کم کم جواب رو به شما خواهد داد.اما با خودتون صادق باشین و از جوابهایی که مخالف میلتونه، وحشت نکنید.به این تمرین می گن : تمرین آزمودن اندیشه ها.

بعد از یافتن اندیشه هایی که باعث شرایط بیرونی زندگیتون شده اند، جلوی آینه ،  تکرار کنید :" من می خواهم که این اندیشه های منفی به نیستی ازلی خود بر گردند! یعنی به همان جایی که از آنجا آمده اند. من اقتدار دنیای خودم هستم! من به همان چیزی خواهم رسید که اکنون اندیشیدن به آن را بر می گزینم! "

بعد از این تمرین مراقبه کنید تا هر وقت اندیشه های منفی در مورد خودتون به ذهنتون می آید، یا به محض اینکه متوجه شدین، کلام شما ذره ای سیمای منفی داره، بی درنگ جمله ی خودتون رو قطع کنید و به اون فکر بگید : " برو بیرون ! 

  

                                         "موفق و پیروز باشید" 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۹ ، ۱۵:۴۸
محمدمهدی بری مهربانی

💐🍃🌸در روایت‌های اسلامی، آراستگی مرد عامل افزایش پاک دامنی همسر معرفی شده است. اسلام همان گونه که به زن سفارش می‌کند خود را برای شوهر بیاراید و با زینت، شوهر را به سوی خود بکشاند، به مرد نیز سفارش می‌کند که خود را در خانه بیاراید. این ارتباط و توجه دوطرفه در استحکام روابط خانواده نقش مؤثری دارد🌸🍃💐

👈سنن النبی، ص ۵۶

💞یکی دیگر از اشتباهاتی که در بین زوجین وجود دارد این است که رابطه جنسی کوتاه مدت نا امید کننده است...

اما باید دانست که برای رابطه جنسی زمان تعیین نشده است و نباید فقط زمان بین دخول تا انزال را در نظر گرفت بلکه بوسه و نوازش هم جزئی از فرایند رابطه جنسی است. این نکته رو هم باید دانست که رضایت زوجین مهم است نه زمانی که صرف رابطه جنسی می شود💞

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۹ ، ۱۵:۲۰
محمدمهدی بری مهربانی

سلام عزیزان

 هر شخصی قطعا تو زندگیش نیاز به جلسات مشاوره داره 

با گرفتن مشاوره نسبت به مسائلی که ناآگاه و درمانده هست آگاهی پیدا میکنه 

در انتخاب هاش  اهداف و ارزش هاش و تصمیم گیری درست به خصوص  در زمینه مشکلات فردی، ازدواج حتما کمک زیادی دریافت میکنه. 

همیشه والدین تو تربیت و آموزش درست کودک خودشون با چالش‌های زیادی روبرو هستن اگر میخاین راه و روش درست کنترل خشم، زمینه های اضطراب نافرمانی و لجبازی و خیلی از  مشکلاتی که اکثر والدین باهاش مواجه هستن رو به خوبی آموزش ببینید و با فرزندتون کار بشه با ما همراه باشید 

مریم جمالی روانشناس و مشاور 

در خدمت همه شما عزیزان هستم

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۹ ، ۲۱:۰۷
محمدمهدی بری مهربانی

مقدمه

همه ما خواب می‌بینیم، اما اگر در مرحله خواب REM بیدارمان کنند، به ندرت به یاد می‌آوریم که چه خوابی دیده‌ایم. فرضیه‌های بسیاری درباره رویا وجود دارد. زیگموند فروید اعتقاد داشت رویاها بیان کننده ذهن ناخودآگاه ما هستند که غرایز مختلف را آشکار می‌سازند. کارل یونگ یکی از هواخواهان فروید نیز اهمیت زیادی برای معانی رویاها قائل است. اما نمادهایی را که یونگ ترسیم می‌کند، بیشتر به فرضیه خود او یعنی ، کهن الگوهای جهانی و ضمیر ناخودآگاه همگانی ، که اغلب از نوع معنوی و مذهبی هستند، نزدیک است

....

در این هفته در مورد سمبل ها نحوه بررسی خواب ها بیشتر صحبتوخواهم کردد همراهدما باشیددتا اطلاعاتی کاربردی در تفسیر خواب بدست اورید..

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۹ ، ۱۶:۴۰
محمدمهدی بری مهربانی
پیوند سین سلامت و سالمندان در آشوب کرونا

از آن روز که ویروسی در هجوم بی رحمانه جهانی را عرصه تاخت و تاز خود کرد و همچنان هم می تازد و همه را از دم تیغش می گذراند، چندماهی گذشته است.

در میانه این جولان، احوالها ناخوش شد و روزگاران ناخوش تر. بهاران به زمستانی ماند، دورهمی و جمع ها متلاشی و خوشی های خانه پدر بزرگ و مادربزرگ ها درهم ریخت و همه چیز رنگ و بویی کرونایی که جلوه ای از وحشت و اوهام داشت به خود گرفت.

خانه پدری دیگر عطر و بوی زندگی نداشت زندگی ای که با همهمه گفتگوهای فرزندان و صداهای سرخوشانه نوه ها بوی بهار داشت. اینک فقط خریدهای مادرو پدر دم در منزل تحویل می دادند و از دور احوالی پرسیده و می رفتند تا مبادا پای ویروس را به خانه پرمهرشان باز کنند.

 اما این وحشت و ترس خیلی نپایید و کرونا بیش از سه ماه زورش نرسید تا همه را درگیر فاصله ها کند و دوباره همه با رعایت احتیاط ها و نکات بهداشتی به دیدار مادر و پدر شتافتند.

اکنون یک ماهی می شود که باز بچه ها و دخترها و پسرها چند روز یکبار در خانه پدری جمع می شوند اما رفتارها از آن احتیاط ها و رعایت ها عبور و رفته رفته تغییر کرد و به شرایط عادی بازگشت، گویی دیگر اثری از این ویروس منحوس جهانگیر نیست و همه به رویه همیشگی دیده بوسی و دست بوسی مادر و پدر را جزئی از وظیفه می دانند و نوه ها و فرزندان دوباره آغوش پرمهر و حضور گرم شان را تجربه می کنند.  

غافل از آنکه در میانه این عادی انگاری ها کرونا دوباره توان خود را جمع کرده و باز می رود تا در میان این غفلت ها و سهل انگاری ها میدان دار شود و در این میان میانسالان، پدر و مادرانی که گرمابخش زندگی ها و نقطه قوت و اتکای فرزندانند با بیماری های زمینه ای مختلف و تن هایی ضعیف و فاقد توان و قوت جوانی،  بیش از همه در معرض خطرند.

 با همه گیری بیماری کرونا، مراقبت افراد در معرض خطر از جمله سالمندان از حساسیت بالایی برخوردار شده است و اینک باید مراقبت و حفظ سلامت سالمندان را بیش از هر زمان دیگر در آشوب کرونا وظیفه بدانیم.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سن بالای ۶۰ سال را سالمند می نامند،  سالمندی آخرین بخش حیات انسان است، دوران سالمندی موجب پیدایش تغییراتی در فرد شامل تغییر در توانایی جسمی، روحی و اجتماعی می شود، کاهش توانایی بدن، شنوایی، بینایی و بروز بیماری هایی از جمله فشارخون، دیابت و غیره از مشکلات سالمندان و پدران و مادربزرگهای  جامعه ماست.

بیماری ها رابطه ای نزدیک با سن دارند و بیشتر حالات مربوط به سلامت و بیماری به نحوی با سن مرتبط است در این شرایط با توجه به همه گیری ویروس کرونا سالمندان در مقایسه با سایر افراد و گروههای سنی، مستعد تر برای ابتلا به این بیماری هستند،  این مهم مراقبت از آنان را برای خانواده ها و مسئولان مضاعف می کند.

سالمند می تواند پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ و یا نزدیکان و عزیزان هر یک از ما باشد، همه ما در مقابل تک تک سالمندان که روزی برای وجامعه مان فداکاری ها و تلاش ها کردند و امروز به لحاظ جسمانی ضعیف و ناتوان شده اند، مسئول هستیم.

 به هر طریقی که از دستمان بر می آید باید به یاری شان بشتابیم و نیازهای ضروری آنان را برآورده کنیم تا برای تامین نیازهای خود مجبور نباشند خارج از منزل بروند و در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار گیرند.

رعایت توصیه های بهداشتی تاکید جدی برای حفظ سلامت همگان است اما  خانواده سالمند اعم از فرزند، نوه، اطرافیان باید با رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه فاصله گذاری اجتماعی عزیزانشان را در مقابل بیماری کرونا محفوظ نگه دارند تا ویروس کرونا را به منزل نبرده و سالمندان را در معرض ابتلا به بیماری قرار ندهند.

به گفته متخصصان بیماری های اپیدمی ، کودکان بالای دو سال می توانند ناقلان مهم ویروس کرونا به بزرگسالان باشند، بنابراین کودکان را باید از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها دور کرده و برای دور ماندن ویروس کرونا از آنان مراقبت بیشتری انجام داد.

متخصصان بیماری های عفونی می گویند: بیماری های زمینه ای شامل دیابت، فشارخون، قلبی و عروقی، کلیوی و غیره در سالمندان شایع است در حین حال بیماری های مزمن، زمینه را برای شیوع و گسترش بیماری ها فراهم می کند، به این دلیل سالمندان از گروه های پرخطر ابتلا به بیماری های واگیر از جمله کرونا هستند.

آنان بیان می کنند: با توجه به اینکه خطر ابتلا سالمندان به بیماری های واگیر از جمله ویروس کرونا بیشتر است ضروری است تا خانواده ها و مسئولان در مراکز نگهداری سالمندان با حساسیت بیشتری از این گروه مراقبت کنند.

به تاکید مسولان بهداشتی باید افراد مسن از حضور در فضاهای عمومی در این شرایط پرهیز کنند ودر واقع، باید با یاری رساندن و مراقبت بیشتر از سالمندان کاری کنیم که آنان برای تامین نیازهای ضروری شان مجبور نباشند که در خیابان ها، اماکن عمومی و تجمع ها آمد و شد داشته باشند، آنان نقش گروه های مردمی و خیرین را در مدد سالمندان بسیار مهم می دانند.

بر اساس برآورد مرکز آمار ایران در سال ۹۷، جمعیت سالمندان گیلان ۳۵۴ هزار نفر بوده که ۱۷۱ هزار نفر آنان مرد و ۱۸۳ هزار نفر هم بانوان بودند که  درصد سالمندان این استان نسبت به کل جمعیت نیز ۸۷/۱۳ اعلام شده است.

در ایران سن شروع سالمندی را ۶۰ سال در نظر گرفته اند و از این منظر سالمندان به سه گروه شامل سالمند جوان " ۶۹ - ۶۰ سال"، سالمند میانسال "۷۹ - ۷۰ سال"  و سالمند پیر " ۸۰ سال به بالاتر" تقسیم می شوند.

سالمندان از نظر وابستگی نیز به سه گروه شامل سالمند با حداقل وابستگی، نسبی و با حداکثر وابستگی تقسیم می شوند.

سالمندان مستعد ابتلا به بیماری کرونا

متخصص بیماری های عفونی گیلان با بیان اینکه سالمندان از افراد پرخطر ابتلا به بیماری کرونا هستند، اظهار داشت: این گروه در معرض خطر ابتلا شدید به ویروس کرونا قرار دارند.

دکتر توفیق یعقوبی در گفت و گو با ایرنا افزود: سالمندان قوای جسمانی ضعیف تری نسبت به افراد جوان دارند و معمولا مبتلا به بیماری های زمینه ای شامل قلبی و عروقی، کبدی، کلیوی، مزمن ریوی، فشار خون و دیابت و ضعف سیستم ایمنی هستند به این دلیل خطر ابتلا به بیماری کرونا در این گروه بیشتر است.

وی اظهار داشت: با این شرایط سالمندان در معرض مرگ و میر بالاتر نسبت به افراد دیگر بوده، بیشتر در بیمارستان بستری می شوند و عوارض ناشی از بیماری کرونا در آنان بیشتر است.

وی با بیان اینکه علائم معمولی بیماری کرونا شامل سرفه، تب، بدن درد و تنگی نفس در سالمندان ممکن است بروز نکند، گفت: سالمندان ممکن است با علائمی شامل ضعف، بی حالی، بی اختیاری ادرار و مدفوع، غذا نخوردن و کاهش هوشیاری مراجعه کنند به این ترتیب تشخیص بیماری کرونا در سالمندان نسبت به سایر افراد مشکل تر بوده و نداشتن علائم معمولی کرونا پزشک و خانواده را دچار مشکل می کند.

دکتر یعقوبی با تاکید بر اینکه سالمندان برای دور ماندن از بیماری کرونا نیازمند مراقبت بیشتر هستند، خاطر نشان کرد: خانواده ها و اطرافیان در این باره نقش مهمی دارند باید از سالمندان در مقابل این بیماری محافظت کنند.  

این متخصص بیماری های عفونی بیان داشت: در شرح حالی که از سالمندان مبتلا به کرونا در بیمارستان داشته ایم بیان می کنند که چندین ماه قرنطینه بوده و از منزل خارج نشده اند اما به بیماری کرونا مبتلا شده اند.

وی اضافه کرد: در این ارتباط باید بگوییم که اطرافیان، فرزندان و نوه ها در ملاقات با این عزیزان ویروس کرونا را از بیرون به منزل برده  و آنان را به بیماری مبتلا کرده اند، یادمان باشد همه ما در قبال سالمندان که مستعد ابتلا به بیماری کرونا هستند، مسئولیم.

یعقوبی در ادامه سخنانش با بیان اینکه خود قرنطینگی و ایزولاسیون سالمندان نباید منجر به مشکلات روحی و روانی آنان شود و تغذیه آنان را دچار مشکل کند، اظهار داشت: برخی از سالمندان تنها زندگی می کنند در چنین شرایطی فرزندان و در نبود فرزند اطرافیان و بستگان باید به یارش شان بشتابند و خریدها و کارهای آنان در خارج از منزل را انجام دهند.

وی بیان داشت: در خانه سالمندان، انتقال بیماری و گسترش اپیدمی کرونا خیلی سریع تر صورت می گیرد، بنابراین ضروری است تا در این مراکز تمهیدات و برنامه های لازم برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا با حساسیت بیشتری پیگیری شود.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه مراقبت از سالمندان و تغذیه آنان در مراکز نگهداری باید مود توجه جدی باشد، اضافه کرد: ملاقات غیرضروری خانواده ها و کارکنان در این مرکز باید محدود شود، کارکنان باید به لحاظ بیماری کرونا غربالگری شوند و آموزش های لازم برای پیشگیری از بیماری کرونا به آنان ارایه شود.

حمایت سالمندان ضرورتی در پیشگیری از ابتلا به کرونا

کارشناس امور سالمندان بهزیستی استان گیلان بیان داشت: سالمندی دورانی از زندگی است که دارای برخی ویژگی های جسمی، اجتماعی وروانی است، این ویژگی ها شامل کاهش نسبی توان جسمانی، بازنشستگی و از دست دادن موقعیت های شغلی، کاهش مسئولیت های و غیره است.

طیبه اصفهانی اظهار داشت: سالمندان از گروه های پرخطر در مقابل بیماری های واگیر از جمله کووید ۱۹ محسوب می شوند و این امر نقش خانواده، مراکز نگهداری سالمندان و جامعه را برای حفاظت آنان در مقابل بیکاری کرونا به خوبی نشان می دهد.

وی خاطر نشان کرد: با وجود ویروس کرونا و اینکه سالمندان به دلیل برخورداری از بیماری های زمینه ای بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند باید از آنان مراقبت بیشتری شود،  خانواده ها و اطرافیان باید به یاری سالمندان بشتابند و کارهای خارج از منزل را برای آنان انجام دهند.

وی با بیان اینکه برخی از سالمندان برای تامین مایحتاج ضروری زندگی خود مجبور به حضور در خیابان ها و مراکز خرید و غیره هستند، اضافه کرد: آموزش خانواده ها و اینکه یک نفر از افراد نزدیک سالمند، مسئولیت تهیه مایحتاج او را به عهده گیرد مساله بسیار مهمی است،  رسانه ها در این ارتباط نقش آفرین باشند.

وی اظهار داشت: در روستاها می توان از گروه های خودیار و افراد تسهیل گر که در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه "CBR" فعالیت دارند، بهره گرفت به این صورت که یک فرد تسهیل گر مسئولت تهیه مایحتاج روزانه چند سالمند را در روستا به عهده گیرد و به فرد سالمند نحوه شست و شو و ضدعفونی وسایل خریداری شده را آموزش دهد.

ضرورت مراقبت از سالمندان در شرایط کرونایی

معاون توانبخشی بهزیستی گیلان نیز با تاکید بر ضرورت مراقبت از سالمندان در شرایط عمومی و کرونایی گفت: سالمندان به دلایلی از جمله ضعف جسمانی و کاهش قوای عمومی بدن در برابر حوادث و بیماری ها آسیب پذیرترند بنابراین نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

دکتر عابدین قاسمیان افزود: اگر به حفاظت از سالمندان توجه نکنیم، بدیهی است که خسارات فراوان و فوت های گسترده ای از این قشر را شاهد خواهیم بود،  این مهم علاوه بر بروز مشکلات اجتماعی و روانی، جامعه را نیز از سرمایه های بزرگ محروم خواهد کرد در نهایت نیز به جایگاه نظام ما در مجامع مختلف ضربه وارد می شود.

وی اظهار داشت: در ضرورت حفاظت و حمایت از سالمندان در شرایط عمومی مختلف از جمله وضعیت کرونایی هم از منابع بالادستی از جمله قرآن مجید، قانون اساسی، سند چشم انداز و برنامه های توسعه و غیره تاکید و توصیه بسیار شده ایم و هم ضرورت اجتماعی و شواهد تجربی این مراقبت را مهم و واجب می داند.

معاون توانبخشی بهزیستی گیلان با اشاره به نقش مهم خانواده ها در شرایط کرونایی نسبت به مراقبت سالمندان خاطر نشان کرد: بخشی از وظایف این خانواده ها صرفا به سالمندان اختصاص ندارد، اینکه در خانه ماندن به دلیل کرونا بیشتر شده، خانواده ها باید تنش ها را کنترل کرده و فضای دوستانه و عاشقانه را حاکم کنند.

وی اظهار داشت: در بهزیستی مجبور شدیم به دلایل مختلف و کاهش گسترش ویروس کرونا و کاستن تراکم سالمندان در مراکز تجمعی، بخشی از سالمندان را به منازلشان بفرستیم در چنین شرایطی خانواده ها می توانند از برکات سالمندان و آثار تربیتی آنان در خانواده بهره مند شوند.

نقش گروه های مردمی در یاری سالمندان

معاون توانبخشی بهزیستی استان با تاکید بر اینکه باید با اقداماتی از تردد سالمندان در خیابان ها و مراکز تجمعی و عمومی بکاهیم، گفت: انجام امور مربوط به سالمندان توسط نیروهای مردمی و گروه های خیر و داوطلب را در این مدت شاهد بودیم این یاری رسانی ها می تواند استمرار داشته باشد.

وی اظهار داشت: انجام امور مربوط به سالمندان توسط این گروه ها و خدمات رسانی به آنان و پرهیز حضور سالمندان به صورت فیزیکی در جامعه نقش مهمی در مراقبت از سالمندان و کنترل و پیشگیری از ابتلا بیماری کرونا در آنان داشته و دارد.

وی با اشاره به توزیع ارزاق عمومی و سبدهای کالا و نقش آن در کاهش حضور سالمندان در جامعه برای تامین مایحتاج زندگی خاطر نشان کرد: البته این فعالیت چند وجهی، جنبه حمایتی، خدماتی، مدیریتی و اجتماعی داشت اما به هر حال از حضور و تردد سالمندان در جامعه کم کرد.

این مسئول بیان داشت: در این مدت انجام بسیاری از خدمات تشخیصی و درمانی سالمندان در منازل آنان موجب پیشگیری از حضور سالمندان در خیابان ها و مراکز تجمعی شد.

وی با تشریح اقدامات بهزیستی گیلان در مراکز نگهداری از جمله نگهداری سالمندان در دوران شیوع کرونا گفت: تشکیل گروه های مجازی و عضو کردن همه مراکز در تبادل اطلاعات، لغو همه فعالیت های غیرضروری مراکز، لغو پذیرش های جدید به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و کنترل آن، تدوین پروتکل های بهداشتی برای مراکز سالمندی، نظارت و سرکشی بر اجرای آنها، گندزدایی و سم پاشی مرتب و جلب مشاکرت سایر دستگاه ها و نهادها کشوری و لشکری برای تامین لوازم بهداشتی از جمله این اقدامات است.

قاسمیان خاطر نشان کرد: پرداخت کمک های نقدی و غیرنقدی به دفعات مختلف به توانخواهان در ۳۷ مرکز "۱۶ مرکز مربوط به سالمندان است" برای تهیه اقلام بهداشتی توانخواهان به مبلغ ۲۵ میلیارد ریال، پرداخت کمک هزینه درمان و مشکلات ناشی از کرونا به توانخواهان به ارزش ۵ میلیارد ریال، ترخیص موقت و کاستن از تراکم مراکز برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا از جمله دیگر اقدامات است.

خانواده ها بیش از پیش مراقب سالمندان باشند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان هم با بیان اینکه سالمندان به دلیل برخورداری از بیماری های زمینه ای مستعد ابتلا به بیماری کرونا هستند، اظهار داشت: خانواده ها باید در شرایط کرونایی بیش از پیش از والدین سالمند خود مراقبت کنند و به نیازهای آنان توجه نموده و در عین حال پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر آبتین حیدرزاده افزود: سالمندان به دلیل سن بالا همواره دارای بیماری های زمینه ای هستند بر اساس آمارها، ۶۵ تا ۷۰ درصد سالمندان بالای ۷۰ سال مبتلا به پرفشاری خون، حدود ۹ تا ۱۰ درصد مبتلا به دیابت و سالمندانی هم مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی مزمن هستند.

وی اظهار داشت: دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، پرفشاری خون خطر عوارض شدید کرونا را افزایش می دهد، بنابراین باید سالمندان بیشتر مراقب خود باشند و خانواده ها نیز از آنان مراقبت کنند.

وی بیان داشت: فرزندان و اطرافیان سالمندان باید در تامین نیازهای این گروه یاری رسان باشند تا آنان برای تامین نیازهای ضروری شان در بیرون از منزل تردد نداشته و یا در صورت نیاز آمد و شد کمتری داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به سالمندان در صورت خارج شدن از منزل و لزوم تمامی توصیه های بهداشتی خاطر نشان کرد: باید به سالمندان کمک شود تا در صورت اضطرار با تجهیزات ایمنی لازم مانند ماسک و دستکش از منزل خارج شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان اظهار داشت: سالمندانی که در خانه های سالمندان نگهداری می شوند نیز باید به خوبی مراقبت شوند به موضوع مهم فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز سالمندان توجه جدی شود.

گیلان از جمله نخستین استان هایی بود که به شدت درگیر کرونا شد و به یکباره حجم گسترده ای از بیماران و فوتی ها در هفته ها و یکی دو ماه نخست شیوع این ویروس به خود اختصاص داد اما این روزها اندکی از شدت آن کاسته شده اما نگرانی ها با توجه به رفتارهای عادی انگارانه مردم و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی به جهت اوج گیری دوباره این به شدت در حال افزایش است.

اما سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در آخرین گزارش خود از وضعیت شیوع این ویروس دیروز شنبه ۳۱ خردادماه اعلام کرد :۲۰۲ هزار و ۵۸۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۱۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به ۹ هزار و ۵۰۷ نفر رسید.

سیما سادات لاری بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز شنبه (۳۱ خرداد ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۹۵ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور ۲۰۲ هزار و ۵۸۴ رسید.

منبع : ایرنا

کد خبر 18817
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۹ ، ۰۷:۳۲
محمدمهدی بری مهربانی

  • روانکاوی چیست و روانکاو چه فرقی با روانشناس دارد؟                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           روانشناسی علمی ست که به تحلیل رفتارهای انسان می پردازد. این علم شامل رویکردها و دیدگاه های مختلفی درمورد انسان است. روانکاوی در واقع اولین رویکرد و زیربنای علم روان شناسی محسوب می شود و توسط دانشمندی به نام زیگموند فروید ابداع شده است. با این حال امروزه رویکردهای متنوع دیگری نیز شکل گرفته است و لزوما هر روانشناسی روانکاو نیست. تنها کسانی که در فرایند درمان خود از اصول فروید و یا نظریه های نوین تر روان کاوی استفاده می کنند به عنوان روانکاو شناخته می شوند.

روانکاو کیست و روانکاوی چیست؟

  • روانکاو یک متخصص روانشناس یا روان پزشک است که رویکرد درمانی خود را روانکاوی انتخاب کرده است. روانکاوان باور دارند که اختلالاتی که مراجع به خاطر آن ها به درمانگر مراجعه می کند تنها روبنای بیماری هستند و مسائل اصلی بیشتر به ذهن ناخودآگاه افراد و تعارضات آن مربوط می شود. روانکاوان با بررسی گذشته افراد سعی می کنند تا این تعارضات را پیدا کرده و برای حل و فصل آن ها تلاش کنند. چرا که هرکس نسبت به محتوای ناخودآگاه ذهن خود، آگاهی ندارد. به همین خاطر روانکاو در این مسیر می تواند به فرد یاری برساند. 

    همان طورکه گفته شد روانکاوی تنها یکی از رویکردهای روانشناسی است و هرکسی که در حیطه روانشناسی کار می کند لزوما روانکاو نیست؛ بلکه ممکن است براساس رویکردهای دیگری فعالیت کند. از جمله سایر رویکردهای روانشناسی که امروزه به میزان بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد می توان به رویکرد شناختی رفتاری اشاره کرد. 

  • تکنیک های روانکاوی

    تفسیر 

    این تکنیک یکی از مولفه های اصلی درمان روانکاوی است. تفسیر به معنای برقراری ارتباط کلامی روان تحلیلگر با بیمار و فرضیه سازی در مورد ذهن ناخودآگاه او است. این فرضیه سازی در مواردی صورت می گیرد که درمانگر تشخیص می دهد تعارضات ناخودآگاه فرد منجر به ایجاد اختلال در عملکرد ارتباطی اکنون فرد در جلسه درمان شده است. روند تفسیر ابتدا از مکانیسم های دفاعی ناکارآمد درمانجو شروع شده و سپس در جریان بافت جلسه درمانی و نحوه برقراری ارتباط فرد با روانکاو ادامه می یابد. 

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مکانیسم های دفاعی کلیک کنید. 

    تداعی آزاد 

    از فنون دیگر روانکاوی تداعی آزاد است. روانکاو از شما نمی خواهد درباره موضوعی خاص صحبت کنید بلکه از شما می خواهد که هر آنچه به ذهنتان می آید را بدون سانسور بیان کنید. حتی اگر افکارتان نامرتبط باشد یا محتوای متناسبی نداشته باشد. در روانکاوی کلاسیک روانکاو هیچ تلاشی برای جهت دادن به صحبت های شما نمی کند او باور دارد که مسیر روانکاوی باید به صورت خودکار توسط ذهن مراجع سازماندهی شود و برای سرعت بخشیدن به جلسات آن ها تنها تعداد جلسات را در هفته بیشتر می کند. در واقع تداعی آزاد در روانکاوی کلاسیک اساس روند درمان را تشکیل می داد اما امروزه رویکردهای جدید ممکن است تنها در زمان های خاصی مثلا برای تعبیر خواب های فرد از این تکنیک استفاده کنند. 

    تحلیل خواب

    تحلیل خواب در روانکاوی به این صورت است که مراجع درباره رویاها و خواب هایی که دیده است صحبت می کند و درمانگر با استفاده از نگرش روانکاوانه به این خواب ها معنایی شخصی می دهد. این معنا در گرو شناخت ذهن ناخودآگاه بیمار، تفکرات، ترس ها و غرایز او است.

    انتقال وانتقال متقابل 

    در روانکاوی باوری وجود دارد مبنی بر این که افراد مشکلات و تعارضات ناخودآگاه خود در دنیای بیرون را در جلسه درمان تکرار می کنند که به این فرایند انتقال گفته می شود. تجزیه و تحلیل انتقال منبع اصلی ایجاد تغییر در درمانجو محسوب می شود.

    البته فرایند انتقال برای خود درمانگرنیز اتفاق می افتد یعنی ممکن است که او نیز تعارضات خود در دنیای خارج را به جلسه درمان متقل کند که به این فرایند انتقال متقابل می گویند. روانکاو تا حد امکان باید نسبت به انتقل متقابل آگاه باشد و از تداخل آن با روند درمان جلوگیری کند. 

    خنثی بودن (نوترالیتی)

    درمانگر روانکاو همواره خنثی است. به این معنی که تلاش می کند ذهنیات خود را وارد جلسه نکند وتنها آینه ای از رفتار های مراجع بوده و به او بازخورد بدهد. این خنثی بودن برای درمانگر و درمانجو مزیت های زیادی دارد. برای مثال باعث می شود تا مراجع در درجه اول بتواند خود به بینش هیجانی-عقلانی برسد و در درجه دوم می تواند باعث شود تا مشکلات ناخودآگاه درمانگر با مشکلات درمانجو تداخل نکند. یعنی در واقع خنثی بودن، انتقال متقابل را به حداقل می رساند. 

     

    ساختار ذهن در روانکاوی

    روانکاوان ذهن را به صورت ۳ سطح می بینند. این سه سطح به صورت زیستی تعریف می شود که شامل  اید یا نهاد، ایگو یا خود، و سوپرایگویا فرامن است. این سطوح اولین بار توسط فروید مطرح شده اند. در ادامه به صورت جداگانه به هریک از آن ها اشاره خواهیم کرد. 

    ساختار ذهن در روانکاوی: اید یا نهاد 

    نهاد یا اید درواقع پایین ترین بخش روان افراد است. این بخش با واقعیت در ارتباط  نبوده و به صورت تکانه ای فقط نیاز به ارضای غرایز ابتدایی دارد. کودک نوزادی را در نظر بگیرید. این کودک سنبل نهاد است و بدون درنظر گرفتن هیچ شرایطی صرفا در طلب ارضای گرسنگی و تشنگی و دفع است.

    ساختار ذهن در روانکاوی: ایگو یا خود 

    ایگو ساز و کار دیگری است که در جریان رشد در افراد به وجود می آید. ایگو وظیفه مدیریت کردن غرایز و در نظر گرفتن واقعیت موجود را دارد. درواقع نهاد یا اید غیراخلاقی است و با واقعیت ارتباط ندارد. ایگو با واقعیت ارتباط دارد و می تواند اخلاقی یا غیر اخلاقی باشد.

    ساختار ذهن در روانکاوی: سوپر ایگو یا فرامن 

    سوپرایگو ساز و کار آخری است که در آدمی شکل می گیرد. سوپرایگو بیشتر به صورت یک قاضی خشک که اخلاقیات را حکم می کند به قضاوت می نشیند و افراد را از نظر اخلاقی کنترل می کند. سوپر ایگو کاملا اخلاقی است و در جریان درونی کردن قواعد والدین و ارزش های جامعه در انسان شکل می گیرد. این ساختار در حقیقت  حکم وجدان را برای انسان دارد. 

    تعادل در ساختارها 

    کودکی را در نظر بگیرید که در راه گرسنه است. نهاد کودک می گوید گرسنه است و کاری ندارد که اکنون در جاده ای است که هیچ مغازه و فروشگاهی وجود ندارد. سوپرایگو به کودک می گوید که نه نمی توانی الان چیزی بخوری. ایگو در این بین می گوید که الان صبر کن و در اولین فروشگاه پیاده می شوی و چیزی می خوری. به صورت کلی هرچه نهاد قوی تر باشد افراد بیشتر به دنبال کسب لذت می روند، واقعیت سنجی کم تری دارند و به طور کل می توان گفت که شخصیت های ناپخته تری را شکل می دهند.

    رشد یافتن بیش از حد سوپر ایگو هم دائما منجر به احساس گناه و شرم افراطی در فرد می شود. دراین میان ایگو وزنه تعادل است و هرچقد رشد بیشتری داشته باشد می تواند بهتر کشمکش های میان ایگو و سوپرایگو را مدیریت کند. از دید روانکاوی اکثر مشکلات روحی و روانی ناشی از عدم تعادل ساختارها شکل می گیرد. به همین خاطر در فرایند درمان روانکاو به بررسی این ساختارها نیز می پردازد. 

    برای دریافت مشاوره در زمینه روانکاوی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی آرنیکا از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 09370188183  و از تهران با شماره77637937 تماس بگیرید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۹ ، ۱۵:۱۱
محمدمهدی بری مهربانی

رمضان و روانشناسی

 

علت‌های بی‌شماری برای احتمال بیماری‌های روانی وجود دارد و در اغلب موارد صرف نظر از اینکه این علت‌ها آگاهانه یا غیر‌آگاهانه باشند، سبب عدم تعادل شخصیت و زندگی روزانه افراد می‌شوند، بنابراین همواره تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا فرد خود را به حالت تعادل برساند.

از این رو شخص تلاش می‌کند تا راه‌هایی را برای تعادل روح و جسم بیابد. روش‌های زیادی برای یکرنگ شدن وجود افراد یعنی پیوند روح و جسم وجود دارد. با کمی جست و جو می‌توانیم این روش‌ها را بررسی کرده و یکی از این روش‌ها را که با حالات روانی و جسمانی سازگار و متناسب است انتخاب کنیم. گاهی شروع یک انتخاب و ادامه دادن آن بسیار مفید است زیرا ذهن را از یکنواختی خارج می‌کند و به کنکاش شخصی می‌پردازد و راه‌های جدیدی را برای رسیدن به زندگی بهتر آشکار می‌کند اما انتخاب‌هایی که بر مبنای آزمون و خطا باشد و براساس کوشش‌های فراوان صورت گیرد در اغلب موارد باعث اتلاف وقت می‌شود و گاهی هم سر‌انجامی ندارند و بیشتر انرژی و زمان را از بین می‌برند و شاید جبران آن کارها بیهوده باشد چراکه آب رفته را نمی‌توان به جوی باز‌گرداند. روش‌های مطمئن دیگری هم وجود دارند که مورد آزمایشات گوناگون قرار گرفته‌اند و نتیجه‌بخش هم بوده‌اند که توسط افراد بیشماری در گذشته مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته‌اند، بنابراین با کمک فردی که متخصص در آن امر است می‌توان بهترین نتیجه را حاصل کرد. یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌هایی که برای تعادل روح و جسم وجود دارد روشی است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است و توسط پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و بعد از آن امامان و بزرگان دین به افراد معرفی شده است. این روش به جای آوردن عبادت است که ماه مبارک رمضان از بهترین آن اعمال به شمار می‌رود. رمضان، ماه بهار جان‌هاست؛ ماهی است که دنیای مادی و معنوی را به یکدیگر پیوند می‌دهد و افرادی که به معنی واقعی کلمه به آن ایمان داشته باشند، نتیجه آن را در وجود خود احساس می‌کنند. در علم روانشناسی، بزرگانی وجود داشته‌اند که تمام تلاش خود را کرده‌اند تا اثبات کنند هر فردی اگر بتواند دنیای درون و بیرون خود را هماهنگ کند به امنیت و آرامش و به ثبات می‌رسد که این امر خود سبب تعالی و رشد او خواهد شد و آن شخص زندگی سعادتمندی را تجربه خواهد کرد، بدون هیچ ترس یا واهمه‌ای از آنچه در درون و بیرون او می‌گذرد. اما در دین مبین اسلام خداوند سال‌ها قبل و در حدود هزار و 400 سال گذشته آن را توضیح داده و فواید بی‌شمار آن را فرموده است که با گذشت حدود هزار و 400 سال هنوز تازگی و کارایی خود را دارد و روز‌به‌روز ارزش و اهمیت آن آشکارتر می‌شود. در علم روانشناسی برای ایجاد یک تغییر اساسی در زندگی، رفتاری باید در مدتی تکرار شود تا به حافظه سپرده و انجام آن امکانپذیر شود اما با این وجود هنوز قطعیتی برای مدت تغییر وجود ندارد و دامنه تغییر رفتار را از یک لحظه تا سالیان متوالی هم شمرده‌اند. با این وجود در دین مبین اسلام 30 روز برای تغییر بنیادی رفتار در نظر گرفته شده است که طی این روز استثنائاتی هم وجود دارد که اگر دامنه حرکت مدت تغییر را به صورت نمودار در نظر بگیریم در این چند روز به حداکثر تغییر رفتاری می‌رسیم. اسلام دین کامل و جامعی است و کامل و جامع بودن آن نیز بر کسی پوشیده نیست و مسلمان و غیر‌مسلمان به نوعی به آن ایمان راسخ دارند، البته هر چند توانایی درک کامل آن را ندارند. در علم روانشناسی برای تغییر رفتار در ذهن و عملکرد شخص فاکتورهای زیادی رعایت می‌شود که عمل به آنها امکان تغییر را ایجاد می‌کند اما در دین مبین اسلام علاوه بر فاکتورهای رفتاری بی‌شمار که معنوی فرض می‌شوند که قابل دیدن نیستند و باید انجام شوند تا قابل رؤیت شوند، فاکتور دیگری به نام مادیات وجود دارد که آن تغذیه در ماه مبارک رمضان است یعنی تلفیق مادی و معنوی رفتار و خود این امر سبب تکامل آن می‌شود. علم روانشناسی با توجه به حالات روانی فرد برای تغییر رفتار در مکتب‌های مختلف خود به صورت تک‌بعدی عمل کرده است اما دین مبین اسلام برای ایجاد تغییر رفتار چند‌بعدی به این تغییر نگریسته است. فردی را در نظر بگیرید که برای شروع تغییر رفتار و عادت ذهنی خود به روانشناس یا مشاور مراجعه کرده است. قاعدتاً روانشناس یا مشاور زبده در فن، آموزش تغییر رفتار را در سه مرحله پیش از تغییر رفتار، حین تغییر رفتار و بعد از تغییر رفتار برنامه‌ریزی می‌کند و با یک برنامه‌ریزی هدفمند به فرد متقاضی بهبود رفتار کمک می‌کند. در دین مبین اسلام برای تغییر رفتار فرد برنامه‌ریزی دقیق و هدفمندی صورت گرفته است که به طور کلی می‌توان آن را در سه مرحله عملی کرد. مرحله قبل از تغییر رفتار که شامل آمادگی ذهنی است، شامل به جا آوردن نماز و عبادت بوده و مرحله حین تغییر رفتار که اصلی‌ترین آن متقارن است با ماه مبارک رمضان که تغییر عادت غذایی هم به رفتار قبل اضافه می‌شود و در آخر هم مرحله بعد از تغییر رفتار که شامل مرحله سوم می‌شود و در بطن جامعه و در بنیاد شخص به آسانی قابل مشاهده است و غالب افراد با آن آشنایی دارند. برای تغییر رفتار در علم روانشناسی از تقویت‌های گوناگون مادی و معنوی استفاده شده است که دامنه ساده این تقویت‌ها که از یک پاداش کوچک مانند هدیه است، شروع و به دامنه گسترده‌تر آن که شامل تقویت کلامی و پاداش‌های اجتماعی است خاتمه می‌یابد اما در دین مبین اسلام برای تغییر رفتار از تقویت‌های عظیم‌تری استفاده شده است که گاهی حتی قابل مشاهده با چشم مادی نیست اما فردی که به ایمان و تقوای کامل دست یافته باشد، این تقویت‌ها را طی حیات مادی و معنوی خود مشاهده و استفاده می‌کند. افراد در جوامع گوناگون بنا به دلایل بی‌شماری تمایل به تغییر عادت‌های رفتاری و ذهنی خود دارند، بنابراین توصیه می‌شود برای دست یافتن به تغییرات عظیم از گام‌های کوچک شروع کنند و آن را به طور پیوسته تا حصول اطمینان از تغییر ادامه دهند. اسلام دین کاملی است و شناخت آن به توانایی و مهارت تخصصی خاصی نیاز ندارد و شناخت آن بسیار ساده است و با خواندن تشهد که شهادتی بر یگانگی خداوند و نبوت و امامت معصومین علیه‌السلام است آغاز می‌شود. همین یک گام کافی است تا بتوان به تغییرات اساسی و بنیادین دست یافت. یک ماه رمضان فرصتی طلایی است برای اینکه آدم دیگری شویم./

روزنامه جوان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۹ ، ۲۳:۲۵
محمدمهدی بری مهربانی

Tdcs چیست ؟

در چه شرایطی کارآمدی بالینی آن در علوم اعصاب به تایید رسیده است؟ tCSدر تحریک جدار جمجمهای با جریان مستقیم (tDCS)،نوعی درمان غیر تهاجمی است که طی آن جریان مستقیم بسیار ضعیفی(1 تا 3 میلی آمپر) را بر پوست سر وارد می کنند . از آنجا که جریان مستقیم با تکانه های گسسته،به قطبی سازی و نه تحریک می پردازد ،فعالیت آن مستقیما به شلیک پتانسیل عمل در نورون های قشر نمی انجامد.

بررسی های اولیه بر روی نمونه های حیوانی نشانگر تغییر فعالیت قشر مخ در اثر گذر جریان الکتریکی به صورت کاهش یا افزایش تحریک پذیری ، بسته به شرایط جریان الکتریکی عبور داده شده میباشد . این اثرات با تغییر در میزان ساخت پروتئین ها و سطوح درون سلولی AMP حلقوی و کلسیم، تا مدتی پا بر جا می مانند اما عموما برگشت پذیر و فاقد عوارض در عملکرد و ساختار سلول ها می باشند . همچنین این شکل جریان مستقیم (DC) تحریک الکتریکی، وجه مشخصه این روش از ابزارهایی است که از جریان های متناوب (AC) استفاده می کنند و تحریک تکانه گسسته ایجاد می کنند، مانند CES، ECT، VNS و DBSالبته در tDCS بر خلاف روش هایی مانند rTMS (تحریک جدارجمجمه ای با امواج الکترومغناطیسی) ، تحریک انجام شده در حد ایجاد پتانسیل عمل پاسخ ( برای مثال انقباض عضلانی ) نمی باشد . بلکه تغییرات صورت پذیرفته در جهت اصلاح ساختار و عملکرد نورون ها در جهت مطلوب و مد نظر (نورومدولاسیون) هدایت می گردد، از اینرو برخی پژوهشگران عبارت ” قطبی سازی جریان مستقیم جدار جمجمه ای” را ترجیح می دهند، و این دو عبارت در ادبیات امروز معادل یکدیگرند. ابزار کوچک آن قابل حمل بوده و معمولا با باطری های DC در دسترس کار می کند.

تاریخچه تحریک الکتریکی مغز ؛

اولین دستگاه های تحریک مغز ، ماهی های زنده بودند . رومی ها و یونانیان باستان از قدرت شوک دهندگی گربه ماهی نیلی (رود نیل) و ماهی دیگری با اشعه الکتریکی (Electric Ray) آگاه بودند (فینگر،2000). گالن و اسکریبونیوس لارگوس در روم از ماهی الکتریکی برای درمان سردرد و اختلالات مختلفی استفاده می کردند. این ماهی ها احتمالأ اولین دستگاه های تحریک مغزی به شمارمی آمدند. این ماهی را رومی ها و یونانی ها برای درمان اختلالات گوناگون مورد استفاده قرار می دادند. آنها ماهی را روی پیشانی بیمار قرار می دادند یا اینکه از او می خواستند بر روی تعداد زیادی از ماهی زنده مذکور بایستند. این ماهی انرژی خاص خود را تخلیه می کرد که البته در آن زمان و تا قرن ها بعد به عنوان الکتریسیته شناخته شده نبود. متاسفانه این ماهیها به سادگی در دسترس نبودند تا اینکه در قرن هجدهم ماشین هایی ساخته شد که می توانستند الکتریسیته را بر حسب نیاز تولید کنند. اوایل قرن هجدهم ، دانشمندان پیشرو هنوز نمی دانستند که چه ماده ای درون اعصاب جریان دارد (فینگر،2000) . اندیشمندان بزرگی در ارتباط با ارواح ، سیالات خاص و حتی نوسانات نظریه پردازی می کردند. این لویجی گالوانی بود که در یک سری از آزمایشات که درسال 1791 منتشر شد، نظریه جاری بودن الکتریسیته در عصب را بنا نهاد. با استفاده از باطری های ابتدایی ، او نشان داد که یک عصب تحت آزمایش می تواند به وسیله الکتریسیته فعال شود و ظاهرأ باعث ایجاد انقباض ماهیچه ای طبیعی شود. بعلاوه او اعلام کرد که الکتریسیتۀ موجود در طبیعت (مثلأ رعد و برق) می تواند پاسخ مشابهی را در ماشین های الکتریکی ایجاد کند . روش هایی از این دست تقریبأ بلافاصله بعد از آغاز استفاده کاربردی از الکتریسیته در اواخر دهه هشتاد قرن نوزدهم شروع به رشد کردند. در آن زمان عبور یک جریان مستقیم از ماهیچه یا مغز در اروپا رواج داشت . برای مثال یکی از دانشجویان مقطع تخصص شارکو، به نام جورج دوشان دی بولونیه، به همراه یک تولید کننده کوچک و باتری به نقاط مختلف پاریس سفر می کرد، او الکتریسیته را از ماهیچه های بیماران عبور می داد، و تأثیرات آن را بر روی اختلالات متعددی آزمایش می کرد و همچنین از آن برای فهم بهتر مداخلات ماهیچه ای – عصبی و به خصوص دیستروفی مایچه ای استفاده می کرد (جورج، 1994). دیگران شروع به استفاده از جریان مستقیم در مغز کردند. به این علت که این روش هیچ فایده ای نشان نداد، به صورت گسترده ای، به عنوان یک روش درمانی، در اروپا و آمریکا از چشم افتاد. به دلایلی که مشخص نیست، tDCS یک زمینه فعال در روسیه، در دهه 40، باقی ماند . بعضی اوقات با آن “درمان خواب الکتریکی” نیز می گفتند، زیرا بیماران گاهی اوقات، در طی 30 دقیقه درمان، چرت می زدند یا به خواب می رفتند (گومز و میخاییل، 1978). بیشتر tDCS های انجام شده در روسیه در قالب تحقیقات بالینی انجام نمی شد و نقل قول می شود که از آن برای درمان الکلیسم ، درد ، افسردگی ویا ترکیبی از این ها استفاده می شده است (فایگنر و همکاران، 1973). دکتر والتر پولوس و گروهش در گوتینگن در آلمان، اخیرا باعث احیای مجدد این فناوری شدند، هم اکنون نیز تحقیقات فعالی بر روی tDCS انجام می شود و بیش از 100 مقاله در این زمینه در طی ده سال اخیر در مجلات تایید شده منتشر شده است. به روشنی معلوم شده است، tDCS بر مغز تأثیر می گذارد و می تواند قابلیت تحریک پذیری قشری را تقویت کرده و باعث بهبود حافظه در انسان های سالم شود. اینکه آیا از این تأثیرات می توان به صورت درمانی نیز استفاده هنوز معلوم نیست . tDCS درمغز چگونه کار می کند؟ اینکه دقیقا در مغز و در حین tDCS چه می گذرد نا مشخص مانده است.

به هر حال، آزمایشات بر روی حیوانات ، انسان و حتی شواهد ثبت شده مستقیم از نورون های موارد آزمایش شده، یک توضیح کلی را پیش رو می گذارد. آند(منفی) مکانی است که الکترون ها وارد مغز می شوند. کاتد (مثبت) جایی است که الکتریسیته از مغز خارج می شود . بنابراین، یک بار منفی در زیر کاتد تحریک کننده، زمانی که الکترون ها برای داخل شدن به الکترود تحریک کننده تجمع می کنند، ایجاد می شود (مانند مسافرانی که منتظر سوار شدن به مترو هستند و در پشت در ازدحام کرده اند). یک کاتد کوچک تر می تواند بار کانونی تری را به ناحیه مورد نظر در مغز برساند واین زمانی است که بار بیشتری در درب خروجی تجمع کرده است. بنابراین، می توان اندازه ی ناحیه ای از مغز، که تحت تاثیر قرار می گیرد را، به وسیله تغییر اندازه الکترود کاتدی و یا با تغییر اندازه یا محل الکترود آندی، شکل داد یا کنترل کرد (نیچه و همکاران، 2007) . اثرات رفتاری آنچه در زیر کاتد تحریک کننده اتفاق می افتد، الزاما با آن روشنی که انتظار داریم نیست. در بیشتر مطالعات، ناحیه ای که زیر آند قرار گرفته است تحریک و ناحیه ای که زیر کاتد قرار دارد مهار می شود. برای مثال، تحریک نواحی مختلف قشر حرکتی، باعث ایجاد چنین اثرات رفتاری می شود. این روش به عنوان درمان سکته به کار گرفته می شود. به هر حال، مغز بسیار پیچیده است. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد، نواحی مغزی زیر آند، از نظر رفتاری مهار می شوند. در یک مطالعه، محققان نهفتگی پاسخ فراخوان شده دیداری را آزمایش کردند: 10 دقیقه tDCS آندی، باعث کاهش دامنه پتانسیل تحریک شده بصری شد، در حالی که 10 دقیقه tDCS کاتدی کاتدی، باعث افزایش این دامنه برای چندین دقیقه در پی تحریک شد. (آکورنرو و همکاران، 2007). بنابر این در این مطالعه، مهار رفتاری زیر آند، و برانگیختگی یا تحریک، زیر کاتد داشتیم. به نظر می رسد که نواحی مختلف مغزی با مورفولوژی، لایه بندی و ساخت سلولی متفاوت، می توانند پاسخی متفاوت به تحریک جریان مستقیم از خود نشان دهند. سر انسان یک هادی ضعیف الکتریسیته است. به علاوه، حداقل 50 درصد جریان در بافت های پیرامونی از دست می رود. به همین خاطر است که می توان از الکتریسیته بسیار کمتری، در زمانی که از جمجمه میگذرد و به طول مستقیم نورون ها را لمس می کند، استفاده کرد (مانند DBS یا TMS که در آن ها میدان مغناطیسی از جمجمه عبور داده می شود. منطق علمی tDCS، عبور جریان الکتریکی از داخل مغز با استفاده از قرار دادن الکترودهای مثبت و منفی روی جمجمه است. بر این اساس می توان پیش بینی کرد که متغیرهای مهم برای دستیابی به اثرات دلخواه شامل موارد ذیل می شوند. 1- شدت جریان: طبیعی است که هر چه میزان جریان الکتریکی بالاتر باشد اثرات بیشتری مورد انتظار خواهد بود. جریان از الکترود آنود (قطب منفی ) به الکترود کاتد (قطب مثبت) برقرار میگردد. 2- شکل و اندازه الکترود: می توان گفت مهم تر از شدت جریان، چگالی جریان گذر کرده از مغز می باشد. چگالی یا تراکم جریان در واقع معرف میزان جریان عبوری از هر سانتی متر مربع است. در اکثر مطالعات، تراکم 0،029 تا 0،08 میلی آمپر در هر سانتی متر مربع مورد استفاده قرار می گیرد . بر این اساس شکل و اندازه الکترود، شاخصی تعیین کننده خواهد بود. در عموم مطالعات به چاپ رسیده از الکترودهای 25 الی 35 سانتی متر مربعی استفاده شده است. برای برقراری اتصال مناسب بین دو الکترود و جمجمه از خیس کردن الکترود با آب معمولی یا محلول NaCl (غلظت 15 الی 140 میلی مول) یا کرم های مخصوص استفاده می گردد. البته چند شرکت تولید کننده، الکترودهایی بدون نیاز به مواد اضافی جهت اتصال به جمجمه معرفی نموده اند. 3- محل قرارگیری الکترود: با توجه به اندازه به کار رفته و اصول فنی tDCS نمی توان دقت مکانی زیادی از آن انتظار داشت. اما تاثیر گذاری منطقه ای، در حد قشر حرکتی راست یا چپ و یا قشر پره فرونتال راست یا چپ امکان پذیر است. پژوهش ها نشان می دهد الکترود آند منجر به افزایش و الکترود کاتد منجر به کاهش فعالیت نواحی سطحی قشر مخ می گردد. بر این اساس می توان گفت در به کار گیری tDCS در واقع یک ناحیه در قشر مخ تحریک و یک ناحیه مهار می گردد. 4- طول برقراری جریان: بدیهی است که با افزایش طول دوره جریان و یا شدت جریان می توان انتظار اثرات بیشتری را در tDCS انتظار داشت. اما با توجه به گسترش دامنه نواحی تحت تاثیر در اثر افزایش شدت جریان و تحریک شدن نورون های لایه های زیرین و ایجاد اثرات غیر قابل کنترل و ارزیابی، ترجیح داده می شود برای افزایش اثر ، طول دوره آن افزایش یابد. در برقراری جریان با tDCS درحد چند ثانیه اثرات ایجاد شده بلافاصله بعد از قطع جریان از بین می روند. در کاربرد tDCS درحدود 10 دقیقه (عموم مطالعات از بازده حدود 9 الی 13 دقیقه استفاده می کنند) اثرات ایجاد شده تا حدود یک ساعت باقی می ماند. نکات مراقبتی در هنگام استفاده از tDCS با توجه به استفاده از جریان بسیار خفیف و عدم تماس الکترودها با بافت مغز، مطالعات مختلف نشان داده اند که این روش کاملا غیر تهاجمی و بدون عوارض جدی است. تنها عارضه قابل توجهی که بعضی از مطالعات به آن اشاره کرده اند خارش محل الکترودها و قرمزی این محل پس از جلسات متعدد و طولانی در تعدادی از بیماران است که این قرمزی و خارش نه به علت آسیب بافتی بلکه عمدتا ناشی از گشادی عروق محل گذر جریان است. عبور جریان از نواحی کنترل کننده ضربان قلب و یا تنفس در ساقه مغز می تواند از لحاظ تئوریک خطر ساز باشد. در یک مطالعه که الکترود مرجع در پاهای بیمار و الکترودهای دیگر در قشر پره فرونتال قرار گرفته بود. در یک بیمار گزارش حالت تهوع و مشکلات تنفسی ذکر شده است که بعد از قطع جریان، این مشکل نیز برطرف شده و نیاز به بستری در بیمارستان ایجاد نشده است. اگرچه جریان استفاده شده در tDCS نمی تواند در فرد سالم منشاء ایجاد یا افزایش احتمال حمله تشنج گردد، اما ممکن است شرایط در بیماران مبتلا به صرع متفاوت باشد. بر این اساس استفاده از این روش در این افراد توصیه نمی شود. همچنین بیماران دچار وضعیت های غیر پایدار و یا دارای اجسام فلزی نزدیک محل الکترود نیز کاندید استفاده از این روش نمی باشند. فرم رضایت نامه با ذکر احتمال سردرد، سرگیجه (vertigo)، منگی (dizziness) و حالت تهوع (nausea) باید از بیمار گرفته شود. با وجود عدم گزارش عوارض در مطالعات انجام شده، بهتر است به ویژه در محیط های بالینی و در مورد پروتکل های طولانی مدت، دقت بیشتری، با بهره گیری از معاینات و چک لیست های بالینی در مورد بیماران صورت پذیرد. عوارض جانبی tDCS به جایگذاری الکترودها (کاتدی یا آندی بودن)، به شدت تحریک و به طول زمانی که بیمار تحت درمان است باز می گردد. در متون قدیمی تر راجع به درمان های پیش پیشانی، گزارش شده است که سوختگی پوست می تواند رخ دهد، همچنین بعضی بیماران احساس غیر مطلوب داشته یا حتی سرگیجه گرفته اند. درمان های امروزی، در بدترین حالت ممکن خود، کم ترین مشکل را ایجاد می کنند. گروه پائولوس، نتایج 576 بیمار و مواردی که در مطالعاتی چالش برانگیز، بر روی قشر حرکتی، آهیانه ای و یا پس سری، tDCS دریافت کرده بودند را گزارش دادند (پورایز و همکاران، 2007). به طور قابل توجهی، هیچ بیماری نمی خواست که تحریک متوقف شود. حدود 70 درصد موارد بعد از درمان احساس خستگی داشتند و یک سوم نیز در زیر الکترودها احساس خارش می کردند. در موارد کمتر، سر درد (11%)، تهوع (3%) و بی خوابی (1%) نیز گزارش شد. مطالعات بالینی. پژوهش های اولیه نشان می دهد که tDCS می تواند برخی کارکردهای مغزی مستقل از خلق را تقویت کند; با این حال، فناوری tDCS و کاربرد آن در روان پزشکی در مراحل اولیه بررسی قرار دارند. پژوهش های موجود بر اثر بخشی بالقوه آن در تسهیل بهبودی سکته و اشکال خاصی از دمانس تمرکز دارند. در یک کارآزمایی اخیر منتشر نشده دوسویه کور تصادفی کنترل شده با sham ( شم مشابه دارو نما در مداخلات درمانی نظیر ECT است که طی آن بیمار به یک دستگاه خاموش وصل می شود ) که در چند مجله از سوی فیلیپ فرگنی و همکارانش به آن اشاره شده، tDCS درافسردگی به کار رفته است و نتایج این مطالعه حاکی از اثر معنا دار ضّد افسردگی پس از قطبی سازی آندی در ناحیه قشر پیش پیشانی پشتی – جانبی (DLPFC) است. پائولو سرجیو باجو و همکارانش در یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده و دسویه کور، شامل 40 بیمار مبتلا به افسردگی اساسی، به مقایسه سه گروه پرداختند. بالاترین کاهش علایم طبق اندازه گیری مقیاس افسردگی همیلتون (HDRS) در گروهی مشاهده شد که در ناحیه DLPFC تحریک آندی دریافت می کردند. این گروه حدود 40 درصد کاهش علامت داشتند، در حالی که گروهی که در آنها الکترود ناحیه پس سری نصب شده بود، 21 درصد کاهش نشان دادند و گروه کنترل، 10 درصد کاهش داشتند. پنج مورد بهبودی کامل در گروه DLPFC مشاهده شد و در دو گروه دیگر هیچ بهبودی کاملی مشاهده نشد. اثر ضّد افسردگی به مدت یک ماه پس از اتمام آخرین درمان در گروه DLPFC باقی مانده بود. این یافته ها باید توسط مراکز دیگر تکرار و تأیید شوند. جایگاه فعلی در الگوریتم های درمانی. tDCS به عنوان یک درمان روان پزشکی مورد تأئید FDA قرار نگرفته است. از این رو، یک فن پژوهشی آزمایشی است که کار زیادی لازم است تا اثر بخشی آن تأئید شود. اگر این امر حاصل شود و این ابزار توسط مقامات مسئول مورد تأئید قرار گیرد، tDCS می تواند گزینه ای ارزان قیمت و نسبتأ ایمن درمان و جایگزینی برای داروها باشد و اولویت بالاتری نسبت به روش های تحریک تهاجمی تر مانند ECT یا VNS داشته باشد. جهت گیری های آینده. اکثر ابزارهای کنونی tDCS ازالکترودهای بزرگ آغشته به محلول آب نمک استفاده می کنند. به احتمال زیاد در آینده، شکل الکترود و مواد تماسی جهت بهینه کردن اثرات بالینی مورد نظر و افزایش سهولت کاربرد آنها مورد بررسی قرار خواهد داد. با این حال، سوالات اساسی دررابطه با اثر بخشی، پیامدها، و روابط دوز- واکنش، و نیز پیش بینی کننده های واکنش در درجه اول اولویت بررسی قرار دارند. tDCS در مقایسه با ECT در tDCS جریان های کوچک برای بیش از 20 تا 30 دقیقه به کار گرفته می شوند. این جریان ها ثابتند ومغز فرصت دارد که خود را با این جریان ملایم تطبیق دهد. به عکس، در شوک درمانی (ECT) یک جریان کوتاه، قدرتمند و دوسویه که به طور مرسوم، شکل موجی دارد و آنرا شبیه به جریان متناوب می سازد، استفاده می شود. مغز نمی تواند خود را با تحریک در ECT تطبیق دهد و حمله تشنجی ایجاد می شود. کل مقدار الکتریسیته ای که در هر جلسه از ECT استفاده می شود در مقایسه با یک جلسه tDCS آنچنان هم متفاوت نیست. مشخص است که مغز، بسته به نوع تحریک به کار گرفته شده و همچنین دامنه های زمانی بسیار متفاوت در هر نوع از کاربرد تحریک به صورتی متفاوت واکنش نشان می دهد.

 

موارد کاربرد tDCS؛

 درمان افسردگی (معادل یک دوره 6 هفته ای مصرف فلوکستین)،

میگرن

،درد ناشی از صدمات تروماتیک نخاع و فیبرومیالژیا

سکته های مغزی،

آفازی،

ولع مصرف (مواد، الکل، سیگار و غذا)،

پارکینسون،

وزوزگوش و آلزایمر،

 در این موارد کاربرد آن با موفقیت به کار رفته است.

همچنین شواهد بسیاری اثربخشی tDCS را بر بهبود توانمندی های شناختی مانند حافظه، یادگیری، توجه، برنامه ریزی و . . . تأیید میکنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۰:۲۱
محمدمهدی بری مهربانی

نوروفیدبک

با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن بازخورد به فرد تلاش می‌کند که نوعی خودتنظیمی را به آزمودنی آموزش دهد. بازخورد، به‌طور معمول از راه صدا یا تصویر به فرد ارائه می‌شود و از این طریق، فرد متوجه می‌شود که آیا تغییر مناسبی را در فعالیت امواج مغزی خود ایجاد کرده‌است یا خیر.

 در نوروفیدبک، حِسگرهایی که الکترود نامیده می‌شوند، بر روی پوست سر بیمار قرارمی‌گیرند. این حسگرها، فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت و در قالب امواج مغزی (دراغلب موارد به شکل شبیه‌سازی شده در قالب یک بازی کامپیوتری یا فیلم ویدئویی) به او نشان می‌دهند. در این حالت، پخش فیلم یا هدایت بازی کامپیوتری بدون استفاده از دست و تنها با امواج مغزیِ شخص انجام می‌شود. به این شکل، فرد با دیدن پیشرفت یا توقف بازی و گرفتن پاداش یا از دست دادن امتیاز یا تغییراتی که در صدا یا پخش فیلم به وجود می‌آید، پی به شرایط مطلوب یا نامطلوب امواج مغزی خود برده و سعی می‌کند تا با هدایت بازی یا فیلم، وضعیت تولید امواج مغزی خود را اصلاح کند. اینکه چه امواجی در مغز افزایش و چه امواجی کاهش یابند، کاملاً بستگی به مشکل هر فرد دارد و درمانگر آن را در طول جلسه تنظیم می‌نماید. از این روش می‌توان به منظور بهبود اختلالاتی چون بیش‌فعالی/کمبود توجه، ناتوانی‌های یادگیری، صرع، هراس و اختلالات اضطرابی، اختلالات مربوط به سوء مصرف مواد، افسردگی، مدیریت استرس، میگرن، سندرم تورت و اختلالات خواب استفاده کرد.

این روش تحت عنوان EEG بیوفیدبک، نوروفیدبک و آموزش مغز نیز شناخته می‌شود. . مطالعات دربارهٔ نوروفیدبک، تقریباً از دهه ششم قرن بیستم میلادی آغاز شده‌است و هنوز هم یکی از حیطه‌های فعال پژوهشی در علوم مغز است. تاریخچه تولد و شروع به کار نوروفیدبک به سال ۱۹۵۸ بر می‌گردد، جویی کامیا، روانشناس، استاد دانشگاه شیکاگو برای اولین بار توانست به فردی آموزش بدهد تا امواج مغزی خود را کنترل نماید. کامیا در آزمایش خود، یک الکترود در پشت سر در نیمکره چپ نصب کرد و از آزمودنی خواست تا حدس بزند که چه زمانی باند فرکانسی آلفا در مغز وی غالب است. کامیا در زمانی که آزمودنی درست یا اشتباه حدس می‌زد به وی اطلاع می‌داد. در روز دوم، آزمودنی در ۶۵ درصد از موارد و در روز چهارم در ۱۰۰ درصد موارد توانست حضور باند فرکانسی آلفا را درست تشخیص بدهد. در آزمایش دومی که توسط کامیا صورت گرفت از آزمودنی خواست در زمانی که وی می‌خواهد، از ورود به حالت آلفا جلوگیری کند یا وارد این مرحله شود. نتایج آزمایش او نشان داد که مردم قادر هستند امواج مغزی خود را کنترل کنند و در مسیری که علاقمند هستند آن را هدایت نمایند.[۱] در سال ۱۹۶۵ باری استرمن روانشناس و محقق خواب شروع به پژوهشی بر روی امواج مغزی در گربه‌ها کرد. استرمن به ۳۰ گربه آموزش داد تا برای دریافت غذا اهرمی را فشار بدهند. در مرحله بعدی از آزمایش، وی یک صدا را اضافه کرد. گربه‌ها باید منتظر می‌ماندند تا صدا متوقف شود و بعد اهرم را فشار دهند. بعد از اضافه کردن این متغیر، گربه‌ها وارد یک حالت منحصر به فرد شدند. در این مرحله، آن‌ها تا پایان متوقف شدن صدا بی‌نهایت هشیار و گوش به زنگ بودند، درست مانند زمانی که در طبیعت می‌خواهند شکار کنند. در این حالت، باند فرکانسی بتا پایین یا ریتم حسی حرکتی در مغز گربه‌ها فعال بود. در طی ۱۲ ماه، استرمن و همکارانش توانستند به گربه‌ها آموزش بدهند تا این باند فرکانسی را افزایش یا کاهش دهند.[۲] توانمندترین افراد در زمینه کنترل بدن، یوگی‌ها و مرتاض‌های هندی هستند. حتماً تا کنون داستان‌هایی زیادی در رابطه با قدرت آن‌ها در مورد کنترل علائم حیاتی بدن خود شنیده‌اید. در سال ۱۹۶۹ المر و آلیس گرین با استفاده از بیوفیدبک، به مطالعه یک یوگی شرقی پرداختند. آن‌ها دریافتند، برخلاف آنچه که تا کنون پنداشته می‌شد یک فرایند کاملاً غیرارادی مانند امواج مغزی، ضربان قلب، درجه حرارت بدن را می‌توان کنترل کرد و کاهش یا افزایش داد. سوامی راما، یوگی بود که در این مطالعه شرکت کرده بود وقتی که او ذهنش را آرام می‌کرد باند فرکانسی تتا افزایش پیدا می‌کرد. او گفت: زمانی که من بر روی چیزی تمرکز نمی‌کنم آلفا افزایش می‌یابد. نوروفیدبک از ۱۹۸۰ تا کنون سیر تکاملی خود را داشته‌است و در حال حاضر نوروفیدبک در کلینیک‌ها توسط روانشناسان، نورولوژیست‌ها و روانپزشکان استفاده می‌شود. قیمت دستگاه‌های نوروفیدبک رنج قیمت دستگاه‌ها از حدود ۱۸٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان شروع می‌شود. قبل از خرید دستگاه نوروفیدبک باید اطلاعات کافی راجع‌به امکانات آن‌ها داشته باشید. کاربردهای درمانی اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی انجمن طب کودک و نوجوان آمریکا AAP در سال ۲۰۱۴ نوروفیدبک را در کنار مداخلاتی مانند دارودرمانی در سطح یک اثربخشی (Best Support) قرار داده‌است.[۳] در برخی مطالعات، ادعا شده‌است که نوروفیدبک می‌تواند در درمان اختلال بیش فعالی و کمبود توجه مؤثر باشد. اما تاکنون شواهد قدرتمندی برای دفاع از این مدعا ارائه نشده‌است. به شکلی که هیچ‌یک از راهنماهای بالینی تا سال ۲۰۱۳ این روش را به عنوان یک درمان برای اختلال کم توجهی - بیش فعالی (ا.ک.ت. ب) پیشنهاد نمی‌کنند. راهنمای بالینی ۲۰۰۹[۴] SIGN: بخش ۸٫۲٫۴ صفحه ۲۴ ذکر می‌کند که «نوروفیدبک در حال حاضر یک مداخله آزمایشی در کودکان و نوجوانان مبتلا به ا.ک.ت.ب. در نظر گرفته می‌شود. مداخلات استانداردشده‌ای وجود ندارد» راهنمای مراقبت سلامت انستیتوی ارتقای سیستم‌های بالینی ۲۰۱۲:[۵] صفحه ۴۱ ذکر می‌کند که «یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی نشان داده‌است که نوروفیدبک از برنامه رایانه‌ای آموزش مهارت توجه، اثربخشی بیشتر دارد. علایم ا.ک.ت.ب. در حد متوسطی بهتر شد. منافع طولانی مدت آن اثبات نشده‌است. هزینه و زمانی که فرد درگیر درمان است را هم باید مدّ نظر داشت. نوروفیدبک برای ADHD فاقد شواهد کافی پژوهشی است. میزان پاسخ درمانی به اندازه داروهای محرک نرسیده‌است؛ بنابراین نمی‌توان نوروفیدبک را به عنوان جایگزینی برای دارو در ADHD دانست.» راهنمای بالینی Nice: در این راهنما در بخش درمان‌ها هیچ اشاره‌ای به نوروفیدبک نشده‌است.[۶] راهنمای بالینی شورای ملی سلامت و پژوهشی پزشکی استرالیا:[۷] در صفحه ۲۲ و به عنوان یکی از درمان‌های دیگری که بر اساس شواهد فعلی استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود، ذکر شده‌است. بنابراین به نظر می‌رسد نوروفیدبک به عنوان یک درمان مکمل در کنار درمان دارویی یا در مواقعی که فرد به دارو پاسخ مناسب نداده یا دچار عوارض دارویی شده‌است یا مواردی که فرد یا والدین کودک مبتلا به ا.ک.ت.ب.، تمایلی به استفاده از دارو ندارند می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. کاربرد نوروفیدبک در درمان صرع واکر (۲۰۱۰) در مطالعه ای مروری در رابطه با اثربخشی نوروفیدبک بر اختلال صرع این درمان را مؤثر معرفی کرده و گزارش می‌کند که در پیگیری‌های با متوسط ۶ سال (بین ۳ تا ۹) برگشت علائم وجود نداشته‌است. استرمان و لانتز (۱۹۸۸)، ۲۴ فرد مبتلا به صرع مقاوم به دارو را تحت آموزش نوروفیدبک قرار داده و با اجرای مجموعه‌ای از آزمون‌های نوروسایکولوژیک در ابتدا، پس از کنترل و پس از درمان، مورد مطالعه قرار دادند. این افراد نقائص مشخصی را در کارکرد حرکتی، شناختی و روانی ـ اجتماعی از خود نشان دادند. همچنین این آزمون‌ها افرادی را که پس از آموزش، کاهش پایین‌تر یا بالاتر از حد متوسط در تشنج پیدا کرده بودند، متمایز ساختند. افرادی که بیشترین کاهش تشنج را از خود نشان دادند در مقایسه با افرادی که موفقیت کمتری در بهبودی کسب کرده بودند بیشترین بهبود را در توانایی حل مسئله عمومی کسب کردند اما در بقیه آزمون‌های شناختی و حرکتی تفاوت چندانی حاصل نشد. این افراد همچنین به‌طور معناداری از میزان داروی کمتری همراه با آموزش خود، در مقایسه با افرادی که موفقیت کمتری بدست آورده بودند، بهره گرفتند. در مقایسه با گروه کنترل بهبودی در عملکرد حرکتی و شناختی تنها در افرادی که بیشترین کاهش را در میزان تشنج از خود نشان داده بودند ظاهر شد.
سایر کاربردها استفاده از نوروفیدبک همچنین در بعضی انواع اختلالات اضطرابی، افسردگی و میگرن هم به کار رفته‌است.[۸] اگر چه شواهد پژوهشی دربارهٔ این اختلالات هم بسیار محدود و غیرقطعی است.[۹] یکی دیگر از کاربردهای نوروفیدبک می‌تواند کمک به ارتقاء عملکرد ورزشی (مانند شطرنج و تیراندازی) یا بهبود عملکرد در موسیقی باشد.

عوارض نوروفیدبک

همیشه وقتی ما درمانی را می‌خواهیم شروع کنیم، نگران عوارض جانبی آن هستیم. عملاً برخی از درمان‌ها دارای عوارض جانبی جبران ناپذیر یا غیرقابل تحمل هستند و این، نگرانی را برای ما تشدید می‌کند. درمان‌هایی که دارای عوارض جانبی خطرناک هستند عملاً تهاجمی هستند. یعنی بخشی از بدن در طی عمل جراحی تحت تأثیر قرار می‌گیرد یا فرد، دارویی شیمیایی با خطرات بالقوه، مصرف می‌کند. در نوروفیدبک و بیوفدیبک ما با هیچ‌یک از این موارد مواجه نیستم. دستگاهی که به بدن ما وصل می‌شود هیچ اشعه یا سیگنالی را وارد بدن نمی‌کند. این دستگاه صرفاً سیگنال‌های زیستی ما را ثبت می‌کند و برای اینکه ما بتوانیم آن‌ها را با اراده خود تحت تأثیر قرار دهیم در مانیتور به ما نشان می‌دهد. سنسورهایی که نیز بدن یا سر فرد در نورفیدبک با بیوفیدبک نصب می‌شوند به صورت بالقوه هیچ مشکلی برای فرد بوجود نمی‌آوررند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۰:۰۱
محمدمهدی بری مهربانی

با سلام 

همرهان عزیز این روزها که نگرانی از ویروس نحس کرونا دامن گیر خانواده هامون شده و بعضا باعث شده بچه ها از خواب بپرند و خواب هایی با مضموم از دست دادن والدین ببینن یکی از بهترین راهکارها شاید صحبت با یه روانشناس باشه و اگه براتون مقدور نباشه یا بهرعنوان نتونید از منزل خارج بشیدسامانه صدای مشاور سازمان بهزیستی ۱۴۸۰ به صورت رایگان در سراسر کشور پاسخگویی مطمعن میتونه باشه ...

پس فقط کافی شماره بگیری تا کمک تخصصی دریافت کنی 

با ما در تماس باشید..۱۴۸۰صدای مشاور سازمان بهزیستی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ ارديبهشت ۹۹ ، ۰۶:۵۳
محمدمهدی بری مهربانی

به گزارشخبرنگار مهر،

رئیس ستاد ملی مدیریت و پیشگیری کرونا درباره نتایج پنجمین جلسه ستاد مبارزه با کرونا گفت: مدارس سراسر کشور برای یک دوره سه روزه از فردا یعنی در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه تعطیل است.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش با کمک صداوسیما و سایر دستگاه‌ها باید بتوانند آموزش مجازی و آموزش از راه دور برای دانش آموزان فراهم کنند. سعید نمکی تصریح کرد: هفته نسبتاً سختی پیش رو خواهیم داشت و اوج اصلی بیماری در هفته آینده و طی روزهای آینده خواهد بود. وی تاکید کرد: به چیزی به عنوان قرنطینه شهرها اعتقاد نداریم و این روش را علمی نمی‌دانیم، اما به دنبال کنترل رفت و آمد افراد هستیم. خواهش من این است که ترددها به حداقل برسد، مگر موارد بسیار ضروری و با اطمینان کافی از اینکه مورد مشکوکی بین مسافران نیست. رئیس ستاد ملی مدیریت و پیشگیری کرونا ادامه داد: اگر مورد مشکوکی به ابتلا در ورودی و خروجی شهرها دیده شود، حتماً این فرد برای مدت ۱۴ روز به قرنطینه خواهد رفت. وزیر بهداشت گفت: تقاضای من از مردم این است که بیشتر همراهی کرده و از ترددها واقعاً کم کنند. این اولین درخواست من به عنوان وزیر بهداشت از مردم است. نمکی درباره تعطیلی دانشگاه‌ها توضیح داد: دانشگاه‌ها تا آخر هفته تعطیل هستند، اما پرسنل و اساتید حاضر خواهند بود و به شکل مجازی و از راه دور، آموزش ادامه خواهد داشت. وی ادامه داد: همه ورزشگاه‌ها و اجتماعات طبق روال قبل تعطیل است. بازی‌های فوتبال و موارد دیگر بدون تماشاگر برگزار می‌شود.

کد خبر 4865251

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۱۶
محمدمهدی بری مهربانی

تعطیل شد

برای کنترل انتشار ویروس کرونا جدید تا آخر این هفته مدارس کل کشور تعطیل اعلام شد

صحبت ها از احتمال ادامه این تعطیلی ها تا پانزدهم فروردین ماه خبر میدهد که با توجه به اهمیت مضوع می توانم بگویم این یکی از بهترین و عاقلانه ترین کارهاست ....

البته گفتی است خانوادها نیز باید در جلوگیری از انتشار ویروس و پیشگیری کمک حال دولت و حافظ افراد خانوار خویش باشند نه اینکه با شنیدن اخبار تعطیلی بدون توجه به موقعیت حساس کنونی راهی سفر و ... شوند .

بدرستی که قبل از هر دستگاه دولتی این خود خانواده و افراد هستند که میتوانند با انجام توصیه های متخصصان 

از این موقعیت خلاصی یابند ..

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ اسفند ۹۸ ، ۰۵:۰۰
محمدمهدی بری مهربانی

ذهن آگاهی چیست

 

مراحل ساده‌ی تمرین آن ذهن آگاهی روشی مدرن برای فرار از خیالات و اقامت در زمان اکنون است.

 عدم وجود تمرکز در افراد، کم شدن توجه و پرش فکر و ... این‌ها مواردی است که شاید در روز چند بار به آن برخورد کنید و ندانید علت چیست، بطور مثال دوست دارید بر روی موضوعی یا کتابی تمرکز کنید، اما نمی‌توانید، این موضوع برمی گردد به یک عنوان ساده با نام؛ ذهن آگاهی! ذهن آگاهی؛ آگاه بودن از افکار، رفتار، هیجانات و ... و یا حتی شاید به بهترین نحو تمرکز نمودن روی مسائلی که قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم و یا به آن توجه نماییم.

امروز ما قصد داریم تا شما را با این مبحث آشنا نماییم و مراحل تمرینی آن را برای شما شرح دهیم، پس قبل از آغاز مطالعه این مطلب لطفا تمرکز کنید!

 

ذهن آگاهی (mindfulness) چیست؟

ذهن آگاهی روشی مدرن برای فرار از خیالات و اقامت در زمان اکنون است. شکلی متفاوت از نگاه به زمان اکنون و حضور دائم در الان. گرچه شاید بتوان معادل‌های فارسی دیگر و شاید بهتری برای mindfulness یافت، اما شاید ذهن آگاهی ترجمه مناسبی برای آن باشد. ما در این مطلب ضمن معرفی ساده، ولی کاملی از فرایند ذهن آگاهی، قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که می‌تواند در رسیدن به آرامش و لذت بردن عمیق و بیشتر از زندگی، رهایی از نگرانی آینده و همچنین حسرت‌های گذشته و همچنین بالابردن راندمان کاری، تاثیر مثبت داشته باشد. این مطلب را از دست ندهید: رنگ‌هایی که به انسان ها انرژی می دهند ذهن آگاهی (mindfulness) به ما می‌گوید که انسان برای آرامش و دور کردن نگرانی‌ها و اضطراب‌ها لازم است تا با جریان مستمر و لحظه به لحظه زندگی رابطه‌ای عمیق و واقع گرایانه برقرار کند. نمود عملی این مفهوم را برخی با تمرین‌هایی همراه با تمرکز و دقت کردن به حواس پنجگانه در درک عمیق و با آرامش لحظه‌ها و لذت‌ها توصیه می‌کنند. به طور مثال غذا خوردن آهسته و تلاش و تمرکز برای درک مزه‌ها، تمرکز بر تنفس و درک عمیق دم و باز دم، تمرکز و آرامش دوره‌ای در طی روز، یادآوری آن چیز‌هایی که از آن برخوردار هستیم (به تعبیری دیگر، یادآوری نعمت‌هایی که خداوند به ما داده است) از مصادیق تمرین‌هایی است که در این زمینه توصیه شده استشاید روشی که برخی روان‌شناسان بر روی افراد افسرده با درخواست از آن‌ها برای «نوشتن آن چیز‌هایی در زندگی دارند» به کار می‌برند هم با این موضوع بی‌ارتباط نباشد. نکته: بین تفکرات سازنده و هیجانات مثبت روابط قوی دو طرفه وجود دارد برخی ممکن است بپرسند که در زمانی که گرفتاری‌ها و شاید تاریکی‌هایی در زندگی پیرامونی وجود دارد چگونه می‌توان جایی برای این مباحث یافت. به نظرم برای حل مسایل پیرامونی (البته اگر قصد کمک و تاثیر گذاری داشته باشیم)، داشتن روحیه‌ای مثبت شرط لازم برای حل مسئله است. ایجاد روحیه مثبت فقط و صرفاً برای امیدبخشی نیست، بلکه زمینه لازم برای تفکر صحیح و سازنده است. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که بین تفکرات سازنده و هیجانات مثبت روابط قوی دو طرفه وجود دارد. تفکرات مثبت و سازنده نیازمند توجه صحیح و دقیق به واقعیات پیرامونی، نداشتن جهت گیری و بایاس‌های فکری، تعریف درست مسئله و تحلیل مناسب است که بدون هیجانات مثبت مقدور نیست. (پیشنهاد میکنیم این نکته را مجدداً بخوانید!) داشتن روحیه‌ای مثبت در عین ناکامی‌ها یا تلخی‌های گاه و بیگاه زندگی بسیار مشکل است. چطور می‌توان در این شرایط روحیه‌ای مثبت داشت؟ هر چند ایجاد تعادل در این رابطه و قرار گرفتن در فضایی مثبت و سازنده، پدیده‌ای ایستا نیست، بلکه نیازمند تلاش و دقت و مبارزه مستمر با ناکامی‌ها و تلخی‌ها است. اما با تلاش و با بهره‌گیری از تکنیک‌هایی همچون خود تنظیمی (self-regulation) و رهبری بر خود (self-leadership) که به فرد آموزش داده می‌شود، می‌توان تا حد قابل قبولی خود را در فضای روانی و فکری مثبت قرار داد. یکی از ویژگی‌های انسان موفق کسب مهارت‌های لازم برای مدیریت بر خود (رفتار، هیجان، ذهن و …) است. با توجه به مشغله‌های مختلف روزمره، نشخوار‌های فکری مداوم وشرایط پر استرسی که پیرامون اکثریت ما وجود دارد، اهمیت مدیریت کردن بر ذهن بیش از پیش نمایان می‌شود. برای مدیریت ذهن لازم است قوانین ذهن را به درستی شناخته و با مدیریت بر آن، از حداکثر توانمندیش بهره برد. ذهن آگاهی راهکاری موثر برای دستیابی به حداکثر توانمندی ذهن و مدیریت بر آن است. بیشتر بدانید: این 10 ماده غذایی، تاثیر شگفت انگیزی روی تمرکز و عملکرد مغز دارند ذهن آگاهی یا حضور ذهن به معنای آگاهی از افکار، رفتار، هیجانات و انگیزه‌ها است به طوری که بهتر بتوانیم آن‌ها را مدیریت و تنظیم کنیم. به عبارت دیگر ذهن آگاهی به معنای توجه کردن به شیوه‌ای خاص است. یعنی توجه و تمرکزی که سه عنصر در آن دخالت دارد: بودن در حال حاضر هدفمندی قضاوت نکردن سوال: اهمیت توجه به این ۳ عامل در چیست؟ این نوع توجه موجب افزایش آگاهی، شفافیت و وضوح و پذیرش واقعیت حال حاضر می‌شود. بدین ترتیب متوجه می‌شویم که زندگی ما فقط در حال حاضر رخ داده و گره‌گشایی می‌شود. اگر کاملا حضور نداشته باشیم نمی‌توانیم تشخیص دهیم که دقیقا چه امکاناتی وجود دارد؟ چطور می‌توانیم به امکانات دسترسی داشته باشیم؟ و چگونه تغییر شکل و رشد ایجاد کنیم؟ این مطلب را از دست ندهید: چگونه روی خواسته واقعی‌مان تمرکز کنیم! از طرفی ذهن آگاهی یک عامل زیربنایی مهم برای رسیدن به رهایی است. زیرا روشی موثر و قوی برای خاموش کردن و توقف فشار‌های دنیا و یا فشار‌های ذهنی خود فرد می‌باشد. حضور ذهن صحیح بدان معنا است که شخص آگاهی خود را از گذشته و آینده به حال حاضر معطوف کند. زمانی که فرد در حال حاضر حضور داشته باشد، واقعیت را با تمام جنبه‌های درونی و بیرونی اش می‌بیند و در می‌یابد که ذهن به دلیل قضاوت و تعبیر و تفسیر‌هایی که انجام می‌دهد دائما در حال نشخوار و گفتگوی درونی است. قضاوت نکردن چه مزیتی دارد؟ وقتی متوجه شویم که ذهن دائما در حال تعبیر و تفسیر است قادر می‌شویم که با دقت بیشتری به افکار خود توجه کنیم و بدون بیزاری یا قضاوت آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و علت وجود آن‌ها را دریابیم. در واقع، قضاوت نکردن کمک می‌کند تا تفکرات سازنده در ما شکل بگیرد. نکته: فکر فقط فکر است! تمرین حضور ذهن این توانایی را به فرد می‌دهد که دریابد «افکار صرفا افکار هستند» و زمانی که می‌فهمد افکارش ممکن است حقیقت نداشته باشند راحت‌تر می‌تواند آن‌ها را رها کند. انسان همواره پیام‌ها یا صدا‌هایی را از طریق ذهن استدلالی خود می‌شنود.. بسیار مهم است که وی از پیام‌هایی که در طی فکر کردن از ذهن خود می‌شنود آگاه باشد، درگیر افکارش نشود و بتواند آن‌ها را رها کند. راه حل: رهایی… (چطور ذهنمان را رهایی بخشیم؟ رهایی ذهن چه مزیتی دارد؟) علاوه بر این فرد با مشاهده دقیق واقعیت درونی خود درمی‌یابد که خوشحالی، کیفیتی نیست که وابسته به عناصر بیرونی و تغییرات دنیای بیرون باشد و زمانی اتفاق می‌افتد که فرد وابستگی به افکار، موضع گرفتن و برنامه‌های ذهنی از پیش تعیین شده را رها کند و در نتیجه رفتار‌های خودکاری را که برای رسیدن به موقعیت‌های لذت آور یا فرار از موقعیت‌های دردناک انجام می‌دهد، کنار بگذارد و به رهایی برسد. یکی از اصول مهم در حضور ذهن «رها کردن» Letting go است. ما به طور کلی به خیلی چیز‌ها چسبیده‌ایم: به باورهایمان، رویداد‌های خاص، زمان‌های خاص، یک منظره، یک خواسته و … زمانی که یاد بگیریم این چیز‌ها را رها کنیم، نسبت به آن‌ها آگاهی و پذیرش بیشتری کسب می‌کنیم و بدین ترتیب مشکلات و مسائل را با ذهنی شفاف‌تر و گشوده‌تر بررسی خواهیم کرد. راه حل: اعتماد یکی دیگر از اصول حضور ذهن اعتماد کردن است. ما ممکن است همیشه آنچه را رخ می‌دهد درک نکنیم، ولی اگر یاد بگیریم به خودمان یا دیگران و به ویژه به قوانین هستی اعتماد کنیم، این کار قدرتی عمیق به ما می‌دهد که امنیت، تعادل و گشایش در کار‌ها را به همراه دارد. گرچه ذهن آگاهی از تعلیمات قدیمی شرقی نشات گرفته است، ولی امروزه در غرب جایگاه ویژه‌ای دارد و توسط اساتیدی همچون ژوزف گلد اشتاین، جک کورن فیلد و شارون سالزبرگ تدریس می‌شود. ذهن آگاهی توسط بسیاری از روانشناسان بالینی در غرب به عنوان یک ابزار غیر دارویی برای کاهش استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تحقیقات اخیر نشان دهنده نقش درمانی ذهن آگاهی است که بر بسیاری از مشکلات جسمی و روانی، درد‌های مزمن و استرس اثر مثبت و مفید دارد. این مطلب را از دست ندهید: انرژی درمانی با کمک سه برش از لیمو مهمترین ویژگی این ضلع از اضلاع مثلث موفقیت را «بودن در لحظه‌ی حال» تشکیل می‌دهد. بودن در لحظه‌ی حالی که البته به وقوع پیوستن آن مستلزم «تمرین و تکرار» بسیاری می‌باشد، می‌تواند مهمترین تحولات و پیشرفت‌های مثبت را در راه رسیدن به موفقیت برای ما ایجاد کند. یک تکنیک: چطور همیشه در لحظه حال باشیم؟ همانطوری که بیان گردید مهمترین ویژگی ذهن آگاهی بودن در لحظه‌ی حال است که تحقق کامل آن نیاز به تمرین و تکرار بسیاری دارد. تمرین و تلاش و تکراری که می‌توان با استفاده از «نشانه‌های یادآوری» هر چه بهتر به هدف اصلی خودمان یعنی بودن در لحظه‌ی حال، برای به وقوع پیوستن درست و کامل ذهن آگاهی استفاده کرد. حال نشانه‌های یادآوری چیست و چه کارایی دارد؟ نشانه‌های یادآوری همانطوری که از اسم آن معلوم است، نشانه‌هایی هستند برای یادآوری! برای به یاد آوردن و توجه ما را به هدف اصلیمان جلب کردن. حال این نشانه‌ها می‌تواند یک انگشتر نگین دار ساده باشد و یا یک دستبند و ساعت و هر چیز دیگری که با نگاه کرده به آن، افکار ما را به سمت بودن در لحظه‌ی حال که اساس و پایه‌ی اصلی ذهن آگاهی است، معطوف کند و به ما یادآوری کند که در این زمان (زمان حال) که مهمترین لحظه‌ی زندگی توست، حق ورود هیچ فکر نامناسبی و منفی ایی را به ذهن خود نداری بلکه تو باید فقط و فقط به عنوان یک تماشاچی کاملا بی‌طرف به موضوعات متنوعی که در اطرافت در حال به وقوع پیوستن است بنگری و با دریافت بهترین‌ها لحظاتی شاد را برای خودت بسازی. پس تو باید فقط باشی، آن هم در زمان حال. بیشتر بدانید: معرفی سنگ متولدین ماهها و خواص سحری و درمانی آنها! نه در گذشته‌ای که گذشته و نه در آینده‌ای که هنوز هیچ چیزی از آن به وقوع نپیوسته است و کیفیت و کمیت آن به همین زمان حال تو بستگی دارد، فقط باید در زمان حال بود و از بودن در زمان حال، حال کرد، آن هم با استفاده از نشانه‌های یادآوری. سوال اصلی؛ ذهن آگاهی چیست؟ ذهن آگاهی به زبان ساده به معنای آگاه بودن از افکار، رفتار، هیجانات و احساسات است و شکل خاصی از توجه محسوب می‌شود که در آن دو عنصر اساسی: حواس جمع بودن و بیداری ۱۰۰% و آگاه بودن نسبت به همه رخ داد‌هایی که همین الان در اطراف ما و همین طور درون بدن ما در حال اتفاق افتادن هستند. به این شکل که هیچ گونه قضاوت پیش داوری نسبت به درست و نادرست بودن اتفاقات، این بیداری و حواس جمعی و آگاهی ما را تحت تاثیر قرار ندهد. «ذهن آگاهی» کیفیتی از بیداری است که در آن ما از آگاه بودن خود آگاه می‌شویم. یعنی می‌فهمیم که داریم می‌فهمیم! یعنی وقتی داریم فکر می‌کنیم متوجه می‌شویم که در حال فکر کردن هستیم! به زبان ساده هم موضوعی را که راجع به آن فکر می‌کنیم، می‌بینیم، هم متوجه پدیده تفکر هستیم و هم متوجه فکر کننده هستیم. این کیفیت بیداری شاید برای آدم‌های معمولی به راحتی قابل درک نباشد، اما وقتی آن را بیشتر توضیح دهیم همه متوجه خواهیم شد که مفهومی بسیار ساده و قابل فهم است. اما وقتی پای عمل به میان می‌آید خواهیم دید که رسیدن به حالت ذهن آگاهی پیچیده‌ترین مساله ساده عالم است. شروع فرایند ذهن آگاهی: آنلاین باش! قبل از اینکه ذهن آگاهی اتفاق بیفتد بیداری و هوشیاری ما دستکاری شده و نیمه خواب است. واکنش‌های ما از قبل شرطی و برنامه ریزی شده است و ما به قول اینترنتی‌ها به جای این که آن لاین و شاهد برنامه‌های زنده تلویزیون زندگی باشیم، آف لاین هستیم و برنامه‌های آرشیوی و قدیمی مربوط به گذشته را نظاره می‌کنیم. وقتی سوال می‌شود ذهن آگاهی به چه دردی می‌خورد دقیقا مثل این است که سوال شود دیدن برنامه‌های زنده خوب است یا از قبل آماده شده و آرشیوی؟ البته این قیاس چندان هم کامل نیست، چون در حالت واقعی دنیای اطراف ما بی اعتنا به شکل آگاهی ما، در حال پخش دایم صحنه‌های جدید و تازه است و ما برای زنده ماندن در این هستی، بسیاری مواقع مجبوریم به صحنه‌های تازه و به روز واکنش درست نشان دهیم. این مطلب را از دست ندهید: شفای سنگها از خرافات رایج تا حقایق دینی اما اگر بخواهیم از منظر تحقیقات علمی به ذهن آگاهی نگاه کنیم باید بگوییم که در حال حاظر بسیاری از روانشناسان بالینی از ذهن آگاهی به عنوان یک ابزار غیر دارویی بسیار کارآمد، برای کاهش استرس و اضطراب استفاده می‌کنند. همچنین پژوهش‌های اخیر نشان داده که ذهن آگاهی می‌تواند در درمان بسیاری از مشکلات جسمی، روانی، ذهنی و درد‌های مزمن و استرس تاثیری فوق العاده داشته باشد. در مجموع می‌توان گفت: هر چه انسان بیدارتر و هوشیارتر باشد و حواسش نسبت به اتفاقات جاری و اکنون زندگی اش جمع‌تر باشد ذهن آگاه‌تر است و پاسخ هایش به تحریکات زندگی خردمندانه‌تر و مؤثرتر و آرامش و اطمینان قلبی او بیشتر است. آیا ذهن آگاهی همان مراقبه تمرکزی شرقی است …! البته نمی‌توان انکار کرد که ذهن آگاهی از شرق نشات گرفته است. اما امروزه در غرب جایگاه ویژه‌ای یافته است. برای مثال پروفسور جان کابات زین برنامه‌ای تحت عنوان ” کاهش استرس بر مبنای ذهن آگاهی ” یا MBSR را در غرب توسعه داده که یکی از شیوه‌های طب مکمل بوده و در حال حاظر در بیش از ۲۰۰ بیمارستان امریکایی ارایه شده و موضوع بسیاری از پژوهش‌های دانشگاهی در طب مکمل و جایگزین است. این رویکرد در بعضی از روش‌های روان درمانی جدید به خصوص برای ترک اعتیاد و رفع استرس و وسواس ذهنی و افزایش تمرکز در دانشجویان و آرام سازی بیماران مصیبت زده استفاده می‌شود که می‌توان از جمله به «شناخت درمانی بر مبنای ذهن آگاهی اشاره کرد که جزو موضوعات داغ روان درمانی مدرن است. بیشتر بدانید: با این راهکارهای متفاوت وزوز گوش خود را درمان کنید درست است که در شرق دور موضوع ذهن آگاهی کشف شد، اما در حال حاظر در سراسر جهان به عنوان یک رویکرد فوق العاده موثر و کارآمد برای مقابله با مشکلات روز افزون روانی قرن بیست و یک مطرح است؛ بنابراین اگر می‌خواهید بگویید ذهن آگاهی یعنی چهار زانو نشستن و تنفس خود را نظاره کردن باید بگوییم به این سادگی نیست و ذهن آگاهی کیفیتی از هشیاری است که انسان باید در تمام ساعات شبانه روز در هر موقعیتی که هست سعی کند به آن دست یابد. مراقبه آگاهانه آغاز خوبی برای درک ذهن آگاهی است، اما قصه همین جا تمام نمی‌شود و باید دریافت و بیداری حاصل از مراقبه در تمام لحظات زندگی و همه موقعیت‌ها گسترش یابد. هشیاری فقط در لحظات مراقبه و بعد نیمه خواب بودن در بقیه اوقات، ذهن آگاهی نیست. مراحل ساده‌ی تمرین ذهن‌آگاهی هر روز صبح، وقت ناهار ظهر یا بعدازظهر، به مدت چند دقیقه نفس عمیق بکشید. در طول روز به کار‌هایی که انجام می‌دهید توجه کنید، مثلاً یک خودکار یا تلفن در دست دارید، خارج از محیط کار نشسته‌اید یا در صف انتظار ایستاده‌اید. اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می‌دهد یادداشت کنید. به دکور دیوار‌ها خوب نگاه کنید، به زمینی که زیر پای شما است دقت کنید. حالا روی خودتان تمرکز کنید. سعی کنید تنفستان را با یک مانترا هماهنگ کنید. باید بدانید که ذهن‌آگاهی، ضرورتاً یک فرم از مدیتیشن است. به حواس خود توجه کنید: بوها، طعم‌ها، آنچه لمس می‌کنید و آنچه می‌شنوید. بزرگ‌ترین مانعی که بر سر راه شما وجود دارد، این است که از زمان حال غافل شوید. چه در جلسات کاری، زمان پیاده‌روی یا هر فعالیت دیگری، سعی کنید از همه‌ی ذرات زندگی، حتی جوانب خسته‌کننده‌ی آن، لذت ببرید. ذهن‌آگاهی و استرس سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا اصولاً باید ذهن‌آگاهی را تمرین کنید؟ ذهن‌آگاهی با تقویت اراده‌ی شما، استرس و اضطرابی را که سد راه موفقیت و دستیابی به اهداف می‌شوند، از بین می‌برد. مؤسسه‌ی Mindful در وبلاگ خود توضیح می‌دهد که چرا این تمرین‌ها، به کاهش اضطراب شما کمک می‌کند: آگاهی بیشتری نسبت به افکارتان پیدا می‌کنید و متوجه می‌شوید چه زمانی باید از عقایدتان دست بکشید. زمانی که در شرایط ناخوشایندی قرار می‌گیرید، بلافاصله واکنشی نشان نمی‌دهید. در عوض کمی صبر می‌کنید تا بهترین راه حل را بیابید. متمرکز بودن در لحظه‌ی حال، به شما آرامش بیشتری می‌بخشد؛ درحالی‌که تعجیل در واکنش، استرس را افزایش می‌دهد. بیش‌ازپیش به نیاز‌های بدنتان واقف خواهید بود و با اقدامات به‌موقع، مانع از پیشرفت درد در جسمتان می‌شوید. احساسات دیگران را بهتر درک می‌کنید و هوش هیجانی‌تان افزایش می‌یابد. این امر باعث می‌شود کمتر با دیگران درگیر شوید. هم نسبت به خودتان و هم نسبت به دیگران، دلسوزتر و مراقب‌تر خواهید بود. شفقت نیز به آرامش شما کمک می‌کند و سطح استرس را پایین می‌آورد. تمرین‌های ذهن آگاهی فعالیت بخش آمیگدال مغز را کاهش می‌دهد. آمیگدال، مسئول پاسخگویی به عوامل استرس‌زا است. درنتیجه، پس‌زمینه‌ی ذهنی شما آرام‌تر میشود و استرس کمتری حس می‌کنید. تمرکز ذهنی‌تان افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن، کارایی‌تان بالا می‌رود. افزایش بهره‌وری و کارایی باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید و در مقابل عوامل استرس‌زا، آسیب‌پذیری کمتری نشان دهید. شما می‌توانید نگرشتان را نسبت به استرس تغییر دهید. به‌جای اینکه فقط به عواقب منفی کار فکر کنید و در احساساتی نظیر ترس و اضطراب غرق شوید، ذهن‌آگاهی به شما کمک می‌کند افق دیدتان را تغییر دهید و مسائل را از دریچه‌های متفاوتی ببینید. دهه‌ی ۷۰ میلادی، یک دوره‌ی آزمایشی مشهور و موفق به نام «کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی» برگزار شد که ثابت می‌کرد این تمرین‌ها، به مقابله با افکار منفی که انسان‌ها هر روز با آن‌ها دست‌به‌گریبان‌اند، کمک می‌کند. درعین‌حال می‌توان از تمرین‌های مدیتیشن در کنار شناخت درمانی کمک گرفت؛ و درنهایت، ذهن آگاهی با وضوح بخشیدن به دیدگاه مردم، شیوه‌ی زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد.

انتهای پیام/

 

منبع باشگاه خبرنگاران جوان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ بهمن ۹۸ ، ۰۵:۱۷
محمدمهدی بری مهربانی

تهران- ایرنا-

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات و از نزدیکان خانوادگی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: شب گذشته آخرین نامه نگارش شده شهید حاج قاسم که پس از زیارت حضرت زینب (س) در خطاب به دخترش نگارش شده به همراه یک عدد انگشتر و تسبیح هدیه وی تحویل دختر شد.

 افضلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار عتبات ایرنا، افزود: شاید برای کسی باورش سخت باشد اما رفتارها و صحبت‌های چندین روز قبل از شهادت سردار حاج قاسم حتی نگارش نامه در سوریه برای دخترش و نیز اهدا انگشتر و تسبیح خویش که تا قبل از این مهم این گونه حرکات سابقه نداشت همگی حکایت از سفر بی بازگشت داشت اما ما متوجه رفتنش نبودیم. وی با بیان اینکه در آخرین جمع خانوادگی سردار قبل از سفر ایشان به سوریه و عراق سخنان شهید حاج قاسم به مراتب با گذشته تفاوتهای عجیبی در خصوص فانی بودن دنیا داشت، به نقل از شهید حاج قاسم گفت: اگرچه شهید شدم مرا در گلزار شهدای کرمان و در کنار قبر شهید " یوسف الهی " به خاک بسپارید. معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: شهید حاج‌قاسم حتی در مورد خودش در وصیت نامه خطاب به همسرش نیز آورده است که در این مورد به محمود نیز گفته‌ام که مرا پس از شهادت در کجا به خاک بسپارید. "محمود برادر همسر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است. " افضلی افزود: به همراه سردار بارها برای قرائت فاتحه بر سر مزار شهید یوسف الهی حاضر شده بودم و می‌دانستم فضای کنار این شهید والامقام جایی برای دفن یک پیکر را ندارد به شهید حاج قاسم عرض می کردم که حاج آقا فضای اینجا بسیار کوچک است و جای شما نمی شود که حاج قاسم در پاسخ به من افزود، افضلی از من گفتن بود. وی می‌افزاید: حال که با پیکر تکه تکه شده شهید حاج قاسم روبه‌رو شده ایم و شواهد امر حاکی از این است که برای دفن پیکر مطهر سردار فضای زیادی نیز نیاز نیست متوجه صحبت های آن روز شهید حاج قاسم شده‌ام. معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی پدری مهربان، دلسوز و مسئولیت‌پذیر و فرمانده دل ها بود و در طول سال های گذشته به یاد ندارم حتی یک نفر از زیرمجموعه های خودش را به دلیل انجام برخی اشتباهات تنبیه کرده باشد. افضلی افزود: شهید حاج قاسم همچنین پیش از سفر به سوریه در سفر به قم و زیارت حضرت معصومه(س) گفت، اگر شهید شدم انگشترم را به همراه خودم دفن کنید زیرا به دلیل قرائت همه نمازهای من و تبرک حرم های مطهر ائمه و دیگر مکان های مقدس که به همراهم بوده ارزش معنوی بسیار بالایی برای من دارد. وی با بیان اینکه در یکی از ماموریت‌های اعزامی به غرب کشور از حاج قاسم سوال کردم که اگر به شما پست و مقام بالاتری پیشنهاد کنند چه تصمیمی خواهید گرفت؟ گفت: فرماندهی نیروی قدس سپاه آخرین مسئولیت من است. معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات با تاکید بر اینکه سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی اولین پایه‌گذار ستاد بازسازی عتبات عالیات برای توسعه و ترمیم و بازسازی حرم های مطهر ائمه ع بود، گفت: پس از سقوط صدام و زیارت حرم غبار گرفته حضرت علی(ع) در شهر مقدس نجف اشرف ایشان با تشکیل ستاد بازسازی عتبات عالیات تصمیم به توسعه، بازسازی و ترمیم حرم های مطهر در عتبات عالیات گرفت که در این خصوص تاکنون خدمات بسیار ارزشمندی از ایشان به یادگار مانده است. افضلی می افزاید: با توجه به تحولات اخیر عراق نیز از حاج قاسم در مورد ادامه روند فعالیت ستاد سوال کردم که وی گفت کار برای اهل بیت دارای آثار ماندگاری است و حتی یک روز هم نباید تعطیل شود. وی همچنین در خصوص استقبال میلیونی ملت شهیدپرور ایران اسلامی از پیکر مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای این حادثه غم انگیز گفت: با توجه به عملکرد و فعالیت دلسوزانه حاج قاسم و از طرفی امت شهیدپرور ایران اسلامی چنین استقبالی دور از انتظار نبود که یادش گرامی و روحش شاد. خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز شهادت سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای این فاجعه غم انگیز را به رهبر عظمای ولایت، خانواده معظم ایشان و امت شهید پرور ایران اسلامی تبریک و تسلیت عرض می نماید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۸ ، ۱۲:۴۶
محمدمهدی بری مهربانی

 

 

مرکز مشاوره و روانشناسی آرنیکا دارای بخش های :

 

1- کودک و نوجوان 

2- بازی درمانی و اتاق کامل کودک 

3- بخش نوروفیدبک - بیوفیدبک - تحریک فراجمجمه ایمغز tdcs

4- زوج درمانی - ازدواج - طلاق

5- مشاوره خانواده و حل تعارضات 

6- روانسنجی و آزمونهای روانشناسی

7- بخش آموزش مجهز به سالن همایش کارگاه های تخصصی و عمومی

8- مشکلات جنسی - سکستراپی

9- روانشناس بالینی - اختلالات یادگیری و سایر اختلالات روانی

10- درمان وسواس - اضطراب و افسردگی

11-روانشناسی لاغری و کاهش ولع خوردن

آدرس جدید ما :

                      سهروردی جنوبی - نبش اقلیمی طبقه پنجم 

   تلفن :                                                                   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۸ ، ۱۲:۳۷
محمدمهدی بری مهربانی
لیست مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی در جنوب تهران
 

امروزه مراجعه به مشاور و روانشناس یکی از نیازهای اساسی خانواده ها در زمینه های گوناگون است ، به عنوان مثال مشاوره ازدواج یکی از اولویت های دختر و پسر جهت شناخت کامل و جلوگیری از شکست احتمالی زندگی زناشویی و جنگ های فرسایشی بین زوجین است یا برای یک خانواده تک فرزند که کودک‌شان دچار اضطراب جدایی شده یا ناسازگاری فرزندان در خانوادها و سایر اختلالات روانی کودک و نوجوان که نیازمند مداخله تخصصی دارد و یا زوجی که درگیر روابط فرا زناشویی شده یا به بن بست و طلاق عاطفی دچار شده اند حتما میبایست زیر نظرزوگ درمان یا خانواده درمانگری متبحر مشکلات را حل کنند و بسیاری مشکلات و نیازهای دیگر که انسان امروز را نیازمند مشاوره و حضور در مراکز مشاوره کرده اند لزوم تاسیس مراکز مشاوره و روانشناسی و سلامت روان را پررنگ تر از قبل کرده است ...

حال باید دید «آیا مراجعه به هر مکان و هر شخصی که تحصیلات مشاوره و روانشناسی دارد کافیست یا هر مکانی که تبلیغات ی مرتبط با نیازهای مشاوره ای افراد دارد معتبر است» اساسأ چگونه میتوان فهمید کدام فرد یا مرکز مشاوره قابل اعتماد و دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند.

شاید خالی از لطف نباشد در مورد مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی . نحوه صدور و دریافت مجوزها و تأسیس این مراکز توضیحات مختصری برایتان بگویم .....

در حال حاضر در کشور ما ایران فرد پس از گذراندن دوره کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های روانشناسی و مشاوره یا رشته های مرتبط میتواند درخواست تاسیس دفتر یا مرکز مشاوره نماید پس حداقل تحصیلات مورد نیاز برای تاسیس مرکز مشاوره کارشناسی ارشد و حداکثر دکتری در رشته های مرتبط می‌باشد.

پس از ثبت درخواست تاسیس  نزد مراجع ذیصلاح از جمله سازمان بهزیستی کشور یا سازمان نظام روانشناسی و یا وزارت ورزش و جوانان و در برخی مواقع از جمله تاسیس مراکز اختلالات یادگیری  نزد آموزش پرورش یا یکی از این ارگانها سازمان مربوطه پس از بررسی مدارک و اسناد ارایه شده فرد را جهت سنجش علمی و تخصصی دعوت به مصاحبه مینماید که در صورت قبولی در این مرحله موافقت اصولی اولیه جهت تاسیس صادر میگردد....سپس طی معرفی مکان مناسب جهت مرکز با امکانات ویژه از جمله اتاق کودک و کار درمان و بازی درمانی ، اتاق مشاوره وسایل امکانات لازم مکان تایید و پروانه صادر میگردد...

 با توجه به طی مراحل سنجش علمی و تخصصی عملی و دارا بودن امکانات مورد نیاز با هر مرکز تخصصی یا عمومی از طرف سازمان ها و مراجع ذیصلاح طی مراحل قانونی از طرف روانشناس یا مشاور اقدام به تأسیس و فعالیت میکند .

این مراکز مشاوره یا دفاتر دارای مجوز تنها افرادی هستند که شما میتوانید با فراق یار و خاطری أسوده به أنها مراجعه کنید و حتما نتیجه خواهید گرفت اما با دانستن این موضوع اگر به فردی بدون مجوز حال حتی اگر در مکان های دولتی مانند سرای محلات یا ... مراجعه نمودید نتنها نتیجه دلخواه کسب نمیشود چه بسا دچار آسیبی بیشتر از لحاظ روحی خواهید شد..

یادتان باشد همیشه مجوز و اجازه کار روانشناس و مشاور باید در تابلو روی دیوار اتاق مراکز نصب شده باشد ... دقت کنید چرا که یکی از آسیب های حوزه سلامت روان امروز فعالیت غیر متخصصین می‌باشد که سبب آشفته بازاری در میان مراجعین به روانشناسان و درمانگران بهداشت روان گردیده است ... با امید آگاهی بیشتر مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی در جنوب تهران و ری در ذیل معرفی میگردد...

                                                                         با تشکر از توجه شما                                 

                                                      بری مهربانی روانشناس بالینی و روانکاو

 

 

 

 

مرکز مشاوره مهربان در شهرری خیابان فدائیان اسلام روبروی مسجد فیروزآبادی بالای بانک کتاب کیان نبش خیابان پیلغوش پلاک ۲۵ .      تلفن  ۵۵۹۲۶۰۳۹

سال تاسیس مرکز مشاوره ۱۳۹۲, 

خدمات این مرکز مشاوره در بخش های کودک و نوجوان و زوج و ازدواج و خانواده می باشد/آموزش های حضوری و آنلاین


 

مرکز مشاوره همراهان واقع در خیابان قم روبروی مخابرات شهید منتظری به مدیریت خانم هوشیار

 

مرکز مشاوره هستی واقع در خیابان فدائیان اسلام روبروی امامزاده عبدالله شهرری به مدیریت خانم ها 

 

مرکز مشاوره بنیان آرامش واقع در خیابان مدرس3 جنب ایستگاه متروی شهرری هشت متری انقلاب نبش کوجه فجر سوم پلاک 15  به مدیریت خانم مهری باقری  02155936137

مرکز مشاوره آینده نو به مدیریت مسعود رادمنش 

 

مرکز مشاوره زندگی به مدیریت آقای فرخی

 

این لیست ، لیست مراکز فعال مشاوره در شهرری است که تحت نظارت سازمان بهزیستی قرار داشته و جزو مراکز معتبر محسوب میگردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ دی ۹۸ ، ۱۶:۱۴
محمدمهدی بری مهربانی

 "" منتظرتون هستم لطفا با ما در ارتباط باشید ""

 

دوست دارم از شما بپرسم چیکار باید کنیم ؟

برای حفظ سلامت روانی _ اجتماعی همشهری ها و هم وطنانم نگرانم !! نگران!!

 _ برای نا امیدی دانش آموزان از ادامه تحصیل در حالی که میبینه برادر و خواهر بزرگترش با داشتن لیسانس و مدارک دیگر بیکار مونده ؟

 _ برای دانشجوهایی که  این سوال که آخرش که چی و چی قراره پیش بیاد و من چطور ادامه بدم  مدام مثل یه وسواس فکری تو ذهنش مرور میشه؟

 _ برای معلم هایی که از قبل (یعنی دورانی که براشون سخت بود ولی با توجه به وضع موجود میتونم بگم دوران طلایی) همچنان اقتصادشون مشکل داره و دچار فرسودگی شغلی و روانی شدن و احساس میکنن کسی قرار نیست براشون کاری کنه ؟

 _ و برای اون دسته از مردم کشورم که این روزا بد جوری اوضاشون خرابه و دیگه نمیدونن چیکار کنن و اصلا نمیتونن از این فشارهاخلاص بشن چه کاری باید کرد >>>    

                                     

                                     چه کاری میشه کرد ....اصلا کی باید یه کاری کنه

 

                                                منتظر نظرات شما عزیزان هستم 

                                                          بری مهربانی 

                                                 روانشناس بالینی و روانکاو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۸ ، ۱۳:۱۶
محمدمهدی بری مهربانی

آغاز سهمیه بندی بنزین

در شرایط فعلی جامعه که گراتی های بی سابقه در مورد کالاها و خدمات باعث تولید موج نا امیدی و دلسردی در بین اقشار مختلف جامعه و به خصوص جوانان شده آنهم در حالی که میزان درآمدها و اساسا پیدا کردن شغل و محل درآمد در وضع بسیار نابسامان و پر فشاری قرار دارد باز هم فشاری دیگر و نگرانی بیشتر به وضع موجود اضافه شد. 

به شخصه نگران وضعیت سلامت روانی جامعه ایرانی و بدتر از همه نگران امید به زندگی در بین جوانترها هستم چرا که با توجه به شغل و حرفه ام با این قشر از جامعه ارتباط زیادی دارم و هر روز شاهد نا امیدی بیشتر دانشجوها از ادامه تحصیل و اینکه آخرش چه  می خواهد بشود؟؟؟ یا ترک تحصیل نوجوون ها برای کسب درآمد و کمک به خانواده از طریق شغل های کاذب و...هستم .    واقعا چه باید کرد...

 

خبر :

شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران که آغاز سهمیه بندی بنزین و قیمت های جدید را اعلام کرد، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش 55 هزار تومانی یارانه ها خبر داد. شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با صدور اطلاعیه ای طرح مدیریت مصرف سوخت را اجرایی کرد. متن این اطلاعیه به قرار زیر است:

بسمه تعالی اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران " سهمیه بندی سوخت" شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به اطلاع عموم هموطنان عزیز می رساند که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه ، از ساعت صفر روز 24 ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز به ترتیب بیان شده در این اطلاعیه انجام می شود.

1- میزان سهمیه بنزین هر نوع خودرو به ترتیب زیر است :

 

2) - قیمت بنزین معمولی سهمیه ای از قرار هر لیتر 1500 تومان خواهد بود .

- قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه ای از قرار هر لیتر 3000 تومان خواهد بود .

- قیمت بنزین سوپر از قرار هر لیتر 3500 تومان خواهد بود .

3) از ساعت صفر روز 24 سهمیه کامل ماه آبان سال 1398 همه خودروها به کارت سوخت شخصی آن ها واریز شده و سهمیه خودروهای شخصی به مدت 6 ماه قابل ذخیره است .

استفاده از سهمیه سوخت صرفا با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی میسر خواهد بود .

4) کسانی که تاکنون به هر علت کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده اند ، از ساعت اجرای طرح، سهمیه سوخت ایشان محفوظ است و از این بابت هیچ نگرانی نداشته باشند . افرادی که کارت سوخت ندارند ، شامل کسانی که تاکنون درخواست المثنی نداده اند ، کسانی که درخواست داده و هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده اند و همچنین کسانی که کارت سوخت برایشان صادر شده ولی در باجه معطله شرکت ملی پست است ، سهمیه همه آنها از همین امروز محفوظ و ذخیره خواهد شد.

5) نرخ CNG بدون تغییر خواهد بود .

6) برای مسافربرهای بر پایه اینترنت ( اسنپ و تپ سی) مشروط برآن که نرخ های خود را از مقادیر مصوب ، به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند ، اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت . برای تامین سوخت خودروهای مسافر برخطی و بین شهری ، آژانس های مسافربری و آموزشگاه های رانندگی تمهیدات لازم اتخاذگردیده است که متعاقبا اعلام خواهد شد.

7) به منظور رفاه حال دارندگان خودروها با اولویت وانت بارها مقررگردید وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف مدت یک ماه ضوابط تشویقی برای توسعه مصرف CNG در خودروها را تنظیم و به تصویب شورای اقتصاد برسانند .

8) همچنین به خودروهای همه دستگاه های اجرایی دولتی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری ، سهمیه بنزین تعلق نمی گیرد و این خودروها باید با قیمت هر لیتر 3000 تومان نسبت به دریافت بنزین اقدام کنند .

9) قیمت نفت گاز با کارت سوخت جایگاه دار بدون تغییرخواهد بود. نکات مهم سهمیه بندی بنزین سهمیه کسانی که کارت سوخت ندارند محفوظ است. قیمت سی ان جی تغییری نمی کند. سهمیه بنزین در کارت ها تا 6 ماه قابل ذخیره است. خودروهای دولتی سهمیه نمی گیرند. تاکسی های اینترنتی به شرط قیمت گذاری بر طبق ضوابط وزارت کشور اعتبار معادل سهمیه دریافت می کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۸ ، ۱۲:۳۴
محمدمهدی بری مهربانی

 

فرصتی قابل توجه برای ورود به بازار کار و آشنایی با مراحل اشتغالزایی برای یک روانشناس در حوزهای مختلف از جمله روانکاوی و رواندرمانگری و درمانگر کودک و نوجوان - بازی درمانی -مربیگری مهارت های زندگی و مشاوره پیش از ازدواج - تربیت درمانگر - زوج درمان - مشاور ازدواج و سایر حوزه ها در ضمن برای اون دسته از روانشناسانی که ارشد هستن یا دانشجویانی که هنوز رویکرد ها رو نمیشناسن یا نتونستن با توجه به ویزگی هاشون انتخابی داشته باشن فرصتی طلایی به حساب میاد تا با همراه شدن در این دورهمی و بدست آوردن اطلاعات کافی در این زمینه شروعی پرقدرت را برای خودشون رقم بزنند و از طرف دیگه شرکت در این دورهمی فرصتی در اختیار شما میده تا با کلینیک های فعال ما در شهرتهران و جنوب تهران و همکاری با ارگان هایی نظیر بهزیستی و آموزش و پرورش و شهرداری بدست بیارید و از تجارب تیم تخصصی کلینیک روان بهره ببرید.

                                                            به امید دیدار شما روز جمعه 24 آبان ماه

                                                             

           

                                                                               موفق باشید

                                                                                                                            محمدمهدی بری مهربانی 

                                                                                                                          مدیرو موسس مراکز سلامت روان مهربان 

                                                                                                                        مرکز مشاوره آرنیکا   ---   کلینیک روان

                                                                                                               استاد و مربی باشگاه مدرسین سازمان بهزیستی

                                                                                               کارشناس شبکه جام جم و مشاور رسمی آموزش و پرورش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۸ ، ۰۲:۲۵
محمدمهدی بری مهربانی

آیا تحریک مغزی می تواند به مبارزه با چاقی کمک کند؟

 کاهش وزن " مطالعات جدید نشان داده اند که افراد مبتلا به چاقی می توانند با کمک تحریک الکتریکی یا مغناطیسی مغز، تغذیه ی خود را کاهش دهند. در این بررسی پژوهشگران با مطالعه ی دو تکنیک غیرتهاجمی تحریک مغز دریافتند که برای افراد چاق، هردو تحریک الکتریکی و مغناطیسی با وجود ابتدایی بودن نتایج، ثمربخش واقع شده […] مطالعات جدید نشان داده اند که افراد مبتلا به چاقی می توانند با کمک تحریک الکتریکی یا مغناطیسی مغز، تغذیه ی خود را کاهش دهند. در این بررسی پژوهشگران با مطالعه ی دو تکنیک غیرتهاجمی تحریک مغز دریافتند که برای افراد چاق، هردو تحریک الکتریکی و مغناطیسی با وجود ابتدایی بودن نتایج، ثمربخش واقع شده اند. هدف اصلی تحریک مغزی ناحیه ای است که قشر خلفی-جانبی پری فرونتال (dorsolateral prefrontal cortex) نام دارد که بر اساس این بررسی ارتباط نزدیکی با خودکنترلی رژیم غذایی دارد. برای افرادی که انواع دیگری از ناهنجاری های تغذیه مانند گرسنگی مفرط (Bulimia) و پرخوری (Binge-eating) دارند، چندین جلسه درمان با استفاده از تحریک غیرتهاجمی مغز که معمولاً با استفاده از امواج مغناطیسی انجام می گردد، می تواند مؤثر واقع شود. به هر حال محققان گفته اند که نتایج قانع کننده نیستند؛ به خصوص هنگامی که از تحریک مغزی برای درمان افراد مبتلا به کم اشتهایی (Anorexia) استفاده می شود. پیتر هال (Peter Hall) نویسنده ی ارشد این پژوهش و روانشناس می گوید: یافته های ما کاملاً درهم و نامنظم هستند و قابل اعتماد نیستند. تحقیقات اخیر بر روی مزایای احتمالی تکنیک های غیرتهاجمی تحریک مغز مانند تقویت خلاقیت، افزایش مهارت های ریاضی و کمک به بهبودی بیماران از سکته متمرکز شده اند. دو روش معمول مطالعه شده عبارتند از: ۱-تحریک میان جمجمه ای با استفاده از جریان مستقیم (tDCS) که جریان الکتریکی را به مغز اعمال می کند. ۲-تحریک مغناطیسی مکرر میان جمجمه ای (rTMS) که از امواج مغناطیسی استفاده می کند. هال در ادامه افزود: منافع زیادی در تکنیک های نوین درمان ناهنجاری های تغذیه وجود دارد زیرا بسیاری از روش های استاندارد ما برای این امر به صورت مطلوب کار نمی کنند. در این پژوهش، محققان مطالعاتی را که قبلاً بر روی روش های tDCS و rTMS انجام شده بود، مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که در تعدادی از تحقیقات، به نظر می رسد که تحریک قشر خلفی-جانبی پری فرونتال موجب کاهش اشتها شود. به علاوه، سه مورد تکمیل شده ی آزمایشی بالینی و یک مورد در حال آزمایش نشان می دهند که تحریک غیرتهاجمی مغز می تواند جذب غذا را کمتر کرده و بدین طریق با چاقی مبارزه کند. در هر صورت، هال و همکارانش در یادداشت های خود ذکر کرده اند که این مطالعات کوتاه بوده اند و افراد کمی در آن ها شرکت کرده اند و لذا این موضوع نیاز به موارد بالینی بیشتری دارد. هال و همکارانش همچنین آزمایشات اخیر مربوط به افراد دارای گرسنگی مفرط و کم اشتهایی را مورد بررسی قرار دادند. گرسنگی مفرط شامل چندین فقره پرخوری دوره ای است که به دنبال رفتارهایی مانند استفراغ تلقینی یا مصرف داروهای ضد یبوست ایجاد می شود. نشانه ی اصلی کم اشتهایی نیز کاهش خطرناک وزن است. برخی از یافته های اولیه نشان می دهند که rTMS ممکن است پرخوری کوتاه مدت را در افراد مبتلا به گرسنگی مفرط کاهش دهد. به هرحال هیچ گونه اثرات طولانی مدتی با این روش گزارش نشده است. هنگامی که بحث به کم اشتهایی می رسد، به گفته ی محققان نتایج مبهم تر می شوند. برای مثال هال و همکارانش به یکی از تحقیقات اشاره کردند که در آن پنج زن با کم اشتهایی طولانی مدت با استفاده از روش rTMS درمان شده بودند. گرچه برای برخی از بیماران بهبود در وضعیت روانی و کاهش استرس گزارش شده بود، ولی همه ی زنان به طور متوسط بیشتر از ۵ پوند (۲.۲۷ کیلوگرم) وزن کم کرده بودند. بنابراین با توجه به تعداد افراد شرکت کننده در تحقیق، به نظر می رسد که تحریک مغناطیسی (rTMS) مؤثرتر از تحریک الکتریکی (tDCS) واقع شود. هال می گوید: تحریک با جریان مستقیم به طور کلی با کمی توجه بیشتر از سوی مغز مواجه شده است ولی اثرات کمتر و ضعیف تری بر روی اشتها تا اینجای کار داشته است. یک معنی این موضوع می تواند این باشد که در حالی که rTMS تاکنون مؤثر واقع شده است، ممکن است tDCS هم در آینده مفید و کارآمد شود. به گفته ی هال، ممکن است الگویی برای این موضوع که آیا تحریک مغزی می تواند اثری بر روی افراد دارای ناهنجاری تغذیه داشته باشد یا نه، پدیدار شود؛ برای مثال، پرخوری و گرسنگی مفرط ناهنجاری هایی هستند که در آن ها مقاومت افراد در برابر غذاهای با کالری بالا از بین می رود در حالی که در کم اشتهایی ممکن است میزان این مقاومت به طور قابل توجهی افزایش یابد. در هر صورت، تحریک غیرتهاجمی مغز فعلا نمی تواند برای درمان ناهنجاری های تغذیه ای به کار رود و نباید به عنوان درمانی برای همه ی این مشکلات پیچیده دیده شود حتی اگر بر روی بیماران اعمال شوند. هال می گوید: در عوض این روش ها می توانند جزئی بسیار مفید از درمان های بسیار جامع تر و فراگیرتر باشند اگر به صورت راهبردی و در جای مناسب خود به کار برده شوند. Live Science

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۸ ، ۰۲:۵۲
محمدمهدی بری مهربانی

 

 

 

 

تصمیم به کمک‌گرفتن از مشاور زوج درمانی، گام بزرگی است.

این کار به معنی این است که بپذیرید مشکلی در رابطه‌ عاطفی شما وجود دارد؛ مسئله‌ای که پذیرش آن آسان نیست و به شجاعت نیاز دارد! اگر تجربه‌ی مراجعه به مشاور را نداشته‌اید، ممکن است زوج درمانی برای‌تان کمی گیج‌کننده باشد. فراموش نکنید، انتخاب مشاور زوج درمانی و روش درمانی مناسب اهمیت فراوانی دارد.

در این مقاله شما را با ۱۰ مشکل زناشویی آشنا خواهیم کرد که زوج درمانی به رفع آن‌ها کمک می‌کند.  وقتی اعتمادتان را به یکدیگر از دست داده‌اید ازبین‌رفتن اعتماد بین زوج‌ها، یکی از دلایل رایج مراجعه به مشاور زوج درمانی است.

فرقی نمی‌کند خیانت جنسی، بی‌وفایی احساسی، دروغ‌های دنباله‌دار یا فریب‌کاری مالی باشد؛ بازسازی بنیان اعتماد ازدست‌رفته کار ساده‌ای نیست. خلق فضایی برای گفتگو که در آن هر دو طرف، آزادانه از خواسته‌ها و آسیب‌هایشان بگویند، به ترمیم این شکاف کمک می‌کند. وقتی بحث‌وجدل روز‌به‌روز بیشتر می‌شود 1-زوج درمانی به بازیابی اعتماد از دست رفته کمک می کند آیا احساس می‌کنید زندگی روزمره‌تان حول بحث‌وجدل درباره‌ی مسائل مختلف می‌گذرد؟

2-این جدل‌ها ممکن است بحث‌های جزئی یا دادوفریادهایی پرسروصدا باشند؛ اما اگر روند افزایشی دارند، یعنی یک جای کار می‌لنگد. شاید دلیل بحث‌ها مشکل شخصی یکی از دو طرف باشد، اما به‌هرحال می‌تواند منجر به بحث‌وجدل‌های ادامه‌دار شود. درسوی دیگر ممکن است دلیل این برخوردها، مسائلی جدی باشد که به آنها بی‌توجه بوده‌اید و پرداختن به آنها را پشت گوش انداخته‌اید.

۳. وقتی به‌سختی باهم ارتباط برقرار می‌کنید آیا احساس می‌کنید طرف مقابل شما را نمی‌فهمد یا همیشه به شما ‌بی‌توجهی می‌کند؟ شاید مشکل جدل‌های آشکار نباشد. گاهی با خود فکر می‌کنید و می‌بینید از حال‌وهوای احساسی شریک زندگی‌تان هیچ نمی‌دانید و او برای‌تان فرقی با یک غریبه ندارد! بیشتر وقت‌ها یکی از آثار مثبت مشهود زوج درمانی، افزایش برقراری ارتباط و بهبود کیفیت رابطه‌تان است. مشاوری باتجربه به شما کمک می‌کند تا بتوانید با یکدیکر ارتباط برقرار کنید، به یکدیگر گوش کنید و یکدیگر را بهتر و بیشتر بفهمید.

۴. وقتی احساس می‌کنید مشکلی وجود دارد، اما نمی‌دانید چرا یا چیست؟ مانند مشاوره‌‌ی شخصی، زوج درمانی نه‌ تنها به رفع مشکلات کمک می‌کند، بلکه گاهی به شناسایی آنها منجر می‌شود. برای مثال ممکن است حس کنید برخی چیزها در ازدواج‌تان مانند گذشته نیست، اما نمی‌توانید به‌طور دقیق بگویید چه چیزهایی! شاید احساس می‌کنید مانند سابق با همسرتان راحت نیستید یا باگذر زمان حس ناخوشایندی نسبت به او پیدا کرده‌اید، اما نمی‌دانید چرا. بیشتر وقت‌ها نشانه‌های زودهنگامی وجود دارند که به شما می‌گویند تعامل شما دو نفر دارد به بده‌وبستانی ناسالم و ناکارآمد تبدیل می‌شود. اما شاید شما متوجه این نشانه‌ها نشوید! این به معنی این نیست که یکی از دو طرف مقصر است؛ بلکه ممکن است لازم باشد رابطه‌تان را کمی اصلاح کنید؛ جلسه‌ی زوج درمانی مکان مناسبی برای آغاز این روند است.

۵. وقتی می‌خواهید موضوعی را به همسرتان بگویید، اما نمی‌توانید گاهی اثرگذاری زوج درمانی در همان جلسه‌ی مشاوره آغاز می‌شود؛ اینجا مکانی امن و حمایت‌گر است که کمک‌تان می‌کند از موضوعاتی صحبت کنید که در موقعیت‌های دیگر سخن گفتن از آنها برای‌تان دشوار است. مشاور باتجربه با حضور گرم و حمایت‌گرش به شما کمک می‌کند تا بر ترس‌تان از درمیان گذاشتن برخی موضوعات با همسرتان، غلبه کنید.

۶. وقتی یک یا هیچ‌یک از دو طرف نمی‌توانند بحثی سازنده داشته باشند بر مبنای پژوهش‌های «جان گاتمن» (John Gottman) در زمینه‌ی پایداری ازدواج و شاخص‌های پیش‌بینی طلاق، چگونگی مدیریت بحث‌ها توسط زوج‌ها نشان‌دهنده‌ی این است که رابطه‌شان پایدار خواهد ماند یا نه. ممکن است قهر کنید، فریاد بزنید، تلافی کنید یا به پرخاشگری بی‌اثر روی بیاورید. رفتارهای ناکارآمد و آسیب‌رسان در هنگام بحث‌وجدل، یکی دو تا نیستند. اغلب هم این رفتارها باعث بدترشدن وضعیت می‌شوند.

۷. وقتی بحرانی را پشت سر گذاشته‌اید که بر رابطه‌تان تأثیر گذاشته است گاهی مسئله، بحرانی که پشت سر گذاشته‌اید نیست؛ بلکه تأثیری است که آن بحران بر رابطه‌تان به‌جا گذاشته است. برای مثال بسیار پیش‌ می‌آید که زوج‌ها با ازدست‌دادن فرزندشان، از یکدیگر جدا می‌شوند. بیکاری بلندمدت یکی از دو طرف، دوره‌ی بیماری طولانی‌مدت یا آشفتگی خانواده‌ی یکی از آن از دیگر بحران‌هایی هستند که ممکن است، باعث فاصله‌گرفتن زوج‌ها از یکدیگر ‌شوند. شاید در میانه‌ی چنین بحران‌هایی، کمتر به زوج درمانی فکر کنید؛ هرچه باشد به‌اندازه‌ی کافی درگیر مشکلات هستید. اما تلاش برای تقویت رابطه‌تان نه‌تنها به حفظ پیوند ازدواج‌تان کمک می‌کند، بلکه شما را برای مقابله با بحران‌های آینده قوی‌تر می‌کند.

۸. وقتی احساس می‌کنید در چرخه‌ای ناخوشایند گیر افتاده‌اید زوج‌ها در زندگی روزمره‌شان الگوهای متعددی را در پیش می‌گیرند. از زمان و چگونگی صرف غذا و خوابیدن (کیفیت نامناسب خواب در مشکلات زناشویی مؤثر است) گرفته تا زمانی که باهم یا جدا از هم سپری می‌کنند، چگونگی مدیریت کارهای خانه و تعامل آنها با خانواده‌های یکدیگر، همگی در کیفیت رابطه‌ی زوج‌ها نقش دارند. الگوی ناخوشایند ممکن است عادتی ساده باشد؛ مانند همسری که پیوسته از مشکلات کاری‌اش می‌نالد و درمقابل هیچ‌وقت پای صحبت‌های طرف مقابل نمی‌نشیند یا دست‌کم گوش شنوایی برای آن ندارد. شاید هم کمی عمیق‌تر باشد، مانند تقسیم ناعادلانه‌ی کارهای خانه برای مدتی طولانی. هرچه طول عمر این الگوها بیشتر شود، برای تغییر آنها به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت، پس سریع‌تر اقدام کنید.

۹. وقتی صمیمیت احساسی ازبین‌رفته یا بسیار ناچیز است زوج درمانی به بهبود صمیمیت احساسی کمک می کند عجیب نیست اگر پس از ۱۰ سال زندگی مشترک، احساس کنید عشق‌تان مانند سابق آتشین نیست. این مسئله معمولا به‌دلیل این است که زندگی روزمره و درگیری‌های آن باعث می‌شوند، برقراری ارتباط در پس‌زمینه قرار بگیرد. گاهی با خودآگاهی، تغییر اولویت‌ها و صرف وقت و انرژی برای رابطه‌تان، مسئله به‌ سادگی حل می‌شود. اما گاهی وقت‌ها مسئله جدی‌تر است. وقتی دو طرف برای مدت طولانی راه‌شان را از هم جدا کرده‌اند، عادت‌های جدید و گاهی ناهمخوان با طرف دیگر پیدا کرده‌اند یا مدت‌هاست که نیازهایشان را جای دیگری تأمین می‌کنند، بازیابی صمیمت گذشته به تلاش خیلی بیشتری نیاز دارد.

۱۰. وقتی رابطه‌ی جنسی به مشکل تبدیل شده است مسائل مربوط به رابطه‌ی جنسی می‌توانند دلیل بروز مشکل در رابطه باشند، همچنین ممکن است نشانه‌ی وجود مشکل باشند. گاهی تغییر کاملا آشکار است؛ رابطه‌ مکرر کاهش می‌یابد و تقریبا به هیچ می‌رسد. این امر تأثیر نامطلوبی بر رابطه‌ی دو طرف دارد. درسوی دیگر ممکن است تغییر، تدریجی باشد؛ ممکن است درعین حفظ رابطه‌ی جنسی دیگر از آن لذت نمی‌برید و طرف مقابل ارضایتان نمی‌کند. گاهی مسئله بغرنج‌تر است، مانند زمانی‌که یکی از طرفین نارضایتی‌اش را اعلام می‌کند، پیوسته ازسوی طرف مقابل رد می‌شود یا هنگامی‌که از رابطه‌ی جنسی به‌عنوان ابزار چانه‌زنی استفاده می‌شود. فکر نکنید که لزوما به آخر خط رسیده‌اید؛ مشاوری حرفه‌ای می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۸ ، ۰۲:۱۲
محمدمهدی بری مهربانی

 

 

علت خطوط روی ناخن چیست و برای درمان آن چه کنیم؟

 

 به ناخن‌های‌تان نگاه کنید.

گاهی روی آنها خطوطی ایجاد می‌شود که علت آن را نمی‌دانید. شاید شما هم شنیده باشید که این خطوط نشانه کمبود ویتامین است؛ بعضی از افراد هم می‌گویند که این خطوط به‌واسطۀ کم‌خونی روی ناخن ایجاد می‌شود. اما اجازه بدهید اینها را کنار بگذاریم و با دقت بیشتری موضوع خطوط روی ناخن را بررسی کنیم. واقعیت این است که دلایل متعددی برای شکل‌گیری خطوط روی ناخن وجود دارد. دلایل مختلفی باعث بروز تغییرات روی ناخن و لبه آن می‌شوند. در این میان، خطوط عمودی روی ناخن بسیار متداول هستند و معمولا خطرناک هم نیستند. اما گاهی اوقات، خطوطی روی ناخن ایجاد می‌شود که نشانه‌ای از وضعیت خطرناک یا قابل‌پیگیری در بدن هستند. این خطوط معمولا به‌شکل افقی ظاهر می‌شوند. تشخیص صحیح به پزشکان کمک می‌کند تا به نتیجه‌گیری بهتری درباره وضعیت بیمار برسند و درمانی مناسب را برای او در پیش بگیرند.

حتما بخوانید: علائم پسوریازیس ناخن و روش‌های درمان آن قارچ ناخن؛ علت ایجاد، علائم، درمان پزشکی و خانگی آن علت سیاه شدن ناخن پا و روش‌های درمان آن نکاتی کوتاه درمورد خطوط روی ناخن انواع خطوط روی ناخن و دلایل آن عوامل دیگر بروز خطوط روی ناخن درمان لکه‌ها و خطوط روی ناخن پیشگیری از تغییر شکل ناخن‌ها نکاتی کوتاه درمورد خطوط روی ناخن  علت خطوط روی ناخن ناخن‌ها از پروتئینی موسوم به کراتین تشکیل می‌شود که در پوست و مو هم وجود دارد؛ کهن‌سالی و بالارفتن سن ازجمله عمده‌ترین دلایل وجود خطوط روی ناخن است؛ بیمار‌ی‌ها و مشکلات مختلفی وجود دارند که روی ناخن‌ها هم اثر می‌گذارند و باعث به‌وجودآمدن خطوط روی آنها می‌شوند؛ برای درمان خطوط به‌وجودآمده روی ناخن باید ریشه و علت این مشکل را شناسایی کنید. انواع خط روی ناخن و دلایل بروز آنها خطوط عمودی روی ناخن خطوط عمودی روی ناخن به‌واسطۀ افزایش سن و پیرشدن به وجود می‌آیند. همان‌طور که با بالارفتن سن، خطوطی روی چهره ایجاد می‌شود، ناخن‌ها و لبه‌های آنها هم با پیری، تغییر شکل می‌دهند و خطوطی بر آنها ظاهر می‌شود.

 

تغییرات احتمالی ناخن‌ها به‌شرح زیر خواهد بود:

 

نازک یا ضخیم‌تر شدن ناخن‌ها؛

ازدست‌رفتن حالت صاف روی ناخن‌ها؛

ترک‌خوردن ناخن‌ها و شکستگی؛

ایجاد شکاف روی ناخن‌ها؛

شکنندگی آسان ناخن‌ها.

 

ممکن است با بلندشدن ناخن‌ها، تعداد مختلفی از خطوط روی آنها نقش ببندد. این خطوط از نوک ناخن تا ریشه آن ادامه پیدا می‌کنند و لزوما دلیل وجود مشکلی جدی در بدن نیستند. اگر این حالت یعنی وجود خطوط روی ناخن‌ها باعث درد و ناراحتی‌تان شده است، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

دلایل دیگر وجود خطوط عمودی ‏روی ناخن‌ها مشکلات دیگری هم در بدن وجود دارند که همراه با علائمی دیگر باعث به‌وجودآمدن خطوطی روی ناخن‌ها می‌شوند. مثلا برخی از انواع کم‌خونی (آنمی) می‌تواند روی ناخن‌ها خطوطی عمودی به وجود بیاورد. دیگر علائم نشان‌دهندۀ این مشکل نیز تغییر رنگ و بافت ناخن است. کم‌خونی روی ناخن‌ها خطوط عمودی به وجود می‌آورد و باعث ظهور دندانه‌هایی روی آنها هم می‌شود؛ یعنی ناخن را از حالت صافی و یکدستی خارج می‌کند. خون‌ریزی رگه‌ای (splinter hemorrhage) هم نوعی انعقاد و لخته‌شدن خون است که می‌تواند باعث ظهور رگه‌های خونی عمودی زیر ناخن شود. اگر علت این لخته‌شدن خون زیر ناخن‌ها مشخص نباشد، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. مشکلات دیگری که موجب تشکیل خطوط روی ناخن می‌شوند، عبارت‌اند از: دیستروفی بیست ناخن (مجموع ناخن‌های دست و پا)؛ بیماری سرخرگ محیطی؛ روماتیسم مفصلی. گاهی خطوط ناخن‌ها در کنار علائم دیگری مانند خشک و شکننده شدن به وقوع می‌پیوندند. در این صورت، احتمال وجود مشکل قابل‌پیگیری دیگری در بدن وجود دارد؛ باید با مراجعه به پزشک، آن مشکل را کشف و بررسی کرد.

خطوط افقی روی ناخن‌ها شیارهای افقی روی ناخن‌ها گاهی بسیار عمیق هستند و به‌شکل چندین خط افقی روی ناخن ظاهر می‌شوند و ممکن است سطح ناخن را بپوشانند. این خطوط گاهی گویای مشکلات دیگری در بدن است که نیاز به تشخیص و درمان آنها وجود دارد.

این خطوط شاید نشانۀ مشکلات زیر باشند:

نارسایی حاد کلیه؛

انواع دیابت؛

بیماری تیروئید.

ممکن است افرادی که تحت شیمی‌درمانی بوده‌‌اند، روی ناخن‌های‌شان شاهد خطوطی افقی باشند. احتمال ایجاد خطوط افقی روی ناخن‌های دست و پای بیماران مبتلا به سفلیس یا بیماری اوریون هم وجود دارد. در هر حال، وجود این خطوط نیاز به پیگیری فوری و مراجعه به پزشک دارد. عوامل دیگری که منجر به بروز خطوط روی ناخن‌ها می‌شوند عواملی که منجر به بروز خطوط روی ناخن می‌شوند بیماری‌های پوستی در بیشتر افراد مبتلا به پسوریازیس هم ناخن‌ها و حاشیه‌شان دچار مشکل می‌شود. اگزما نیز خطوط و تغییر رنگ روی ناخن‌ها ایجاد می‌کند؛ البته این بیماری علائم دیگری هم روی پوست به وجود می‌آورد. اختلالات گوارشی اختلالات هاضمه و دستگاه گوارش هم در به‌وجودآمدن خطوط روی ناخن نقش دارد. مثلا مشکلات و اختلالاتی که باعث جذب‌نشدن مواد مغذی به بدن می‌شود در شکل‌گیری خطوطی روی ناخن‌ها بی‌تأثیر نیست. بیماری کرون، بیماری سلیاک و کولیت زخمی ازجمله مشکلات دستگاه گوارش هستند که مانع از جذب مواد مغذی در بدن می‌شوند؛ به همین سبب روی ناخن‌ها هم اثر خواهند گذاشت و روی آنها خطوطی به وجود می‌‌‌آورند. اگر بدن به مواد اساسی و لازم برای ساخت سلول‌های جدید دسترسی نداشته باشد، پوست و ناخن‌ها هم از اثرات منفی این موضوع بی‌نصیب باقی نمی‌مانند. ضربه و آسیب‌های خارجی ورود ضربه‌های ناگهانی بر ناخن هم می‌تواند باعث ایجاد کبودی و لخته‌شدن خون زیر ناخن‌ها شود. مثلا اگر یک کتاب سنگین روی ناخن‌تان بیفتد، در زیر ناخن، کبودی به وجود می‌آید؛ در نتیجه، ممکن است به‌طور موقتی، شکل آن هم تغییر کند. کبودی به شکل‌گیری نقاط قهوه‌ای مایل‌به‌قرمز در زیر ناخن می‌انجامد. با رشد ناخن و سلول‌های تازه، این نقاط و لکه‌ها از بین می‌روند. اما اگر کبودی ناخن بدون هیچ‌گونه ضربه‌ای روی ناخن ظاهر شود، شاید مشکلی جدی در بدن‌تان وجود دارد. شکل‌گیری نقاط بنفش، قهوه‌ای تیره یا قرمز زیر ناخن می‌تواند نشانه‌ای از التهاب درون‌شامه قلب یا ملانوما باشد. تشخیص مشکلات مرتبط با لکه روی ناخن لکه‌هایی که ناگهانی و همراه با علائم دیگر روی ناخن‌ها جای خوش می‌کنند باید به‌سرعت با مراجعه به پزشک پیگیری شوند. ضربات و آسیب‌های عادی و نه‌چندان جدی معمولا نیازی به درمان ندارند؛ هرچند درصورتی‌که ضربات و آسیب‌های واردشده به ناخن شدید و جدی باشند هم نیاز به مراجعه فوری به پزشک وجود دارد. پزشک معمولا از علت تشکیل لکه روی ناخن و علائم دیگر همراه با آن از شما سؤال خواهد کرد. بررسی نشانه‌های دیگر موجود در بدن و سوابق پزشکی فرد هم به تشخیص درست پزشک کمک می‌کند. اگر پزشک تشخیص بدهد که مشکلاتی ریشه‌ای و پنهان موجب بروز لکه روی ناخن شده‌اند، دستور انجام آزمایش‌های مختلف می‌دهد؛ مثلا آزمایش خون یا ادرار را برای بیماری پیگیری می‌کند. درمان لکه‌ها و خطوط روی ناخن لکه و خوط روی ناخن لکه روی ناخن می‌تواند عامل مشکلات ریشه‌ای و پنهان باشد؛ پس برای درمان این مشکل باید عامل اصلیِ وجود لکه روی ناخن از بین برود و درمان شود. مثلا اگر عامل این تغییر شکل ناخن اگزمای پوستی باشد، پزشکان باید با تجویز داروهای موضعی مناسب در وهله نخست، بیماری اگزما را درمان کنند تا به‌دنبال آن، لکه روی ناخن هم از بین برود. در نتیجۀ درمان‌، سلول‌های مسئول کنترل رشد ناخن بهبود پیدا می‌کنند و احتمالا مشکل وجود خطوط روی ناخن هم حل خواهد شد. پیشگیری از تغییر شکل ناخن‌ها علت اصلی شکل‌گیری لکه روی ناخن‌ها پیری است؛ اما لزوما همۀ افراد مسن چنین لکه‌هایی را روی ناخن‌های خود نخواهند دید. در هر حال، برای رفع این مشکل در افرادی که دارای لکه روی ناخن به‌سبب پیری هستند، راهکاری وجود ندارد. به‌طور کلی، استفاده از رژیم غذایی سالم و متنوع، گامی مناسب برای سوخت‌رسانی به بدن و داشتن ناخن‌هایی سالم، زیبا و محکم است و از بروز لکه بر روی آنها جلوگیری خواهد کرد. لکه‌های ناخن ناشی از کهولت سن، بی‌خطر هستند؛ اما اگر این مشکل همراه با علائم دیگری رخ بدهد، نیاز به مراجعه به پزشک یا متخصص پوست وجود دارد.

پزشکان عمومی هم می‌توانند دلایل ایجاد لکه روی ناخن را تشخیص دهند و مشکلات را درمان کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۸ ، ۰۲:۰۲
محمدمهدی بری مهربانی

 

 

نظریه پزشکان درباره علاقه و رفتار جنسی زیاد

 

آیا اعتیاد به روابط جنسی واقعا بیماری است؟

از مارک توین، نویسنده آمریکایی بارها نقل شده که گفته ترک سیگار برایش آسان بوده چرا که او ۱۰۰ بار این کار را انجام داده است. این نویسنده اما به علت سرطان ریه درگذشت. ما موجودیت به موادی مثل نیکوتین، الکل و دیگر مخدرات و آسیب‌های ناشی از آن را در جامعه می‌پذیریم. اما وقتی حرف از اعتیاد به روابط جنسی در میان می‌آید، برخی کارشناسان آن را به عنوان یک پدیده واقعی نمی‌پذیرند.

 اعتیاد به روابط جنسی در حال حاضر به عنوان یک بیماری با تشخیص بالینی شناخته نمی‌شود. به این معنا که تاکنون آمار رسمی از تعداد افرادی که برای دریافت کمک و درمان در این مورد به خدمات ملی بهداشت بریتانیا مراجعه کرده باشند، وجود ندارد. وبسایتی در بریتانیا که به افرادی با مشکل اعتیاد به روابط جنسی و پورن مشورت می‌دهد، از سال ۲۰۱۳ به این طرف، از ۲۱ هزار نفر در بریتانیا که از این سایت درخواست کمک کرده‌اند، نظرسنجی کرده است. آیا اعتیاد به روابط جنسی واقعا بیماری است؟ از افرادی که به این سایت مراجعه کرده‌اند، ۹۱ درصد مرد بودند و فقط ۱۰ درصد آنها به خاطر این مشکل به پزشک مراجعه کرده بودند. اعتیاد به روابط جنسی قرار بود در نسخه جدید کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ( DSM) که یک راهنمای مهم تشخیصی در بریتانیا و آمریکا است، گنجانده شود اما به دلیل فقدان شواهد کافی، از آن صرف نظر شد.

اما اکنون پیشنهاد شده که اختلال "رفتار جنسی اجباری" در راهنمای "طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها" ( ICD) گنجانده شود. این کتاب راهنما را سازمان جهانی بهداشت تهیه می‌کند.

قمار که قبلا مشمول دسته‌بندی "رفتارهای اجباری" شده بود، در سال ۲۰۱۳ پس از به دست آمدن شواهد جدید یکجا با "اختلال غذا خوردن" به طور رسمی به عنوان "اعتیاد" شناخته شد.

پژوهشگران دریافتند که بافت فعالیت مغز افراد "معتاد" به تماشای پورن مشابه فعالیت مغزی افراد معتاد به مواد مخدر در زمانی است که مواد مورد نظر شان به آنها نشان داده شود. نتیجه پژوهشی که در سال ٢٠١٤ منتشر شده نشان می‌دهد که فعالیت مغز افراد "معتاد" به تماشای پورن مشابه فعالیت مغزی افراد معتاد به مواد مخدر است، در زمانی است که ماده مورد نظرشان به آنها نشان داده شود. در آن زمان، دکتر ولریا وون، پژوهشگر ارشد این تحقیق در دانشگاه کمبریج به بی‌بی‌سی گفت: "این نخستین مطالعه‌ای است که به افرادی با چنین اختلالی پرداخته و فعالیت مغزی آنها را بررسی کرده، اما فکر نمی‌کنم که در این مرحله به حد کافی در این باره بدانیم و بتوانیم صریحا بگوییم که این اعتیاد است." باور داشتن و نداشتن به این که کسی می‌تواند معتاد به روابط جنسی شود به طور گسترده‌ای بستگی به تعریف ما از اعتیاد دارد و اعتیاد، تعریفی که رسما پذیرفته شده باشد، ندارد. اعتیاد، وابستگی فیزیولوژیک به چیزی است که ترک آن باعث آسیب جسمانی شود. بنابراین به گفته فریدریک توئتس، استادیار افتخاری دانشگاه آزاد بریتانیا، روابط جنسی "نمی‌تواند اعتیاد باشد". اما به باور او تعریفی گسترده‌تر از اعتیاد می‌تواند مفیدتر باشد.

 

دکتر توئتس می‌گوید دو ویژگی کلیدی برای تشخیص اعتیاد وجود دارد:

1- تلاش برای رسیدن به لذت یا پاداش

2- اختلاف رفتار.

 

بسیاری‌ از کارشناسان معتقدند که طلب پاداش، اعتیاد را از "رفتار وسواسی اجباری" متمایز می‌کند، اما شباهت‌های فراوانی میان این دو وجود دارد. به گفته او افراد معتاد در پی لذتی کوتاه‌مدت هستند ولو این که زیان درازمدت داشته باشد.اما هیچ لذتی از کارهایی که مبتلایان به اختلال رفتار وسواسی جبری می‌کنند حاصل نمی‌شود. اما، وقتی ما همه در پی لذت هستیم، چه چیزی طلب پاداش‌ ما را از جستجوی لذت افراد معتاد، متمایز می‌کند؟ از نظر هریت گرود، دکتر روانشناس، رفتاری اعتیاد تلقی می‌شود که به حدی برسد که به فرد و اطرافیان او آسیب برساند. به گفته او اعتیاد به غذا و قمار به عنوان بیماری‌های قابل تشخیص شناخته شده‌اند، اما اعتیاد به سکس از جمله آنها نیست چون آگاهی عمومی به مدت کافی درباره آن وجود نداشته است. دکتر گرود می‌گوید این به آن معناست که افراد بیشتری برای درخواست کمک بالینی و درمان اعتیاد به غذا و قمار به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و این شواهد بیشتری را به خاطر وجود این بیماری‌ها فراهم کرد. دکتر ابگیل سن، روانشناس بالینی معتقد است که رفتارهای جنسی می‌توانند اعتیادآور باشد اما به باور او اگر روابط جنسی راهی برای مقابله با افسردگی، اضطراب یا ضربه روحی باشد، در این صورت این روابط مشکل ثانوی به حساب می‌آید. به باور او به رسمیت شناختن "اعتیاد به سکس" و گذاشتن نام "اعتیاد" لزوما کمک‌کننده نیست، بخصوص برای افرادی که از روابط جنسی برای مقابله با مسائل دیگر استفاده می‌کنند. آیا اعتیاد به روابط جنسی واقعا بیماری است؟ افسانه اعتیاد جنسی؟ بسیاری اعتیاد جنسی را به عنوان یک بیماری واقعی قبول ندارند. دیوید لی، درمانگر جنسی می‌گوید رفتارهایی که معمولا به عنوان اعتیاد جنسی از آن یاد می‌شود، در واقع علائم درمان‌نشده اختلال خلقی و اضطراب است که شواهد کافی برای درمان آن وجود ندارد: :"معادل خواندن رابطه جنسی و خودارضایی با الکل و موادمخدر مضحک است. افرادی که به الکل اعتیاد دارند، ممکن است در صورت ترک آن بمیرند." "اعتیاد جنسی بیشتر بستگی دارد به برداشت‌هایی که از ارزش‌های اخلاقی درباره رابطه سالم وجود دارد؛ یعنی اگر بیشتر رابطه جنسی داشته باشی یا رابطه متفاوت از برداشت درمانگر داشته باشی، معتاد جنسی هستی." دلایل بی‌میلی جنسی چیست؟ تماشای پورن در سن کم احتمال دیدگاه‌ جنسیت‌زده را در مردان 'افزایش' می‌دهد. رابطه جنسی غیرعادی، خوب؟ بد؟ زشت؟ در مقاله‌ای تحقیقی که برای گنجاندن رفتار جنسی اجباری در نسخه آینده "طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها" تهیه شده، گروهی از پژوهشگران از جمله دکتر وون علاقه داشتند از همین کار بگذرند. آنها می‌گویند، این تشخیص نباید برای توصیف "علاقه و رفتار جنسی زیاد" استفاده شود و نباید بر اساس " قضاوت‌ اخلاقی یا مردود شمردن تکانه‌های جنسی" باشد. اما کسانی که می‌خواهند این عارضه به رسمیت شناخته شود و اسمی روی آن گذاشته شود، می‌خواهند مطمئن شوند افرادی که از آن رنج می‌برند، بتوانند کمک دریافت کنند؛ چه این رفتار اعتیادآمیز خود مشکل اصلی باشد چه علائمی از مشکل دیگری باشد.

 

 

منبع: بی بی سی

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۸ ، ۱۱:۰۴
محمدمهدی بری مهربانی

 

 

 

نتیجه‌ی یک مطالعه نشان داد:

 

چگونه کار‌های خانه، مغز را جوان نگه می‌دارد؟! بعد از در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند جنسیت، میزان مصرف سیگار و سن، این تیم دریافت به ازای هر یک ساعت فعالیت فیزیکی سبک در طی روز، حجم مغز فرد ۰.۲۲ درصد افزایش می‌یافت که معادل این است که پیری مغز بیش از یک سال به تعویق بیفتد. بر اساس یافته‌های دیگر این پژوهش، افرادی که حداقل ۱۰ هزار قدم در روز بر می‌دارند، حجم مغزشان نسبت به آن‌هایی که، به طور متوسط کمتر از ۵ هزار قدم در روز بر می‌دارند، ۰.۳۵ درصد بزرگتر است. این مقدار معادل ۱.۷۵ سال به تعویق انداختن پیری مغز است. 

| پژوهشگران می‌گویند، حتی سبک‌ترین کار‌های خانه می‌تواند به جوان ماندن مغز کمک کند. این نتایج شاهد دیگری است بر این ادعای علمی که ورزش کردن، حتی بسیار کم، فعالیت‌های مغز را بهبود می‌بخشد. به گزارش فرادید به نقل از گاردین؛ این پژوهش توصیه‌ی پزشکان انگلیسی و آمریکایی را که می‌گویند حتی کمترین میزان فعالیت فیزیکی و ورزش--یک یا دو دقیقه و هر زمان که مقدور بود--برای سلامتی مفید است، تایید می‌کند و ضمناً در نقطه‌ی مقابل دیدگاهی قرار دارد که می‌گوید، برای برخورداری از مزیت‌های ورزش حتما می‌بایست تا آستانه‌ی مشخصی ورزش کرد. نیکول اسپارتارنو، نویسنده‌ی اول این مطالعه از دانشگاه بوستون، می‌گوید: «مطالعات ما مزیت فعالیت‌های فیزیکی سخت یا متوسط را نفی نمی‌کند. این مطالعه فقط شاهد دیگری است برای آن بخش از علم که می‌گوید سبک‌ترین فعالیت‌های فیزیکی هم می‌تواند برای فرد، به خصوص برای عملکرد مغز او، مفید باشد.» او می‌افزاید، منظور از فعالیت سبک یک پیاده روی بسیار آهسته یا انجام کار‌های خانه است. این پژوهش توسط تیمی از محققان بین المللی انجام و در مجله‌ی Jama Network Open منتشر شده است. پژوهشگران برای دست یافتن به نتایج فوق، به مدت حداقل سه روز داده‌های مربوط به ۲۳۵۴ مشارکت کننده در سنین میان سالی را که در آمریکا زندگی می‌کردند، گردآوری کردند و سپس میزان فعالیت‌های بدنی هر فرد را با آزمایش اسکن مغز او مطابقت دادند. محققان می‌خواستند ببینند چه رابطه‌ای بین حجم مغز افراد و فعالیت‌های فیزیکی روزانه آن‌ها وجود دارد. حجم مغز افراد وابسته به سن است و مغز هر فرد، بعد از سن ۶۰ سالگی، به ازای هر یک سال در حدود ۰.۲ درصد کاهش پیدا می‌کند. کاهش حجم مغز یا آب رفتن آن می‌تواند به بیماری آلزایمر کمک کند. بیشتر بخوانید: آیا اینستاگرام باعث می‌شود احساس منفی نسبت به خود داشته باشیم؟ دروغ چطور از ضروریات زندگی اجتماعی شد؟ تراژدی کلیسای نوتردام و چند حقیقت! بعد از در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند جنسیت، میزان مصرف سیگار و سن، این تیم دریافت به ازای هر یک ساعت فعالیت فیزیکی سبک در طی روز، حجم مغز فرد ۰.۲۲ درصد افزایش می‌یافت که معادل این است که پیری مغز بیش از یک سال به تعویق بیفتد. بر اساس یافته‌های دیگر این پژوهش، افرادی که حداقل ۱۰ هزار قدم در روز بر می‌دارند، حجم مغزشان نسبت به آن‌هایی که، به طور متوسط کمتر از ۵ هزار قدم در روز بر می‌دارند، ۰.۳۵ درصد بزرگتر است. این مقدار معادل ۱.۷۵ سال به تعویق انداختن پیری مغز است. یافته‌های پژوهش بسیار شگفت آورتر می‌شود، آن جا که می‌گوید بیش از نیمی از شرکت کنندگان مقدار توصیه شده‌ی فعالیت‌های فیزیکی در روز را نادیده گرفته بودند. در حالی که نتایج این پژوهش نشان می‌دهد با شدت گرفتن فعالیت‌های فیزیکی حجم مغز افراد نیز به مراتب بزرگتر می‌شود، برخی معتقدند تحلیل‌های بیشتر می‌تواند ما را به این نتیجه برساند که افرادی که فعالیت شدید و متوسط دارند، قطعا فعالیت‌های سبک‌تر هم دارند، بنابراین حجم مغز می‌تواند به فعالیت‌های سبک‌تر مرتبط باشد. اما اسپارتانو می‌گوید، حتی اگر این مسئله دست باشد، به این معنی نیست که مردم می‌توانند از فعالیت‌های شدیدتر که عرقشان را در میاورد، دست بکشند. «هر چه فردی به لحاظ جسمی در وضعیت مطلوب‌تر یا به اصطلاح خوش فرم‌تر باشد، کیفیت زندگی او در سنین بالا بهتر خواهد بود و عمر طولانی تری هم خواهد داشت. این یافته‌ها به غیر از این است که فرد با انجام فعالیت‌های منظم ورزشی می‌تواند خطر ابتلا به فراموشی را کاهش دهد.» البته، باید گفت: این پژوهش هم محدودیت‌های خودش را دارد و مانند بسیاری از پژوهش‌ها تعیین کردن جهت رابطه‌ی علت و معلول در آن کار ساده‌ای نیست. ممکن است کسانی که به صورت طبیعی حجم مغز کمتری دارند، تمایل کمتری به انجام فعالیت‌های بدنی هم داشته باشند. نویسندگان تاکید می‌کنند که پشت میزنشینی همیشه هم به ضرر مغز نیست، به خصوص اگر فرد مشغول فعالیتی باشد که از او انرژی فکری زیادی می‌گیرد. امانوئل استاماتاکیس، استاد تربیت بدنی، سبک زندگی و بهداشت جمعیت، در دانشگاه سیدنی، از پیام کلی این پژوهش استقبال کرده، اما درباره‌ی برخی نتایج آن تردید دارد. «یافته‌های این پژوهش که می‌گوید حتی سبک‌ترین فعالیت‌های فیزیکی--که می‌تواند کار‌هایی باشد که ما در طول روز انجام می‌دهیم--می تواند سرعت کوچکتر شدن مغز در اثر سن را کاهش دهد، بسیار انگیزه بخش است. زیرا همه‌ی افراد از پیرترین‌ها تا افرادی که در سنین میان سالی هستند، و آن‌هایی که تمایلی به ورزش‌های باشگاهی ندارند، از عهده‌ی آن بر می‌آیند.» او می‌افزاید، اما، تا کنون هیچ پژوهشی نشان نداده است که فعالیت‌های سنگین و متوسط نسبت به فعالیت‌های سبک، تاثیر کمتری در جلوگیری از کاهش حجم مغز داشته باشند. استاماتاکیس می‌گوید، یک دقیقه فعالیت شدید ورزشی در مقایسه با یک دقیقه فعالیت سبک فیزیکی تاثیر بیشتری برای سلامت قلب و عروق دارد. جیمز پیکت، هدایت کننده‌ی پژوهش در جمعیت آلزایمر، تایید کرد که این پژوهش تاثیر سطوح متفاوت فعالیت را بر خطر ابتلا به فراموشی نشان نمی‌دهد. این در حالی است که، می‌دانیم، به طور کلی، ورزش می‌تواند خطر ابتلا به چنین بیماری‌هایی را کاهش دهد. او می‌گوید: «نگران نباشید اگر دونده‌ی تپه‌های بلند نیستید، بلکه به جای آن فعالیتی را برگزینید که به شما احساس خوشی می‌دهد و آن را به صورت منظم انجام دهید. چون می‌دانیم آنچه به سلامت قلب کمک می‌کند، قطعا به سلامت مغز نیز کمک خواهد کرد.»

 

 

 

 

منبع: The Guardian

مترجم فرادید: عاطفه رضوان نیا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۸ ، ۱۰:۵۲
محمدمهدی بری مهربانی

 

 

 

سیگار

 

 

مایکل سیت از دانشگاه پیتسبورگ (ایالات متحده آمریکا):

در مقاله‌ای در مجله روانشناسی غیرعادی نوشت: اگر کسانی که سابقا سیگاری بودند با خود چند نوار معطر یا حباب‌های خوش بو داشته باشند آنگاه اشتیاق و وسوسه آن‌ها برای کشیدن سیگار می‌تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد.

به گفته وی، بسیاری از افراد که سابقا سیگاری بودند دوباره به سوی سیگار کشیده می‌شوند، حتی در مواردی که از آدامس نیکوتین برای سرکوب اشتیاق برای تنباکو استفاده می‌کنند. وی گفت: "میلیون‌ها نفر امروز نیازمند کمک هستند، آن‌ها می‌خواهند، اما نمی‌توانند سیگار را ترک کنند. " مشکل اصلی برای افرادی که به سمت سیگار کشیدن رفته اند، مواجه شدن با محصولات تنباکو است.

در آزمایشی از ۲۰۰ فردی که به شدت سیگار استعمال می‌کردند استفاده شد. ابتدا از آن‌ها خواسته شد تا عطر‌های معطری را بو کنند و سپس سیگار خود را روشن کنند و در دست گیرند وسپس بگویند که از ۱۰۰ چقدر میل به کشیدن سیگار دارند. این آزمایش نشان داد که بو کردن عطر‌های خوشبو باعث کاهش ۲۰ درصدی به کشیدن سیگار می‌شود.

 

منبع: اسپوتنیک

 

به روز زندگی کنید با زندگی امروز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۸ ، ۱۰:۴۷
محمدمهدی بری مهربانی