کودکان بوسیله بازی کردن با اطرافیان خود ارتباط برقرار میکنند
روانشناسان کودک تاکید دارند بازی های فکری با تقویت حواس/هوش/ادراک کودکان به دنیای حال و اینده ی انها شکل میدهد و اگر درست انتخاب شونداثرات سازنده ای بر روابط بین فردی ومهارت های اجتماعی انها خواهند داشت به همین دلیل گروهی از روان شناسان و بازی درمانگران فعال در حیطه ی کودک با برگزاری کارگاه های بازی فکری در مدارس و مهدکودک ها با محوریت حافظه/تمرکز/سرعت عمل و رفع پاره ای از مشکلات رفتاری کودکان از طریق بازی/اموزش وسرگرمی با کادری مجرب و کارازموده را پیش گرفته است.
حال برخلاف باور بیشتر مردم که بازی را تنها وسیله ای برای صرف انرزی مازاد میدانند کودک هنگام بازی بخشی از نیروی ذهنی وبدنی خود را بکار میگیرد و ان را بخشی از زندگی خود میداند اما نباید این نکته را فراموش کرد که بازی یک عملکرد هدفمند است که حتی اگر نتیجه ای هم نداشته باشد کودک از ان لذت میبرد.
کودکان بوسیله بازی کردن با اطرافیان خود ارتباط برقرار میکنند و بسیاری از بازی هایی که کودکان در طول رشد خود انجام میدهند تاثیر زیادی بر تجارب بزرگسالی انها دارد.
به بیان دیگر بازی میتواند رابطه ای بین کودک وفرهنگ جامعه اش برقرار کند وموجب اماده سازی جسمی/فکری/عاطفی او برای ورود به دنیا بزرگسالان باشد.
از جمله موضوعات حایز اهمیت علم روانشناسی عصر حاضر در حوزه اموزش کودکان ونوجوانان بحث تفاوت های فردی موجود در امریادگیری و اموزش است.
این موضوع از زوایای گوناگونی مورد توجه قرار گرفته است که یکی از انها نظریه های هوش چندگانه است.
دانستن سطح بهره مندی کودکان ازهریک ازهوشهای چندگانه یادگیری کمک خواهد کرد تا مناسب ترین شیوه ها برای افزایش سطح یادگیری وی شناسایی و بکار گرفته شودو نیز موجبات تقویت سایر توانمندی های وی خواهد شد ازاین طریق میتوان فهمید کودکان بیشتر در کدام حیطه استعداد و توانایی دارند.