ClinicRavan Mehraban

خوش آمدید... اوقات خوشی برای شما آرزو مندیم

ClinicRavan Mehraban

خوش آمدید... اوقات خوشی برای شما آرزو مندیم

ClinicRavan    Mehraban

مرکز مشاوره سلامت روان مهربان تحت نظارت سازمان بهزیستی
برگزار کننده کارگاه های آموزشی ویژه متخصصین ، خانواده ها

کلینیک روان از دانشجویان رشته های روانشناسی و مشاوره
حمایت کرده و در زمینه اشتغالزایی دانشجویان و برگزاری
کارگاه های تخصصی با ارائه گواهی معتبر فعال میباشد .
مطالب مفید برای کودکان نوجوان_ اولیاء تلفن تماس 55926039_021

معرفی رشته انسانی

يكشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۵:۱۵ ق.ظ

با ما همراه شوید تا در مورد رشته انسانی در دبیرستان بیشتر بدانید....

دغدغه بسیاری از دانش آموزان سال نهم انتخاب رشته در یکی از رشته های علوم تجربی، انسانی، ریاضی و فنی حرفه ای است. .تا مشخص کنند در آینده چه کاره می شوند؟  آیا به رشته‌ انسانی علاقه دارید؟  شغل های مرتبط با رشته انسانی چیست؟

اگر به این رشته علاقه مند هستید ما در این مطلب پاسخ سوالات شما در مورد رشته انسانی را خواهیم داد پس با ما همراه باشید...

معرفی رشته انسانی در دبیرستان

موضوع اصلی رشته انسانی مطالعه مسایل مربوط به انسان است. زبان و ادبیات ملل مختلف، ادیان و مذاهب مختلف، علوم ورزشی، باستان شناسی، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، جامعه شناسی، علوم اجتماعی و مردم شناسی، فلسفه و منطق، روانشناسی، مدیریت بخش های مختلف اقتصادی، بازرگانی و دولتی، مسایل مربوط به خانواده و علوم تربیتی از محورهای اصلی این رشته محسوب می شود. برای توفیق در.. این رشته علاوه بر علاقه مندی به علوم انسانی و قدرت حافظه خوب، توانایی علمی در دروسی چون ادبیات، عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و منطق و مطالعات اجتماعی از نیازهای اصلی به حساب می آیند. اکثر مشاغلی که محور اصلی آن ها انسان می باشد، با علوم انسانی در ارتباط هستند. طی سال های اخیر استقبال در این رشته کاهش یافته است. این در حالی است که تعداد دانش آموزان آماده و قوی در این گروه کمتر از گروه های دیگر است.

اگر به رشته‌های حقوق، حسابداری، روان‌شناسی، ادبیات، مدیریت، فلسفه، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و کلیه‌ی رشته‌های مربوط به علوم انسانی علاقه‌مندید و آینده‌ی شغلی‌تان را در این رشته‌ها می‌بینید و در درس‌های حفظی قوی هستید ، رشته ی علوم انسانی می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.
اگر علاقه‌مند به حقوق‌دان شدن و حرفه‌ی وکالت هستید، رشته‌ی انسانی برای شما مناسب است. اگر توانایی مدیریت قوی دارید و تمایل به مدیریت کردن دارید، تمامی گرایش‌های مدیریت (صنعتی، بیمه، مالی، دولتی و ) جزو رشته انسانی هستند. اکثر حقوق‌دانان، مدیران، فیلسوفان، روان‌شناسان، جامعه‌شناسان، اقتصاددانان کسانی بودند که در رشته علوم انسانی به تحصیل پرداختند.
شرایط ورود به رشته انسانی:
مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور در هر یک از درس های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در سه پایه دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از ۴۲ نباشد.
نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب ۴ محاسبه می شود.
نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب ۳ محاسبه می شود.
نمره درس عربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب ۲ محاسبه می شود.
مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل ۳۷۸ باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل ۱۴ باشد.
دروس تخصصی رشته انسانی :
ریاضی- اقتصاد- زبان و ادبیات فارسی- زبان عربی- علوم اجتماعی- تاریخ و جغرافیا- علوم اجتماعی- فلسفه و منطق- روانشناسی
دروس عمومی رشته انسانی :
زبان و ادبیات فارسی با ضریب ۴ – زبان عربی با ضریب ۲ – فرهنگ و معارف اسلامی با ضریب ۳ – زبان خارجی با ضریب ۲ (انگلیسی یا آلمانی یا فرانسه یا روسی یا ایتالیای)

معرفی رشته های دانشگاهی گروه انسانی و بازار کار
 
موضوع اصلی رشته انسانی مطالعه مسایل مربوط به انسان است. زبان و ادبیات ملل مختلف، ادیان و مذاهب مختلف، علوم ورزشی، باستان شناسی، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، جامعه شناسی، علوم اجتماعی و مردم شناسی، فلسفه و منطق، روانشناسی، مدیریت بخش های مختلف اقتصادی، بازرگانی و دولتی، مسایل مربوط به خانواده و علوم تربیتی از محورهای اصلی این رشته محسوب می شود.

رشته حسابداری

 تصمیم گیری صحیح و دقیق بر مبنای اطلاعات قابل اعتماد برای توزیع مطلوب ثروت و استفاده از منابع کمیاب ملی بسیار ضروری به نظر می رسد. بنابراین حسابداری نقش مهمی را در سیستم اقتصادی و اجتماعی هر جامعه ای ایفا می کند. در دنیای متغیر بازرگانی و صنعتی،سیستم حسابداری نقش موثری در برنامه ریزی و کنترل عملیات موسسات اقتصادی ایفا می کند. حسابداری نه تنها اطلاعاتی را که مبنای تنظیم طرحها و برنامه هاست در اختیار مدیریت قرار می دهد، بلکه اطلاعات لازم در مورد چگونگی اجرای عملیات را نیز مورد ارزیابی قرار می دهد و علت عدم کارائی را کشف می کند و در هر مورد تصمیمات مقتضی اتخاذ می نماید.

ضرایب دروس دبیرستان مربوط به این رشته در آزمون سراسری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور عبارتند از: 

ضریب ۴ برای درس ریاضی، ضریب ۲ برای درس اقتصاد، ضریب ۲ برای ادبیات فارسی، ضریب ۱ برای درس زبان عربی، ضریب ۱ برای تاریخ و جغرافیا، ضریب ۱ برای درس علوم اجتماعی، ضریب ۱ برای درس فلسفه و منطق و ضریب ۱ برای درس روانشناسی.

علاقه به مسائل مالی و حسابداری و داشتن پایه قوی در ریاضیات و صبر و حوصله کافی می تواند از عوامل مهم موفقیت در این رشته باشد.

بازار کار 

فارغ‌ التحصیلان دوره کارشناسی حسابداری قادرند در امور زیر منشأ خدمات باشند:
– انجام کلیه امور حسابداری در موسسات بازرگانی، بانکها و واحدهای تولیدی و صنعتی.
– تصدی کلیه امور حسابداری در موسسات حسابرسی.
– اشتغال به حرفه حسابرسی در موسسات حسابرسی.
– طرح و اجرای سیستم‌های مدیریت مالی در مؤسسات بازرگانی، صنعتی و خدماتی.

   رشته روانشناسی   

رشته‌ای کاملاً کاربردی و البته منزوی و متاسفانه به باور بعضی‌ غیر ضروری! زندگی یعنی نحوه درک و فهم ما از محیط و عکس‌العمل و رفتار ما در برابر آن.

روانشناس به بررسی نحوه ادراک محیط توسط موجود زنده یعنی ما دانش‌آموزان از محیط خود و چگونگی رفتار ما در شرایط خاص می پردازد.گرچه موجود زنده شامل غیر انسان نیز می‌شود ولی هدف اصلی این رشته بررسی وضعیت انسان است.

شاید باورتان نشود که این رشته می تواند در تبلور خلاقیت‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان و در چرخه تولید اقتصادی پدران ما نقشی به مراتب مهم‌تر از رشته‌های تخصصی ایفا کند. اهمیت علم روان شناسی ناشی از همیشگی بودن عملکرد ما انسان هاست. چون ما همیشه نیازمند آن هستیم که افکار و تحلیل ها و رفتارهای خود و دیگران را بشناسیم و برای بهتر شدن و اصلاح امور حرکت کنیم .

ضریب دروس تاریخ و جغرافی ۳ و روان‌شناسی ، فلسفه ، منطق ، ریاضی ، اقتصاد و فارسی ۲میباشد.

بازار کار 

دانشجویان فارغ التحصیل رشته کارشناسی روانشناسی جهت تدریس در مدارس یا فعالیت در مراکز مشاوره و مراکز فرهنگی بخش ها و ادارات مختلف می توانند مشغول کار شوند به مرور زمان مسیر اشتغال به کار کسانی که روان شناسی خوانده اند بهتر شده است .

دانشجویان فعال در این رشته و کسانی که ادامه به تحصیل می دهند می توانند در بخش های مختلف وزارتخانه ها، خانه های فرهنگ، مدارس غیرانتفاعی، مراکز مطالعات خانواده، مراکز خیریه مشغول کار شوند.

رشته  راهنمایی ومشاوره

شرط اساسی زندگی توام با آسایش، نشاط، پیشرفت و موفقیت و رشد و کمال برخورداری از سلامت، بهداشت، و امنیت جسمانی و روانی و اجتماعی است. لیکن تغییر و تحولات سریع علمی و تکنولوژی، تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیش آمدهای غیر منتظره از قبیل جنگ، زلزله، بیماری و تصادف، پیچیدگی ارتباطات اجتماعی و تهاجم فرهنگی در عصر کنونی مشکلات گوناگونی در زمینه‌های معیشتی، تحصیلی، شغلی، خانوادگی، تصمیم‌گیری، ارتباطی، عاطفی، روانی رفتاری و اخلاقی برای بسیاری از افراد در همه جوامع از جمله مردم کشور ما به وجد آورده است و سلامت بهداشت و امنیت جسمانی روانی و اجتمعای آنان را دچار آسیب کرده است. برای جلوگیری و حل و رفع این مشکلات و سازگاری و برخورد موثر و منطقی با موقعیت‌های گوناگون زندگی و تامین بهداشت و سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی افراد جامعه متخصصین حرفه‌های یاورانه به ویژه متخصصان راهنمایی و مشاوره می‌توانند کمک‌های شایان توجهی ارائه کنند.

بنابراین در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور باید به فراهم ساختن شرایط وسایل و امکانات مربوط به ارائه خدمات متخصصین حرفه‌های یاورانه از جمله راهنمایی و مشاوره توجه کافی مبذول گردد. از آنجاییکه موفقیت و کارآیی موسسات و مراکز ارائه کننده خدمات یاورانه به مراجعان درگرو داشتن متخصصین لایق و کارآمد در حرفه‌های یاورانه است، تربیت نیروی انسانی واجد شرایط و کارآمد در این حرفه‌ها و از جمله راهنمایی و مشاوره از اهمیت فراوانی برخوردار است. برنامه دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره به همین دلیل و برای تربیت و تامین نیروی انسانی لایق و کارآمد برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مراکز و موقعیت‌های گوناگون با استفاده از همکاریهای صاحبنظران با تجربه به این رشته در کشور تهیه و تدوین شده است. رشته راهنمایی و مشاوره یکی از دوره‌های کارشناسی در نظام آموزش عالی است و هدف از تاسیس آن تربیت متخصصان و کارشناسانی است مومن، معتقد به اسلام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، که بتوانند تصدی امر راهنمایی و مشاوره یا فعالیت‌های پرورشی را در هسته‌های مشاوره، مدارس، مراکز تربیت معلم دانشسراها و سایر موسسات اموزشی و تربیتی، بنیادها بر عهده بگیرند. همه افراد در جریان زندگی خودشان با مسائل و مشکلات متنوعی روبرو میشوند، کودکان نوجوانان و جوانان که این دوره از زندگی آنان با دوران تحصیل در مدارس ابتدایی، راهمایی و متوسطه و دانشگاه مصادف است به علت تجارب کمتر و بحرانهای خاص این دوره‌ها در جریان برخورد و برطرف ساختن مشکلات و مسائل شخصی و اجتماعی با دشواریهای بیشتری روبرو میشوند و این امر علاوه بر تاثیر گذاردن بر جریان زندگی عادی و معمولی آنان برجریان تحصیلی آنان نیز اثر می گذارد و چنانچه خدمات راهنمایی و مشاوره در دسترس آنها باشد با استفاده از این خدمات طرز حل و رفع و بطرف کردن بسیاری از مسائل و مشکلات و موانع را یادگرفته و از زندگی احساس رضایت و خرسندی نموده و سازش بهتر و بیشتری با خود و زندگی خواهند داشت و در نتیجه رشد شخصیتی سالم برای آنان تسهیل خواهد شد و سلامت شخصیت آنان کمتر در معرض ناهنجاری و بیماری قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این نوجوانان و جوانان در این دوره از زندگی با انتخاب رشته تحصیلی و شغل که از مهمترین انتخابهای سرنوشت ساز و تعیین کننده در زندگی فردی و اجتماعی فرد هستندمواجهند و در دنیای کنونی به علت تعدد و تنوع رشته‌های تحصیلی و کثرت و تعدد مشاغل و تخصصی بودن آنها این انتخابها برای همه افراد به ویژه نوجوانان و جوانان آسان نمی‌باشد. و چنانچه خدمات مشاوره‌ای و پرورشی در دسترس افراد خصوصاً نوجوانان و جوانان قرار داشته باشد به وسیله راهنمایان و مشاوران آموزش دیده و مجرب قادر خواهند بود با شناخت خودشان و پی بردن به استعدادها، علایق، هدفها نیازهایشان و همچنین شناخت رشته‌های تحصیلی و مشاغل مختلف و نیازهای جامعه در انتخاب رشته تحصیلی و شغل مناسب یاری شوند که در نتیجه از بسیاری از ضایعات که ناشی از انتخاب نادرست رشته تحصیلی و یا شغل میباشد و سازمانها دولتی یا خصوصی عهده‌دار شوند.

متوسط طول دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره ۴ سال و حداکثر آن ۶ سال خواهد بود و دانشجویان در طی آن آموزشهای نظری و عملی لازم برای کسب تواناییهای ضروری در انجام وظائف راهنمایی و مشاوره یا فعالیت‌های پرورشی را بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی برنامه‌ریزی فراخواهند گرفت.

بازار کار 

فارغ التحصیلان این رشته مهم که حتماً باید با علاقه و داشتن ذوق درونی خود نسبت به اصلاح و راهنمائی مردم این رشته را انتخاب کرده باشند اولین جائی که می توانند نقش مفیدی ایفا کنند خانواده خودشان است و برای امرار معاش می توان به اشتغال در مراکز مشاوره خصوصی و دولتی- مدارس- ادارات و وزارتخانه ها- مراکز فرهنگی- شهرداری- بعضی از بیمارستان ها و درمانگاه ها اشاره کرد.

رشته علوم قضایی

در فرهنگ پربار اسلامی و از جمله در قرآن مجید بر لزوم حکم بر اساس ما انزل ا… به کرات تاکید شده است رعایت این دستور که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد اشاره قرار گرفته است ایجاب می کند که کسانی که تصدی امر قضا را در محاکم کشور بر عهده می گیرند ضمن آشنایی با آخرین تحولاتی که در عالم علم حقوق رخ می دهد، تسلط کافی بر منابع فقه اسلامی داشته باشند، به طوری که مستقیماً بتوانند با مراجعه به کتب فقهی مرجع احکام مربوطه را استخراج نمایند.

برنامه درسی دوره کارشناسی رشته علوم قضائی

دانشکده علوم فضائی و خدمات اداری در جهت دسترسی به این هدف مهم تنظیم شده و در آن تلاش شده است که در عین رعایت دروس عمومی و دروس تخصصی مصوب رشته حقوق به طور کامل، با افزودن تعدادی واحد فقهی در برنامه درسی و تعدادی واحد عربی به عنوان دروس پیش نیاز تسلط نسبی دانش آموختگان دانشکده بر موازین فقهی تأمین گردد.

هدف اولیه از تشکیل دوره کارشناسی علوم فضائی تربیت نیروی کارآمد جهت تصدی مشاغل قضائی در قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حداقل و حداکثر تحصیل در دوره کارشناسی علوم قضائی مطابق آئین نامه آموزش مصوب شورای عالی برنامه ریزی است، کلیه دروس حداکثر در (۸) ترم ارائه می گردد. طول هر ترم ۱۷ هفته است و زمان آموزش هر واحد درس از نوع نظری هفته ای یک ساعت و عملی ۲ ساعت است.

تعداد کل واحد های درس دوره کارشناسی رشته علوم قضائی ۱۳۵ واحد به شرح زیر است:

• دروس عمومی ۲۰ واحد (همان واحد های مصوب شورای عالی برنامه ریزی برای دوره کارشناسی حقوق   . 

بازار کار 

با توجه به هدف اصلی از تشکیل این دانشکده، فارغ التحصیلان آن توانائی های لازم را برای تصدی امر قضا در محاکم جمهوری اسلامی ایران پیدا خواهند کرد، علاوه بر این با توجه به اینکه دانشجویان دانشکده کلیه دروس تخصصی رشته حقوق را همانند دانشجویان دانشکده های حقوق سراسر کشور مطالعه می کنند، برای مشاغل زیر نیز درست مثل دانش آموختگان حقوق توانایی خواهند داشت:

در مسائل تحریر دعاوی که شامل بازپرسی و دادیاری است.

• در مسائل تحریر ادله مانند معاینه محل و استماع گواهان محلی و استماع اظهارات متداعیین معذور از حضور در دادگاهها به دلایل مختلف از قبیل مرض و غیره.
• در ادارات تسویه ورشکستگی و سرپرستی محجورین فنی و حقوقی.
• در ادارات اجرای احکام (مدنی و کیفری)
• در ادارات ثبت اسناد و املاک
• در دفاتر اسناد رسمی به صورت سردفتر و دفتریار
• در وکالت دعاوی خصوصی و دولتی (داخلی و خارجی)
• در تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی که تخصص لازم دارد.
• مشاوران حقوقی (کارشناسان حقوقی) در وزارتخانه ها و موسسات دیگر دولتی

رشته مدیریت


مدیریت امروز مجموعه ای از علوم گوناگون همانند اقتصاد، جامعه شناسی، روان شناسی، ریاضیات، آمار و … است که هدفش افزایش بهره وری، کارائی و اثربخشی سازمانی است.         
بکارگیری اصول مدیریت از مؤسسه ای به مؤسسه دیگر یا حتی از موقعیتی به موقعیت دیگر، متفاوت است.

دانش مدیریت را برخی هنر و برخی نیز علم دانسته اند و برخی نیز ترکیبی از این دو، اما آنچه مهم است نقش و جایگاه بسیار مهم مدیریت در دنیای امروز است.
ضرایب دروس دبیرستانی مربوط به سه گرایش نامبرده در آزمون ورودی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی عبارتند از:

ضریب ۴ برای درس ریاضی، ضریب ۲ برای دروس اقتصاد و ادبیات فارسی، ضریب ۱ برای دروس زبان عربی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روانشناسی.
داشتن قدرت رهبری، اعتماد به نفس، روابط اجتماعی خوب، توان تجزیه و تحلیل خوب و قدرت بیان قوی از عوامل مهم موفقیت در این رشته است. همچنین تسلط به دروس ریاضی و آمار با توجه به کاربرد وسیع آنها در مدیریت الزامی است.

بازار کار 

بدیهی است که در هر سازمان یا نهاد ، که افرادی خاص اهداف مشخصی را دنبال می کنند ، مهمترین رکن موفقیت آن سازمان یا نهاد ، توانمندی مدیر آن سازمان در استفاده بهینه از حداقل امکانات جهت بهره برداری بهتر برای نیل به اهداف می باشد.
بارها از زبان اطرافیانتان در مورد مدیران نالایق و کارمندان لایق آنها مطالب ریز و درشتی شنیده اید. آنچه ما می دانیم چیزی فراتر از اطلاعات شما نیست ، فقط یادآوری این نکته مهم است که در کشور ما افراد هستند که برای مجموعه تصمیم می گیرند نه یک سیستم از قبل تعریف شده.
بازار کار این رشته در صورت موافقت مقام مافوق می تواند در بدنه عظیم الجثه دولت و بخش خصوصی باشد.


رشته علوم اقتصادی


برنامه آموزشی علوم اقتصادی یکی از برنامه های آموزشی در نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

و دارای ۶ گرایش می باشد این گرایشها عبارتست از:

۱٫ اقتصاد نظری
۲٫ اقتصاد بازرگانی
۳٫ اقتصاد صنعتی
۴٫ اقتصاد حمل و نقل
۵٫ اقتصاد پول و بانکداری
۶٫ اقتصاد کشاورزی، گرایش اقتصاد بازرگانی دارای گرایش بیمه می باشد.

اهداف کلی آموزشی کارشناسی علوم اقتصادی عبارتند از:

الف- دیدگاهها و تفکری که منبعث از جهان بینی اسلام و منطبق با اصول و ضوابط مکتب اقتصادی اسلام باشد دریافت کنند.
ب- مسائل و مشکلات اقتصادی واحدهای بخش عمومی و خصوصی را در مورد بررسی و تجزیه و تحلیل علمی قرار داده، در ارائه طریق با کارشناسان ارشد همکاری کنند.
ج- در سطوح مختلف مدیریت اقتصادی واحدهای دولتی و غیردولتی با استفاده از تجربیات علمی انجام وظیفه کنند.
د- بنیه علمی لازم برای ادامه تحصیلات عالیه و کسب تخصص در سطوح بالاتر را تحصیل فارغ التحصیلان دوره کارشناسی علوم اقتصادی از سطحی از مهارتها و توانمندیها برخوردار می شوند که قادر به تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی در زمینه های صنعتی، کشاورزی، بازرگانی و خدمات در سطح کارشناسی شوند. نامبردگان همچنین آمادگی مشارکت و همکاری در ارائه خدمات برنامه ریزی، ارزیابی و پیش بینی و مشاوره در زمینه های مختلف اقتصادی را دارا می باشند ایشان صلاحیت احراز مشاغل کارشناسی در موسسات دولتی و غیردولتی را نیز خواهند داشت .

رشته علوم سیاسی

برای شما دانش آموزان واضح است که سیاست آنقدر وسعت و کارائی پیدا کرده که گاهی از حد و مرز نیز می گذرد و نخود هر آشی می شود رشته علوم سیاسی این وظیفه را به عهده دارد که هر آنچه به علم سیاست در جهان امروز مرتبط می شود را در حد دوره های تعیین شده بیان کند.
این رشته‌ نیز از رشته‌های مورد توجه و ویژه در بین رشته‌های علوم انسانی است.

انسان در برخورد با اسم این رشته نگاهش با سرعت به سوی وزارت خارجه و … می‌رود .
موضوع این رشته مطالعه و تحقیق درباره پدیده‌های سیاسی مثل اشکال مختلف حکومت و دولت است. کشف علل و پدیده‌های سیاسی، نحوه اداری سیاسی جامعه و ایجاد ارتباط محترمانه با کشورهای دنیا در عرصه روابط بین‌المللی می‌باشد.

دانش‌آموزان ایران در سطح جهان اطلاعات سیاسی بالائی را دارند که متأثر از انقلاب اسلامی است. آشنائی به زبان انگلیسی و یا به عبارتی زبان‌های خارجی و همچنین داشتن اطلاعات خوب در زمینه ‌تاریخ و جغرافی از عوامل توفیق در این رشته است.در کنکور سراسری ، ضریب درس تاریخ و جغرافی برای این رشته ۳رشته است.

بازار کار 

دوره کارشناسی علوم سیاسی بر اساس نیازهای جامعه تدوین شده است و فارغ‌التحصیلان این دوره علاوه بر کسب توانائی علمی در تجربه و تحلیل مسائل سیاسی اجتماعی ایران و جهان می‌توانند در وزارتخانه‌ها و مؤسسات و سازمانهای عمومی کشور به ویژه وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش و دیگر ارگانهای اجرائی کشور به تحقیق و حل مسائل مربوطه اشتغال ورزند.

رشته زبان و ادبیات فارسی

ادبیات آئینه فرهنگ و تمدن یک ملت است و بسیاری از مسائل از قبیل شیوه معیشت، طرز فکر، اندیشه های فلسفی، عقاید و آرای مذهبی و اخلاقی، آداب و رسوم و مانند آنها در آثار ادبی نمایان می شود. انتخاب این رشته با توجه به اینکه قاعده ها و ضوابط زبان مادری را به ما می آموزد به ظاهر معمولی و آسان به نظر می آید اما در واقع لطائف و ظرائفی دارد ودر مراحل تخصصی کار را مشکل می کند. در این رشته دو بخش زبان و ادبیات فارسی مورد بررسی قرار می گیرند. قلم و زبان فارسی شامل زبان شناسی، دستور زبان، اصول نگارش و ویرایش و در بخش ادبیات، سبک شناسی، نقد ادبی، انواع ادبی، تاریخ ادبیات، بدیع، معانی، بیان، عروض و نیز متون نظم و نثر کلاسیک مورد بررسی قرار می گیرند.

ضریب دروس دبیرستان درس ریاضی و اقتصاد، تاریخ و جغرافی، علوم اجتماعی و روان شناسی ۱٫ ادبیات فارسی- زبان عربی ۳ و علوم فلسفه و منطق ضریب ۲
در پایان تکرار این مطلب ضروری است که رشته زبان و ادبیات فارسی با زبان مادری ما یک تفاوت اساسی دارد و آن اینکه تحصیل در رشته ادبیات فارسی فنی و تخصصی است.

بازار کار

اولین جائی که دانشجویان این رشته مشغول به کار می شوند مدارس آموزش و پرورش در همه سطوح ابتدائی، راهنمایی ودبیرستان می باشد، عمده کار آنها ترویج و نشر زبان فارسی است که محل ارائه آن به قشر جوان و در سطح مدارس است که با ادامه تحصیل کار در دانشگاه نیز از جاهائی است که امکان جذب آنها نیز هست البته در سطح کارشناسی می توان جذب نهضت سوادآموزی نیز شد.

                                                                          موفق و پیروز باشید..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی