ClinicRavan Mehraban

خوش آمدید... اوقات خوشی برای شما آرزو مندیم

ClinicRavan Mehraban

خوش آمدید... اوقات خوشی برای شما آرزو مندیم

ClinicRavan    Mehraban

مرکز مشاوره سلامت روان مهربان تحت نظارت سازمان بهزیستی
برگزار کننده کارگاه های آموزشی ویژه متخصصین ، خانواده ها

کلینیک روان از دانشجویان رشته های روانشناسی و مشاوره
حمایت کرده و در زمینه اشتغالزایی دانشجویان و برگزاری
کارگاه های تخصصی با ارائه گواهی معتبر فعال میباشد .
مطالب مفید برای کودکان نوجوان_ اولیاء تلفن تماس 55926039_021

مراقبه چیست؟ آموزش مراقبه

يكشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۰۱:۳۶ ق.ظ

 

 

مراقبه و مزایای آن مراقبه به معنای تمرکز ذهن در بدن است؛

به طوری که با استفاده از این روش، تمرکز فرد به درون وی کشیده می‌شود و اجزای بدن خود را در حالت آرامش قرار می‌دهد. این روش به عنوان یک شیوه بسیار عالی برای تقویت قوای تمرکز و تجسم و همچنین درمان بیماری‌های مختلف شناخته شده است. مزایای فوق العاده این روش باعث شده تا محبوبیت زیادی در سرتاسر جهان پیدا کند.

برخی از مهمترین مزایای مدیتیشن عبارتند از:

درمان بیماری‌هایی همچون آسم، سندروم روده تحریک پذیر، آرتریت روماتوئید و… کاهش فشار خون رفع استرس‌ درمان اضطراب مزمن افزایش عملکرد ذهنی برای انجام کارهای مختلف کاهش خستگی ناشی از فعالیت سنگین روزمره تقویت قوه‌ی تجسم ذهنی افزایش شادابی و احساس خوب در زندگی مراقبه-یک-مرد-در-کنار-سنگ مرحله برای حرفه‌ای شدن در مراقبه اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد،مراقبه بلد نیستید، مشکلی نیست! درواقع انجام اصولی این روش نیازمند دانستن نکاتی مهم است که کمک زیادی به موفقیت افراد در این زمینه می‌کند.

در این قسمت از مقاله قصد داریم در مراحلی اصولی و علمی، این روش را به خوبی آموزش دهیم. با پیگیری این مراحل به سادگی می‌توانید به مزایای این روش بسیار عالی دست یابید. مرحله اول:

شناخت هدف پیش از انجام این کار، باید هدف خود را بشناسید. شناخت هدف به دانستن ارزش مراقبه برای زندگی شما کمک بسیاری خواهد کرد و انگیزه شما را در انجام این کار به شدت افزایش خواهد داد. باید

به این موضوع ایمان داشته باشید: وقتی که اعتقاد کافی به انجام یک کار داشته باشید، تمام اجزای جسم شما به کمک روحتان دست به دست هم خواهند داد تا آن کار را به طور بی نقص انجام دهید. برای اینکه هدف خود را بشناسید، دلیلی برای انجام مراقبه برای خود بیاورید. این دلیل لازم است محکم و بسیار مهم باشد.

از خود بپرسید: چرا من این کار را انجام می‌دهم؟ انجام مدیتیشن چه سودی برای من خواهد داشت؟ آیا برای کسب این سود، می‌توانم این کار را برای چندین ماه تکرار کنم؟ اگر پاسخ شما به این سوالات در جهت مثبت بود، می‌توانید وارد مرحله دوم شوید.

مرحله دوم:

فراهم ساختن مقدمات مراقبه مقدمات مراقبه را فراهم کنید. لازم است تا سکوت را در مکانی که قصد انجام این کار را دارید، مهیا نمایید. قرارگیری در کانون انرژی‌های خوب و مثبت مثل قبله (کعبه) می‌تواند گزینه‌ای خوب باشد و انرژی مثبت بیشتری را به سوی ما روانه کند. همچنین سطحی تقریبا نرم برای نشستن انتخاب کنید که روی آن راحت باشید و از لحاظ فیزیکی، اذیت نشوید. دور کردن وسایل الکترونیکی به دو دلیل لازم است: اول آنکه امواج مخرب آن، می‌تواند موجب کاهش تاثیر مراقبه شود و دوم آنکه ممکن است حین انجام این روش درمانی، تلفن شما زنگ خورده و حواستان پرت شود.

تعیین یک زمان خاص برای انجام این روش یکی دیگر از مقدمات کار است. برای مثال می‌توانید زمان 15 دقیقه یا 30 دقیقه را برای انجام مراقبه در نظر گرفته و کار خود را شروع کنید. البته می‌توانید این زمان را افزایش دهید.

مرحله سوم: انجام صحیح مراقبه مطالب مرتبط هوش مالی موفقیت چطور بدست می آید؟ مصاحبه با گری وینرچاک اعتماد به نفس عزت نفس چیست ؟ 5 گام تا داشتن عزت نفس عالی آموزش مراقبه از اینجا آغاز می‌شود. برای شروع کافی است تا در مکانی مناسب قرار گرفته و چشم‌های خود را ببندید. تنفس‌تان را هوشمندانه انجام دهید و اعمال دم و بازدم را به ترتیب با استفاده از بینی و دهان خود انجام دهید. مهمترین نکته این است که دم و بازدم خود را به صورت کاملا آرام انجام دهید؛ البته منظور از آرام انجام دادن، شیوه‌ای است که نه کمبود نفس پیدا کنید و نه تنفسی سریع داشته باشید. همانگونه که تنفس آرام و صحیح در مراقبه اهمیت زیادی دارد، تمرکز روی تنفس نیز بسیار پر اهمیت است. درواقع این مرحله هدف اصلی تمرکز روی تنفس صحیح را در پیش می‌گیرد. یکی از راه‌های افزایش تمرکز روی تنفس، شمارش بازدم‌هاست. اگر در ذهن خود بازدم‌هایتان را بشمارید، تمرکزتان روی این معقوله بسیار بالا خواهد رفت. اگر ذهنتان به سوی دیگری کشیده شد، سعی کنید تمرکزتان را به سوی تنفس خود بازگردانید.

مرحله چهارم: افزایش تمرکز روی بدن این مرحله مکمل مرحله سوم است که باید همزمان با آن انجام شود. علاوه بر اینکه تمرکز خود را روی نفس کشیدن‌تان هدایت می‌کنید، لازم است تا اندیشه خود را روی حرکات منظم و حساب شده بدنتان تنظیم کنید. بسیاری از افراد حرفه‌ای در این زمینه، حتی صدای فعل و انفعالات بدن خود را نیز می‌شنود و آنچنان در عمق بدنشان فرو می‌روند که آرامش درونی بسیاری پیدا می‌کنند. برای افزایش تمرکز روی درون بدن خود، انگشتان دست را به گونه‌ای قرار دهید که تماسی با یکدیگر نداشته باشند. همچنین سعی کنید به ریتم ضربان قلبات توجه داشته باشید و آرامش بیشتری از آن بگیرید. دستان شما باید نقش چشم‌هایتان را بازی کنند و چشم‌هایتان باید گوش شوند تا صداهای آرامش بخش درون بدنتان را با قوه تخیل بشنوند و ببینند.

مرحله پنجم: اتمام مراقبه و انجام انواعی دیگر در این مرحله احتمالا به یک آرامش درونی خوبی رسیده‌اید. برای آنکه از این تکراری بودن این روش خسته نشوید، انواعی دیگر ازمراقبه را امتحان کنید. 

منبع از سایت جادوی باور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی