ClinicRavan Mehraban

خوش آمدید... اوقات خوشی برای شما آرزو مندیم

ClinicRavan Mehraban

خوش آمدید... اوقات خوشی برای شما آرزو مندیم

ClinicRavan    Mehraban

مرکز مشاوره سلامت روان مهربان تحت نظارت سازمان بهزیستی
برگزار کننده کارگاه های آموزشی ویژه متخصصین ، خانواده ها

کلینیک روان از دانشجویان رشته های روانشناسی و مشاوره
حمایت کرده و در زمینه اشتغالزایی دانشجویان و برگزاری
کارگاه های تخصصی با ارائه گواهی معتبر فعال میباشد .
مطالب مفید برای کودکان نوجوان_ اولیاء تلفن تماس 55926039_021

بهترین روان درمانگر

پنجشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۴۰ ب.ظ


پیدا کردن بهترین روان درمانگر واقعا کار مهمی است و باید برایش حتما برنامه ای داشته باشید چرا که اگر انتخاب درستی نکنید احتمالا تا سالهای سال از عواقب ضربه ای که خورده‌اید دچار ناراحتی و پریشانی خاطر هستید. در این نوشتار با ۷ روش آشنا می‌شوید که بهترین روان درمانگر رابرای خودتان پیدا کنید. با ما همراه باشید.

۷ روش که بهترین روان درمانگر را پیدا کنید

قبل از اینکه به این بترین روش ها بپردازیم میخواهم یک داستان برایتان بگویم. داستان خودم و رنجی که کشیدم. داستان من از آنجا شروع شد که به دلیل برخی از مشکلاتی که داشتم پدر و مادرم به سرعت یک روان درمان گر را برای من انتخاب کردند( این تصمیم برای آنها حتی ساده تر از انتخاب تعمیرکار ماشین بود). حالا چطور آنها این روان درمانگر را برای من پیدا کردند جالب است به این صورت که نخستین پزشک متخصص اطفال من روش درمان کابوس‌های شبانه و هرشب من را نمی‌دانست و به این ترتیب مرا نزد درمانگری فرستاد. او فکر می‌کرد که این درمانگر خوبی است چون ظاهرا پیشینه قابل توجهی دارد.

در ضمن آنها به هرکسی که درباره او سوال می‌کرد، می‌گفتند: او نخسن وزیر اسرائیل را درمان کرده است. اگرچه من در آن زمان ۱۰ سال بیشتر نداشتم اما با همان سن کم این گونه اطلاعات را نگران‌کننده و از نظر منطقی هم مشکوک و نامفهوم می‌دانستم. ما در آن زمان در حومه ساحلی لس آنجلس زندگی می‌کردیم و اتفاقا نخست وزیر اسرائیل هم در همان حوالی زندگی می‌کرد.

۱. از دوستان پرس و جو کنید

از دوستانتان که تحت درمان قرار دارند بپرسید که آیا از درمان گر خود راضی هستند یا خیر. اگر نظر آنها مثبت بود، از آنها بپرسید که چه مواردی را در آنها می‌پسندند. از دوست خود بخواهید که در صورت امکان لیست ارجاعات را از درمانگر خود برایتان بگیرد.

درصورتیکه هیچ یک از دوستان شما تحت نظر روان درمانگر قرار ندارد یا اگر از روان درمانگر خود راضی نیست( و نمی‌دانم که در اینصورت چرا همچنان جلسات با او را ادامه می‌دهند… فقط به این دلیل که احساسات روان درمانگر جریحه دار نشود؟)، بهتر است که منبع خود را در جای دیگری پیدا کنید. من خود شخصا بیشتر منابع خودم را از طریق تماس با مراکز پاسخگویی مرتبط با درمان گران در حوزه خودم پیدا کرده ام. بعبارت دیگر، شما نیازی به یک درمانگر حاضر و آماده و در دسترس ندارید بله شما به یک درمانگر ماهر و باتجربه نیازمند هستید.

نزدیک بودن و ماهر بودن غالبا یکجا پیدا نمی‌شود. ممکن است که رفتن از خانه من به دفتر روان درمانگرم فقط ۵ دقیقه زمان ببرد اما مهارت کافی را برای حل مسئله من نداشته باشد و باین ترتیب ارزشش را دارد که یک ساعت رانندگی کنم تا به دفتر یک درمانگر ماهر و باتجربه برسم. بعلاوه، من معتقد هستم که میتوانم در مدت زمان رانندگی برای رسیدن به دفتر درمانگرم به احساساتم رسیدگی کنم و آنها را مورد پردازش و مشاهده قرار بدهم.

بسیاری از مراکز مجهز به سرویسی هستند که از طریق آن مدیر یک کلینیک برای شما مشخص می‌کند که کدام درمانگر در جامعه‌ای که در آن حاضر هستید می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد. اگر شما منبع ارجاع ندارید، این روش می‌تواند جالب و جوابگوی نیازتان باشد.

۲. خرید آنلاین

اگرچه من خودم هرگز درمانگری را به روش آنلاین پیدا نکرده ام اما در وبسایت Therapist Finder تبلیغاتی انجام داده ام و معتقد هستم که در عصر آنلاین می‌توان در وبسایت هایی مثل Psychology Today’s Therapy Finder روان درمانگری را پیدا کرد. هنگامی که به دنبال پیدا کردن درمانگر آنلاین هستم در واقع درمانگرهایی را جست‌وجو می‌کنم که خود را به فروش نمیگذارند و توضیحاتی را درخصوص کار خود و فلسفه آنها از کار کردن با بیماران به شما ارائه می‌دهند.

۳. داستان نهفته در یک عکس

به عکس‌های درمانگران موجود در وبسایت هایی مثل Psychology Today’s Therapist Finder نگاه کنید. چراغ قرمزهای من درمانگرانی هستند که از عکس‌های پر زرق و برق استفاده می‌کنند یا آنهایی که تصاویرشان گمراه‌کننده است. بعلاوه من درمانگرهایی را که از عکس هایی استفاده میکنند که نشان دهنده پرداختن آنها به تفریح و سرگرمی مورد علاقه خود یا یک فعالیت سرگرم‌کننده است نیز نادیده می‌گیرم. ببینید که آیا کسی را پیدا می‌کنید که می‌توانید براحتی در برابر او بنشینید. منظور من این نیست که درمانگر شما باید شبیه یک سوپرمدل باشد بلکه می‌خواهم این را به شما بگویم که شما باید بتوانید بدون هرگونه احساس ترس یا نگرانی به او نگاه کنید.

۴. جنسیت

تقریبا همه افراد به هنگام انتخاب روان درمانگر خود بطور غریزی مسئله جنسیت را مورد نظر قرار می‌دهند. جنسیت روان درمانگر انتخابی خود من در حالت پیش فرض یک فرد مذکر است که در حقیقت ریشه این معیار در رابطه من با پدر و مادرم نهفته است. به عقیده من هنگامی که نوبت به انتخاب جنسیت درمانگر می‌رسد در واقع هیچ درست یا غلطی وجود ندارد. با این وجود، فکر می‌کنم در نظر گرفتن این معیار که شما قطعا هیچ تمایلی برای تعامل با کدام جنسیت ندارید از دیدگاه بالینی حائز اهمیت است. من این مورد را با درمانگر خود در میان می‌گذارم و او را از احساسات شدید خود در انتخاب جنسیت روان درمانگر و احتمال صفر درصد انتخاب روان درمانگر مونث در خودم مطلع می‌کنم.

۵. جهت گیری تئوری

این روش واقعا سخت است. جهت گیری‌های نظری بسیار زیادی وجود دارد که نمی‌توان تمامی آنها را در این مطلب مورد بررسی قرار داد. بطور خلاصه می‌توان گفت:

۱. درصورتیکه فکر می‌کنیدیک انگیزه ناخودآگاه برای رفتار شما وجود دارد، بهتر است که به یک درمانگر روان پویشی ( سایکودینامیک) مراجعه کنید.

۲. اگر میخواهید الگوهای فکری خود را تغییر دهید و معتقد هستید که به این ترتیب می‌توانید زندگی خود را تغییر دهید، و در عین حال به ذهن ناخودآگاه هم اعتقادی ندارید، پس شما نیازمند یک درمانگر شناختی هستید.

۳. اگر هرگز نمی‌خواهید که درمورد پدر و مادر خود حرفی بزنید و تنها علاقمند به موضوع اینجا و اکنون هستید، پس شایدروایت درمانی، شناخت درمانی یا راهکار درمانی برای شما گزینه‌های مناسبی باشند.

۴. اگر شما می‌خواهید که نه تنها به درمان خود بلکه به درمان خانواده تان بپردازید، بهتر است روش‌های خانواده درمانی را امتحان کنید.

اگر همچنان نمیدانید که کدام شاخه از درمان‌ها برای شما مناسب است بهتر است که با منابع موجود مشورت کرده و از مشاوره آنها در این خصوص بهره‌مند شوید. اگر درمانگری فقط به شما می‌گوید که من به اصالت وجودی معتقد هستم و بس، از او بخواهید که مقصود خود و تجربه احتمالی شما از آن جهت گیری را برایتان شرح دهد. به تماس‌های خود با منابعی که در اختیار دارید ادامه دهید تا گزینه مناسبی را پیدا کنید.

۶. تماس بگیرید

پس از آن که درمانگری را پیدا کردید با او تماس بگیرید. این کار راحت تر از چیزی که هست به نظر می‌رسد؛ هفته‌ها بود که من شماره تماس چندین درمانگر را در اختیار داشتم اما شهامت تماس گرفتن با آنها را نداشتم.

قبل از تماس با آنها این سوالات را برای خود آماده کرده بودم تا از آنها بپرسم:

۱. از کدام دانشگاه فارغ التحصیل شده اید؟

بهترین درمانگرها لزوما نتیجه بهترین دانشگاه‌ها نبوده‌اند. مقصود من از پرسیدن این سوال رسیدن به یک پاسخ مشخص و قطعی نیست. اینکه دانشگاه معتبری باشد کافی است نه اینکه آن فرد تنها یک مدرک مربیگری آنلاین را در اختیار داشته باشد.

۲. تخصص این روان درمانگر در چیست؟

من با افرادی که در هرچیزی تخصص دارند کمی با احتیاط برخورد می‌کنم. یک نفر نمی‌تواند همه چیز را به همه بدهد.

۳. آیا این فرد قبلا با افرادی که با مسئله‌ای شبیه به مسئله شما درگیر بوده‌اند نیز کار کرده است؟ در تماس تلفنی خود کمی در خصوص مسئله فعلی خود گفت‌وگو کنید تا چگونگی پاسخگویی آن روان درمانگر را مورد ارزیابی قرار بدهید.

۴. چه آموزش هایی دیده است؟

اگر این فرد به شما می‌گوید که آموزش روان درمانگری را پشت سر گذاشته است، سعی کنید تا این موضوع را برای خود روشن کنید که آیا او در یک سمینار یک روزه شرکت کرده است یا یک دوره آنلاین ۳ ساعته را گذرانده است. اگر فردی که با او تماس گرفته‌اید تنها با گذراندن دوره هایی چنین کوتاه مدت خود را کارشناس معرفی می‌کند، بهتر است که از او خداحافظی کنید و به دنبال فردی باتجربه تر باشید.

۵. آیا این فرد دارای گواهینامه معتبر است؟

اگر پاسخ او به این سوال مثبت است، بهتر است که از او بخواهید تا برای اطمینان بیشتر آن را به شما نشان دهد. افرادی هستند که فاقد چنین گواهینامه هایی هستند و همچنان بدون مجوز به روان درمانگری می‌پردازند. هنگامیکه مطمئن شدید که فرد مورد نظر شما دارای گواهینامه معتبر است، بهتر است نگاهی به تابلوی مجوزهای دولتی او بیندازید تا ببینید که آیا تا کنون تخلف یا کاری غیرقانونی انجام داده است یا خیر.

۶. آیا این فرد درحال‌حاضر به درمانگری می‌پردازد یا پیش از این هرگز این کار را انجام اده است؟

این سوال بسیار مهمی است. هرگز و هرگز تحت درمان فردی قرار نگیرید که تا کنون تجربه‌ای در این حوزه نداشته است. قرار گرفتن تحت نظر یک روان درمانگر بی‌تجربه و ناشی مانند رفتن به نزد کشیشی است که هیچ ارتباطی با خدا ندارد. این موضوع بسیار بسیار مهمی است.

پیش از تعیین وقت ملاقات بهتر است درخصوص هزینه‌های مربوطه یا بیمه نیز پرس و جو کنید.

اگر تمامی مواردی که در ارتباط با این فرد بررسی کرده‌اید را می‌پسندید اما نرخ دستمزد او بیشتر از توان شماست، این مطلب را با او در میان بگذارید. درصورتیکه امکان کاهش هزینه مطابق با توان مالی شما وجود ندارد، از او بخواهید تا درمانگر دیگری را به شما معرفی کند. شاید این فرد درمانگری را بشناسد که با نرخ کمتر اما به شیوه او کار میکند. اما باید به این نکته هم دقت داشته باشید که همیشه همه ارزان تر‌ها بزوما بهتر نیستند.

اگر شما تحت پوشش بیمه نیستید و نمی‌توانید هزینه‌های موجود را پرداخت کنید، با انترنی در یک کلینیک دیدار کنید. یکی از جذابیت‌های کار کردن با انترن‌ها این است که شما با یک بار پرداخت از حضور دو درمانگر بهره‌مند می‌شوید: هم انترنی که با شما کار میکند و هم سوپروایزر نظارت‌کننده بر او. موسسات آموزشی معمولا انترن هایی دارند که با نرخ‌های خیلی کم خدمات ارائه می‌دهند.

۷. توجه کنید

به احساسات خود در جریان تماس تلفنی با درمانگر توجه کنید. من معمولا در نخستین تماس خود با آنها احساس نگرانی را تجربه می‌کردم. به ندرت پیش می‌آمد که در هنگام نخستین گفت‌وگوی تلفنی احساس رضایت داشته باشم. معمولا احساسی عجیب و غریب و ناخوشایند را تجربه می‌کردم. ممکن است شما احساس متفاوتی داشته باشید. فقط کافی است که دقت کنید که در هنگام گفت‌وگوی تلفنی و پس از تنظیم قرار ملاقات با درمانگر خود چه احساسی را تجربه می‌کنید. همچنین اگر تحت درمانی مشابه هستید، می‌توانید رویاها و آرزوهایی که بعد از تنظیم نخستین قرار ملاقات با درمانگرتان داشتید را یادداشت کنید.

در نخستین قرار ملاقات خود، دقت کنید که وقتی در اتاق با درمانگر جدید خود نشسته‌اید چه احساسی را تجربه می‌کنید. آیا وقتی با او حرف میزنید احساس می‌کنید که شنیده می‌شوید؟ دقت کنید که در حضور آن فرد چه احساسی را تجربه می‌کنید. به همه چیز توجه کنید. ممکن است در نخستین جلسه از دیدار خود نتوانید تصمیم بگیرید که این درمانگر گزینه مناسبی برای شما هست یا خیر. ممکن است برای نتیجه گیری در این انتخاب به زمان بیشتری نیاز داشته باشید.

اگر به این نتیجه رسیدید که این فرد برای شما گزینه مناسبی نیست، نیازی ندارید که دیگر ادامه بدهید. فقط کافی است که به درمانگرتان بگویید که به دنبال چه چیزی هستید و چرا او برای شما بهترین گزینه نیست. ممکن است این فرد منبع دیگری را به شما معرفی کند. برخی اوقات هم تمایل به عدم ادامه با این درمانگر می‌تواند ناشی از نگرانی‌ها و ترس‌های ناخودآگاه شما از فرآیند درمان باشد. بهتر است که اینها را نیز با درمانگر فعلی درمیان بگذارید.

همچنین دقت داشته باشید که درصورت وجود هرگونه پرچم قرمز- هر مسئله اخلاقی یا محدود کننده- زمان آن فرا رسیده است که درمانگر دیگری را برای خود انتخاب کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی