چهارشنبه, ۶ دی ۱۴۰۲، ۰۲:۲۲ ب.ظ
مهارت حل مساله
یکی از زمینه های مهم رشد برای کودکان کم توان ذهنی، حـوزة مهـارتهـای اجتمـاعی ارتباطات بین فردی است ،توانـایی و تمایـل بـه تعامـل اجتمـاعی تقریبـاً بـه همـة جنبه های زندگی شخص نفوذ میکند، اما به طور خاص طی سـالهـای مدرسـه، هنگـامی کـه کودکان زمان زیادی را با همسالان میگذرانند، اهمیت بیشتـری دارد نقص در مهارتهای اجتماعی یک مؤلّفه مهم ناتوانی هوشی است و دانش آموزان کم توان ذهنی در معرض این خطر هستند که درمیان همسالان جایگاه اجتماعی پایینی داشته باشند زیرا که محـدودیتهـای شناختی موجب ناآگاهی از چگونگی رفتار در موقعیتهای اجتماعی گوناگون میشـود. اغلـب دانش آموزان کم توان ذهنی خفیف، رفتارهای اجتماعی ناپخته ای از خـود نشـان مـیدهنـد کـه حاصل فقدان توانایی آنها در کنترل هیجانات است. دانش آموزانی که رفتارهای ناپخته دارنـد، در برابر ناکامی تحمل اندکی دارنـد و فعالیـتهـای اجتمـاعی را بـه گونـه ای نامناسـب انجـام میدهند. برای تعامل، کودک باید بتواند موقعیتها و مشکلات اجتماعی را به طـور مناسـب تفسـیر کرده و برای مواجهه با موقعیت مورد نظر راهبرد مقبولی را انتخاب و آن را اجرا کند. در واقـع از توانایی و مهارت حل مسئله بهره مند باشد.
نقایص مربوط بـه حـل مسـئله از ویژگـیهـای معمول تعدادی از دانش آموزان دارای ناتوانی اسـت اغلـب ایـن دانش آموزان در تشخیص و حتی درک وجـود مشـکل دشـواریهـایی دارنـد . دانش آموزان کم توان ذهنی در مواجهه با موقعیتهای مشکل و در تعمـیم شـیوه هـای مختلـف رفتاری دشوارهایی دارند و اغلب یک سبک رفتـاری آشـناتر و آسـانتـر را انتخـاب مـیکننـد.
۰۲/۱۰/۰۶